Molyneux: "Indiesuccéerna kommer att avta"

Robot
Molyneux: "Indiesuccéerna kommer att avta"

"Allting går i cykler" menar branschveteranen och menar att dagens grönskande indieklimat kommer att möta vintern.


Medlem
Molyneux: "Indiesuccéerna kommer att avta"

Clownen är framme igen.

hur går det för hans egna spel nu egentligen ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Med crowd funding, Greenlight/Early-Access och annat liknande så tycker jag linjen mellan indie och studios med investerare börjar bli suddig. Så jag kan inte riktigt hålla med.

Jag tror vi håller på formerar industrin till något nytt. Något bättre än de 2 skilda världar vi tidigare haft, som Molyneux beskriver.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Clownen är framme igen.

hur går det för hans egna spel nu egentligen ?

han har ju faktiskt gjort en massa bra spel (Populous, B&W, Fable, The Movies). Men trots det och trots att jag håller med om honom i detta, så borde han skärpa sig och släppa lite bra spel igen.

Tänkt ett The Movies 2 med dagens grafik!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

I dunno man, som sagt, med Kickstarter och liknande crowdfundingsidor, enkel distribution via steam och desura samt ständigt mer utvecklade verktyg och plugins i marketplaces som gör det simpelt att göra AAA-kvalitet på spelen så ser det i mina ögon ut som att inträdeströskeln blir allt lägre, vilket leder till att vi kommer få se en allt större andel indiespel på marknaden.

Sen kan denna flodvåg av indiespel leda till att det blir svårare för vissa att synas, vilket leder till att vi kanske inte kommer få se någon Minecraft-succé igen. Men å andra sidan... flappy bird.

Medlem

Det jag inte förstår är, vem fan bryr sig om vad han har att säga?

Medlem

Så jävla många indiespel som är exakt som flash-spel man lirar på miniclip och kongregate. Fattar inte varför det har blivit så stort, säger inte det är dåligt, men skumt.

MEG
Medlem

Det finnas "några" förutsägningar genom tiderna som visat sig vara så här i efterhand felaktiga, t ex

Elektiskt ljus är snart glömt
"När Parisutställningen 1876 stängs, kommer elektriskt ljus sluta användas och inga fler kommer att höras tala om den."
Oxford professorn Erasmus Wilson förutspådde detta om elektriskt ljus.

Peter Molyneux verkar förutsätta (i alla fall enligt denna artikel) att det inte tillkommer nya tjejer och killar som hungrar för att lyckas i spelbranschen, att själv eller via t ex steam släppa spel är en bra start som nu är tillgänglig, tror inte att detta kommer att upphöra.
Jag tror och hoppas att detta kommer Peter Molyneux att få äta upp


signatur

Death is only the beginning

Medlem

När ska Molyneux avta?

Medlem

Jag hoppas att vissa utvecklare tjänar så bra att de kan spara en ny mellanmarknad, spel med större budget än indie men med samma kreativa drivkraft

Medlem

Så fort alla hipsters byter till nåt mer hipsteraktigt än tv-spel så kommer indiemarknaden att bli betydligt mindre.
Men han har ju rätt i sak, allting går i cykler och indiemarknaden har verkligen mättats.

Medlem

Folk kan tycka vad de vill om Molyneux och hans spel, men han har ju helt rätt i att marknaden går i cykler.

För 10-12 år sedan spottades det ut FPS på löpande band med alla möjliga budgetar. Hur många lågbudget-FPS släpps idag? Inte många.

Småspel (aka shareware) var en döende spelkategori för 10 år sedan, men fick plötsligt ett explosionsartat uppsving med mobiltelefonerna.

Osv.

Medlem

Molyneux for Buddha!


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem

För han har ju haft så rätt i tidigare uttalanden?

STEAM ska ju förändra "Greenlit" med till något annat, så även de känner av vindarna som blåser åt annat håll. Vad det gäller Indiemarknaden behövs den för att sporra AAA-spelproducenterna att göra ännu bättre från sig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hoppas och tror att han har fel. Det finns folk där ute som sätter yrkesstolthet före pengar. Det är dessa eldsjälar som kommer fortsätta leverera bra och unika spel när mycket av "indie"-marknaden lustigt nog blivit kommersiell

Skribent
Skrivet av purjo:

Hoppas och tror att han har fel. Det finns folk där ute som sätter yrkesstolthet före pengar. Det är dessa eldsjälar som kommer fortsätta leverera bra och unika spel när mycket av "indie"-marknaden lustigt nog blivit kommersiell

Fast "indie" har inget med pengar att göra.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av purjo:

Hoppas och tror att han har fel. Det finns folk där ute som sätter yrkesstolthet före pengar. Det är dessa eldsjälar som kommer fortsätta leverera bra och unika spel när mycket av "indie"-marknaden lustigt nog blivit kommersiell

Fast "indie" har inget med pengar att göra.

