Notch skrotar Oculus-Minecraft och Carmack skämtar om Facebook-konto

Medlem

Jag avskyr Facebook, deras affärsmodell och Mark Zuckerberg. Det blir till att hoppas på något annat, för jag kommer ALDRIG att bidra med en krona till Facebook. Det finns bara två företag jag bojkottar till 100%, och det är Facebook och Apple.

Medlem

Hur mycket jag än hatar Facebook så känns det här som en bra affär. Om de kan fortsätta vara oberoende så spelar det väl ingen roll vilka som sköter spakarna?

Känns som att Notch bara är ute efter goodwill då han vet att många gamers hatar Facebook. Det är väl upp till spelutvecklarna om de vill integrera Facebook eller inte? Inte för att jag bryr mig om Minecraft, men jävligt tramsigt av honom. Speciellt när det går bra att ha en egen Facebooksida för Minecraft.

https://www.facebook.com/minecraft

Medlem
Skrivet av Vashgang:

bara jag som börjat längta efter Valves egna VR pryl? tordes vara lättare nu för dem att få kunder till sin egna pryl xD

Om de ens har ngn. Skulle tro att de kommer se till att OR stödjs i steam-os istället vilket skulle vara mycket bättre. Jag vill inte hålla på med att köpa en hjälm för varenda platform.

Medlem

Synd, Valve skulle köpt upp dom eller Sony men inte äckelfacebook fan detta är bara katastrof och inget annat.

Medlem

Notch är en jättebebis. Åh nej, det indie-bandet jag gillade är nu populära och alla gillar dom. "Psssh, jag slutade gilla dom för länge sen!"

k3m
Medlem

Alla ni som tror att facebook köpet kommer gynna oss gamers som oxå gillar oberoende mojänger/frihet är naiva personer som inte förstår hur de flesta företag och människor fungerar. Facebook är ett företag som apple, de kommer att låsa OR till sitt varumärke. Hur och vad det innebär är svårt att se i nuläget, men en sak ska ni ha klart för er. Det kommer att inskränka på vår frihet.

Medlem

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

För att ta upp notch och mojäng igen, han kanske inte är inblandad där så mycket längre, men med den vinsten dom gör har ju mojäng råd att göra något vettigt, typ minecraft två som kan bli hur vra som helst. Känslan är ju att notch inte vill att minecraft ska utvecklas mer. Jag tror köper är bra för oculus Rift utveckling, facebook har nog lyckats lösa min bojkott då OR blir ett givet köp oavsett vem som äger företaget bakom den.

Medlem

Kolla bara på vad snowden avslöjade, vi är alla buggade och avslysnade till och med genom webb kamera och kinect. Facebook har rapporterats vara en stor informationskälla för underättelsetjänster och nu ska det kopplas ihop med kameror och skärmar på varat huvud. Bigbrother historier på riktigt!

Ase
Medlem

Man får lite vibbar av bill gates här. Hej(till IBM)
jag har ett operativsystem om jag får 50k$ (Occulus) så kan jag köpa det av min polare för 30,(kickstarter funded) om jag får ensamrätt på att utveckla os åt er.(sen blev både Bill & occulus rika) Men det är väl så det går till i världen lura så många du kan. (saknas bara att man sen måste ha ett Facebook konto för att kunna använda Occulus sen.

Medlem

Om Apple hade blivigt uppköpta av IBM på 80-talet hade det också varit för det bättre?

Tror ni det hade varit bra om Valve hade blivigt uppköpta av EA efter Half-Life framgången?

Hade en av världens mest extraordinära biltillverkare funnits idag om Koenisgegg för 20år sedan blivigt uppköpta av Ford?

Medlem

Google eller Facebook, Nvidia eller Microsoft, kändes som en tidsfråga, antar att de måste ha in APmycket pengar för att få allt att klaffa.

Kan vara ett misstag att lägga ner Occulus för MC - men om Occen kommer på fötter sedan och blir stor så kommer nog Mojang på andra tankar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Notch hade ingenting på g om beslutet kunde tas så snabbt.

