Notch skrotar Oculus-Minecraft och Carmack skämtar om Facebook-konto

Robot
Notch skrotar Oculus-Minecraft och Carmack skämtar om Facebook-konto

Spelbranschen reagerar på Facebooks köp av Oculus Rift

#oculus-vr, #minecraft


Medlem
Notch skrotar Oculus-Minecraft och Carmack skämtar om Facebook-konto

Intressant... Ska bli kul att höra av dom som tror att CIA/NSA kontrollerar Facebook får för möjligheter med Oculus.
Direkt tillgång till folks hjärnor? Hmm ser inte Palmer ut som en typisk CIA gubbe när man tänker på det?

Medlem

Jag blev skeptisk till en början men som sagt - egentligen vet vi inte vad det här innebär. Det enda vi vet är att de fortfarande jobbar på som vanligt men har som sagt nu lite mer pengar att röra sig med.

Jag ser det lite som grejen med Disney och Lucasarts - vi vet ingenting fören vi får se det i action. Det kan bli hur bra som helst, men även hur katastrofalt som helst. Hoppas på det förstnämnda....

Skrivet av carmack:

The cyberspace we want for VR will be at this scale.

Men vad tror folk om Oculus Rift egentligen? Det är ju bara en skärm om man fäster på huvudet. Helt plötsligt kommer det betyda "cyberspace" och the second coming of christ.
Om hela världen hade varit intresserade av att promenera omkring i "cyberspace" så hade vi alla redan hängt i second life. Ett dyrt vr-headset komer snarare att distansera folk ännu mer från denna typen av interaktion.

Medlem

Jo men det faktum att Facebook nu står som ägare över Oculus innebär att alla deras kreativa frihet och oberoende kläs av.
Om Facebook vill att Oculus ska ta en viss riktning, ja då kan det mycket väl bli så. Jag hade hellre sett ett uppköp av Sony eller några som sysslar med spel inte sociala medier.

Medlem
Skrivet av Gameboy:

Jo men det faktum att Facebook nu står som ägare över Oculus innebär att alla deras kreativa frihet och oberoende kläs av.
Om Facebook vill att Oculus ska ta en viss riktning, ja då kan det mycket väl bli så. Jag hade hellre sett ett uppköp av Sony eller några som sysslar med spel inte sociala medier.

I artikeln säger de att det är inte vad som skrivits under på kontraktet - men att de fortsätter vara oberoende men att Facebook mer eller mindre förser dom med pengar(och förmodligen får en liten bit av kakan såklart). Sägs inget annat än rena motsatsen om att de har något att säga till om i utvecklingen.

Medlem

Det kanske inte är så farligt men jag är alldeles för paranoid, jag litar icke på Facebook! Blir Sony VR för mig nu.

Jag misstänkte något sådant här skulle hända, men trodde inte att Facebook var intresserade. Oculus kunde inte säga nej till den stora påsen pengar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

"I Kickstarted the Oculus Rift, what do I get?" You get a lesson in how capitalism works.


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Gameboy:

Jo men det faktum att Facebook nu står som ägare över Oculus innebär att alla deras kreativa frihet och oberoende kläs av.
Om Facebook vill att Oculus ska ta en viss riktning, ja då kan det mycket väl bli så. Jag hade hellre sett ett uppköp av Sony eller några som sysslar med spel inte sociala medier.

I artikeln säger de att det är inte vad som skrivits under på kontraktet - men att de fortsätter vara oberoende men att Facebook mer eller mindre förser dom med pengar(och förmodligen får en liten bit av kakan såklart). Sägs inget annat än rena motsatsen om att de har något att säga till om i utvecklingen.

"After games, we’re going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face — just by putting on goggles in your home." Mark Zuckerberg
Låter det där som om dom är oberonde ?
Edit : Menar absolut inte att det är något ont i sig att det används till andra grejer än spel.

Skribent

Ron Gilbert fortsätter att avsky allting som inte är ett peka-klicka från tidigt 90-tal. Allt är med andra ord precis som det ska.

Tror det här kan bli bra. Med en gigantisk hög pengar kommer man långt. Vågar man hoppas på billigare och bättre konsumentversioner nu?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Kul att han hävdar att de kommer vara oberoende, och direkt efter hävdar köpet med att det finns saker man helt enkelt inte kan göra som oberoende.

Medlem

Man tycker lite synd om dem som trodde på OR och var med i kickstartern. Jaja, just denna anledning jag aldrig kommer ge pengar till en sån.

Medlem

Sen vill jag veta alla som kick startade Oculus får dom ta del av framtida vinster? Utan kickstarter donationer hade inte Oculus funnits.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gameboy:

Sen vill jag veta alla som kick startade Oculus får dom ta del av framtida vinster? Utan kickstarter donationer hade inte Oculus funnits.

Kickstarter är inget investeringskoncept, det borde alla som donerat pengar via sajten vara fullt medvetna om.


signatur
Medlem

Om de ger tusan i att påverka utvecklingen av OR annat än att pumpa in pengar så.. visst.

Men man är ju rädd för att det blir helt bloatat med facebook-integration :/

Medlem

Är väl standard fnoskeln att man ska fortsätta vara oberoende.

Lär väl framtiden utvisa.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mattias Frost:

Ron Gilbert fortsätter att avsky allting som inte är ett peka-klicka från tidigt 90-tal. Allt är med andra ord precis som det ska.

Tror det här kan bli bra. Med en gigantisk hög pengar kommer man långt. Vågar man hoppas på billigare och bättre konsumentversioner nu?

Ingenting bekräftat ännu, men det nämns som en möjlig vinst. Att kunna sälja headsetet till produktionspris, som konsoltillverkare brukar göra.


signatur
Medlem
Skrivet av nisp88:

"I Kickstarted the Oculus Rift, what do I get?" You get a lesson in how capitalism works.

