14-åring överkonsumerar energidryck - hamnar i koma

Medlem

Jag drack 4 liter öl häromdagen. Sen hamnade jag i tillfällig koma.

Medlem

Hum... 4-6 stycken 33cl energidrycker sen har jag hjärtklappning i ett ex antal timmar... jäkla smartskaft

Medlem
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

Var befann sig föräldrarna? Nej, just det! Det är ju inte föräldrarnas fel. Vi skyller på spelindustrin istället.

Ni har precis publicerat en artikel om hur svarta stereotyper påverkas av våldsamma spel. Hur påverkar den här stereotypiska nyheten bilden av gamers? För majoriteten av oss är inte spelberoende Red Bull-knarkare.

Men det är det här som kvällsmedia gillar att rapportera om och precis som allt annat extremt så främjar det en stereotyp utan verklighetsförankring.

Jag lovar att det var föräldramöte i skolaulan kvällen efter det här.

Varken i vår text, eller i källan, kan du läsa något som antyder att det var spelandets fel. Snarare överkonsumtionen av energidrycker.

Skrivet av kalle.lindestrom:

ja du....om vi säger så här 4 liter vattenpå kort tid är en del det med....sååå det kan även vara att han helt enkelt fick i sig för mycket vätska.

Jag har väldigt svårt att se hur fyra liter vatten (en liter per fjärde timme) skulle kunna ha samma effekt.

Fyra liter vatten under en period av 16 timmar kan skada kroppen rejält om vissa kriterier uppfylls. När en stor mängd vatten kombineras med väldigt lite mat under en kortare tid, kan en människa med liten kroppsmassa ta stor skada. En fullvuxen man bör ta in ca 3 liter vatten på 24 timmar, men då räknar man som sagt med en fullvuxen man där bara det dagliga intaget av normal kost förser kroppen med större delen av den rekommendera mängden vatten. Att det ävar en energidryck, gör inte saken bättre

Sover inte du någonting? 16 timmar, då finns det 8 timmar kvar av dygnet. Finns ingen kriterie som kan göra att 4 liter vatten på 16 timmar för en vuxen människa ska kunna ta skada så vitt jag kan se, men du kanske kan tala om för oss? För "en stor mängd vatten under kortare tid" är inte 4 liter på 16 timmar iaf

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Med tanke på att man inte tränar ska inta runt 1.5-2 liter vätska (resten kommer från maten) per dygn kan det aldrig vara bra att inta 4 liter på 16 timmar. Han höll sig säkert under den tiden med vilket gjorde det värre tillsammans med hans troliga andra sjukdom så var detta inte så konstigt.

Följ den enkla regeln, drick när du är törstig sen om man ska bli bra på spel ska man inte dricka saker med koffein vilket gör dig sämre i längden när man får en dip.

Läkarna fann inga andra sjukdomar.

Moderator | Testpilot

Jag brukade dra en hel karta power King på kan förut, men det var från fredag-söndag. Dubbla drickan men mer konsumeeingstid.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av oDIRTDIVERo:

16 timmar va klent, på min tid körde vi fan mycket längre än så...

Men drack ni också 4 liter energidryck under den tiden?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Drick vatten. Smakar det illa? Kolsyra det, men glöm inte ta lite extra på tandborstningen. Minst 1 liter vatten, utslängt på en vanlig dag. Det dubbla minst, om man tränar. Folk behöver ta vila från allt, vad de än företar sig. Visst, det är ju himla lätt och säga som relativt gammal jämfört med när man var själv där. Hade någon 30-plusare sagt åt mig nåt när man själv var i den åldern, hade det kanske helt gått in heller.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Magroth:

Weakling...

Skrivet av Jochen-:

Så går det när man är dålig informerad och dåligt uppfostrad.

Skrivet av flamgorilla:

cool kille

Skrivet av Hannu:

Natural selection.

Skrivet av Hipshot:

Snorunge.

Hej!
En liten kille hamnar i koma och ni uttrycker er så här?

Antingen är ni väldigt unga och förstår faktiskt inte bättre, eller så är ni, hemska tanke, vuxna och har allvarliga empatiproblem. Har ni inget bättre att tillföra så var gärna tysta. Eller ännu hellre, lämna sidan.

