Ny rapport – svarta spelkaraktärer främjar rasism

Robot
Ny rapport – svarta spelkaraktärer främjar rasism

Mörkhyade spelkaraktärer är snudd på synonymt med vapen och våld, slår ny studie fast.

#gta-v-2, #saints-row-2, #final-night-round-4, #wwe-smackdown-vs-raw-2010


Medlem
Ny rapport – svarta spelkaraktärer främjar rasism

Ja, tackar vet jag snälla sympatiska Trevor!
Och vadå "svarta karaktärer i spel nästintill är synonym med att vara våldsamma"? Kanske för att nästan alla spel är våldsamma? Och med tanke på att det finns (om jag inte misstar mig) fler vita karaktärer än svarta så borde väl vita framstå som mer våldsamma?

Medlem

Ja ja, vi kan tidningsrubrikerna vid det här laget. Allting är rasism, all mat ger cancer osv.

Medlem

Jag tycker att det är ett alldels för lågt antal personer för att göra detta statiskt säkerställt. Därmed filtrerar jag bort denna studie.

Skrivet av Heya:

Ja, tackar vet jag snälla sympatiska Trevor!
Och vadå "svarta karaktärer i spel nästintill är synonym med att vara våldsamma"? Kanske för att nästan alla spel är våldsamma? Och med tanke på att det finns (om jag inte misstar mig) fler vita karaktärer än svarta så borde väl vita framstå som mer våldsamma?

Slutsatsen tycks vara att spel förstärker (eller hjälper spelarna att förstärka) redan existerande fördomar. Det behöver inte betyda att det uppstår nya våldsfördomar mot vita.

Om man skall göra lite ovetenskapligt gissande ur skägget så ter det sig inte konstigt: Spelmediet, när det låter spelarna leva ut sina stereotyper, kanske fungerar som en psykologisk föstärkare? När man tillåts uppleva sina fördomsfulla fantasier i en "simulation" så bankas de ännu djupare in i psyket?
Undrar vad denna psykologiska mekanism gör med sexismen....

Medlem

jag tycker faktist det är lite charm i även i "the black guy"

alltså exempelvis humor ifrån skräkfilmer varför ska alltid svarta killen dö först osv, det är ju jävligt dåligt på ett sätt, men kan man se förbi detta kan man nog se humorn i det hela även.

Men det är klart det är väl lite kränkande, men det finns skämt om vita även, finns inga onda skämt om svarta kvinnor på samma sätt som blondiner direkt, forutom deras hår.

Så ja

Något som jag alltid funderar på när sånt här kommer fram, oavsett om det handlar om rasism, sexism eller någon annan -ism... är förhållandet mellan ord- och åsikts-associationer? Kan någon länka något vetenskapligt som stärker att dessa har med varandra att göra på sätt som man alltid förutsätter.

Medlem

Synd att man behöver en prenumeration för att läsa fulltext.

En intressant sak jag noterade är att Grace S. Yang i en annan studie konstaterar att:

Skrivet av Do the Gender and Race of Video Game Characters Matter? The Effects of Violent Game Playing on Implicit Stereotyping and Aggressive Behavior s. xv:

playing a violent male (as opposed to a violent female) avatar led to a stronger implicit association of males with violence and directly primed aggressive behavior.

Enligt samma resonemang så torde manliga spelkaraktärer främja misandri?

Inaktiv

Om jag bara spelar NBA2k14 ser jag alla mörka som basketproffs då? Lite får man väl använda hjärnan själv och skilja spelen från verkligheten. Herregud.

Medlem

Det kommer studier av detta slag med jämna mellanrum och precis som Frux var inne på fast formulerade lite annorlunda: det är så många studier med så helt olika resultat beroende på vem som gör dom, varför, när, vilket testpersoner som är med, hur studierna görs och vem som finansierar dom. Det måste med andra ord bli hundratals med studier innan man kan dra några som helst slutsatser.

"Popcorn är nyttigt" - jaha, det var visst amerikanska majsodlare som betalade för "studien"
"Kött är farligt i större mängder" - jaha, det var visst en författare som skriver kokböcker för veganer och vegetarianer som låg bakom
"Minst ett vapen i var mans hem gör sammhället säkrare" - jaha, det var visst NRA som låg bakom
"Kött är det nyttigast man kan äta" - jaha, det var visst Sveriges Köttproducenter som låg bakom
"oregano förebygger vinterkräcksjukan" - uhm, fast bara om man äter typ 1 kg per dag
"kaffe ger cancer" - om man dricker 10 lite per dag
"kaffe botar cancer" - om man dricker 10 lite per dag.... vänta nu, hur var det igen?

