Mac Mini bildproblem HDMI

Medlem
Mac Mini bildproblem HDMI

Hej!

Det är så att jag har köpt mig en Mac Mini och problemet är att bilden är lite suddig samt att det är kantiga bokstäver och vitt runt texten. Bilder har konstiga färger och man får bara ont i huvudet i att kolla på skärmen. Jag kör hdmin in i min förstärkare och trodde att problemet låg där men testa sedan att köra hdmin in i tven direkt men med samma resultat. Tven är en Samsung full hd led 46 tum, kör i 1080p på macen.

Någon som vet vad problemet är?

Tacksam för svar!

Medlem

Har du provat med en annan hdmi-kabel? Eller kör du en väldigt lång kabel?

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Har du provat med en annan hdmi-kabel? Eller kör du en väldigt lång kabel?

/ LordDaimos

Testade en annan förut, men ingen skillnad. Kör med en likadan hdmi-kabel till ps4an och då blir det klockren bild. Kabeln kanske är 2 meter skulle ja tro. Det känns som att det är tven som inte gillar macen.

Medlem

Det låter ju som att det kan vara något knas med din mac mini isåfall. Köpte du den ny så tycker jag du ska ta tillbaka den till affären.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Det låter ju som att det kan vara något knas med din mac mini isåfall. Köpte du den ny så tycker jag du ska ta tillbaka den till affären.

/ LordDaimos

Det var samma sak med min pc men då bytte jag ut hdmi mot vga, då blev det perfekt bild. Grejen är att på macen så finns det bara en hdmi-port i bak, annars så hade jag kört med vga på den med.

Medlem

Hej

Jag vet att det har varit mycket diskussioner om Intel 4000HD tillsammans med HDMI anslutningen på mac mini, men jag tror att det är din TV. Jag hade samma problem och upptäckte då att Samsung har någon form av inbyggd funktion för att "korrigera" signalen som kommer via HDMI till bästa kontrast. Vad jag då var tvungen att göra var att dra ner kontrasten till 0 (och då menar jag bokstavligen 0 av 100). Det gjorde att den korrigerande funktionen stängs av och signalen visas som den ska från mac mini.

Hoppas det hjälper.

Birkovis

Medlem

Skrev kontrast, men menade skärpa. Alltså... Dra ned skärpan till 0 ovh se om det hjälper.

Medlem
Skrivet av Birkovic:

Hej

Jag vet att det har varit mycket diskussioner om Intel 4000HD tillsammans med HDMI anslutningen på mac mini, men jag tror att det är din TV. Jag hade samma problem och upptäckte då att Samsung har någon form av inbyggd funktion för att "korrigera" signalen som kommer via HDMI till bästa kontrast. Vad jag då var tvungen att göra var att dra ner kontrasten till 0 (och då menar jag bokstavligen 0 av 100). Det gjorde att den korrigerande funktionen stängs av och signalen visas som den ska från mac mini.

Hoppas det hjälper.

Birkovis

Hej!

Jag testade att dra ner skärpan till 0 och det vita runt texten försvann men textren blev suddigare och bilden har samma dåliga färger. Men pratade med en snubbe idag som sa att det kanske går att uppdatera tven manuellt via Samsungs hemsida som gör att bilden kanske blir bättre. Ska testa detta i helgen , annars så har jag köpt en vga-converter som reserv. Känner några andra som har en mac mini som kör med hdmi till Sharp och den nyaste Samsung tven som har perfekt bild med hdmi. Så förstår inte varför det skulle vara kass bild på min.

1
Skriv svar