Svenska spelbranschen om Oculus-köpet

Robot
Svenska spelbranschen om Oculus-köpet

Vad innebär Facebooks uppköp för VR i allmänhet och Oculus Rift i synnerhet - Paradox, Rovio och Fatshark spekulerar!

#oculus-vr, #starbreeze, #dice, #rovio, #paradox-interactive, #fatshark


MEG
Medlem
Svenska spelbranschen om Oculus-köpet

Jag är skeptisk men å andra sidan är jag skeptisk till det mesta...


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Tror det kommer bli enklare för dem att få ut alla devkits i tid. När köpet bekräftades hade de fått in 75 000. Vilket känns lite tufft att få ut om man inte har ett stort företag som pumpar in pengar.

Och som jag har förstått det kommer det nu till en början att fortsätta vara en spelgrej och sen utvecklas till en social grej.

Skägg.
10 Chambers

75 000 beställningar på DK2? Wow.

Edit: nevermind, var totalt. Men ändå: wow!


signatur
Medlem

http://www.giantbomb.com/articles/facebook-oculus-and-trust/1...

"It's why there's a backlash. The term "emotional investment" is key, and it's why Kickstarter has been such an interesting business tool these past few years. It plays on emotion. On Kickstarter's "What Is Kickstarter?" page, the company outlines what it means to be part of Kickstarter, from the perspective of both a consumer (better known as a "backer") and a creator. There are a couple of sentences worth pulling out more closely:

"Backing a project is more than just giving someone money. It’s supporting their dream to create something that they want to see exist in the world.""

Jag har varit intresserad av VR sedan jag var barn, jag har sett hur VR gått från något som var väldigt hypat (dock inte så hypat som OR) till att nästan helt försvinna. De som nu reagerar är säkerligen de som minns den här tiden, hur de försökte få VR att bli något som alla skulle kunna använda. VR är från första början skapat för att vara ett verktyg för att enklare skapa saker i en dator. När media fick nys om detta spred det sig som en våg och begreppet VR myntades.

Jag har svårt att se hur "mainstream" skulle vara intresserade av en teknik som är i ett så tidigt stadium. I framtiden, absolut men det kommer dröja många år innan det sker och det kommer kosta mycket pengar i utveckling för att nå dit.

De gör nu samma misstag som Microsoft gjorde förra året, de håller på att förlora deras viktigaste kunder för att kunna sälja till framtida kunder och det tror jag är ett stort misstag som kan komma att förstöra både OR som företag men även Kickstarter som platfform för nytänkande.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av PcGamer:

http://www.giantbomb.com/articles/facebook-oculus-and-trust/1...

"It's why there's a backlash. The term "emotional investment" is key, and it's why Kickstarter has been such an interesting business tool these past few years. It plays on emotion. On Kickstarter's "What Is Kickstarter?" page, the company outlines what it means to be part of Kickstarter, from the perspective of both a consumer (better known as a "backer") and a creator. There are a couple of sentences worth pulling out more closely:

"Backing a project is more than just giving someone money. It’s supporting their dream to create something that they want to see exist in the world.""

Jag har varit intresserad av VR sedan jag var barn, jag har sett hur VR gått från något som var väldigt hypat (dock inte så hypat som OR) till att nästan helt försvinna. De som nu reagerar är säkerligen de som minns den här tiden, hur de försökte få VR att bli något som alla skulle kunna använda. VR är från första början skapat för att vara ett verktyg för att enklare skapa saker i en dator. När media fick nys om detta spred det sig som en våg och begreppet VR myntades.

Jag har svårt att se hur "mainstream" skulle vara intresserade av en teknik som är i ett så tidigt stadium. I framtiden, absolut men det kommer dröja många år innan det sker och det kommer kosta mycket pengar i utveckling för att nå dit.

De gör nu samma misstag som Microsoft gjorde förra året, de håller på att förlora deras viktigaste kunder för att kunna sälja till framtida kunder och det tror jag är ett stort misstag som kan komma att förstöra både OR som företag men även Kickstarter som platfform för nytänkande.

