"EA är inte ett ondskefullt imperium"

Robot
Ozo
Medlem
"EA är inte ett ondskefullt imperium"

Ja, så låt bli att köpa andras framgång, EA.

Medlem
Skrivet av Ozo:

Ja, så låt bli att köpa andras framgång, EA.

Fast det är ju fel att bara skylla på EA, bullfrog hade ju kunnat välja att inte sälja företaget. Samma med dice.

Skyll inte allt på EA, man behöver ju inte bli uppköpt. DICE hade säkert klarat sig bra, men de ville ha in extra pengar, bli större, och nu är det som det är.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

"EA är inte ett ondskefullt imperium"
Jo.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Om alla grundare av Dice skulle tycka att det viktigaste här i livet är att "ha kul på jobbet och få vara så kreativ man vill" och inte ha något emot att ha en "otrygg" ekonomisk ställning. Ja, då kanske BF-serien hade sett bättre ut. Vem vet?

Men.....det är önsketänkande att tro att folk (t ex DICE) som ägnat åratal åt att bygga sin framgång, skulle tacka nej när någon kommer och säger....Här, var och en av er får 20 miljoner var och en fast anställning på DICE genom EA.........

Man kan ägna år åt att banna EA, eller så letar man runt bland indieutvecklare och ser om man hittar nåt som passar bättre än det spel som man anser EA förstört...

Själv älskar jag bf-serien, men håller med om att släppet av BF4 är under all kritik. Hoppas EA lär sig läxan till nästa släpp...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av flamgorilla:

"EA är inte ett ondskefullt imperium"
Jo.

Snälla nån...

Medlem
Medlem
Skrivet av Lolflakes:

DICE: We'll never charge for Battlefield maps
http://www.computerandvideogames.com/241306/dice-well-never-c...

Ganska komiskt att bara ett år efter uttalandet så bygger hela affärsmodellen för BF-serien på att sälja map packs till överpris.

Medlem
Skrivet av Soldier_Blue:

Om alla grundare av Dice skulle tycka att det viktigaste här i livet är att "ha kul på jobbet och få vara så kreativ man vill" och inte ha något emot att ha en "otrygg" ekonomisk ställning. Ja, då kanske BF-serien hade sett bättre ut. Vem vet?

Men.....det är önsketänkande att tro att folk (t ex DICE) som ägnat åratal åt att bygga sin framgång, skulle tacka nej när någon kommer och säger....Här, var och en av er får 20 miljoner var och en fast anställning på DICE genom EA.........

Man kan ägna år åt att banna EA, eller så letar man runt bland indieutvecklare och ser om man hittar nåt som passar bättre än det spel som man anser EA förstört...

Själv älskar jag bf-serien, men håller med om att släppet av BF4 är under all kritik. Hoppas EA lär sig läxan till nästa släpp...

Handlar också hur mycket man tror på sin egna produkt.
Se på Minecraft t.ex. Slutar på King.com, har en bra idé, tjänar miljarder.
Se på Snapchat, blir erbjuden flera miljarder dollar, tackar nä.
Battlefield-serien var tillräckligt stark för att kunna stå på egna ben.
Rockstar har ju t.ex. inte sålt ut sig, det enda dom gjorde vara att skapa ett eget publishing-företag.

Medlem
Skrivet av Håkan:
Skrivet av Soldier_Blue:

Om alla grundare av Dice skulle tycka att det viktigaste här i livet är att "ha kul på jobbet och få vara så kreativ man vill" och inte ha något emot att ha en "otrygg" ekonomisk ställning. Ja, då kanske BF-serien hade sett bättre ut. Vem vet?

Men.....det är önsketänkande att tro att folk (t ex DICE) som ägnat åratal åt att bygga sin framgång, skulle tacka nej när någon kommer och säger....Här, var och en av er får 20 miljoner var och en fast anställning på DICE genom EA.........

Man kan ägna år åt att banna EA, eller så letar man runt bland indieutvecklare och ser om man hittar nåt som passar bättre än det spel som man anser EA förstört...

Själv älskar jag bf-serien, men håller med om att släppet av BF4 är under all kritik. Hoppas EA lär sig läxan till nästa släpp...

Handlar också hur mycket man tror på sin egna produkt.
Se på Minecraft t.ex. Slutar på King.com, har en bra idé, tjänar miljarder.
Se på Snapchat, blir erbjuden flera miljarder dollar, tackar nä.
Battlefield-serien var tillräckligt stark för att kunna stå på egna ben.
Rockstar har ju t.ex. inte sålt ut sig, det enda dom gjorde vara att skapa ett eget publishing-företag.