Medlem
Skrivet av Gameboy:

Intressant... Ska bli kul att höra av dom som tror att CIA/NSA kontrollerar Facebook får för möjligheter med Oculus.
Direkt tillgång till folks hjärnor? Hmm ser inte Palmer ut som en typisk CIA gubbe när man tänker på det?

Så det var DÄRFÖR det var en kamera i nyaste devkittet och inte en ir-läsare.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

He's a LUCKEY guy. Huehuehue

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Jag litar faktiskt på Palmer och hans vänner.
http://www.polygon.com/2014/3/25/5547800/facebook-virtual-rea...

Låter awsome enligt mig!

*Edit

Notch framstår lite som en tönt måste jag säga. Det är ju absolut inget som säger att alla spel kommer kräva Facebook... suck. Eller vad han nu är rädd för.

Notch överreagerar och har inte ens sett kontraktet mellan facebook och OR. Palmer säger ju helt klart att de är friare NU när de har facebooks pengar istälelt för sina investerare som de var tvungna att lyssna på.

Medlem
Skrivet av Petrik:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Gameboy:

Jo men det faktum att Facebook nu står som ägare över Oculus innebär att alla deras kreativa frihet och oberoende kläs av.
Om Facebook vill att Oculus ska ta en viss riktning, ja då kan det mycket väl bli så. Jag hade hellre sett ett uppköp av Sony eller några som sysslar med spel inte sociala medier.

I artikeln säger de att det är inte vad som skrivits under på kontraktet - men att de fortsätter vara oberoende men att Facebook mer eller mindre förser dom med pengar(och förmodligen får en liten bit av kakan såklart). Sägs inget annat än rena motsatsen om att de har något att säga till om i utvecklingen.

"After games, we’re going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face — just by putting on goggles in your home." Mark Zuckerberg
Låter det där som om dom är oberonde ?
Edit : Menar absolut inte att det är något ont i sig att det används till andra grejer än spel.

I stand corrected. :\ Vi får väl se, men en sak är säker. En förhandsbokning blir det inte.

Medlem
Skrivet av nisp88:

"I Kickstarted the Oculus Rift, what do I get?" You get a lesson in how capitalism works.

Så. Jävla. Spot on.

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Vashgang:

bara jag som börjat längta efter Valves egna VR pryl? tordes vara lättare nu för dem att få kunder till sin egna pryl xD

Om de ens har ngn. Skulle tro att de kommer se till att OR stödjs i steam-os istället vilket skulle vara mycket bättre. Jag vill inte hålla på med att köpa en hjälm för varenda platform.

Valve har en egen pågång, har ju dem själva gått ut med, men inte om dem kommer göra den tillgänglig som produkt.

Medlem

Jag är nöjd med min DK1 och kommer helt klart köpa retail version oavsett det är FB inblandat eller ej. Jag litar på dom.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

någon msåte la säga det antar ja...cyber sex kommer få en helt ny innebörd


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Vashgang:
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Vashgang:

bara jag som börjat längta efter Valves egna VR pryl? tordes vara lättare nu för dem att få kunder till sin egna pryl xD

Om de ens har ngn. Skulle tro att de kommer se till att OR stödjs i steam-os istället vilket skulle vara mycket bättre. Jag vill inte hålla på med att köpa en hjälm för varenda platform.

Valve har en egen pågång, har ju dem själva gått ut med, men inte om dem kommer göra den tillgänglig som produkt.

Om jag inte minns fel så har valve utvecklat en prototyp som sopade mattan med OR dev kit 1. Sedan gick de ut och sa att de inte skulle tillverka egna utan stödja OR.

Kanske kommer de på andra tankar nu, tror dock att det i sådana fall beror lite på hur poppis steammachines blir.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

någon msåte la säga det antar ja...cyber sex kommer få en helt ny innebörd

...en kommentar som sagts tusentals gånger redan om O.R....finns till och med en fake reklam för O.R som enbart bygger på sex temat.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

hahah så jävla mycket cry babys här på fz alltså.
Kan ju fan tro att det är 90% 12 åringar som sitter här o gråter o whinar.

