Ny rapport – svarta spelkaraktärer främjar rasism

Medlem

Det är ju för fan bara bra att svarta också får ta plats i spelvärlden. Finns inget annat än vita, 30-åriga män.

Medlem
Skrivet av estling:

Exempel som vi använder i våra vardagliga uttryck som kanske också främjar en underliggande rasism - som vi förmodligen inte ens tänker på kan bidra till rasism och annorlunda tänkande:

- Kom hem innan det blir mörkt ute
- Vem är det svarta fåret i vår släkt?
- Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk (klassiskt exempel)
- Benet blev helt svart av kallbranden
- Du svärtar ner vårat namn
- Det ligger ett mörker omkring honom
- Det blev helt svart för ögonen
- Vem vet vem som lurar ute i mörkret
- Han gömmer sig i skuggorna

Och så vidare. Vi använder uttryck där färgen svart nästan alltid framhävs som negativ - som mörker/natt(svart). Vi föds alltså upp med att associera svart/mörk med någonting negativt. Torde detta inte återspegla sig, om än på en väldigt undermedveten nivå, när man möter mörkhyade människor?

Men snälla, hur kan du tolka nattmörker med rasism? Uttrycket har inget att göra med att det är lättare att hoppa på en oanande individ när det är mörkt och svårare att se? Ser du rasism i ett glas mjölk och coca cola också? Mjölk är ju vitt och nyttigt medan coca cola är svart och fullt med socker -_-


signatur

Game long and prosper

Medlem

Vad är det med alla som inte kan skilja spel från verklighet? Älskar att spela som CJ, åka runt och skjuta ner en massa gäng men inser ju fortfarande att verkligheten är väldigt annorlunda.

Medlem

Igår bearbetades nazismen, idag rasismen... jag gissar att fascism står på agendan imorgon:)

Ibland undrar jag om inte jag kommit fel, jag skulle nämligen till en spelsajt, som behandlar spel, och inte dagens media floskler.

Medlem

Det bevisar ju mer den underliggande tendensen hos människor att associera en etnicitet annan ens en egen extremt ytligt baserad på anektodiskt evidens istället för att faktiskt tänka efter och kolla up fakta.

Personligen kände jag att jag fick mer insikt i underpriviligerade svartas levnadsförhållanden och problem genom GTA5 snarare än att få en dålig åsikt.

Om folk skulle döma ens egen etnicitet på samma sätt så skulle ju white trash karaktärerna(Trevor, anyone?) direkt leda till en rasism mot sin egen folkgrupp(om man är vit då). Funkar inte riktigt så.

Inaktiv
Skrivet av Juel91:

Det bevisar ju mer den underliggande tendensen hos människor att associera en etnicitet annan ens en egen extremt ytligt baserad på anektodiskt evidens istället för att faktiskt tänka efter och kolla up fakta.

Personligen kände jag att jag fick mer insikt i underpriviligerade svartas levnadsförhållanden och problem genom GTA5 snarare än att få en dålig åsikt.

Om folk skulle döma ens egen etnicitet på samma sätt så skulle ju white trash karaktärerna(Trevor, anyone?) direkt leda till en rasism mot sin egen folkgrupp(om man är vit då). Funkar inte riktigt så.

Fast att det ens finns ett begrepp som "white trash" tyder på att vi lätt tar till oss stereotyper och stereotypa bilder. Hur har det ordet kunnat få fäste i Sverige om vi inte påverkats av en massmedial spridningseffekt? Vad associerar du ordet white trash med? Det behöver inte röra ras-stereotyper det kan gälla alla möjliga stereotyper som t.ex "white trash" som inte är någon särskilt schysst beskrivning på vita, främst sydstatare som lever och levt under kassa förhållanden...


signatur

Mohawk

Medlem
Medlem

Sen när är det inte en självklarhet att man behandlar folk efter agerande, inte förutfattade meningar?
Tror faktiskt inte att den hotbild ni målar upp ens existerar i någon vidare utsträckning överhuvudtaget.
I dagens ekonomi är det meriter och kunskaper som granskas, kan denna individ hjälpa organisationen eller ej. Punkt.