Minecraft kom ju dock i en annan "tid" än battlefield. Det är ju först på senare tid som man verkligen kunnat distribuera spel till en mängd människor utan alltför stora kostnader.
Sen säger jag inte att DICE kunde valt en annan väg, det hade de säkert kunnat göra. Men jag har full förståelse för om man säljer om man blir erbjuden miljontals kronor. De flesta av oss är nog inte i första hand inriktade på att vara barmhärtiga samariter, utan vill i sista änden tjäna stålar. Så är den krassa verkligheten.

Medlem
Skrivet av Soldier_Blue:

Om alla grundare av Dice skulle tycka att det viktigaste här i livet är att "ha kul på jobbet och få vara så kreativ man vill" och inte ha något emot att ha en "otrygg" ekonomisk ställning. Ja, då kanske BF-serien hade sett bättre ut. Vem vet?

Men.....det är önsketänkande att tro att folk (t ex DICE) som ägnat åratal åt att bygga sin framgång, skulle tacka nej när någon kommer och säger....Här, var och en av er får 20 miljoner var och en fast anställning på DICE genom EA.........

Man kan ägna år åt att banna EA, eller så letar man runt bland indieutvecklare och ser om man hittar nåt som passar bättre än det spel som man anser EA förstört...

Själv älskar jag bf-serien, men håller med om att släppet av BF4 är under all kritik. Hoppas EA lär sig läxan till nästa släpp...

Samtidigt så verkar man ju inte ha trygghet någonstans iaf, hur många lyckade spelutvecklare som helst som de lägger ner bara sådär ju! :s


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Alla imperium är onda, om man inte delar dess styrelses ideologier..

Arbetsförmedlingen, Systembolaget, Syföreningen i kvarteret där du bor.. ftvi


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

– EA är inte ett ondskefullt imperium.

Nu förstår jag varför Molyneux är som han är. I själva verket är han 10 år mentalt...Vilken vuxen människa beskriver ett företag som skiter på 90% av det dom tar i som ett ondskefullt imperium?
EA är som dom flesta företag. Kortsiktig vinst före långsiktig. Dom är inte onda, dom är bara smarta. EA vet att folk generellt är korkade och kommer köpa vilken skit dom än ger ut, så länge det har rätt titel (läs Battlefield, FIFA Dragon Age 2 osv osv).

Medlem
Skrivet av gamer_:

Fast det är ju fel att bara skylla på EA, bullfrog hade ju kunnat välja att inte sälja företaget. Samma med dice.

Tror ingen utom EA skulle kunna köpa upp DICE
Activision har redan en spelserie, varför konkurera den?

annars har du ju typ bara japanska företag, de skiter typ helt i modernfps.. vem skulle ha köpt DICE och lyckats lika bra eller bättre?

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av gamer_:

Fast det är ju fel att bara skylla på EA, bullfrog hade ju kunnat välja att inte sälja företaget. Samma med dice.

Tror ingen utom EA skulle kunna köpa upp DICE
Activision har redan en spelserie, varför konkurera den?

annars har du ju typ bara japanska företag, de skiter typ helt i modernfps.. vem skulle ha köpt DICE och lyckats lika bra eller bättre?

Var dice tvungna att sälja företaget? Naturligtvis är det trevligt om du säljer ditt företag och får flera miljoner för det, jag hade nog själv gjort det istället för att leva mycket mer ekonomiskt osäkert och hoppas att nästa spel säljer bra. Men de blev knappast tvingade att sälja.

Om någon annan än EA skulle köpa upp dom, du har rätt i att japanska bolag knappast är så intresserade eftersom det skiljer sig mot typiska japanska spel (å andra sidan kanske det skulle vara det som lockar, nå nya målgrupper...).

Activision har ju CoD, men de kunde ju ha valt att BF skulle fokusera mer på fordon och mer "realism", skulle kunna vara en möjlighet.

Ubisoft, de har ju en del fps/3rd med fokus på krig/konflikter (tom clancy spelen), de saknar väl ett spel som liknar bf?

Hursomhelst är dice sålt sen länge och EA lär knappast lägga ner eller sälja av det i första taget så en diskussion om vem som kunde ha köpt upp dom om inte EA gjort det är ganska meningslös.

Vad jag menade var att dice, liksom alla andra mindre företag INTE måste sälja sig till ett större företag.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

DICE: We'll never charge for Battlefield maps
http://www.computerandvideogames.com/241306/dice-well-never-c...

Nej, det är EA som kräver betalning. ;

Medlem
Citat:

Soldier_Blue skrev: Minecraft kom ju dock i en annan "tid" än battlefield. Det är ju först på senare tid som man verkligen kunnat distribuera spel till en mängd människor utan alltför stora kostnader.
Sen säger jag inte att DICE kunde valt en annan väg, det hade de säkert kunnat göra. Men jag har full förståelse för om man säljer om man blir erbjuden miljontals kronor. De flesta av oss är nog inte i första hand inriktade på att vara barmhärtiga samariter, utan vill i sista änden tjäna stålar. Så är den krassa verkligheten.