The list goes on...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

spelvärden är full av svarta hjältar och hjältinnor! För att inte tala om filmvärden där de i princip alltid porträtteras som intellektuella individer som är hjälpsamma.
Kom å tänka på den här videon:


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Skulle helst av allt spela spel där man känner sig skyldig över allting. Kanske ett biståndsspel, där man går till jobbet och sen skänker bort hela sin lön, sen känner man sig skyldig för att man inte tillhör folkslag med derp egenskap. 100 achievements på steam, tack och god natt.

Medlem

Med över 80 timmar i GTA V måste jag erkänna att Franklin är den karaktären som har minst kills. Han porträtteras som en lugn och malplacerad ung man i svåra omständigheter. Jag sympatiserade mycket mer med Franklin än de två arga vita männen, med påföljden att jag antar en lugnare spelstil när jag spelar Franklin än t.ex. psykopaten Trevor.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av joary639:

spelvärden är full av svarta hjältar och hjältinnor! För att inte tala om filmvärden där de i princip alltid porträtteras som intellektuella individer som är hjälpsamma.
Kom å tänka på den här videon:

https://www.youtube.com/embed/WG7U1QsUd1g

Vidrig film, gör ont i hjärtat.


signatur
Medlem

Hmm.. jag tyckte det var fantastiskt att spela CJ (har för mig att han hette så ) i San Andreas. För mig gjorde det mig snarare mer öppensinnig mot svarta än tvärtom (inte för att jag är rasist alltså). Men det kan nog vara så att ett spel, eller umgänge för den delen, som delar din uppfattning i slutändan också förstärker och permanentar den uppfattningen.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Heya:

Ja, tackar vet jag snälla sympatiska Trevor!
Och vadå "svarta karaktärer i spel nästintill är synonym med att vara våldsamma"? Kanske för att nästan alla spel är våldsamma? Och med tanke på att det finns (om jag inte misstar mig) fler vita karaktärer än svarta så borde väl vita framstå som mer våldsamma?

Slutsatsen tycks vara att spel förstärker (eller hjälper spelarna att förstärka) redan existerande fördomar. Det behöver inte betyda att det uppstår nya våldsfördomar mot vita.

Om man skall göra lite ovetenskapligt gissande ur skägget så ter det sig inte konstigt: Spelmediet, när det låter spelarna leva ut sina stereotyper, kanske fungerar som en psykologisk föstärkare? När man tillåts uppleva sina fördomsfulla fantasier i en "simulation" så bankas de ännu djupare in i psyket?
Undrar vad denna psykologiska mekanism gör med sexismen....

En som har spelat sen tidigt 90-tal varje slags spel så är jag och alla de jag känner levande bevis på att man inte behandlar kvinnor annorlunda pga att ha spelat spel med kvinno-tropes.

Hur sinnessjuka människor tänker dock har jag aning om vilka är de som möjligen skulle vara så svaga att de påverkas av ett jäkla spel.

Medlem
Skrivet av eatem:

Om jag bara spelar NBA2k14 ser jag alla mörka som basketproffs då? Lite får man väl använda hjärnan själv och skilja spelen från verkligheten. Herregud.

Finns en hel del vita spelare i NBA.
Tror Minesota har haft 5 vita i starting lineup och har idag 4 av 5 vita tror jag.

Som proffs finns det en hel del vita även om historiskt sett domineras av svarta.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av bleak:

En som har spelat sen tidigt 90-tal varje slags spel så är jag och alla de jag känner levande bevis på att man inte behandlar kvinnor annorlunda pga att ha spelat spel med kvinno-tropes.

Hur sinnessjuka människor tänker dock har jag aning om vilka är de som möjligen skulle vara så svaga att de påverkas av ett jäkla spel.

Absolut inget illa menat, men tankemönstret "jag påverkas minsann inte, jag är ju en tänkande individ!" är både naivt och anti-intellektuellt. Lita på vetenskapen, inte på dina egna subjektiva upplevelser. Psykologin visar om och om igen att vi inte har så bra koll på våra tankemönster och handlingar som vi själva tror.

Medlem

Då man verkar behöva betala för att läsa hela studien så är det i mina ögon bara en rubrik från deras sida, och då betyder det inte så mycket.
Nu tillfrågades bara vita om svarta, men vad jag ser så verkar det inte som att frågan gick om andra hållet.

