Molyneux: "Vi är i ett jäkla vakuum"

Robot
Molyneux: "Vi är i ett jäkla vakuum"

Vi måste definiera nästa generations spel tillsammans, menar den snacksalige speldesignern. Eller gå under.

#22-cans, #curiosity, #godus


Molyneux: "Vi är i ett jäkla vakuum"

Han har helt rätt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Haha alltså, varför är rubriken ett citat från Molyneux när det citatet inte ens dyker upp eller förklaras i artikeln? Känns som lite av ett copy-and-paste-jobb eftersom det är det första som han säger i artikeln på Gamasutra.

Medlem

Bara gå under för han då. Inga solskenshistorier man läser om godus.

Medlem

Godus är ganska trevligt redan nu och har stor potential. Folk är bara gnälliga och verkar inte fatta att de betalt för early access. Det är långt ifrån färdigt.

Medlem

Se dig själv i spegeln Molyneux, det är ditt ego och stora trut som är roten till problemet.

Medlem

Håller med till viss del. Indie spel blir bara bättre med åren medans stora AAA spel blir bara sämre. Antar att det är så det blir när aktie ägarna får för mycke att säga till om.

Men jag är emot Early Access, det börjar bli för mycke utav den modellen, vilket jag ser som oroande.
Jag tycker att Steam ska ha en gräns för hur länge ett spel kan få vara i Early Access, och att det ska finnas mer specifik information om vad som finns och inte finns, vad funkar och inte funkar i spelet. Ta Rust som exempel, där står det i den blå info rutan att "vissa saker funkar, vissa inte. Vi vet inte vart utvecklingen av Rust är på väg men lita på oss" Jag personligen tycker det låter mer som bedrägeri. Även om det inte är det. Nu har jag inte spelat Rust så jag tänker inte diskutera mer om spelet i sej.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av spamb0t:

Haha alltså, varför är rubriken ett citat från Molyneux när det citatet inte ens dyker upp eller förklaras i artikeln? Känns som lite av ett copy-and-paste-jobb eftersom det är det första som han säger i artikeln på Gamasutra.

Haha, väldigt sant. Ska fixa.


signatur
Medlem

"För att nå ett större publik[...]"

Medlem
Skrivet av Nercis:

Håller med till viss del. Indie spel blir bara bättre med åren medans stora AAA spel blir bara sämre. Antar att det är så det blir när aktie ägarna får för mycke att säga till om.

Men jag är emot Early Access, det börjar bli för mycke utav den modellen, vilket jag ser som oroande.
Jag tycker att Steam ska ha en gräns för hur länge ett spel kan få vara i Early Access, och att det ska finnas mer specifik information om vad som finns och inte finns, vad funkar och inte funkar i spelet. Ta Rust som exempel, där står det i den blå info rutan att "vissa saker funkar, vissa inte. Vi vet inte vart utvecklingen av Rust är på väg men lita på oss" Jag personligen tycker det låter mer som bedrägeri. Även om det inte är det. Nu har jag inte spelat Rust så jag tänker inte diskutera mer om spelet i sej.

Fast man behöver ju inte köpa early access. Man kan vänta tills spelet är klart.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Nercis:

Håller med till viss del. Indie spel blir bara bättre med åren medans stora AAA spel blir bara sämre. Antar att det är så det blir när aktie ägarna får för mycke att säga till om.

Men jag är emot Early Access, det börjar bli för mycke utav den modellen, vilket jag ser som oroande.
Jag tycker att Steam ska ha en gräns för hur länge ett spel kan få vara i Early Access, och att det ska finnas mer specifik information om vad som finns och inte finns, vad funkar och inte funkar i spelet. Ta Rust som exempel, där står det i den blå info rutan att "vissa saker funkar, vissa inte. Vi vet inte vart utvecklingen av Rust är på väg men lita på oss" Jag personligen tycker det låter mer som bedrägeri. Även om det inte är det. Nu har jag inte spelat Rust så jag tänker inte diskutera mer om spelet i sej.

Fast man behöver ju inte köpa early access. Man kan vänta tills spelet är klart.

Ja men det är inte det som är poängen..

Medlem

Naturen hatar inte vakuum...

Vad vi kan avgöra så hatar inte naturen någonting.

Universum är, till en enormt stor majoritet, ett vakuum. Konstig liknelse.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KatOne:

Naturen hatar inte vakuum...

Vad vi kan avgöra så hatar inte naturen någonting.

Universum är, till en enormt stor majoritet, ett vakuum. Konstig liknelse.

Kom inte här och förstör Molyneux resonemang med naturvetenskap!


signatur
Medlem

Varför får jag en känsla att Molyneux själv lever i en liten kub, och vill ha så mycket uppmärksamhet som möjligt så att vi kan hacka på kuben och han kan få varje bit av sin nyfikenhet besvarad?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av KatOne:

Naturen hatar inte vakuum...