Misstänker att folk som inte är väl anpassade till dagens marknadsekonomi och blir avvisade pga bristande meriter lätt tar till argument som rasism, är liksom enklare än att skaffa sig den merit eller kunskap som efterfrågades.

Folk med offerkoftan på blir sällan framgångsrika, något värt att tänka på för er med faktiska ambitioner här i livet.

Medlem
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Juel91:

Det bevisar ju mer den underliggande tendensen hos människor att associera en etnicitet annan ens en egen extremt ytligt baserad på anektodiskt evidens istället för att faktiskt tänka efter och kolla up fakta.

Personligen kände jag att jag fick mer insikt i underpriviligerade svartas levnadsförhållanden och problem genom GTA5 snarare än att få en dålig åsikt.

Om folk skulle döma ens egen etnicitet på samma sätt så skulle ju white trash karaktärerna(Trevor, anyone?) direkt leda till en rasism mot sin egen folkgrupp(om man är vit då). Funkar inte riktigt så.

Fast att det ens finns ett begrepp som "white trash" tyder på att vi lätt tar till oss stereotyper och stereotypa bilder. Hur har det ordet kunnat få fäste i Sverige om vi inte påverkats av en massmedial spridningseffekt? Vad associerar du ordet white trash med? Det behöver inte röra ras-stereotyper det kan gälla alla möjliga stereotyper som t.ex "white trash" som inte är någon särskilt schysst beskrivning på vita, främst sydstatare som lever och levt under kassa förhållanden...

Dom är ju helt tvärfuckade, komiskt stereotypa seriefigurer. Jag fattar självklart att riktiga sydstatsunderklassare(eller hur man nu ska säga det) inte är såna. Min logik var bara att folk brukar döma andra etniciter utifrån väldigt få exempel men ens egen etnicitet har man ofta växt upp runt och har massa exempel på allt från genier till stolpskott.

Edit: Råkade missa ett "inte" i meningen.

Inaktiv
Skrivet av Skelögd:

Har någon härinne varit i Detroit en sen kväll?

Det har jag. Jag åkte dit för att se på Zetterberg och gänget och jag kan säga så här: Jag åker aldrig tillbaka.

Antagligen så är det därför som svarta oftast är med i våldsamma spel också...

Vad är det man säger nu igen?

Det är inte rasism om det är sant...

Blanda inte ihop dina fördomar och rädslor, eller individuella upplevelser i en stad med någon form av sanning.

Skrivet av Skelögd:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Skelögd:

Sure, om det handlar om icke-våldsamma brott.

Socioekonomisk status har dock ingenting med våldsbrott att göra. Det kan möjligtvis ha en liten del med det att göra men det är bara alldeles för enkelt att endast skylla på detta.

Vad grundar du det på?

På att vi människor inte är likadana inombords. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Det är ditt enda svar? Några fakta att backa upp dina fördomar med? Du påstår att våldsbrott är kopplade till hudfärg.

Suck. Det är du som är rasisten.

Gör ett DNA test därefter så dömer vi dig endast efter vilka "blandningar" du består av, ok? Att dina kommentarer inte har rensats bort är verkligen märkligt. Ren rasism, inget mer, inget mindre.

Medlem

Rasism, nazism, sexism, fascism.. Och varför inte lite homofobism?

ism ism ism!! Varje morgon och varje kväll måste man uppmärksamma någon form av ism.

#care

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:

Trevor som är en psykopat som styckar människor då?
Det är helt lugnt för han e vit eller?
Undrar vilka dom riktiga rasisterna är som ska se rasism i allt och särbehandla beroende på vilken hudfärg folk har.

För att vara en Mr Hatisk så är du även en Mr Smart.

Medlem

Men spelen där man "dödar" rymdvarelser... vem försvarar dom?


signatur

autograph

Skribent
Skrivet av Fl3xus:

Igår bearbetades nazismen, idag rasismen... jag gissar att fascism står på agendan imorgon:)

Ibland undrar jag om inte jag kommit fel, jag skulle nämligen till en spelsajt, som behandlar spel, och inte dagens media floskler.