Om du ska bestämma vad folk får skriva på sidan så får du uppdatera reglerna. Tills dess gäller samma yttrandefrihet här som i resten av Sverige.

Du får nog ta och läsa vad som skrivs lite bättre nästa gång. Han agerade inte nätpolis och försökte styra vad som skrevs, det var en reaktion på hur extremt barnsligt vissa här beter sig.

Många skulle behöva ta sig en rejäl klunk "väx upp"-dryck.

Jag kan inte annat än hålla med. Fler sådana här reaktioner skulle behövas. Det är dåligt att folk gör sig roliga över att någon har farit så illa.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Magroth:

Weakling...

Skrivet av Jochen-:

Så går det när man är dålig informerad och dåligt uppfostrad.

Skrivet av flamgorilla:

cool kille

Skrivet av Hannu:

Natural selection.

Skrivet av Hipshot:

Snorunge.

Hej!
En liten kille hamnar i koma och ni uttrycker er så här?

Antingen är ni väldigt unga och förstår faktiskt inte bättre, eller så är ni, hemska tanke, vuxna och har allvarliga empatiproblem. Har ni inget bättre att tillföra så var gärna tysta. Eller ännu hellre, lämna sidan.

Bra rutet och ett välkommet inlägg i debatten, och det säger jag även om jag antagligen också hamnar i kategorin över folk du ryter över med min kommentar. Lite sen kommentar från min sida men ändå...

Empati är fan inte så tokigt ändå.


signatur

The Emperor protects.

Medlem

Varför tas man inte bort från notifiering när det dubbelciteras sådär - skall man behöva bli dubbelbestraffad eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av xibalba:
Skrivet av palwin:
Skrivet av Jaxz:

Med tanke på att man inte tränar ska inta runt 1.5-2 liter vätska (resten kommer från maten) per dygn kan det aldrig vara bra att inta 4 liter på 16 timmar. Han höll sig säkert under den tiden med vilket gjorde det värre tillsammans med hans troliga andra sjukdom så var detta inte så konstigt.

Det där stämmer inte riktigt. Man bör inte få i sig mer än 1.5 liter vätska inklusive vätskan från maten per dygn. Om man får i sig mer än detta klara inte njurarna att hantera allt vilket skapar onödiga påfrestningar. Fast det krävs mycket att bli sjuk om man dricker mer än 1.5 liter, energidrycker är bland det sämsta man kan dricka ur ren hälsosynpunkt.

Fast det där stämmer inte riktigt, drick när du är törstig är rekommendationen, inte en fast mängd.

http://mabra.com/forskare-vi-dricker-alldeles-for-mycket-vatt...

Citat:

Så säger Livsmedelsverket

”Vi behöver dricka minst 1,5 liter vätska per dag, utöver det vi får i oss via maten.” Det är Livsmedelverkets rekommendation. Bengt Fagrell håller inte med:

– Jag tycker att det är ovetenskapligt eftersom det dagliga vätskebehovet beror på en mängd faktorer som ålder, aktivitet, temperatur med mera. Utöver den vätska man får i sig via maten behöver man bara dricka när man är törstig, säger han.

Irène Mattisson, nutritionist vid Livsmedelsverket, håller med om att man behöver se över rekommendationen.

- Behovet av vätska varierar med vikt, ålder, hur mycket man svettas och om man har diarré. Det här är en ungefärlig rekommendation, en del behöver mer, andra mindre, säger hon

Snarare så att du ska dricka lika mycket som du gör av med under en dag. När du väl får törstkänslor så är redan kroppen uttorkad, går man på toaletten och får ur sig en halv liter så bör du ersätta den. Men inte direkt i ett svep!

Dricker du för mycket vatten blir du förgiftad, så enkelt är det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenf%C3%B6rgiftning

Men det tar ett tag.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Magroth:

Weakling...

Skrivet av Jochen-:

Så går det när man är dålig informerad och dåligt uppfostrad.

Skrivet av flamgorilla:

cool kille

Skrivet av Hannu:

Natural selection.

Skrivet av Hipshot:

Snorunge.

Hej!
En liten kille hamnar i koma och ni uttrycker er så här?

Antingen är ni väldigt unga och förstår faktiskt inte bättre, eller så är ni, hemska tanke, vuxna och har allvarliga empatiproblem. Har ni inget bättre att tillföra så var gärna tysta. Eller ännu hellre, lämna sidan.