Vad vi kan avgöra så hatar inte naturen någonting.

Universum är, till en enormt stor majoritet, ett vakuum. Konstig liknelse.

Kom inte här och förstör Molyneux resonemang med naturvetenskap!

Precis - det är ju Molyneux vi pratar om - han står naturligtvis över sånt (också).
KatOne - min tanke också när jag läste artikeln

Medlem

Molyneux har vakuum mellan öronen,

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av KatOne:

Naturen hatar inte vakuum...

Vad vi kan avgöra så hatar inte naturen någonting.

Universum är, till en enormt stor majoritet, ett vakuum. Konstig liknelse.

Kom inte här och förstör Molyneux resonemang med naturvetenskap!

Precis - det är ju Molyneux vi pratar om - han står naturligtvis över sånt (också).
KatOne - min tanke också när jag läste artikeln

Det är ett gammalt citat från Aristoteles, "horror vacui": http://en.wikipedia.org/wiki/Horror_vacui_(physics)

Medlem

Jag förstår dig inte, Molyneux!

Varför ska spelföretagen visa vad Next-gen är? Är det något vi har lärt oss från marknadstitaner som; Minecraft, Telltale's Walking Dead, Journey och DayZ så är det ju att begreppet inte ens behövs längre. Det finns knappt något gemensamt i dessa titlars design och teknik. Ändå uppskattat av miljoner spelare. Definitionen av trippel-A är suddig och det är ju fantastiskt i mina ögon.

Med Crowd Funding så populärt som det är finns det ju knappast något vakuum heller. Det fullständigt sprudlar AAA-tilar, Early Access och Indie både vänster och höger.

Om något har det ju blivit en jäkla djungel i spelvärlden där vi inte längre dömer spel efter omslaget.

Medlem

Det största problemet är ju i mekanik spel saknar det möjligheten och hur mycket datorer ligger där.

ett bra spel behöver inte bra grafik, visst det gynnar om det har, skulle dock mer vilja säga har "Rätt" grafik än bra grafik, flesta utav er förstår nog vad jag menar.

Mekaniker finns det för få utav, och jag tror att spel studios som är först att anställa på heltid någon som spelat spel hela sin ungdom, en som rört competetive en som rört rpg och lika och en med all around intresse, med en normalbetald lön skulle gynna suceee i försäljning i spel.

Detta skulle även påverka trevliga ui och community system.

såväl som mechaniks, för dom vet detta har vi sett förut, detta fungerar ej, detta är tråkigt.

Detta har aldrig prövats osv osv.

detta kommer bli en standard, jo jag vet det finns speltestare men flesta utav dessa är idioter utan någon hardcore förståelse eller någon balans gång.

och ibland har dom inte mycket att sätta sig i rummet hos utvecklarna med öppenhet att spendera en timme i veckan i ett rum med hela teamet och prata igenom hur det igentligen fungerar för en hardcore gamer såväl som en casual gamer.

Och jag skulle mer än gärna ta detta som ett jobb tyvärr tittar utvecklare blint på detta som att dom kan detta.

vilket är så fel tyvärr :/
och missförstå mig ej utvecklare spelar en dröss spel men inte på alls samma sätt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kom inte här och förstör Molyneux resonemang med naturvetenskap!

Skäggsvenska så som allmänna principen om Fable III's sugighet?

Skrivet av MatsDahlgren:

KatOne - min tanke också när jag läste artikeln

Inte för att jag är särskilt hård på Molyneux jämfört med vissa andra här, men... Just det citatet var lite av ett klavertramp.

Skrivet av LVX156:

Det är ett gammalt citat från Aristoteles, "horror vacui": http://en.wikipedia.org/wiki/Horror_vacui_(physics)

Yep, i mitt studerande av idéhistoria på universitetet hann jag vrida och vända en del på Aristoteles.

Just det där citatet är om en av de saker han är känd för att ha haft fel om (och nu pratar vi inte om den misshandlade europeiskt medeltida Aristoteles, utan det antika originalet). Hans teorier om sub- och supralunar fysik (blandat med Platos idealism) tillät inte vakuum.

Inte heller hans koncept om mötet mellan "form" och "materia" som "essensen" i allt (och ett vakuum har i hans mening vare sig form eller materia, och är därmed omöjligt).

Så var det menat som en avsiktlig historisk referens så kan man väl flina åt det snarare än att rätta det. Men jag utgår inte ifrån att herr Molyneux är särskilt naturvetenskapligt eller idéhistoriskt skolad.

Kanske mitt misstag. Men magkänslan av att han allt som oftast är ute och cyklar i nattmössan är iallfall på rätt plats, den kan ni inte ta ifrån mig

1
Skriv svar