De flesta av oss som spelat ett tag tycker det finns andra saker att diskutera än antalet pixlar och polygoner. Vi måste kunna föra en diskussion kring lite tyngre ämnen utan att folk sätter sig på tvären och går in i något extremt försvarsläge. Man måste inte hålla med och jag är rätt säker på att den mytomspunna PK-Maffian inte kommer göra hembesök med järnrör till alla som går utanför normen för hur man ska tycka.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Lee i The Walking Dead är ju inte vidare våldsam, visserligen är han ju dömd för mord i början utav serien, men beroende på hur man spelar så har han alltid en liten flickas överlevnad i åtanke.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Rasism kommer alltid att finnas

Medlem

Asiater är bäst på det mesta, herrow !!
Svarta gillar vattenmelon
Vita kör crystal meth.
Judar har mycket pengar och är snåla.

The list goes on..

Är denna undersökning från USA ? För vi européer kan inte direkt sätta oss in i en undersökning från andra sidan havet, stereotyper, generaliseringar och en kraftig segregation är bland annat anledningen till varför resultatet blir som det blir. I Sverige talar vi om en rasism som ej är jämförbar med vad USA har att erbjuda i sitt breda utbud. Vi ligger i framkant när det kommer till jämställdhet i kön och färg(?) men tyvärr är vi fortfarande en bit bort från vad som är acceptabelt.

Why hate? Love instead!!

Medlem
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Skelögd:

Har någon härinne varit i Detroit en sen kväll?

Det har jag. Jag åkte dit för att se på Zetterberg och gänget och jag kan säga så här: Jag åker aldrig tillbaka.

Antagligen så är det därför som svarta oftast är med i våldsamma spel också...

Vad är det man säger nu igen?

Det är inte rasism om det är sant...

Jag tror att det beror på socioekomiska variabler och inte på hudfärg.

Sure, om det handlar om icke-våldsamma brott.

Socioekonomisk status har dock ingenting med våldsbrott att göra. Det kan möjligtvis ha en liten del med det att göra men det är bara alldeles för enkelt att endast skylla på detta.

Du tar upp Detroit en stad som gått i konkurs och påstår att socioekonomiska förklaringar inte är av kraft när det gäller att förklara problemen som finns i staden?

Detroit och Haiti hitta likheten

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Fl3xus:

Igår bearbetades nazismen, idag rasismen... jag gissar att fascism står på agendan imorgon:)

Ibland undrar jag om inte jag kommit fel, jag skulle nämligen till en spelsajt, som behandlar spel, och inte dagens media floskler.

De flesta av oss som spelat ett tag tycker det finns andra saker att diskutera än antalet pixlar och polygoner. Vi måste kunna föra en diskussion kring lite tyngre ämnen utan att folk sätter sig på tvären och går in i något extremt försvarsläge. Man måste inte hålla med och jag är rätt säker på att den mytomspunna PK-Maffian inte kommer göra hembesök med järnrör till alla som går utanför normen för hur man ska tycka.

Problemet är att PK-medias åsikter om invandring, rasism, genus och annat som extremvänstern ständigt tjatar om, inte återspeglas hos vanligt folk. Det är också därför som alla dessa PK-tidningar går med brakförluster och har ett ständigt minskande läsarunderlag.

När vi börjar se att även FZ börjar bli PK så känns det bara ruttet. Låt extremisterna tjata om sitt i regimmedia. FZ ska handla om spel.

Medlem
Skrivet av conthox:

Det kommer studier av detta slag med jämna mellanrum och precis som Frux var inne på fast formulerade lite annorlunda: det är så många studier med så helt olika resultat beroende på vem som gör dom, varför, när, vilket testpersoner som är med, hur studierna görs och vem som finansierar dom. Det måste med andra ord bli hundratals med studier innan man kan dra några som helst slutsatser.

