Sony bekräftar eget VR-headset

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Det är för att Cryengine använder 2D+ och inte 3D.

utveckla gärna.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av marcus8958:

Det är för att Cryengine använder 2D+ och inte 3D.

utveckla gärna.

Cryengine flyttar pixlar beroende på z-buffer för att skapa en 3D effekt.

http://www.gamasutra.com/view/feature/134827/a_developers_gui...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av TruB:
Skrivet av marcus8958:

Det är för att Cryengine använder 2D+ och inte 3D.

utveckla gärna.

Cryengine flyttar pixlar beroende på z-buffer för att skapa en 3D effekt.

http://www.gamasutra.com/view/feature/134827/a_developers_gui...

Då undrar jag, vilket spel med integrerat stereoskopisk rendering kör 3d och inte 2d+?
Om resultatet är mer eller mindre samma, med även fördelar utöver att det mindre krävande skulle det vara rent idiotiskt att inte köra 2D+.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av TruB:
Skrivet av marcus8958:

Det är för att Cryengine använder 2D+ och inte 3D.

utveckla gärna.

Cryengine flyttar pixlar beroende på z-buffer för att skapa en 3D effekt.

http://www.gamasutra.com/view/feature/134827/a_developers_gui...

Då undrar jag, vilket spel med integrerat stereoskopisk rendering kör 3d och inte 2d+?
Om resultatet är mer eller mindre samma, med även fördelar utöver att det mindre krävande skulle det vara rent idiotiskt att inte köra 2D+.

Resultatet är inte samma.

Med 2D+ får du ett djup i en 2D bild men du kommer aldrig kunna se ett objekt i 3D.

Tex. om du spelar Skyrim skulle du kunna se personerna och sakerna i djupet i förhållande till varandra likt en teater men du kommer inte kunna gå nära ett objekt där man i vanliga fall ser vänstra delen av objektet med vänster öga och högra delen av objektet med höger öga.

Några exempel över spel som använder 2D+ och 3D fanns på länken.
"Many game makers have already taken advantage of these solutions adding 2D + depth capabilities into games such as Thor: God of Thunder, Enslaved: Odyssey to the West and Batman Arkham Asylum: GOTY edition.

Titles utilizing the dual rendering method consist of Sony's first-party titles like Killzone 3, Gran Turismo, as well as third-parties games like Mortal Kombat and Call of Duty: Modern Warfare 2. Currently there are more than 30 3D-enabled titles available for the PlayStation 3 alone, with many more slated to be released in the next year."


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

ahh, nu ser jag, det där är inte för oculus eller ens vr, det är för 3d tv och liknande. Att anta att dom fungerar lika är dumt, jag vet ärligt talat inte vad skillanden är, svårt att tänka mig att det fungerar på samma sätt, för det överensstämmer inte med det jag läst tidigare, förklarar rätt mycket. bra försök dock.

Medlem
Skrivet av TruB:

ahh, nu ser jag, det där är inte för oculus eller ens vr, det är för 3d tv och liknande. Att anta att dom fungerar lika är dumt, jag vet ärligt talat inte vad skillanden är, svårt att tänka mig att det fungerar på samma sätt, för det överensstämmer inte med det jag läst tidigare, förklarar rätt mycket. bra försök dock.

Det går såklart att använda inom VR också om man vill.

Det bästa sättet att beskriva detta jämfört med riktig 3D är kanske att tänka sig att det är platta "pappfigurer" och objekt som står utställda på olika avstånd från dig istället för riktiga tredimensionella objekt. Du ser att saker är olika långt bort men det finns inget djup i själva sakerna.

Edit: Nu är jag inte helt "hundra" själv heller så det är möjligt att jag är ute på en cykeltur.

Medlem
Skrivet av TruB:

ahh, nu ser jag, det där är inte för oculus eller ens vr, det är för 3d tv och liknande. Att anta att dom fungerar lika är dumt, jag vet ärligt talat inte vad skillanden är, svårt att tänka mig att det fungerar på samma sätt, för det överensstämmer inte med det jag läst tidigare, förklarar rätt mycket. bra försök dock.

Det förklarar hur man skapar stereoskopisk 3D i ett spel oavsett vilken hårdvara du ska få ut bilden till. OR använder sig av samma metod.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Hullken:

Oculus Rift Devkit2 lanserad.

http://www.oculusvr.com/blog/announcing-the-oculus-rift-devel...

I princip Crystal Cove, med 1080p OLED och positional tracking. 350 $.

Härligt, lite förvånad även om det ryktats om att det skulle kunna komma.

2200sek sen är frågan om frakt kostnader och moms, får undersökas.
Redan bestämt mig för att införskaffa mig en, bara en fråga om när, lär bli kö, och innan någon säger att det är för utvecklare, jag vet och jag faller inom ramarna.

edit

"Oculus Rift beställd inom EU skickas från Storbritannien så ingen tull eller moms ska behöva betalas av mottagaren, den kostnad som står när du avslutar köp på hemsidan är den summan du behöver betala. Och så var det för mig också."
Härligt.

Går på ganska precis $506.25

Vet inte hur det är med tull men om du åker på tull blir det ca 15% till på priset.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av TruB:

ahh, nu ser jag, det där är inte för oculus eller ens vr, det är för 3d tv och liknande. Att anta att dom fungerar lika är dumt, jag vet ärligt talat inte vad skillanden är, svårt att tänka mig att det fungerar på samma sätt, för det överensstämmer inte med det jag läst tidigare, förklarar rätt mycket. bra försök dock.

Det förklarar hur man skapar stereoskopisk 3D i ett spel oavsett vilken hårdvara du ska få ut bilden till. OR använder sig av samma metod.

I alla fall i Unity använder OR-implementationen sig av dubbla kameror som renderar bilden två gånger.

Medlem

Lite mer:

Inaktiv

BRA SONY,DET SÄTTER PRESS PÅ MICROSOFT:up:

123
Skriv svar