TL;DR Rasism är inte ensidigt, aftonbladsrubriker är inte reserverade för aftonbladet

Medlem

Exempel som vi använder i våra vardagliga uttryck som kanske också främjar en underliggande rasism - som vi förmodligen inte ens tänker på kan bidra till rasism och annorlunda tänkande:

- Kom hem innan det blir mörkt ute
- Vem är det svarta fåret i vår släkt?
- Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk (klassiskt exempel)
- Benet blev helt svart av kallbranden
- Du svärtar ner vårat namn
- Det ligger ett mörker omkring honom
- Det blev helt svart för ögonen
- Vem vet vem som lurar ute i mörkret
- Han gömmer sig i skuggorna

Och så vidare. Vi använder uttryck där färgen svart nästan alltid framhävs som negativ - som mörker/natt(svart). Vi föds alltså upp med att associera svart/mörk med någonting negativt. Torde detta inte återspegla sig, om än på en väldigt undermedveten nivå, när man möter mörkhyade människor?

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av bleak:

En som har spelat sen tidigt 90-tal varje slags spel så är jag och alla de jag känner levande bevis på att man inte behandlar kvinnor annorlunda pga att ha spelat spel med kvinno-tropes.

Hur sinnessjuka människor tänker dock har jag aning om vilka är de som möjligen skulle vara så svaga att de påverkas av ett jäkla spel.

Absolut inget illa menat, men tankemönstret "jag påverkas minsann inte, jag är ju en tänkande individ!" är både naivt och anti-intellektuellt. Lita på vetenskapen, inte på dina egna subjektiva upplevelser. Psykologin visar om och om igen att vi inte har så bra koll på våra tankemönster och handlingar som vi själva tror.

Då måste vi ju anta att vi blir mer våldsamma av spel och massa annat undermedvetet som vi påverkas av i spel. Dags att förbjuda vissa sorts spel nu eller vad?

Medlem

Grunden till det här ligger snarare i att stereotypen redan finns i testpersonernas åsikter, att svarta skulle vara våldsamma. Om amerikansk media skulle ägna nästkommande 25-50 år åt att främja stereotypen att vita människor är pedofiler och sen låta testpersonerna spela ett spel om det så skulle det naturligtvis förstärka stereotypen.

Vi borde istället använda vår energi för att från början inte ta till oss av stereotypiska karaktärsdrag. För som flera påpekat i tråden så är majoriteten av spelkaraktärer vita män (åtminstone om jag gör en snabb genomgång av kända spelkaraktärer i mitt minne).

Statistik är som en bikini. Det är ofta inte intressant vad den visar, utan vad den döljer.

Medlem
Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av bleak:

En som har spelat sen tidigt 90-tal varje slags spel så är jag och alla de jag känner levande bevis på att man inte behandlar kvinnor annorlunda pga att ha spelat spel med kvinno-tropes.

Hur sinnessjuka människor tänker dock har jag aning om vilka är de som möjligen skulle vara så svaga att de påverkas av ett jäkla spel.

Absolut inget illa menat, men tankemönstret "jag påverkas minsann inte, jag är ju en tänkande individ!" är både naivt och anti-intellektuellt. Lita på vetenskapen, inte på dina egna subjektiva upplevelser. Psykologin visar om och om igen att vi inte har så bra koll på våra tankemönster och handlingar som vi själva tror.

Hade det varit så illa som flera av dessa studier påvisar så hade samhället sett långt mycket värre ut idag än vad det gör. Först var det kassetbanden och den hemska amerikanska rocken/hårdrocken. Sedan var det VHS och de vidriga actionfilmerna med meningslöst våld och idag är det TV- och datorspel som är anledningen till att våldet breder ut sig... vaddå "våldet breder ut sig"? Siffror pekar på det motsatta - antalet grövre våldsbrott har minskat de senaste åren, det är bara att vi är bättre på att uppmärksamma dem.

Sedan så tror jag starkt på, vilket jag nämnt tidigare när ämnet har tagits upp: de som skyller på datorspel tar den lätta vägen ut. Istället för att ta itu med de problem som finns i samhället såsom arbetslöshet, fattigdom, utanförskap och så vidare så väljer man att blunda för det och istället peka ut spelen som syndabock. För det är så mycket lättare än att fixa det som egentligen är orsaken.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Börjar kännas som Aftonbladet det här med alla artiklar om rasism, nazism osv.

Givetvis är det inget jag stödjer men när det gäller spel ska man ta allt med en nypa salt.

JAG tycker att man ska få göra i princip vad som helst i ett spel för att det är just ett SPEL.

Men jag är väl medveten om att sånt här är väldigt viktigt för visa vad man inte får göra i spel osv.

Medlem

Tror inte man blir mer rasistisk av att spela spel. Däremot så tror jag att rasism och smygrasism är mer utbredd än vad vi tror. Kolla bara på hur många som sympatiserar med SD.