Dåligt ordval av dom flesta, men jag kan hålla med att det är svårt att känna empati för en människa som kör sig själv i botten. Men samtidigt bör vi kanske tänka på att det finns efterlevande som till och med kanske läser inne på dom forum som barnen varit inne på .

Så även om man inte känner för den 14åringa killen så kan man som minst känna empati för hans föräldrar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

missade tiden..doh klantigt av mig okej så vi slå i sär detta lite nogare. 1 liter vatten var 4 timme är inga problem det kan njurarna ta om man kissar som man ska lätt rensa ut man kanske dock bör tänka på saltbalansen men ingen risk.
så 4 liter energi dryck över 16 timmar om vi kollar hur mycket koffein det är nu vet jag inte vad killen drack men vi kan väl ta ett medel värde som brukar vara á 250 ml med en koffeinhalt 320 mg/l alltså 320*4=1280 mg koffein den giftiga dosen för dom flesta människor ligger på ca 20 mg koffien per kropps kilo vad kan grabben väga tror ni ? vägde han under 64 kg i alla fall så har han fått i sig en toxisk dos...jupps verkar som boven i dramat här med andra ord var energi drickan. och nu har jag faktist visat att man kan bli förgiftat av energi dricka.
meen en sak är lite skum dödlig dos är dock 150-200 mg per kropps kilo. om nu grabben vägde säg 50 kilo skulle han behöva ha i sig 7500 mg koffein..det är betydligt mera an han kan få i sig på 4 liter energi dricka...kan någon förklara det
föresten 4 liter är ju 16 burkar om jag räknar rätt..är ju inget

Sen är kroppen är väldigt bra på att göra sig av med koffein. Koffeinhalten i kroppen halveras var 2½-3½ timme och det tar ca 45 minuter för kroppen att absorbera allt koffein.

Det är praktiskt taget omöjligt att få i sig en dödlig dos koffein genom kaffe eller energidryck. Särskilt när man blir förgiftad efter bara 1/10 av den dödliga dosen. Du kommer må för dåligt av koffeinförgiftningen innan du är i riskzonen. Dödliga fall av koffeinförgiftning är pga. koffeinpiller där man kan inta mycket mer koffein på mycket kortare tid.

Skrivet av elPresidente:

Fyra liter vatten under en period av 16 timmar kan skada kroppen rejält om vissa kriterier uppfylls. När en stor mängd vatten kombineras med väldigt lite mat under en kortare tid, kan en människa med liten kroppsmassa ta stor skada. En fullvuxen man bör ta in ca 3 liter vatten på 24 timmar, men då räknar man som sagt med en fullvuxen man där bara det dagliga intaget av normal kost förser kroppen med större delen av den rekommendera mängden vatten. Att det ävar en energidryck, gör inte saken bättre

Kriterierna är dock så speciella att det är ganska irrelevant i detta fall. Det står 4 liter under 16 timmar, inte 4 liter under 15 minuter. Så länge han inte drack allt på under en timme finns det ingenting som tyder på vattenförgiftning. Vattenförgiftning beror på att man chockar njurarna med mycket vatten under en kort tid. Det beror inte på att man generellt överkonsumerar vatten. Tänk också på att energidryck har mer salt än vanligt vatten vilket dämpar effekten.

Den rekommenderade mängden är under en normal dag. Det finns flera faktorer som inverkar på hur mycket vätska som behövs. Dessutom är njurarna väldigt bra på att hantera för mycket eller för lite vatten men mår bättre av för mycket. Med 16ml vatten till urin i minuten kan du konsumera upp till 23 liter om dygnet förutsatt att du konsumerar rätt mängd salt. Och salt är det ingen brist på på ett lan.

4 liter på 16 timmar är inte farligt. Njurarna skulle klara av 15 liter vatten under samma tid. Snarare är det, om det vore vanligt vatten, nyttigt att dricka 4 liter under dagen.

Kan vi lägga ner teorin om vattenförgiftning?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

"Kan vi lägga ner teorin om vattenförgiftning?"

Egentligen inte än, anledningen är att många missar att Lanet höll på under 16 timmar.
Det finns ingen information om under hur kort tid som mängden dryck intogs, därför går det inte att utesluta.