"Popcorn är nyttigt" - jaha, det var visst amerikanska majsodlare som betalade för "studien"
"Kött är farligt i större mängder" - jaha, det var visst en författare som skriver kokböcker för veganer och vegetarianer som låg bakom
"Minst ett vapen i var mans hem gör sammhället säkrare" - jaha, det var visst NRA som låg bakom
"Kött är det nyttigast man kan äta" - jaha, det var visst Sveriges Köttproducenter som låg bakom
"oregano förebygger vinterkräcksjukan" - uhm, fast bara om man äter typ 1 kg per dag
"kaffe ger cancer" - om man dricker 10 lite per dag
"kaffe botar cancer" - om man dricker 10 lite per dag.... vänta nu, hur var det igen?

The list goes on...

"Potatis ger cancer!" Ja vad var det nu igen.. 30+kg om dagen i 30 år eller vad det nu var. Minns inte var några år sen någon tidning skrev om det ^^

Inaktiv
Skrivet av Securion:

Problemet är att PK-medias åsikter om invandring, rasism, genus och annat som extremvänstern ständigt tjatar om, inte återspeglas hos vanligt folk. Det är också därför som alla dessa PK-tidningar går med brakförluster och har ett ständigt minskande läsarunderlag.

När vi börjar se att även FZ börjar bli PK så känns det bara ruttet. Låt extremisterna tjata om sitt i regimmedia. FZ ska handla om spel.

Åsikterna återspeglas hos vanligt folk, jag är en av dom. Du och ditt snack om extremvänstern,
du förstår väl att partier över blockgränserna, och även befolkningen som röstar på dessa partier
är emot dina åsikter? Eller vilka är "vanligt folk"? Är vi andra "fint folk" kanske?

Du generaliserar och sprider hatfulla åsikter som bara leder till våld, varför gör du detta?

Speciellt din regelrätta rasism om mörkhyade. Glöm inte att antirasismen gäller all form av rasism,
även den mot vita.

FZ är politiskt korrekt, vafan största delen av Sverige är ju det, har du inte hängt med?
Dom flesta av oss visar respekt för varandra, oavsett hudfärg osv. Respekt och rättvisa, det borde
inte vara något konstigt.

Du drar oss alla över en kam, att vi är hatiska mot vita människor och vänsterextremister? Över 90-95% av befolkningen alltså. Umgås du inte med folk i samhället? Människa, vad har hänt med dig?

Och slutligen...regimmedia? Va?
Superårvalet 2014 med alla valmöjligheter det innebär och det finns fortfarande såna som dig som
använder ordet regim..som om du ens visste vad det innebär? Åk till en diktatur och se hur dom har det.

Du i din minoritet tror sig ha rätten att sprida dina fördomar som någon absolut sanning? Väldigt obehagligt när en liten del av befolkningen tror sig veta vad som är bäst för majoriteten. Låt oss tänka och bestämma själva.

Skrivet av Fl3xus:

Igår bearbetades nazismen, idag rasismen... jag gissar att fascism står på agendan imorgon:)

Ibland undrar jag om inte jag kommit fel, jag skulle nämligen till en spelsajt, som behandlar spel, och inte dagens media floskler.

Ja du..

Nyss diskuterade du och jag länge och väl, fick ändå intrycket av att du någonstans förstår dina egna åsikter.
Och så kommer denna kommentaren, där du jämställer dagens rasism och nazism som fen floskel.
Troligen därför att det är du som har åsikterna som ryms inom rasism, men du är oförmögen att inse det.

Ni två, och likasinnade, era åsikter kommer att orsaka människors död och lidande, ni har väl
hängt med på något sätt under historielektionerna? Förintelsen är bara en del av all skit som era
åsikter för med sig.

Men ni är helt omedvetna om det. Vi andra är dock inte det. Det är inte er det är synd om.

Skribent
Skrivet av Securion:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Fl3xus:

Igår bearbetades nazismen, idag rasismen... jag gissar att fascism står på agendan imorgon:)

Ibland undrar jag om inte jag kommit fel, jag skulle nämligen till en spelsajt, som behandlar spel, och inte dagens media floskler.

De flesta av oss som spelat ett tag tycker det finns andra saker att diskutera än antalet pixlar och polygoner. Vi måste kunna föra en diskussion kring lite tyngre ämnen utan att folk sätter sig på tvären och går in i något extremt försvarsläge. Man måste inte hålla med och jag är rätt säker på att den mytomspunna PK-Maffian inte kommer göra hembesök med järnrör till alla som går utanför normen för hur man ska tycka.

