Nya spellägen blir gratis i Titanfall

Robot
Nya spellägen blir gratis i Titanfall

Varför ska Euro-folk betala 30% mer än amerikanare?


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Varför ska Euro-folk betala 30% mer än amerikanare?

Skatt Bl.a.

Moderator | Testpilot

Gött mos. Precis sådär det ska vara!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gött mos. Precis sådär det ska vara!

Nein, släpp kartverktyg och tutorials, öppna upp delar av koden, uppmana communityt att göra moddar, och ta inte ett öre betalt för detta. Det är så det ska vara med alla spel på PC.

Medlem
Skrivet av Acriax:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gött mos. Precis sådär det ska vara!

Nein, släpp kartverktyg och tutorials, öppna upp delar av koden, uppmana communityt att göra moddar, och ta inte ett öre betalt för detta. Det är så det ska vara med alla spel på PC.

Man tjänar inte kortsiktigt på modding...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Varför ska Euro-folk betala 30% mer än amerikanare?

Samma anledning som att amerikanare måste betala för sin universitetsutbildning medan vi får den gratis här i EU.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av totalwarplayer:

Varför ska Euro-folk betala 30% mer än amerikanare?

Samma anledning som att amerikanare måste betala för sin universitetsutbildning medan vi får den gratis här i EU.

Det stämmer inte. Dollarn har ALLTID multiplicerats med 10 oavsett vad valutan legat på. När dollarn låg på 10/11 kronor, kostade saker alltid 10 gånger dollar priset. Om PS2 kostade 200 dollar, kostade den 2000 kr i Sverige.

Bara titta på mobilen Nexus 5 som svenska butiker tar överpriser för, men tittar man på Googles egna affär som nu har kommit till Sverige är den mycket billigare.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av totalwarplayer:

Varför ska Euro-folk betala 30% mer än amerikanare?

Samma anledning som att amerikanare måste betala för sin universitetsutbildning medan vi får den gratis här i EU.

Det stämmer inte. Dollarn har ALLTID multiplicerats med 10 oavsett vad valutan legat på. När dollarn låg på 10/11 kronor, kostade saker alltid 10 gånger dollar priset. Om PS2 kostade 200 dollar, kostade den 2000 kr i Sverige.

Bara titta på mobilen Nexus 5 som svenska butiker tar överpriser för, men tittar man på Googles egna affär som nu har kommit till Sverige är den mycket billigare.

Det var inte det som var min poäng. Min poäng var att momsen i EU är högre (oftast mellan 10-30% beroende på vart man bor), och dessutom inräknad i priset, medan i USA så är priset exklusive moms (eller sales tax för att vara exakt), och den ligger vanligtvis på mellan 6-8%, vissa stater har inte ens någon moms.

Vi betalar högre moms/skatt för att kunna få gratis skolgång. USA betalar sin skolgång för att kunna ha lägre moms/skatt.

Trots att "TitanFall" - levde upp till hypen, det mesta i varje fall, är det en av de tråkigaste spelen jag spelat. Missförstå mig rätt, det är kul i typ två, tre matcher, sedan orkar man inte mer och känner sig less på hela upplägget. Det är svårt att förklara.

En annan sak som ständigt är en störande faktor är "minions". Om det ändå hade funnits en möjlighet att ta bort dessa och ha riktiga spelare istället tror jag det hade uppskattats av fler.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gött mos. Precis sådär det ska vara!

Titta på Skyrim. Det är SÅ det ska vara. Tonvis och åter tonvis med community-skapat material och tre DLC's som inte är jätteviktiga men ändå trevliga.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Eight08:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gött mos. Precis sådär det ska vara!

Titta på Skyrim. Det är SÅ det ska vara. Tonvis och åter tonvis med community-skapat material och tre DLC's som inte är jätteviktiga men ändå trevliga.