Varför de flesta väljer att enbart tro på att den stora doseringen intogs under alla sexton timmarna kan jag inte förstå, för vi har ingen info om hur kort eller lång tid han drack den mängden. Så det är fortfarande en teori som inte kan uteslutas.

Det är ju ingen fara med att ge en försiktig uppmaning om att tänka på hur mycket man tvingar på kroppen, speciellt kopplingen energidryck och Lan, som enligt många hör ihop med varann.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bennii:

Var befann sig föräldrarna? Nej, just det! Det är ju inte föräldrarnas fel. Vi skyller på spelindustrin istället.

Ni har precis publicerat en artikel om hur svarta stereotyper påverkas av våldsamma spel. Hur påverkar den här stereotypiska nyheten bilden av gamers? För majoriteten av oss är inte spelberoende Red Bull-knarkare.

Men det är det här som kvällsmedia gillar att rapportera om och precis som allt annat extremt så främjar det en stereotyp utan verklighetsförankring.

Jag lovar att det var föräldramöte i skolaulan kvällen efter det här.

Varken i vår text, eller i källan, kan du läsa något som antyder att det var spelandets fel. Snarare överkonsumtionen av energidrycker.

Skrivet av kalle.lindestrom:

ja du....om vi säger så här 4 liter vattenpå kort tid är en del det med....sååå det kan även vara att han helt enkelt fick i sig för mycket vätska.

Jag har väldigt svårt att se hur fyra liter vatten (en liter per fjärde timme) skulle kunna ha samma effekt.

Fyra liter vatten under en period av 16 timmar kan skada kroppen rejält om vissa kriterier uppfylls. När en stor mängd vatten kombineras med väldigt lite mat under en kortare tid, kan en människa med liten kroppsmassa ta stor skada. En fullvuxen man bör ta in ca 3 liter vatten på 24 timmar, men då räknar man som sagt med en fullvuxen man där bara det dagliga intaget av normal kost förser kroppen med större delen av den rekommendera mängden vatten. Att det ävar en energidryck, gör inte saken bättre

Sover inte du någonting? 16 timmar, då finns det 8 timmar kvar av dygnet. Finns ingen kriterie som kan göra att 4 liter vatten på 16 timmar för en vuxen människa ska kunna ta skada så vitt jag kan se, men du kanske kan tala om för oss? För "en stor mängd vatten under kortare tid" är inte 4 liter på 16 timmar iaf

Du får nog ta och läsa om det jag skrev, för att sedan ta en funderare

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av kalle.lindestrom:

missade tiden..doh klantigt av mig okej så vi slå i sär detta lite nogare. 1 liter vatten var 4 timme är inga problem det kan njurarna ta om man kissar som man ska lätt rensa ut man kanske dock bör tänka på saltbalansen men ingen risk.
så 4 liter energi dryck över 16 timmar om vi kollar hur mycket koffein det är nu vet jag inte vad killen drack men vi kan väl ta ett medel värde som brukar vara á 250 ml med en koffeinhalt 320 mg/l alltså 320*4=1280 mg koffein den giftiga dosen för dom flesta människor ligger på ca 20 mg koffien per kropps kilo vad kan grabben väga tror ni ? vägde han under 64 kg i alla fall så har han fått i sig en toxisk dos...jupps verkar som boven i dramat här med andra ord var energi drickan. och nu har jag faktist visat att man kan bli förgiftat av energi dricka.
meen en sak är lite skum dödlig dos är dock 150-200 mg per kropps kilo. om nu grabben vägde säg 50 kilo skulle han behöva ha i sig 7500 mg koffein..det är betydligt mera an han kan få i sig på 4 liter energi dricka...kan någon förklara det
föresten 4 liter är ju 16 burkar om jag räknar rätt..är ju inget

Sen är kroppen är väldigt bra på att göra sig av med koffein. Koffeinhalten i kroppen halveras var 2½-3½ timme och det tar ca 45 minuter för kroppen att absorbera allt koffein.

Det är praktiskt taget omöjligt att få i sig en dödlig dos koffein genom kaffe eller energidryck. Särskilt när man blir förgiftad efter bara 1/10 av den dödliga dosen. Du kommer må för dåligt av koffeinförgiftningen innan du är i riskzonen. Dödliga fall av koffeinförgiftning är pga. koffeinpiller där man kan inta mycket mer koffein på mycket kortare tid.