You got a devkit. Thats what you payed for.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Gameboy:

Sen vill jag veta alla som kick startade Oculus får dom ta del av framtida vinster? Utan kickstarter donationer hade inte Oculus funnits.

Kickstarter är inget investeringskoncept, det borde alla som donerat pengar via sajten vara fullt medvetna om.

Precis Kickstarter är bara en förhandbokning där man betalar i förskott. Det är inte en riskkapital-investering

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Gameboy:

Sen vill jag veta alla som kick startade Oculus får dom ta del av framtida vinster? Utan kickstarter donationer hade inte Oculus funnits.

Kickstarter är inget investeringskoncept, det borde alla som donerat pengar via sajten vara fullt medvetna om.

Du har helt rätt förstås. Personligen så kickstartade jag inte Oculus men känner en del som gjorde vissa av dom gillar inte facebook. Man kan anta att detta kan påverka framtida kickstarter projekt. Om jag donerar till detta företag kommer det köpas upp av ett företag jag inte tycker om i framtiden? Kommer det ens vara samma produkt som nu utlovas 5 år in i framtiden?

Medlem

Jag är tydligen en av få som ser detta som det bästa som kunde hända. Men sen ser jag längre än näsan räcker också.
Facebook har musklerna att få detta att bli en gigantisk produkt.
Dessutom lär den bli billigare och lär släppas tidigare också.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Gameboy:

Sen vill jag veta alla som kick startade Oculus får dom ta del av framtida vinster? Utan kickstarter donationer hade inte Oculus funnits.

Kickstarter är inget investeringskoncept, det borde alla som donerat pengar via sajten vara fullt medvetna om.

Precis Kickstarter är bara en förhandbokning där man betalar i förskott. Det är inte en riskkapital-investering

Vissa slängde ju in pengar på lägre nivåer än de som gav ett devkit, bara för sakens skull, men de borde vara ännu mer medvetna om att det inte är en investering.


signatur
Medlem
Skrivet av Gameboy:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Gameboy:

Sen vill jag veta alla som kick startade Oculus får dom ta del av framtida vinster? Utan kickstarter donationer hade inte Oculus funnits.

Kickstarter är inget investeringskoncept, det borde alla som donerat pengar via sajten vara fullt medvetna om.

Du har helt rätt förstås. Personligen så kickstartade jag inte Oculus men känner en del som gjorde vissa av dom gillar inte facebook. Man kan anta att detta kan påverka framtida kickstarter projekt. Om jag donerar till detta företag kommer det köpas upp av ett företag jag inte tycker om i framtiden? Kommer det ens vara samma produkt som nu utlovas 5 år in i framtiden?

Jo men man köper inte en framtida produkt på kickstarter. Man köper det som står i beskrivningen. Alla som köpt OR hittills har fått exakt vad de betalade för.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

I artikeln säger de att det är inte vad som skrivits under på kontraktet - men att de fortsätter vara oberoende men att Facebook mer eller mindre förser dom med pengar(och förmodligen får en liten bit av kakan såklart). Sägs inget annat än rena motsatsen om att de har något att säga till om i utvecklingen.

Om Facebook betalat en sådan enorm summa så kan vi nog vara säkra på att de äger och bestämmer över varenda dammtuss som kan förknippas med Oculus. Med tanke på attitydförändringen som uppenbarligen uppstått bland "gamers" så är det självklart att man säger att allt kommer fortsätta som vanligt oavsett om det blir så eller inte.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Gameboy:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Gameboy:

Sen vill jag veta alla som kick startade Oculus får dom ta del av framtida vinster? Utan kickstarter donationer hade inte Oculus funnits.

Kickstarter är inget investeringskoncept, det borde alla som donerat pengar via sajten vara fullt medvetna om.

Du har helt rätt förstås. Personligen så kickstartade jag inte Oculus men känner en del som gjorde vissa av dom gillar inte facebook. Man kan anta att detta kan påverka framtida kickstarter projekt. Om jag donerar till detta företag kommer det köpas upp av ett företag jag inte tycker om i framtiden? Kommer det ens vara samma produkt som nu utlovas 5 år in i framtiden?

Jo men man köper inte en framtida produkt på kickstarter. Man köper det som står i beskrivningen. Alla som köpt OR hittills har fått exakt vad de betalade för.

Du har återigen rätt men jag måste fråga kommer den produkten du köpte med donationer ens vara kompitabel i framtiden? Den kanske funkar nu men 2 in i framtiden om krav ställs på Facebook interaktion och inloggningar kommer man ens kunna använda mojängen man köpte nu?

Medlem

Jag litar faktiskt på Palmer och hans vänner.
http://www.polygon.com/2014/3/25/5547800/facebook-virtual-rea...

Låter awsome enligt mig!

*Edit

Notch framstår lite som en tönt måste jag säga. Det är ju absolut inget som säger att alla spel kommer kräva Facebook... suck. Eller vad han nu är rädd för.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Jag litar faktiskt på Palmer och hans vänner.
http://www.polygon.com/2014/3/25/5547800/facebook-virtual-rea...

Låter awsome enligt mig!

Jepp det kommer bli grymt

Medlem

Så fort jag fick höra om det kollade jag runt lite på reddit och så, kan inte säga att reaktionen är den minsta positiv.

Förutom krånglig DRM så finns det väll inget som hatas mer än "socialt" bullshit i spel, så det här kom ju som en käftsmäll. Dom kan ju fan inte påstå att dom inte visste det såååååå

sell out.

Medlem

bara jag som börjat längta efter Valves egna VR pryl? tordes vara lättare nu för dem att få kunder till sin egna pryl xD

12
Skriv svar