Problemet är att PK-medias åsikter om invandring, rasism, genus och annat som extremvänstern ständigt tjatar om, inte återspeglas hos vanligt folk. Det är också därför som alla dessa PK-tidningar går med brakförluster och har ett ständigt minskande läsarunderlag.

När vi börjar se att även FZ börjar bli PK så känns det bara ruttet. Låt extremisterna tjata om sitt i regimmedia. FZ ska handla om spel.

Det är inte dom som skriker högst som är "verklighetens folk".


signatur

I am the black wizards.

Skribent
Skrivet av Securion:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Fl3xus:

Igår bearbetades nazismen, idag rasismen... jag gissar att fascism står på agendan imorgon:)

Ibland undrar jag om inte jag kommit fel, jag skulle nämligen till en spelsajt, som behandlar spel, och inte dagens media floskler.

De flesta av oss som spelat ett tag tycker det finns andra saker att diskutera än antalet pixlar och polygoner. Vi måste kunna föra en diskussion kring lite tyngre ämnen utan att folk sätter sig på tvären och går in i något extremt försvarsläge. Man måste inte hålla med och jag är rätt säker på att den mytomspunna PK-Maffian inte kommer göra hembesök med järnrör till alla som går utanför normen för hur man ska tycka.

Problemet är att PK-medias åsikter om invandring, rasism, genus och annat som extremvänstern ständigt tjatar om, inte återspeglas hos vanligt folk. Det är också därför som alla dessa PK-tidningar går med brakförluster och har ett ständigt minskande läsarunderlag.

När vi börjar se att även FZ börjar bli PK så känns det bara ruttet. Låt extremisterna tjata om sitt i regimmedia. FZ ska handla om spel.

Det är inte de som skriker högst som är "verklighetens folk".


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av estling:

Exempel som vi använder i våra vardagliga uttryck som kanske också främjar en underliggande rasism - som vi förmodligen inte ens tänker på kan bidra till rasism och annorlunda tänkande:

- Kom hem innan det blir mörkt ute
- Vem är det svarta fåret i vår släkt?
- Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk (klassiskt exempel)
- Benet blev helt svart av kallbranden
- Du svärtar ner vårat namn
- Det ligger ett mörker omkring honom
- Det blev helt svart för ögonen
- Vem vet vem som lurar ute i mörkret
- Han gömmer sig i skuggorna

Och så vidare. Vi använder uttryck där färgen svart nästan alltid framhävs som negativ - som mörker/natt(svart). Vi föds alltså upp med att associera svart/mörk med någonting negativt. Torde detta inte återspegla sig, om än på en väldigt undermedveten nivå, när man möter mörkhyade människor?

Skrivet av KatOne:

Att tro att dessa begrepp har någonting ALLS med rasism att göra är att läsa verkligheten och historien fullkomligt baklänges. Exempel: Romarna använde samma örnbanér som nazisterna för att de hatade judar...?
Jag beklagar, men alla dessa begrepp har UPPENBARA naturvetenskapliga förklaringar - och dessa begrepp återfinnes dessutom i kulturer med mörkhyade människor. Med, i mångt och mycket, samma innebörd jorden runt. Detta för att jorden är rund och landsgränser enbart finns i våra huvuden.

Skrivet av Javas:

Men snälla, hur kan du tolka nattmörker med rasism? Uttrycket har inget att göra med att det är lättare att hoppa på en oanande individ när det är mörkt och svårare att se? Ser du rasism i ett glas mjölk och coca cola också? Mjölk är ju vitt och nyttigt medan coca cola är svart och fullt med socker -_-

Ni misstolkar verkligen estlings poäng här.