Skrivet av elPresidente:

Fyra liter vatten under en period av 16 timmar kan skada kroppen rejält om vissa kriterier uppfylls. När en stor mängd vatten kombineras med väldigt lite mat under en kortare tid, kan en människa med liten kroppsmassa ta stor skada. En fullvuxen man bör ta in ca 3 liter vatten på 24 timmar, men då räknar man som sagt med en fullvuxen man där bara det dagliga intaget av normal kost förser kroppen med större delen av den rekommendera mängden vatten. Att det ävar en energidryck, gör inte saken bättre

Kriterierna är dock så speciella att det är ganska irrelevant i detta fall. Det står 4 liter under 16 timmar, inte 4 liter under 15 minuter. Så länge han inte drack allt på under en timme finns det ingenting som tyder på vattenförgiftning. Vattenförgiftning beror på att man chockar njurarna med mycket vatten under en kort tid. Det beror inte på att man generellt överkonsumerar vatten. Tänk också på att energidryck har mer salt än vanligt vatten vilket dämpar effekten.

Den rekommenderade mängden är under en normal dag. Det finns flera faktorer som inverkar på hur mycket vätska som behövs. Dessutom är njurarna väldigt bra på att hantera för mycket eller för lite vatten men mår bättre av för mycket. Med 16ml vatten till urin i minuten kan du konsumera upp till 23 liter om dygnet förutsatt att du konsumerar rätt mängd salt. Och salt är det ingen brist på på ett lan.

4 liter på 16 timmar är inte farligt. Njurarna skulle klara av 15 liter vatten under samma tid. Snarare är det, om det vore vanligt vatten, nyttigt att dricka 4 liter under dagen.

Kan vi lägga ner teorin om vattenförgiftning?

Så du menar alltså att du vet hur stor killen var (kroppsmassa) och hur mycket näring han fick i sig under 16 timmar. Är det inte väldigt stereotypiskt att säga "Och salt är det inget brist på, på ett lan"?

Läs kriterierna för vatten när det kommer till LD50 så kanske du även inser att "konsumera upp till 23 liter om dygnet förutsatt att du konsumerar rätt mängd salt" inte riktigt går ihop. Du hade fått grov vattenförgifning efter redan 6.5 liter!

Medlem

dags att överreagera och förbjuda allt!


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Så du menar alltså att du vet hur stor killen var (kroppsmassa) och hur mycket näring han fick i sig under 16 timmar. Är det inte väldigt stereotypiskt att säga "Och salt är det inget brist på, på ett lan"?

Läs kriterierna för vatten när det kommer till LD50 så kanske du även inser att "konsumera upp till 23 liter om dygnet förutsatt att du konsumerar rätt mängd salt" inte riktigt går ihop. Du hade fått grov vattenförgifning efter redan 6.5 liter!

Antaganden är allt vi har. Mina betydligt mer sannolika än dina. Det är rimligt att anta att killen har en normalstor njure för sin ålder och en kroppsvikt på minst 50kg. På lan äts det normalt en helt del saltrik mat och samt snacks/godis. Det är en sterotyp lika mycket som att man kan anta att det finns hästar i ett stall. 4 liter vätska inga problem - det är under omständigheterna nyttigt. Även utan extra salt är det inga problem.

Och du menar, seriöst, att 4 liter vätska på 16 timmar kan döda en person? Lägg ner, lägg av.

Nej, det är du som ska läsa om hur LD50 fungerar. LD50 för vatten(destillerat) mer än 90ml/kg. LD50 förutsätter att ämnet finns i blodet och förutsätter att ingenting förändrar ämnets verkan. Det förutsätter också destillerat vatten utan salter samt att du konsumerar inget salt under tiden. Det förutsätter också att hela dosen intas på en gång och går ut i blodet direkt. Vi har en magsäck för att sakta ner vattnet och njurar för att filtrera ut det. Dessutom är LD50 hypotetiskt för vatten. Vet du vad som orsakar vattenförgiftning? Det är inte vattnet utan utspädning av salthalten. Skulle du dricka vatten med 0,9% salt så kan du dricka enorma mängder under dygnet (innan något annat ämne späs ut för mycket).