Det är awesome. Men man behöver ändå inte ta något ifrån utvecklarna när de gör något bra

Många här gnäller på dlc och att det kostar, nu när den är gratis nej då duger inte det heller. då gnälls det på modverktyg.

Hade varit skönt med båda of course.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av totalwarplayer:

Varför ska Euro-folk betala 30% mer än amerikanare?

Samma anledning som att amerikanare måste betala för sin universitetsutbildning medan vi får den gratis här i EU.

Bästa kommentaren på länge

Medlem

Skulle dock vilja veta vad för modes..

Skägg.
10 Chambers

Eh, "We paid 60 bucks for your MP only game, so compensate us". "Vi har betalat för produkten, men nu vill vi ha mer".

Jag köpte en soffa på Ikea, nu vill jag ha andra fötter. Kompensera mig!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Eh, "We paid 60 bucks for your MP only game, so compensate us". "Vi har betalat för produkten, men nu vill vi ha mer".

Jag köpte en soffa på Ikea, nu vill jag ha andra fötter. Kompensera mig!

Jag köpte en soffa på Ikea, nu vill jag ha 4e benet så den faktiskt står upp även när jag sitter i den.

Medlem
Skrivet av Acriax:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gött mos. Precis sådär det ska vara!

Nein, släpp kartverktyg och tutorials, öppna upp delar av koden, uppmana communityt att göra moddar, och ta inte ett öre betalt för detta. Det är så det ska vara med alla spel på PC.

Amen, to that!

Medlem

Tur att man köpte det på spelbutiken för 300kr då

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av totalwarplayer:

Varför ska Euro-folk betala 30% mer än amerikanare?

Samma anledning som att amerikanare måste betala för sin universitetsutbildning medan vi får den gratis här i EU.

Det stämmer inte. Dollarn har ALLTID multiplicerats med 10 oavsett vad valutan legat på. När dollarn låg på 10/11 kronor, kostade saker alltid 10 gånger dollar priset. Om PS2 kostade 200 dollar, kostade den 2000 kr i Sverige.

Bara titta på mobilen Nexus 5 som svenska butiker tar överpriser för, men tittar man på Googles egna affär som nu har kommit till Sverige är den mycket billigare.

Det var inte det som var min poäng. Min poäng var att momsen i EU är högre (oftast mellan 10-30% beroende på vart man bor), och dessutom inräknad i priset, medan i USA så är priset exklusive moms (eller sales tax för att vara exakt), och den ligger vanligtvis på mellan 6-8%, vissa stater har inte ens någon moms.

Vi betalar högre moms/skatt för att kunna få gratis skolgång. USA betalar sin skolgång för att kunna ha lägre moms/skatt.

Japp, EU införde moms på digitala varor och tjänster 2002. Jag tror dock att det handlade mer om att främja den lokala handeln än om tex. skolor.
Det funkade dock, senaste exemplet är Sonys migrering av europeiska kunder till Prosiebensat.1 men jag kan knappast säga att det någonsin har varit till fördel för oss konsumenter.

http://www.svd.se/naringsliv/moms-pa-digital-nathandel-i-eu_1...

Medlem

Tycker hela grejjen med att betala DLC som endast innehåller kartor en gnutta absurdt.

Medlem
Skrivet av SenapsBread:

Tycker hela grejjen med att betala DLC som endast innehåller kartor en gnutta absurdt.

Det beror väl på vad det kostar. De kan ju inte precis skapa innehåll gratis. Att betala en liten slant för att få tillägg av bra kvalitet har jag inget emot. Sen kan man säga att det var annorlunda förr hur mycket man vill. Det är så här det är nu. Vissa saker är bättre, vissa inte.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Men kan man spela de nya gratis spellägen i de gamla kartorna, eller går dom bara att spela i de nya? I så fall måste man ju i princip betala för dom i alla fall.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Banpaket för pengar? Vet inte riktigt vad jag tycker om sånt för multiplayer FPS. Segregera communityt beroende på vilka DLC folk köpt, original banorna kommer ju alltid ha flest spelare och vara populärast då alla har tillgång till dom.