Han menar inte att det är rasistiskt att säga dessa saker. Han menar att det faktumet att vi ofta associerar svarta/mörka fenomen med någonting dåligt (oavsett anledning) gör att det också kan färga hur vi ser på människor som är mörkare. Associationen sker på en mer primitiv nivå. Exempelvis:

Natt (oftast farligt) = Mörkt
Dag (oftast inte farligt) = Ljust

Dessa teman är vanliga inom exempelvis sagoberättande. "Ljuset som ska besegra mörkret", "De goda ska besegra mörkrets makter" etc. Detta blir vi alla överösta med redan från ett tidigt stadie i livet.

Att dessa primitiva och undermedvetna associationerna kan spela en roll i hur man ser på mörka människor, och således (som estling antyder) "kan spä på med rasism", är inte helt obefogat. Detta, som sagt, oavsett varifrån uttrycket faktiskt kommer ifrån eller vad den egentliga innebörden är.

Skrivet av KatOne:

...och dessa begrepp återfinnes dessutom i kulturer med mörkhyade människor

Precis. :'(

Skrivet av joary639:

Kom å tänka på den här videon:

https://www.youtube.com/embed/WG7U1QsUd1g

Medlem
Skrivet av Fl3xus:

Igår bearbetades nazismen, idag rasismen... jag gissar att fascism står på agendan imorgon:)

Ibland undrar jag om inte jag kommit fel, jag skulle nämligen till en spelsajt, som behandlar spel, och inte dagens media floskler.

Ja, det är riktigt tråkigt att allt ska handla om politik idag. Man hör så jäkla mycket politik i vardagen så förr i tiden var det avslappnande att ta en paus från allt det där och bara läsa spelnyheter på FZ. Jag antar att man måste ta en paus från FZ med nuförtiden när man vill fly undan politik från vardagen och läsa en annan spelnyhetssida ett par dagar åt gången så man orkar med de politiska artiklarna som dyker upp allt mer frekvent.

Riktigt synd, då man har läst FZ nästan dagligen ca fem år. Hoppas gametrailers inte leker politiska tempelriddare var och varannan dag.

EDIT: Läste precis mitt inlägg för mig själv och inser att jag låter väldigt dryg och egoistisk. Jag förstår att somliga vill bli lite mer politiska inom spelmedian av olika skäl. Texten ovanför är bara min åsikt och önskemål att det ska finnas några spelsidor någonstans som låter spelnyheter vara underhållning only, för oss som inte pallar med politik var eviga dag


signatur

Game long and prosper

Inaktiv
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Fl3xus:

Igår bearbetades nazismen, idag rasismen... jag gissar att fascism står på agendan imorgon:)

Ibland undrar jag om inte jag kommit fel, jag skulle nämligen till en spelsajt, som behandlar spel, och inte dagens media floskler.

De flesta av oss som spelat ett tag tycker det finns andra saker att diskutera än antalet pixlar och polygoner. Vi måste kunna föra en diskussion kring lite tyngre ämnen utan att folk sätter sig på tvären och går in i något extremt försvarsläge. Man måste inte hålla med och jag är rätt säker på att den mytomspunna PK-Maffian inte kommer göra hembesök med järnrör till alla som går utanför normen för hur man ska tycka.

Så sant... Det finns legitim kritik mot "PK etablissemanget" men den går främst ut på att det är dem som undviker att hålla sakliga debatter om saker och ting och dödar en debatt...


signatur

Mohawk

Inaktiv
Skrivet av Javas:
Skrivet av Fl3xus:

Igår bearbetades nazismen, idag rasismen... jag gissar att fascism står på agendan imorgon:)

Ibland undrar jag om inte jag kommit fel, jag skulle nämligen till en spelsajt, som behandlar spel, och inte dagens media floskler.

Ja, det är riktigt tråkigt att allt ska handla om politik idag. Man hör så jäkla mycket politik i vardagen så förr i tiden var det avslappnande att ta en paus från allt det där och bara läsa spelnyheter på FZ. Jag antar att man måste ta en paus från FZ med nuförtiden när man vill fly undan politik från vardagen och läsa en annan spelnyhetssida ett par dagar åt gången så man orkar med de politiska artiklarna som dyker upp allt mer frekvent.

Riktigt synd, då man har läst FZ nästan dagligen ca fem år. Hoppas gametrailers inte leker politiska tempelriddare var och varannan dag.

