Slutet på en era...

Inaktiv
Slutet på en era...

På torsdag kväll amerikansk tid (vilket innebär att jag kommer titta på det på fredag kväll) kommer slutet. Det sista avsnittet av en serie jag följt i 6-7 år. Serien Psych släppte bomben efter ett mid-season break att det var den sista säsongen nu, inget mer Shawn eller Gus. Har visserligen märkts att det var något på gång, avsnitten har inte hållit samma standard som dom tidigare säsongernas. Dom senaste fyra avsnitten har egentligen bara fokuserat på massa känslodravel och försökt "knyta ihop säcken". Jag har dock så kopiöst höga förväntningar på det sista avsnittet, jag vill att serien ska ge mig ett riktigt bra avsnitt som avsked. Känns som man förlorar en kompis, ska inte kalla serien en vän, men liksom en frekvent bekant som funnits med länge.

Och säsongsavslutningen av The walking dead närmar sig också. Vad ska jag nu göra med mina kvällar?

Men det finns ändå ljus i tunneln, det finns kopiöst mycket bra serier just nu. Game of thrones börjar snart igen, ännu en säsong av American horror story är utlovad och jag har några andra serier som väntar på att bli sedda. Bland annat Almost human och Vikings.

Jag och sambon pratade faktiskt om hela boomen av serier som har kommit. Serier verkar först och främst ha fått en helt annan status än tidigare, högre budgetar och bättre skådespelare är bara två av dom saker man märker av (dom hänger ju självklart ihop). Plus att många verkar mer peppade på serier än storfilmer idag. Vi försökte komma på en anledning till detta, men det enda vi kom på är väl att det kan bero på att vi kollar på "tv" på ett helt annat sätt idag med Netflix, Viaplay etc.

Vad tror ni, vad har gjort att serierna tågat in på det här sättet i folks vardagsrum? Och vad har ni för serier ni "lever med" just nu?

#blogg


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

Medlem
Slutet på en era...

Problemet med serier har alltid vara att passa tiden i TV-tablån. Och det problemet är ju på många sätt löst idag när vi kan se på TV när vi själva vill.

Sen gör ju faktiskt många storfilmer förlust. Vill du göra en film så kan du naturligtvis satsa stenhårt med en hög budget och sjukt bra skådisar, men i slutändan går du ändå back. Ekonomin funkar annorlunda för en TV-serie. Du kan satsa en del på serien i början för att få fart på intresset och sen, när serien får en trogen tittarskara, ta ut stora pengar för reklamspotar under sändningen. Om en serie slår igenom så har du rejäl avkastning under senare säsonger när du säljer reklam och även när du säljer serien till andra bolag i andra delar av världen, som i sin tur drar in reklamintäkter lokalt i sina länder. Så ekonomiskt tror jag att du kan tjäna mer på en populär TV-serie än på en populär film.

TV-serier är framförallt bättre än många filmer nuförtiden. Det finns massor av bra serier att titta på, i värsta fall, eller bästa, kan ni alltid se om "LOST", man vet ju aldrig, kanske händer det något annat på Ön den här gången


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Allt som har en början har även ett slut!


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Började se Sleepy Hollow i veckan. Verkar lovande huvudlösa riddare, apokalypsen häxor och lite rysare.

Tror det kan bli riktigt bra


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

Ah, smart Bennii! Man kanske ska tänka mer i ekonomiska banor för att lista ut hur världen funkar

Vet att många sätter Lost på sina listor över bra serier, kan inte säga att jag var så imponerad av mer än typ första säsongen dock.

Inte Days of our lifes, det verkar aldrig ta slut!

Har hört att den ska vara bra faktiskt, Sleepy hollow, får lägga till den på listan över kommande serier.


signatur

Take what you can, give nothing back! Yaarr!

1
Skriv svar