Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Robot
Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Tio år efter att vi lämnade Tidus, Yuna, haven, ängarna och Zanarkand bakom oss är det dags att återvända. Och kärleken till Spira spirar på nytt.

#final-fantasy-x, #final-fantasy-x-2, #final-fantasy-x-x2-hd-remaster, #square-enix


Medlem
Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

X är ett bättre spel än VII.

Där, jag sa det.

Medlem

Final Fantasy X är nog ett av mina "guilty pleasures". Jag själv och många andra klankar ner på det, men jag kan inte förneka att jag tycker om spelet otroligt mycket. Det var trots allt ett av de första spelen jag spelade på familjens PS2 för många år sedan. Köpte denna utgåvan till Vita och är mycket nöjd hittils. Det ser skitbra ut! Bra recension förresten!

Har ni inte sett Spoonys retrospective/review av Final Fantasy X så rekommenderar jag verkligen det. Otroligt underhållande är den: http://spoonyexperiment.com/game-reviews/it-begins-again/

Medlem
Skrivet av Erenthal:

X är ett bättre spel än VII.

Där, jag sa det.

Är det nu som fanboy jag ska trycka på 'anmäl'-knappen istället?

Medlem

vem är tjej och vem är kille där? svårt att se nuförtiden i japanska spel.

Medlem

FFX har de bästa striderna i serien. Det här var ett givet köp för mig!

Medlem

ja, det här med att ta gamla goda klassiker och göra om till bättre versioner verkar vara något som nu har blivit till en fluga. De som har gjort det för att nämna några få är metal gear solid, final fantasy, splinter cell och Zelda-serien.

Det är HD-collections och HD som gäller. Frågan är om man ska tycka att det är en bra utveckling eller en dålig? Ta betalt för ett gammalt spel en gång till kan man diskutera och stannar inte det här upp utveckligen för nya spel? Jag tänker på att det borde ta tid av utvecklarna, men säljer det så är det väl det som räknas.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av Zero303:

vem är tjej och vem är kille där? svårt att se nuförtiden i japanska spel.

Hon blondinen var snygg tycker jag.

Medlem
Skrivet av The Gamer:

ja, det här med att ta gamla goda klassiker och göra om till bättre versioner verkar vara något som nu har blivit till en fluga. De som har gjort det för att nämna några få är metal gear solid, final fantasy, splinter cell och Zelda-serien.

Det är HD-collections och HD som gäller. Frågan är om man ska tycka att det är en bra utveckling eller en dålig? Ta betalt för ett gammalt spel en gång till kan man diskutera och stannar inte det här upp utveckligen för nya spel? Jag tänker på att det borde ta tid av utvecklarna, men säljer det så är det väl det som räknas.

Å andra sidan så har jag hört argumentet att om spel är en konstform, eller i alla fall en värdefull del av vår kultur, så är det ju jäkla synd att verk helt och hållet försvinner. Spel är ju så hårdvaruberoende, att om inte maskinerna finns kvar (och vem orkar bevara säg en N64 i fungerande skick de närmaste 50 åren framåt?) så går spelen också förlorade.

Är inte vissa värda att bevara, för framtida generationer att uppleva?

Medlem
Skrivet av Zero303:

vem är tjej och vem är kille där? svårt att se nuförtiden i japanska spel.

Auron är kille, alla andra brudar eller bara... ja.. hermafroditer. Eller vad säger jag, Auron är GUD, alla andra amöbor! .

Bra recension, jag själv gillade båda 2 spelen när tiden begav sig, första FF jag inte gillade var FF12, håller nu bara tummarna för "versus 13" aka FF15, annars är det väl bara att ge upp mina förhoppningar om serien :/

Medlem
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av The Gamer:

ja, det här med att ta gamla goda klassiker och göra om till bättre versioner verkar vara något som nu har blivit till en fluga. De som har gjort det för att nämna några få är metal gear solid, final fantasy, splinter cell och Zelda-serien.

Det är HD-collections och HD som gäller. Frågan är om man ska tycka att det är en bra utveckling eller en dålig? Ta betalt för ett gammalt spel en gång till kan man diskutera och stannar inte det här upp utveckligen för nya spel? Jag tänker på att det borde ta tid av utvecklarna, men säljer det så är det väl det som räknas.