JA oculus har gått ihop med facebook, betyder det att du MÅSTE använda facebook för att få använda oculus ? NEJ

Betyder det att du kommer få upp notiser i dina VR spel så fort någon addar elr skriver till dig ? NEJ

Betyder det att du MÅSTE vara inloggad 24/7 när du använder dina OR,s med facebook? NEJ

MÅSTE du gråta som en butt hurt liten skolflika över det?
NEJ...

För fan, börjar undra om folket på fz bör växa upp lite?, Börjar fan bli så jävla trött på detta FZ forum å alla jävla Cry Babies.

O det är ju inte bara om OR man har sätt det hända.
Väx upp för fan å sluta gråta å whina över det minsta lilla.

Åh det hjälper ju inte att trollarna på FZ redaktionen lägger upp en bild med facebook iconen på en Oculus Rift ... underbart...

Medlem

Se nu för fan till och betala tillbaka alla som stödde detta på kickstarter med sina surt förvärvade pengar.

2 miljarder är löjligt, för en sådan skitsak, får se hur mkt som går till donationer, produktioner, design och ARBETSTILLFÄLLEN som inte är förlagda i Kina.

Zuck my Burg!

Skrivet av Zpartan:

Se nu för fan till och betala tillbaka alla som stödde detta på kickstarter med sina surt förvärvade pengar.

2 miljarder är löjligt, för en sådan skitsak, får se hur mkt som går till donationer, produktioner, design och ARBETSTILLFÄLLEN som inte är förlagda i Kina.

Zuck my Burg!

Aaah för USH att ha en oled skärm med eventuella 4k upplösning.
Low latency motion tracking
samt mycket MYCKET annat teknik godis i ett par OR...

Men håller med, Nu när oculus rift o FB har gått ihop så är det så klart man vill ha cashen tebax.
För alla vet ju redan att du kommer bli TVINGAD att vara inloggad på FB när du spelar o du kommer ju GIVETVIS vara TVINGAD att få upp noticer i ansiktet så fort någon skriver m.m o du kommer ju vara TVINGAD att ha KVAR ditt fb konto även om du nu hatar FB så mycket? Å DU KOMMER JU VARA ABSOLUT TVINGAD att vara en del av FB "appen" om det nu finns någon sån som kommer för oculus rift...

JA USH va hemsk världen kan vara ibland...... *facepalm*
Och om inte det va 100% så va detta skrivet med 110% sarcasm

Och jag kan säga att jag stött OR sen första dagen.
Köpte dev kit 1
Beställt Dev kit 2
o kommer köpa den riktiga versionen.

MED eller utan FB eftersom JAG ÄNDÅ inte har ett FB konto.... *facepalm*

Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Petrik:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Gameboy:

Jo men det faktum att Facebook nu står som ägare över Oculus innebär att alla deras kreativa frihet och oberoende kläs av.
Om Facebook vill att Oculus ska ta en viss riktning, ja då kan det mycket väl bli så. Jag hade hellre sett ett uppköp av Sony eller några som sysslar med spel inte sociala medier.

I artikeln säger de att det är inte vad som skrivits under på kontraktet - men att de fortsätter vara oberoende men att Facebook mer eller mindre förser dom med pengar(och förmodligen får en liten bit av kakan såklart). Sägs inget annat än rena motsatsen om att de har något att säga till om i utvecklingen.

"After games, we’re going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face — just by putting on goggles in your home." Mark Zuckerberg
Låter det där som om dom är oberonde ?
Edit : Menar absolut inte att det är något ont i sig att det används till andra grejer än spel.

I stand corrected. :\ Vi får väl se, men en sak är säker. En förhandsbokning blir det inte.

Nej så klart inte för fb är eeevviiiiilllll......... även om man inte har FB .... lol

Medlem

Jaha då kan man ge upp denna produkten då....:(

Skrivet av G.Khazim:

Jaha då kan man ge upp denna produkten då....:(

För facebook ? hahahahahahaha
Är du seriös xD

Medlem
Skrivet av Swedish_Gr3mlin:
Skrivet av G.Khazim:

Jaha då kan man ge upp denna produkten då....:(

För facebook ? hahahahahahaha
Är du seriös xD

Finns andra tillverkare till VR är OR, vilken just blev helt ointressant. FB kan slick fuktig getpung i mina ögon.

12
Skriv svar