Medlem

Vet inte riktigt om jag kan hålla med den här studien. Men jag tycker ofta att media, i synnerhet USA, späder på fördomar och främlingsfientlighet med att hela tiden hitta stereotypa människor

Medlem
Skrivet av conthox:

Det kommer studier av detta slag med jämna mellanrum och precis som Frux var inne på fast formulerade lite annorlunda: det är så många studier med så helt olika resultat beroende på vem som gör dom, varför, när, vilket testpersoner som är med, hur studierna görs och vem som finansierar dom. Det måste med andra ord bli hundratals med studier innan man kan dra några som helst slutsatser.

"Popcorn är nyttigt" - jaha, det var visst amerikanska majsodlare som betalade för "studien"
"Kött är farligt i större mängder" - jaha, det var visst en författare som skriver kokböcker för veganer och vegetarianer som låg bakom
"Minst ett vapen i var mans hem gör sammhället säkrare" - jaha, det var visst NRA som låg bakom
"Kött är det nyttigast man kan äta" - jaha, det var visst Sveriges Köttproducenter som låg bakom
"oregano förebygger vinterkräcksjukan" - uhm, fast bara om man äter typ 1 kg per dag
"kaffe ger cancer" - om man dricker 10 lite per dag
"kaffe botar cancer" - om man dricker 10 lite per dag.... vänta nu, hur var det igen?

The list goes on...

Så du menar att svarta betalat för en studie som påvisar rasism för att dom ska sluta behandlas rasistiskt? Jag har svårt att tro att det ligger någon slags konspiratoriskt mastermind bakom detta. Hursomhelst, allt som motverkar rasism är väl bra. Förstår inte riktigt hur hela denna tråd ids börja glappa.

Medlem
Skrivet av Falckiee:

Så du menar att svarta betalat för en studie som påvisar rasism för att dom ska sluta behandlas rasistiskt? Jag har svårt att tro att det ligger någon slags konspiratoriskt mastermind bakom detta. Hursomhelst, allt som motverkar rasism är väl bra. Förstår inte riktigt hur hela denna tråd ids börja glappa.

Nej, det menar jag inte. Jag nämnde flera olika anledningar till att man skall vara kritisk när en studie publiceras. Om du plockar ur en av anledningarna och sedan anklagar mig för att tro på någon slags konspiration mot vita så har du antingen missat alla de andra delarna som jag skrev om eller så trollar du bara.

Källkritik var en av flera saker som man måste ha i åtanke och att bara fokusera på vem som har betalat studien är som att godtyckligt rycka ut en av många detaljer.

Just i detta fall var det mer att man måste se till studiens genomförande och om det finns liknande studier som stödjer. Normalt sett bör man ha över 1 000 testpersoner för att det skall kunna räknas som statistiskt godtagbart, men här var det frågan om 126 respektive 141 stycken. Det var en begränsad testgrupp, dvs studenter och troligen är en stor del vita. Hur hade resultatet blivit om man hade genomfört den på flera tusen personer, både studerande och arbetare, tjänstemän och arbetslösa, vita och svarta, latinos osv osv osv? Det kan man såklart bara spekulera i.

För att sammanfatta:

Fler studier och större studier än ynka 300 personer innan man drar några förhastade slutsatser åt ena eller andra hållet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av bleak:

Då måste vi ju anta att vi blir mer våldsamma av spel och massa annat undermedvetet som vi påverkas av i spel. Dags att förbjuda vissa sorts spel nu eller vad?

Skrivet av conthox:

Hade det varit så illa som flera av dessa studier påvisar så hade samhället sett långt mycket värre ut idag än vad det gör. Först var det kassetbanden och den hemska amerikanska rocken/hårdrocken. Sedan var det VHS och de vidriga actionfilmerna med meningslöst våld och idag är det TV- och datorspel som är anledningen till att våldet breder ut sig... vaddå "våldet breder ut sig"? Siffror pekar på det motsatta - antalet grövre våldsbrott har minskat de senaste åren, det är bara att vi är bättre på att uppmärksamma dem.

Sedan så tror jag starkt på, vilket jag nämnt tidigare när ämnet har tagits upp: de som skyller på datorspel tar den lätta vägen ut. Istället för att ta itu med de problem som finns i samhället såsom arbetslöshet, fattigdom, utanförskap och så vidare så väljer man att blunda för det och istället peka ut spelen som syndabock. För det är så mycket lättare än att fixa det som egentligen är orsaken.

Vi överöses av så många kulturella intryck hela tiden, det är möjligt att spelens effekt drunknar helt i bruset. Jag menar absolut inte att man ska förbjuda spel eller peka ut dem som någon slags syndabock för allt ont som händer. De grövre våldsbrotten minskar ju, vi är på väg åt rätt håll!
Det jag menar är att man måste erkänna att det egna psyket, den egna moralen och sättet man tänker främst är format av de kulturella intryck som man omges av. Och att spel, precis som actionfilmer, rockmusik, drängslagsmål och isländska sagor, är en del av det.

123
Skriv svar