EDIT: Läste precis mitt inlägg för mig själv och inser att jag låter väldigt dryg och egoistisk. Jag förstår att somliga vill bli lite mer politiska inom spelmedian av olika skäl. Texten ovanför är bara min åsikt och önskemål att det ska finnas några spelsidor någonstans som låter spelnyheter vara underhållning only, för oss som inte pallar med politik var eviga dag

Tror det finns ganska många som du som inte gillar att ta del av det som kanske inte direkt ses som nöjjen i dagens samhälle... Problemet är isåfall att vi får ett samhälle där många kommer känna sig lurade av politiker och skylla på en elit när det skiter sig och dem inte själva varit intresserade av att ta ansvar och reflektera över sina egna handlingar.... Du väljer dessutom vad du vill läsa? Varför läste du denna artikeln, rubriken skriker ju politik? Uppenbarligen är det något som lockar med politik?


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Fl3xus:

Igår bearbetades nazismen, idag rasismen... jag gissar att fascism står på agendan imorgon:)

Ibland undrar jag om inte jag kommit fel, jag skulle nämligen till en spelsajt, som behandlar spel, och inte dagens media floskler.

De flesta av oss som spelat ett tag tycker det finns andra saker att diskutera än antalet pixlar och polygoner. Vi måste kunna föra en diskussion kring lite tyngre ämnen utan att folk sätter sig på tvären och går in i något extremt försvarsläge. Man måste inte hålla med och jag är rätt säker på att den mytomspunna PK-Maffian inte kommer göra hembesök med järnrör till alla som går utanför normen för hur man ska tycka.

Tack, men jag behöver inte någon/några som undermedvetet skall påpeka hur jag bör tycka, hur världen skall se ut, vad som är förkastligt och inte. Jag gör det så bra själv med mitt eget förnuft, baserat på erfarenheter och rapporter& annat. Om ni vill aktivera er politiskt i spelrapporter och liknande, kan ni ju bara klumpa ihop det i en egen sektion på FZ som heter spel och politisk aktivism, och där kan alla lika sinnade ta del av det. Spelpolitik för spelpolitiker, som värdesätter det mera än nöjet. Och de som vill läsa recensioner utan detta slipper då ta del av det.

Så vi som har ett eget jag, slipper dagligen bli påmind om hur orättvis världen, slipper bli styrd av den större dagordning etc. Jag tror jag talar för en stor del som läser här och synar ert handlande. Ni uppenbarar er som rester av ett eko som breder ut sig diktatoriskt i rådande medialt klimat. Dagens media är fullproppad med dem vanliga media floskler, diskriminering, rasism, nazism, alla människors lika rättigheter, det finns säkert 1000 mer klichéer jag inte kom på, som fyller löpsedlarna dagligen.
Om ni vill göra folk till extremister så är det en bra början att älta resterna av ekot oavbrutet. Ta ifrån dem den sista glädjen dem har kvar, och eftersom det är ett spel forum så blir det spel jag syftar på som glädje.

Personligen tycker jag är bra med ett andrum från denna gravallvarliga debatt , där man kan koncentrera sig på nöje och underhållning för en stund istället samt andas i en syrerik miljö.

Eller så söker vi som vill ta avstånd från det oupphörliga propaganda maskineriet, nya jaktmarker, där det är lugnare och mer förnuftigt klimat. Det är ju också ett tänkbart scenario. Kanske ligger det till att ni blir finansierade för att ta upp debatten lite oskyldigt emellanåt, för att påverka oss till att bli goda samhällsmedborgare... Lycka till hur som helst med eran väg.

Medlem

Nej, de har redan en uppfattning sedan tidigare. Skapad av verkligheten omkring dem.

Tyvärr kan detta leda till att ignoranta politiker främst då i USA och Australien kan använda sig av sådana här missvisande avhandlingar, för att hävda att spel är farligt och skapar rasism. Medans det i själva verket är samhällsstrukturer skapade av politiker som skapar orättvisa, korruption och andra missförhållanden.

Till slut så är det ju de facto inte rasism att använda sig av orden Terrible och Horrible. M K?!


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

123
Skriv svar