- Jag har inte som huvudmål tjäna en massa stålar på bekostnad av mitt nuvarande enkla och trivsamma liv och samvete, utan jag vill bara helt enkelt bara må bra.
Man klarar sig rätt bra utan en massa miljoner. Pengar kan inte göra dig lycklig.
Jag skulle inte vilja byta som jag har det idag. Det känns inte värt att "sälja sig", för mig i alla fall. (Undrar om DICE ångrat sig någon gång?)
Där tror jag Molyneux har rätt i att pengar förändrar dig, ofta negativt i längden. Man måste inte vara miljonär, det kan fungera ändå.
Jag tror det har med olika tänk om livet att göra.


signatur

autograph

Medlem

EA var grymt i början, men är skit idag, skräpföretag som förtjänar allt hån och skitsnack.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av gamer_:

Fast det är ju fel att bara skylla på EA, bullfrog hade ju kunnat välja att inte sälja företaget. Samma med dice.

Tror ingen utom EA skulle kunna köpa upp DICE
Activision har redan en spelserie, varför konkurera den?

annars har du ju typ bara japanska företag, de skiter typ helt i modernfps.. vem skulle ha köpt DICE och lyckats lika bra eller bättre?

Tjata, double the produkts, double the profit


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Zpartan:

EA var grymt i början, men är skit idag, skräpföretag som förtjänar allt hån och skitsnack.

Nej det gör dem inte. Finns bra saker med EA.
O fråga inte vad .. lite får ni ta reda på själva :=

Jag kan absolut leva med EA o vad ni tycker är upp till er.
Visst vore det bra om några saker vore annorlunda men det är som det är i dag. Man får inte lika mycket för pengarna vid spel köp som ca 8 år sedan. "Dagens globala ekonomi " lägger den ribban


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

ondskefullt imperium tror jag väl inte, blir väl dock aningen irriterad att de flesta spel de lägger vantarna på blir betydligt sämre. Exempelvis Dead Space samt Army of two.

Sen då de verkar väldigt förtjusta i DRM, mikrotransaktioner, onlinepass, prioritera DLC över buggar.

Kort sagt så blir det mycket titt på gameplay videor samt gärna olika recensioner innan det skulle bli aktuellt med att införskaffa en EA titel

Medlem

Detta är en förklaring möjligtvis men inte en ursäkt. Köper man upp ett företag så får man också ansvaret för detta. Kan inte EA hantera att behålla kreativiteten och kvalitén hos företag dem köper upp så är detta deras fel och inte dem uppköptas. Uppenbarligen fungerade ju studion fint innan EA.

Många här får det nästa att låta som att det är de uppköptas fel att dem lät sig blir uppköpta av EA. En ställningspunkt som måste förutsätta att EA ändå är sämre.

Driver man ett företag på ett skamligt sett så förtjänar man ett skamligt rykte.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Redstar:
Skrivet av Lolflakes:

DICE: We'll never charge for Battlefield maps
http://www.computerandvideogames.com/241306/dice-well-never-c...

Nej, det är EA som kräver betalning. ;

Hehe, precis!
Och sedan är det inte kartorna dom tar betalt för , utan alla nya vapen och achievements dom lägger till!

Medlem

BF hade aldrig varit så stort utan EA, det är samma som, CS hade aldrig varit så stort utan Valve.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Ish
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Skyll inte allt på EA, man behöver ju inte bli uppköpt. DICE hade säkert klarat sig bra, men de ville ha in extra pengar, bli större, och nu är det som det är.

Jo, när du äger ett företag och någon vill ge dig don't-give-a-fuck-money för det så säljer du, jag lovar.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

KoP
Medlem

Man kan vrida och vända på det hur mycket som helst och kalla EA för Belsebub. Men ska man se på det hela objektivt så hade spelbranschen inte varit där den är idag om inte företag som EA pushat och skjutsat fram spelutvecklare.

Finns mången bra spel som aldrig hade sett dagens ljus utan EA.

Medlem
Medlem

Rensade en hel del off-topic inlägg. Skapa en tråd i forumet om huruvida Systembolaget är ett "ondskefullt imperium" eller ej istället.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

EA är utan tvekan ett av de värsta företagen inom spelindustrin, en industri jag ägnat i stort sett hela mitt liv åt. Så när jag ser hur utveckare efter utvecklare går från de bästa till att bli en i mängden eller sämre samt jag ser spel som jag anser tillhöra de bästa som någonsin gjorts användas för att tjäna enkla pengar så ser jag en väldigt tråkig framtid för spel. Men även om spel är en stor del av mitt liv så finns det saker som är betydligt viktigare, som att en site som Youtube inte ska styras av myndigheter och detta är på väg att ske.

Vad har detta med EA at göra? Tja genom att använda sig av detta kan de få bort videos där folk tycker till om företaget och de enda som får vara kvar är de som bara säger bra saker om EA.

12
Skriv svar