Se den nya, snyggare Unity 5-spelmotorn

Robot
Se den nya, snyggare Unity 5-spelmotorn

Bättre ljus och ljud att vänta i nästa upplaga av den allt mer populära motorn.

#hearthstone-heroes-of-warcraft, #wasteland-2, #pillars-of-eternity, #rust, #gone-home


Medlem
Se den nya, snyggare Unity 5-spelmotorn

Sweet stuff.


signatur

"We Want Fun And We Wanna Get Wasted" - Andrew W.K

Medlem

Tyvärr är det ju bara en massa mekanik för side view 2D, och inte det jag vill skapa mer i stil med top down, tänk snes rpg lir.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Tyvärr är det ju bara en massa mekanik för side view 2D, och inte det jag vill skapa mer i stil med top down, tänk snes rpg lir.

vad är det du vill göra i en topdown du inte kan göra med unity då? för det går...

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Tyvärr är det ju bara en massa mekanik för side view 2D, och inte det jag vill skapa mer i stil med top down, tänk snes rpg lir.

så länge du inte vill blanda 2d med 3d så är det inga problem, bara köra z-axeln som upp o ner

Medlem

BOOM BOOM birrooorii BOOM BOOM mirrooorri
BOOM BOOM O-iirroori BOOM BOOM Olirroro-roriro

Medlem

Alltid kul med bättre spelmotorer!

En förutsättning för bra spel, se på allt från Doom till HL2 till Crysis eller Skyrim

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Tyvärr är det ju bara en massa mekanik för side view 2D, och inte det jag vill skapa mer i stil med top down, tänk snes rpg lir.

Ska väl inte vara något problem? Annars har du ju alltid RPG Maker.

Medlem

Alltid gillat utvecklar community som omger Unity så det är kul att en forsatt stark utveckling av motorn.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Tyvärr är det ju bara en massa mekanik för side view 2D, och inte det jag vill skapa mer i stil med top down, tänk snes rpg lir.

På Unitys forum har det länge klagats på Unitys 2D-mekanik och då särskilt vad gäller fysiken. Så det är förståeligt att de har lagt mycket fokus på det, men det har alltid gått bra att skapa spel i isometriskt- eller fågelperspektiv.

Känns som att Unity mer och mer börjar kunna konkurrera med de stora grabbarna som t.ex. Unreal, CryEngine och Frostbite. Kul!

EDIT: Om du vill göra ett snes-aktigt rpg borde du nog istället kolla in RPG Creator eller RPG Maker.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Tyvärr är det ju bara en massa mekanik för side view 2D, och inte det jag vill skapa mer i stil med top down, tänk snes rpg lir.

Vad är det för funktioner som du saknar för att du ska kunna göra ditt top-down spel?

Medlem

Oj, detta skulle bli en massa citat.

Vad jag menar är att jag inte sätt något intressant för mig som vill göra topdown, inte så mycket att det inte går att göra det utan snarare att det inte finns något tillgängligt att börja med.

Satt och kodade i XNA i ca 3 månader, men tappade modet då jag insåg att XNA inte har nån framtid och framförallt dåligt stöd för olika format. Efter mycket tjat, och i och med att Unity släppte sitt första 2D stödja format så gav jag det då en chans, men tappade snabbt intresset då mer eller mindre allt som dom har gjort för 2D endast är för spel i stil med plattformare.

Med andra ord skulle jag mer eller mindre behöva koda om allt från början igen, och tycker det är tråkigt att det inte finns lösningar som täcker dom mest grundläggande mekanikerna som skulle behövas, framförallt då kollision.

eld
Medlem

Nej, inget med unity2D bestämmer att det är gjort med ett visst perspektiv i tanke, du skulle kunna använda unity2d med ett 3D perspektiv om du så ville det.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Oj, detta skulle bli en massa citat.

Med andra ord skulle jag mer eller mindre behöva koda om allt från början igen, och tycker det är tråkigt att det inte finns lösningar som täcker dom mest grundläggande mekanikerna som skulle behövas, framförallt då kollision.

Förstår fortfarande inte vad som saknas. Kollisioner programmerar man ju hur lätt som helst med rigidbody, och om du stänger av gravitationen kommer det funka utmärkt vid top-down. Digital Tutors har en bra tutorial på just top-down i unity: http://www.digitaltutors.com/learningpath/110-2D-Racing-Game-...

Klart inte allt serveras på silverfat, men funktionen finns där bara man lär sig grunderna

Medlem
Skrivet av Quackles:
Skrivet av burkmopp:

Oj, detta skulle bli en massa citat.

Med andra ord skulle jag mer eller mindre behöva koda om allt från början igen, och tycker det är tråkigt att det inte finns lösningar som täcker dom mest grundläggande mekanikerna som skulle behövas, framförallt då kollision.

Förstår fortfarande inte vad som saknas. Kollisioner programmerar man ju hur lätt som helst med rigidbody, och om du stänger av gravitationen kommer det funka utmärkt vid top-down. Digital Tutors har en bra tutorial på just top-down i unity: http://www.digitaltutors.com/learningpath/110-2D-Racing-Game-...

