Gha...ge mig en hagelsprakare

Medlem
Gha...ge mig en hagelsprakare

Om allt går som det ska (peppar peppar) tar jag min lärarexamen i svenska och historia (med inriktning gymnaiset) till sommaren. Har haft förmånen att, i två veckor, vikariera i religion och samhällskunskap på en ett gymnasium i min hemstad.

Imorgon, fredag, är min sista dag och eleverna i religion har lämnat in en uppgift till mig. Alla har kämpat bra (vissa mer bra, vissa mindre bra) och deras texter har varit mycket lärorika samt intressanta att läsa. Dock, som svensklärare sliter jag av mig ett hårstrå varje gång "stora" språkfel förekommer, som till exempel sär skrivningar (hoppas ni lade märke till denna!). Just därför tänker jag ta mig friheten att imorgon, under första timmen med 3:orna (som tar studenten till sommaren), ge dem ett litet test om just särskrivningar (jippie. Jag har visst lärt mig detta nu!)

Det finns hur många exempel som helst här ute i Sverige (genom att bara scrolla ned på någons facebooksida så lär man ju hitta så att det räcker och blir över). Dock, om ni har några RIKTIGT bra exempel - ett par med den där "wow-effekten" så snälla, dela med er.

Kanske detta även får en och en annan fz-medlem att begrunda sina svenskakunskaper;)

Jag tänker köra med dessa:

På vår kinesiska lunchrestaurang fanns idag följande meddelande:
God jul önskar Rest ShangriLa
P.S. Vi har öppet mellan dagarna.

På reklamblad för keramiker:
Paj form

"Ovädret var fruktansvärt, plötsligt kom en kul blixt och slog honom till marken."

"Gift orm säljes"

Läst på en lapp:
Vi är ett studentpar som är i behov av någonstans att bo.
Vi är djur och rökfria och mycket trevliga.

Annons från Ica Maxi:
Passa på denna vecka! Fryst kyckling lever 69kr/kg

På Harrys i Jönköping:
I denna lokal är det rök fritt

En affär nära Linnégatan i Göteborg säljer, bl.a. oliver och fårost. På deras skylt kan man läsa den intressanta upplysningen:
OLIVER FÅR OST

I en elaffär i Tyresö kan man köpa en
RAK APPARAT

I godiskiosken kan man vid juletid inhandla:
Skum Tomte

Vinn hund och kattmat

Läst i ett skyltfönster:
"Sten tvättade Levis jeans!"

#blogg

Medlem
Gha...ge mig en hagelsprakare

Glöm inte den sjuka sköterskan


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

true!!!!!!!!!!

Medlem

Tack för ett gott skratt.
Jag förstår inte hur det kommer sig att folk särskriver.
Det är ju bara att skriva orden som de låter när man säger dem. Man pausar ju inte mitt i.

En kompis skrev på facebook att någon granne till honom hade födelsedagsfest. Han fortsatte med denna mening:

"Undrar om dem har fiskedam?"

Ingen särskrivning, men minst lika irriterande för ögonen.
Två sådana enkla fel i samma mening är inte okej för en person som gått ut gymnasiet.

Jag ska dock inte påstå att jag är någon expert på svenska. Jag hamnar väldigt ofta i situationer, särskilt vid forumdiskussioner, där jag har svårt att formulera meningar.

Medlem

"Sökes: kassa medarbetare"

phi
Medlem

Sär skrivare borde böt fällas med 100 kr för varje ord som sär skrivs. Då kanske folk lär sig att sluta skriva i sär samman satta ord samt sluta skylla på dys lexi hela tiden.

Halva sverige kan inte ha dys lexi sam tidigt.

Medlem

Hahahaha...kul att höra att jag har sympatier:) Ska bli kul att se hur eleverna reagerar imorrn (fredag). Återkommer med en kortfattad redogörelse!

Medlem

Det ska bli spännande att läsa resultatet!

Medlem

Blev ett lyckat mottagande!

Eleverna tyckte det var ett bra och lärorikt intiativ av mig. De bad om fler exempel men jag sa till dem att det bara var att göra en internet sökning på sär skrivningar så skulle de säkert hitta fler.