Under 16 timmar kan njurarna göra sig av med 15 liter vatten hos en normal person om dem arbetar på maxkapacitet. Jag tror då att även en ovanligt liten 14-åring med endast en fungerande njure och en njursjukdom på den fungerande njuren kan klara 4 liter.

Jag drack lätt dessa mängder vatten i lumpen under augusti och maj på övningar. Inte hamnade jag, eller resten av plutonen, i koma. Påståendet att 6 liter vatten på 16 timmar är livsfarligt är så löjligt att jag inte svara på detta om jag inte vore uttråkad.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av elPresidente:

Så du menar alltså att du vet hur stor killen var (kroppsmassa) och hur mycket näring han fick i sig under 16 timmar. Är det inte väldigt stereotypiskt att säga "Och salt är det inget brist på, på ett lan"?

Läs kriterierna för vatten när det kommer till LD50 så kanske du även inser att "konsumera upp till 23 liter om dygnet förutsatt att du konsumerar rätt mängd salt" inte riktigt går ihop. Du hade fått grov vattenförgifning efter redan 6.5 liter!

Antaganden är allt vi har. Mina betydligt mer sannolika än dina. Det är rimligt att anta att killen har en normalstor njure för sin ålder och en kroppsvikt på minst 50kg. På lan äts det normalt en helt del saltrik mat och samt snacks/godis. Det är en sterotyp lika mycket som att man kan anta att det finns hästar i ett stall. 4 liter vätska inga problem - det är under omständigheterna nyttigt. Även utan extra salt är det inga problem.

Och du menar, seriöst, att 4 liter vätska på 16 timmar kan döda en person? Lägg ner, lägg av.

Nej, det är du som ska läsa om hur LD50 fungerar. LD50 för vatten(destillerat) mer än 90ml/kg. LD50 förutsätter att ämnet finns i blodet och förutsätter att ingenting förändrar ämnets verkan. Det förutsätter också destillerat vatten utan salter samt att du konsumerar inget salt under tiden. Det förutsätter också att hela dosen intas på en gång och går ut i blodet direkt. Vi har en magsäck för att sakta ner vattnet och njurar för att filtrera ut det. Dessutom är LD50 hypotetiskt för vatten. Vet du vad som orsakar vattenförgiftning? Det är inte vattnet utan utspädning av salthalten. Skulle du dricka vatten med 0,9% salt så kan du dricka enorma mängder under dygnet (innan något annat ämne späs ut för mycket).

Under 16 timmar kan njurarna göra sig av med 15 liter vatten hos en normal person om dem arbetar på maxkapacitet. Jag tror då att även en ovanligt liten 14-åring med endast en fungerande njure och en njursjukdom på den fungerande njuren kan klara 4 liter.

Jag drack lätt dessa mängder vatten i lumpen under augusti och maj på övningar. Inte hamnade jag, eller resten av plutonen, i koma. Påståendet att 6 liter vatten på 16 timmar är livsfarligt är så löjligt att jag inte svara på detta om jag inte vore uttråkad.

Jag har ärligt talat inte den blekaste aning om vart du får allt ifrån. Läsförståelsen verkar inte vara din starka sida! Läs om mitt första inlägg i denna tråd och ta en redig tankeställare. Läs speciellt "om vissa kriterier uppfylls" extra noga!

1. Vart nämner jag död?
2. Vart nämner jag koma?
3. Vart nämner jag fysisk aktivitet?
4. Har jag påstått att en FULLVUXEN människa INTE kan dricka mer än 4 liter vatten på en dag?
5. Hur vet du vilken hälsostatus fjortonåringen hade innan han började dricka?

Vill du fortsätta denna diskussion så kan jag hjälpa dig på traven med exempelvis "När en stor mängd vatten kombineras med väldigt lite mat under en kortare tid, kan en människa med liten kroppsmassa ta stor skada.", vilket jag har väldigt många källor av dödsfall.

Säger det än en gång, fattar inte vart du fått allt ifrån! Du får gärna förklara för mig så jag förstår!

Medlem

För från mitt perspektiv så verkar det mest som om att du svamlar, gissar och ifrågasätter allt som går .