Tror enda online FPS där jag faktiskt spelat DLC content var BF3.

Medlem

Jag har inga problem med att de tar betalt för DLC-kartpaket. Vi är inte tvingade att köpa dem. De kartor som spelet levereras med är både fler och av högre kvalité än vad typ alla konkurrenter gör, så kartpaket känns inte som något som behövs för att göra spelet spelbart. Kommer jag köpa dem? Om de bara innehåller kartor, mest troligt inte. Kommer det mer innehåll, kanske. Gillar spelet och känner mig inte lurad av att ha betalat fullpris för spelet, har redan spenderat 50h i spelet och mer än nöjd även fast jag betalade 549:- på GAME.
Hoppas de kommer med bra nya spelsätt i gratis uppdateringarna!


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Inaktiv
Skrivet av Brutulv:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Eh, "We paid 60 bucks for your MP only game, so compensate us". "Vi har betalat för produkten, men nu vill vi ha mer".

Jag köpte en soffa på Ikea, nu vill jag ha andra fötter. Kompensera mig!

Jag köpte en soffa på Ikea, nu vill jag ha 4e benet så den faktiskt står upp även när jag sitter i den.

Varför köpte du en soffa med bara tre ben för? Får man ju skylla sig själv. =P

Medlem
Skrivet av Brutulv:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Eh, "We paid 60 bucks for your MP only game, so compensate us". "Vi har betalat för produkten, men nu vill vi ha mer".

Jag köpte en soffa på Ikea, nu vill jag ha andra fötter. Kompensera mig!

Jag köpte en soffa på Ikea, nu vill jag ha 4e benet så den faktiskt står upp även när jag sitter i den.

Jag tycker din liknelse haltar lite. (No phun intended. )

Det är ju ett MP-spel, komplett som det är. Du behöver ju inte köpa till något för att kunna spela det, utan det är bara att köra. Sedan står det dig fritt att köpa extrasaker till, ungefär som en prydnadskudde eller pläd till soffan.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av sgt_lol:

Tur att man köpte det på spelbutiken för 300kr då

När då?

Jag förbokade på Spelbutiken och då krävde de hela 359 riksdaler av mig.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Brutulv:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Eh, "We paid 60 bucks for your MP only game, so compensate us". "Vi har betalat för produkten, men nu vill vi ha mer".

Jag köpte en soffa på Ikea, nu vill jag ha andra fötter. Kompensera mig!

Jag köpte en soffa på Ikea, nu vill jag ha 4e benet så den faktiskt står upp även när jag sitter i den.

Jag tycker din liknelse haltar lite. (No phun intended. )

Det är ju ett MP-spel, komplett som det är. Du behöver ju inte köpa till något för att kunna spela det, utan det är bara att köra. Sedan står det dig fritt att köpa extrasaker till, ungefär som en prydnadskudde eller pläd till soffan.

- Men kuddarna och pläden fanns på soffan från början, men de tog bort det för att sälja det som "tillbehör" senare.


signatur

autograph

Medlem

- Jag köpte Titanfall "Digital Deluxe edition" på Origin. Med Season Pass (tre DLC), för 799 kr.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Trots att "TitanFall" - levde upp till hypen, det mesta i varje fall, är det en av de tråkigaste spelen jag spelat. Missförstå mig rätt, det är kul i typ två, tre matcher, sedan orkar man inte mer och känner sig less på hela upplägget. Det är svårt att förklara.

En annan sak som ständigt är en störande faktor är "minions". Om det ändå hade funnits en möjlighet att ta bort dessa och ha riktiga spelare istället tror jag det hade uppskattats av fler.

Ser du dig själv som en singel eller multiplayer spelare överlag? Vilken typ av spel och spellägen spenderar du mest tid med?


signatur

Wasted.White.Boys

12
Skriv svar