Å andra sidan så har jag hört argumentet att om spel är en konstform, eller i alla fall en värdefull del av vår kultur, så är det ju jäkla synd att verk helt och hållet försvinner. Spel är ju så hårdvaruberoende, att om inte maskinerna finns kvar (och vem orkar bevara säg en N64 i fungerande skick de närmaste 50 åren framåt?) så går spelen också förlorade.

Är inte vissa värda att bevara, för framtida generationer att uppleva?

Ja, det du säger med att det är synd att verk försvinner i tiden och att det är dåligt håller jag självklart med dig om, men frågan är om det här är rätt väg att gå. Förr eller senare så kommer de inte att göra dessa spel till de nyare konsolerna och då kommer de ändå att försvinna. Det bästa är väl om utgivarna och utvecklarna efter ett par år godkänner att man får göra ROM:s på dem gratis eller att de själva gör dem. Retrospelen som t.ex. de gamla NES-spelen lever betydligt längre och bättre via ROM:s än att man ska ha en massa gamla spel och konsoler för att kunna köra dem.

Gör de gamla spelen som man inte längre gör någon vinst på till gratis ROM:s och porta dem till PC så kan spelen leva hur länge som helst!


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Vill inte vara petig men. . .

Final Fantasy X släpptes för 12 år sedan, inte 10.
Fantastiskt bra spel dock! Det är otroligt hur fan Square-Enix kan schabbla bort något så bra som denna serie. . .

Medlem

surt att man inte får det till både vita och ps3


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Vill inte vara petig men. . .

Final Fantasy X släpptes för 12 år sedan, inte 10.
Fantastiskt bra spel dock! Det är otroligt hur fan Square-Enix kan schabbla bort något så bra som denna serie. . .

Felet med Square-Enix och andra bolag där man har gjort en spelserie som blivit väldigt populär är att de har blivit för stora. De har helt enkelt tappat stora delar av deras innovativa förmågor och det har gjort att de nya spelen ungefär är som de gamla och storyn har blivit för lång. En serie måste ha sitt slut någon gång och kanske skulle t.ex. final fantasy må bra av en nedläggning och sedan att man startar upp den igen i form av ett nytt "kapitel".


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vintersorg:

Vill inte vara petig men. . .

Final Fantasy X släpptes för 12 år sedan, inte 10.
Fantastiskt bra spel dock! Det är otroligt hur fan Square-Enix kan schabbla bort något så bra som denna serie. . .

14 reborn är riktigt trevligt, och tror 15 kommer lyckas bra också.

13 däremot... Ugh


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Vill inte vara petig men. . .

Final Fantasy X släpptes för 12 år sedan, inte 10.
Fantastiskt bra spel dock! Det är otroligt hur fan Square-Enix kan schabbla bort något så bra som denna serie. . .

Verkligen. Det känns som att de föll för trycket av att media och många andra sa att jrpg är på väg att dö och därmed måste de försöka förnya sig. Jag fullkomligen älskar det klassiska upplägg som jrpg har i strider och mycket annat. Viss variation för absolut förekomma men man tar inte och gör om allt som de gjorde i FF13.

Jag tycker tolvan var riktigt bra, den variationen accepterade jag.

Medlem

Nu blir jag grymt sugen på att koppla in PS3:an igen! FFX är en storfavorit!


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av joary639:

surt att man inte får det till både vita och ps3

yes och så kunde de ha varit synkade med varandra i form av ens saves. När man spelade ett par timmar på PS3:an så sparades allt i molnet och sedan så kunde man bara spela vidare där man var på ens PS vita. Om det hade gått så hade det varit nice!


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av Erenthal:

X är ett bättre spel än VII.

Där, jag sa det.

så länge du inte dissar VI. Tyvärr verkar inte lika många ha spelat det.

Medlem

FFX strider är strålande, klockrent system och man måste tänka lite ganska ofta för att inte göra bort sig helt.

Däremot är storyn bland de sämsta i serien (inte för att FF har haft några fantastiska berättelser direkt men ändå). Det enda spelet i serien som har sämre story är 13, 13-2 och 13-3.
Och det enda de hade behövt göra för att fixa storyn är att släppa fokuset på Tidus! Han är en jävla nobody! Spelet handlar om Yuna, de är hon som måste offra sitt liv för att rädda Spira!
Sen är FFX-2 riktigt jävla cheesy, men det går iaf att spela.