Därom tvista de lärde...

Medlem

Snart kommer vi alla vilja köpa söndriga, icke-supporterade, nerdummade, urvattnade EA spel för överpriser igen.

För det säger molinejöö... han den där som jag aldrig fattat varför hans åsikter publiceras. Jag menar, det är aldrig någon som gjort reportage om mina åsikter och jag verkar sjukt mycket mera insatt.

Skrivet av aholman:

När ska Molyneux avta?

Hans cykel verkar vara längre än indiespel.

Skrivet av Johan Olander:

Fast "indie" har inget med pengar att göra.

Jo, det har en hel del med pengar att göra.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skribent
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av purjo:

Hoppas och tror att han har fel. Det finns folk där ute som sätter yrkesstolthet före pengar. Det är dessa eldsjälar som kommer fortsätta leverera bra och unika spel när mycket av "indie"-marknaden lustigt nog blivit kommersiell

Fast "indie" har inget med pengar att göra.

Därom tvista de lärde...

För mig handlar det om att skapa och ge ut sina egna spel. Självklart måste man ibland ta hjälp av distributör för att få ut det till fysisk butik, men att man i slutändan bestämmer helt och hållet själva.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

För mig handlar det om att skapa och ge ut sina egna spel. Självklart måste man ibland ta hjälp av distributör för att få ut det till fysisk butik, men att man i slutändan bestämmer helt och hållet själva.

Det skulle vara enkelt att prova. Man skulle bara behöva komma med stora pengasäcken från stora utgivaren, sätta den i alla indieutvecklares händer och säga "vi tycker ni är så bra, kan ni inte göra spel åt oss?"

Om detta skulle tas emot av flertalet indieutvecklare fick man fundera ett varv till över vad som styrde och vad som verkligen spelade roll.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skribent
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Johan Olander:

För mig handlar det om att skapa och ge ut sina egna spel. Självklart måste man ibland ta hjälp av distributör för att få ut det till fysisk butik, men att man i slutändan bestämmer helt och hållet själva.

Det skulle vara enkelt att prova. Man skulle bara behöva komma med stora pengasäcken från stora utgivaren, sätta den i alla indieutvecklares händer och säga "vi tycker ni är så bra, kan ni inte göra spel åt oss?"

Om detta skulle tas emot av flertalet indieutvecklare fick man fundera ett varv till över vad som styrde och vad som verkligen spelade roll.

Indiestämpeln behöver ju inte tvättas bort för att man som utvecklare tjänar pengar, det är snarare sättet man tjänar pengar på. Om indieutvecklare tar emot pengar av en utgivare för att tjäna pengar, då är man ju i beroendeställning till utgivaren och således inte särskilt indie.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Han har ju varit i branschen såpass många år och överlevt, så han vet ju vad han talar om.
Det känns som en riktig analys.

Sen att vara indieutvecklare är ju inte liktydigt med att inte vilja tjäna pengar på sitt / sina spel, som vissa tycks tro.
Men det är fult att tjäna pengar i vissa kretsar och i Sverige framför allt. Suck.

Jag tror ju absolut att de flesta Indies när en önskan om att just deras spel ska bli just sådär superpopulärt och pengarna börja rulla in.
Men det är nog inte det som är drivkraften bakom deras kreationer, utan just glädjen i skapandet.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Allt går i cykler, förutom hans tidlösa utspel.

Medlem
Skrivet av Oneone:

Det jag inte förstår är, vem fan bryr sig om vad han har att säga?

Uppenbarligen du eftersom du gick in och läste nyheten.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Inaktiv

Alltså det är ju lätt att sitta och tro. Särskilt när man inte har kommit med en ny idé på... ja... ett sekel?

Han kan fortsätta fila på sitt Populus, förlåt Black & Whi... förlåt! GODUS!

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Indiestämpeln behöver ju inte tvättas bort för att man som utvecklare tjänar pengar, det är snarare sättet man tjänar pengar på. Om indieutvecklare tar emot pengar av en utgivare för att tjäna pengar, då är man ju i beroendeställning till utgivaren och således inte särskilt indie.

Jag menar att indieutvecklare är indieutvecklare för de har inget val. Givetvis är det fint med artistisk frihet, det lär alla tycka, det är av värde, men vi har inte sett alltför många utvecklare som gått från mycket pengar hos stor utvecklare till att bli indieutvecklare utan att ha pengar med sig. Och vi har väl sett indieutvecklare som hoppat på erbjudanden om att jobba för annan part eftersom de fick mycket pengar?

Det finns en gräns för hur länge man orkar vara eldsjäl om det inte betalar sig. Och därför menar jag att man inte kan säga rakt av att "indiespel handlar inte om pengar". För det gör det till viss del, på ett eller annat sätt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

1
Skriv svar