Alltid kul att få elevernas upp skattningar samt att veta att man är om tyckt! hahahah

Medlem
Skrivet av Sofokles-:

Blev ett lyckat mottagande!

Eleverna tyckte det var ett bra och lärorikt intiativ av mig. De bad om fler exempel men jag sa till dem att det bara var att göra en internet sökning på sär skrivningar så skulle de säkert hitta fler.

Alltid kul att få elevernas upp skattningar samt att veta att man är om tyckt! hahahah

I see what you did there ;P


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

ett ord dock som är lite lustig när det kommer till särskrivning är pannkaka, pann kaka vad är felet att skriva pann kaka...


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

ett ord dock som är lite lustig när det kommer till särskrivning är pannkaka, pann kaka vad är felet att skriva pann kaka...

Pann kaka låter som att pann skulle vara ett adjektiv, att kakan är pann. Grillat på spett blir grillspett och kaka i panna blir pannkaka. Annars kan vi börja skriva grill spett också?

Särskrivningar är för övrigt riktigt roligt när det blir fel. "Fryst kyckling lever" är en klassiker. Och branden släktes med en skum släckare.

Medlem

Kul att ni "är med".

Tycker vi borde starta en demonstration mot alla affärers "kassa kvitton" (varför inte ge oss bra, istället för kassa?), "kassa apparater" (vem vill köpa dem?) mm.

"Pann" är inget svenskt ord och kan således inte stå självständigt. Jag tror det räknas under "främmande ord", då det kommer från Pan(cake) från engelskan. "Cake" är ett låneord (dvs. ett ord som kommer från ett annat språk, men som funnits så länge i svenskan att det har hunnit assimileras med svenskan, vilket INTE gäller för "främmande ord") och därmed fått den svenska stavningen "kaka".

Kanske ej svarar på din fråga om pann och kaka kan stå isär, men jag anser att "pann" bör räknas jämföras med ett suffix/appendix, vilka INTE kan stå självständigt.

Men nu är jag bara svensklärare på gymnasiet och inte ngn lektor, så jag kan ha fel;)

Medlem

räknas/jämföras^^

Skrivet av Bennii:
Skrivet av kalle.lindestrom:

ett ord dock som är lite lustig när det kommer till särskrivning är pannkaka, pann kaka vad är felet att skriva pann kaka...

Pann kaka låter som att pann skulle vara ett adjektiv, att kakan är pann. Grillat på spett blir grillspett och kaka i panna blir pannkaka. Annars kan vi börja skriva grill spett också?

Särskrivningar är för övrigt riktigt roligt när det blir fel. "Fryst kyckling lever" är en klassiker. Och branden släktes med en skum släckare.

men ordet pannkaka beskriver vad det är ju en kaka i panna...alltså pann kaka beskriver ju även det en kaka i pannan förstår du vad jag menar gris kött är ju ett liknande ord varför skrivs inte det griskött


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av kalle.lindestrom:

ett ord dock som är lite lustig när det kommer till särskrivning är pannkaka, pann kaka vad är felet att skriva pann kaka...

Pann kaka låter som att pann skulle vara ett adjektiv, att kakan är pann. Grillat på spett blir grillspett och kaka i panna blir pannkaka. Annars kan vi börja skriva grill spett också?

Särskrivningar är för övrigt riktigt roligt när det blir fel. "Fryst kyckling lever" är en klassiker. Och branden släktes med en skum släckare.

men ordet pannkaka beskriver vad det är ju en kaka i panna...alltså pann kaka beskriver ju även det en kaka i pannan förstår du vad jag menar gris kött är ju ett liknande ord varför skrivs inte det griskött

Det skrivs griskött. Om du skriver gris kött så skriver du fel. I svenska språket ska du alltid skriva ihop ord som utläses ihop. Segelbåt, gardinstång, blomvas, tapetvåd, badrumsmatta, diskmedel... ska jag fortsätta?

Medlem

kör på bara:) Som Tommy Söderberg skulle säga: "Enda in i kaklet":)

1
Skriv svar