Och vi ska inte glömma att båda spelen är löjligt linjära vilket gör det tråkigt när man springer omkring. Hade de öppnat upp världen och låtit spelarna resa runt fritt så hade detta kunnat vara det bästa spelet i serien. Mest eftersom att det inte är så jävla emo som 7:an och 8:an :P.

Medlem
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av joary639:

surt att man inte får det till både vita och ps3

yes och så kunde de ha varit synkade med varandra i form av ens saves. När man spelade ett par timmar på PS3:an så sparades allt i molnet och sedan så kunde man bara spela vidare där man var på ens PS vita. Om det hade gått så hade det varit nice!

Om du har det på båda så ska man kunna synka sin save, men man måste göra det manuellt fram och tillbaka så vitt jag vet. Precis som med ett PS1 spel. Men det kanske bara är ett rykte, har inte själv testat för jag tänker inte betala för det två gånger.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av joary639:

surt att man inte får det till både vita och ps3

yes och så kunde de ha varit synkade med varandra i form av ens saves. När man spelade ett par timmar på PS3:an så sparades allt i molnet och sedan så kunde man bara spela vidare där man var på ens PS vita. Om det hade gått så hade det varit nice!

Om du har det på båda så ska man kunna synka sin save, men man måste göra det manuellt fram och tillbaka så vitt jag vet. Precis som med ett PS1 spel. Men det kanske bara är ett rykte, har inte själv testat för jag tänker inte betala för det två gånger.

det är ändå förjävligt att man måste köpa det två ggr..
Men VITA går väl så pass bra att de inte bryr sig... lol


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Blir nog ett ex till VITAn eftersom jag håller på att pensionera min ps3 efter ps4 köpet. Synd bara att jag vill ha Dark Soul 2 oxå så det blir nog att hålla den vid liv ett tag till

Medlem
Skrivet av robbis:

Blir nog ett ex till VITAn eftersom jag håller på att pensionera min ps3 efter ps4 köpet. Synd bara att jag vill ha Dark Soul 2 oxå så det blir nog att hålla den vid liv ett tag till

Ja, det är jobbigt nu när vi är inne i övergångsperioden mellan den gamla och nya konsoleran. Det är många bra spel som enbart släpps till den gamla generationen och som håller kvar den nya i dimman. Gta v är t.ex. något som jag vill se till den nya generationen och det lär vi inte heller få se, vilket innebär att man får använda båda konsolerna vid behov.

Problemet är att det kommer att bli många spelare som kommer att bli tvungna till att köpa nya gamla konsoler då många av dem börjar att lägga av nu.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

När kommer Final Fantasy VI remastered?

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

När kommer Final Fantasy VI remastered?

Det kan man aldrig veta säkert, då det kan komma i år eller om 2 år.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Vad är det för fel på skrattscenen egentligen?
Det är ju meningen att det ska låta fel eftersom det är ett försök att "framtvinga" skratt.
Nej oftast är klagandet på röstskådespelet i japanska spel nått som Japannördar går igång på bara.
Nu är det iofs några år sen man spelade spel som FF och metal gear osv men tycker att klagandet över röstskådespelet är överdrivet.

Visst det är kanske inte helt 100 men inte så uselt som Japannördarna vill få det att låta som.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har någon spelat FF 8?

*spoiler*

Har hört att det ska sluta rätt dåligt för protagonisten, eller är det FF 6 jag tänker på ?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för fel på skrattscenen egentligen?
Det är ju meningen att det ska låta fel eftersom det är ett försök att "framtvinga" skratt.
Nej oftast är klagandet på röstskådespelet i japanska spel nått som Japannördar går igång på bara.
Nu är det iofs några år sen man spelade spel som FF och metal gear osv men tycker att klagandet över röstskådespelet är överdrivet.

Visst det är kanske inte helt 100 men inte så uselt som Japannördarna vill få det att låta som.

Nu är väll jag en av de "japannördarna" som faktiskt föredrar originalspråket före en dub som man lika gärna kunnat skippa.. Men du vet väll att skrattscenen är exakt lika värdelös i den Japanska releasen va? om inte sämre.. men som du säger, påtvingat skratt.

Medlem

Jag tar ett ex. Nu väntar Jag bara på en nyversion av VII också.


signatur

Wake me up for entertainment

12
Skriv svar