1. LD50 betyder "Lethal Dose 50%" -> Lethal betyder dödlig -> "Död" - Du snackar om dödlighet men inte om död? Eller använder du LD50 för att uppskatta skadeverkningar?
2. Koma är vad ungen hamnade i. Du vet, det som hela tråden handlar om. Om du nu inte diskuterar någonting annat? Kanske LD50 för vatten på litiummetall?
3. Var nämner jag fysisk aktivitet?
4. Var nämner jag fullvuxen person? - Även med bara 50% av njurfunktionen så borde han klara 4 liter destillerat vatten galant. Se föregående inlägg.
5. Hur vet du hälsostatusen fjortonåringen hade innan han började dricka? - Ska vi förutsätta att han har någon konstig sjukdom som gör han intolerant mot vatten?

Det är nog inte jag som saknar läsförståelse av oss båda. Du kanske inte ens förstår vad du egentligen skriver i dina egna inlägg?

Förlåt, jag såg inte din universella friskrivning. Vilka är dessa "vissa kriterier"? Under vilka omständigheter är det farligt för en 14-åring att dricka 4 liter vätska under 16 timmar? Vilka är även dessa särskilda kriterier för LD50 för vatten? När du påstår att man får grov vattenförgiftning av 6½ liter vatten på ett dygn, under vilka förutsättningar menar du då?

Du får gärna förklara hur du menar så jag förstår


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Lite sunt förnuft hade inte skadat pågadrulen

Medlem
Medlem
Skrivet av Naraccas:

För från mitt perspektiv så verkar det mest som om att du svamlar, gissar och ifrågasätter allt som går .

1. LD50 betyder "Lethal Dose 50%" -> Lethal betyder dödlig -> "Död" - Du snackar om dödlighet men inte om död? Eller använder du LD50 för att uppskatta skadeverkningar?
2. Koma är vad ungen hamnade i. Du vet, det som hela tråden handlar om. Om du nu inte diskuterar någonting annat? Kanske LD50 för vatten på litiummetall?
3. Var nämner jag fysisk aktivitet?
4. Var nämner jag fullvuxen person? - Även med bara 50% av njurfunktionen så borde han klara 4 liter destillerat vatten galant. Se föregående inlägg.
5. Hur vet du hälsostatusen fjortonåringen hade innan han började dricka? - Ska vi förutsätta att han har någon konstig sjukdom som gör han intolerant mot vatten?

Det är nog inte jag som saknar läsförståelse av oss båda. Du kanske inte ens förstår vad du egentligen skriver i dina egna inlägg?

Förlåt, jag såg inte din universella friskrivning. Vilka är dessa "vissa kriterier"? Under vilka omständigheter är det farligt för en 14-åring att dricka 4 liter vätska under 16 timmar? Vilka är även dessa särskilda kriterier för LD50 för vatten? När du påstår att man får grov vattenförgiftning av 6½ liter vatten på ett dygn, under vilka förutsättningar menar du då?

Du får gärna förklara hur du menar så jag förstår

"Som en direkt följd av den ökade vattenmängden drabbas personen av rubbning i elektrolytbalansen, vilket kan ge hyponatremi. Förgiftningen beror på att njurarna inte förmår omvandla mer än 16 milliliter urin av vattnet i minuten, varmed cellerna, vid stort intag av vätska, tar upp vattnet och ödem bildas i inre organ, bl.a. i hjärnan. De första symtomen på vattenförgiftning är desorientering, huvudvärk och yrsel, till följd av att blodflödet minskat, samt illamående och sluddrigt tal.[3] Värre förgiftning kan leda till förvirring, kramper, koma och i värsta fall döden. LD50-dosen för vatten ligger omkring 6 liter."

Däremot säger de inte under vilken tid det är, men LD50 dosen för vatten ligger på 6 liter.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Flugsaft:

Fyra liter ja där har vi missbruk.

Äh, 1 halvliter varannan timme. Låter inte som något som är direkt ovanligt vid sådana sammanhang. Och knappast något som kan liknas ett missbruk.

På min tid var det CocaCola och JoltCola. Och 4 liter på 16h är inga som helst problem att hälla i sig under ett lan.

ja men nu snackar vi energidricka xD inte coltcola. Men det du gjorde där var ju inte heller direkt "bra"

Skriv svar