Klart inte allt serveras på silverfat, men funktionen finns där bara man lär sig grunderna

Tackar, kanske precis vad jag behöver för att försöka komma igång igen.

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av Quackles:
Skrivet av burkmopp:

Oj, detta skulle bli en massa citat.

Med andra ord skulle jag mer eller mindre behöva koda om allt från början igen, och tycker det är tråkigt att det inte finns lösningar som täcker dom mest grundläggande mekanikerna som skulle behövas, framförallt då kollision.

Förstår fortfarande inte vad som saknas. Kollisioner programmerar man ju hur lätt som helst med rigidbody, och om du stänger av gravitationen kommer det funka utmärkt vid top-down. Digital Tutors har en bra tutorial på just top-down i unity: http://www.digitaltutors.com/learningpath/110-2D-Racing-Game-...

Klart inte allt serveras på silverfat, men funktionen finns där bara man lär sig grunderna

Tackar, kanske precis vad jag behöver för att försöka komma igång igen.

Någon plan på vad du vill göra?
Ska själv börja gräva runt i Unity inom en snar framtid så letar inspiration eller någon att hjälpa

Medlem
Skrivet av MonsterGuden:

Någon plan på vad du vill göra?
Ska själv börja gräva runt i Unity inom en snar framtid så letar inspiration eller någon att hjälpa

Ja, och nej.

XNA projektet var något i stil med slumpgenererad överlevnad, mestadels för att jag personligen är så fascinerad av slumpgenerering, eller om man ska vara petig så heter det väl egentligen processuell generering. Har dock problem med att hitta en balans mellan vad som är möjligt för en/få personer och vad som krävs för att göra något intressant med konceptet.

Problemet jag ser är att få spelaren investerad, tycker inte ren egen överlevnad duger, skulle behövas något mer, något i stil med att hjälpa sin egen lilla by och dess invånare...
Och så vill jag uppmuntra utforskning såklart...
Och jag vill absolut undvika power creep.

Kanske skulle kunna beskriva tanken såhär, man har en liten by som sin quest hub, i takt med att man löser problem och utvecklar sin lilla by så får man tillgång till mer och mer verktyg som hjälper än att utforska i stil med verktygen man får tillgång till i zelda.
Och med verktyg menar jag inte strikt prylar, kanske man får med sig en NPC som kan hjälpa en med specifika saker för att man hjälpt den personen tillräckligt, eller så kanske man lyckats forska fram något eller hittat något meddans man utforskar osv osv.

Men då kvarstår fortfarande frågan, vad är poängen? Utforskning leder till utveckling, utveckling leder till mer utforskningsmöjligheter... är det intressant och belönande nog för spelaren?

Och då har man ju inte ens börjat peta på koden, grafikstil, musik, kontroller med mera, eller hur man skulle lösa genereringen.

Nog bättre att skapa en 2D platformare som alla andra. XD

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av MonsterGuden:

Någon plan på vad du vill göra?
Ska själv börja gräva runt i Unity inom en snar framtid så letar inspiration eller någon att hjälpa

Ja, och nej.

XNA projektet var något i stil med slumpgenererad överlevnad, mestadels för att jag personligen är så fascinerad av slumpgenerering, eller om man ska vara petig så heter det väl egentligen processuell generering. Har dock problem med att hitta en balans mellan vad som är möjligt för en/få personer och vad som krävs för att göra något intressant med konceptet.

Problemet jag ser är att få spelaren investerad, tycker inte ren egen överlevnad duger, skulle behövas något mer, något i stil med att hjälpa sin egen lilla by och dess invånare...
Och så vill jag uppmuntra utforskning såklart...
Och jag vill absolut undvika power creep.

Kanske skulle kunna beskriva tanken såhär, man har en liten by som sin quest hub, i takt med att man löser problem och utvecklar sin lilla by så får man tillgång till mer och mer verktyg som hjälper än att utforska i stil med verktygen man får tillgång till i zelda.
Och med verktyg menar jag inte strikt prylar, kanske man får med sig en NPC som kan hjälpa en med specifika saker för att man hjälpt den personen tillräckligt, eller så kanske man lyckats forska fram något eller hittat något meddans man utforskar osv osv.

Men då kvarstår fortfarande frågan, vad är poängen? Utforskning leder till utveckling, utveckling leder till mer utforskningsmöjligheter... är det intressant och belönande nog för spelaren?

Och då har man ju inte ens börjat peta på koden, grafikstil, musik, kontroller med mera, eller hur man skulle lösa genereringen.

Nog bättre att skapa en 2D platformare som alla andra. XD

Låter som att du har en ganska trevlig plan på gång, men håller med om din fråga ifall det räcker som motivation. För min del räcker det inte, men vet samtidigt bra många spel som massa folk gillar där jag saknar motivation.

Hör gärna av dig ifall du behöver hjälp av en kodare i framtiden för något mindre projekt!

1
Skriv svar