En intressant vinkel och tanke!


signatur
Medlem

Hade skitroligt åt allt nerd-rage överallt igår. Folk hittar på det ena mardrömsscenariot efter det andra.

Facebook kommer inte ändra på ngt Oculus teamet gjort hittills för de behöver pc gamers för att lansera produkten. PC gamer är den enda målgrupp som är villig att betala för en dyr dator som behövs för att orka driva OR ordentligt samt för själva OR som lär kosta 3000-4000.

Sen om kanske 5 år när hårdvaran är billigare så kommer de ändra inriktning mot fler platformar och andra tjänster. det kommer ta tid. Men det gäller att vara med tidigt om man ska sno åt sig marknadsandelar.

Man kan jämföra köpet med Google när de köpte Android. "Vafan ska en sökmotor med ett halvfärdigt OS till?" sa många då.

Att facebook köpt upp OR är betydligt bättre än om ngn annan hade gjort det. De har köpt företag förr och låtit dem fortsätta göra vad de är bra på. Allt pekar på att det blir samma sak nu.

Hade varit riktigt orolig om Microsoft, Sony (tror iofs inte de har pengarna för sånna uppköp), Google, Apple, EA el liknande hade köpt dem. Det hade varit mycket mycket sämre. De har tradition av att stycka upp grejjerna de köper och applicera det på sin egna teknik samt låsa in produkterna så man måste köpa ngt annat för att använda dem

Medlem

Fatsharks är förbannat coolt när man flyger RC, jag har det på mina helikoptrar, men VR för spel eller Facebook!

Skulle inte tro det, vem fan vill ha VR för Candyrush eller Farmville?

Fuck U Lus Thrift!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zpartan:

Fatsharks är förbannat coolt när man flyger RC, jag har det på mina helikoptrar, men VR för spel eller Facebook!

Skulle inte tro det, vem fan vill ha VR för Candyrush eller Farmville?

Fuck U Lus Thrift!

Jag tror ingen förstår vad du egentligen menar...?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Zpartan:

Fatsharks är förbannat coolt när man flyger RC, jag har det på mina helikoptrar, men VR för spel eller Facebook!

Skulle inte tro det, vem fan vill ha VR för Candyrush eller Farmville?

Fuck U Lus Thrift!

Jag tror ingen förstår vad du egentligen menar...?

Jag tror han är arg på något.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Zappa:

Hade skitroligt åt allt nerd-rage överallt igår. Folk hittar på det ena mardrömsscenariot efter det andra.

Facebook kommer inte ändra på ngt Oculus teamet gjort hittills för de behöver pc gamers för att lansera produkten. PC gamer är den enda målgrupp som är villig att betala för en dyr dator som behövs för att orka driva OR ordentligt samt för själva OR som lär kosta 3000-4000.

Sen om kanske 5 år när hårdvaran är billigare så kommer de ändra inriktning mot fler platformar och andra tjänster. det kommer ta tid. Men det gäller att vara med tidigt om man ska sno åt sig marknadsandelar.

Man kan jämföra köpet med Google när de köpte Android. "Vafan ska en sökmotor med ett halvfärdigt OS till?" sa många då.

Att facebook köpt upp OR är betydligt bättre än om ngn annan hade gjort det. De har köpt företag förr och låtit dem fortsätta göra vad de är bra på. Allt pekar på att det blir samma sak nu.

Hade varit riktigt orolig om Microsoft, Sony (tror iofs inte de har pengarna för sånna uppköp), Google, Apple, EA el liknande hade köpt dem. Det hade varit mycket mycket sämre. De har tradition av att stycka upp grejjerna de köper och applicera det på sin egna teknik samt låsa in produkterna så man måste köpa ngt annat för att använda dem

Det har ju redan börjat snackas om OR som reklamplattform så vet inte riktigt om jag håller med. Facebook är så pass nya vad gäller att köpa upp företag så det är svårt att uttala sig om vad dem gör.

Google är väl generellt mindre påträngande och har vid flera tillfällen köpt tjänster som tidigare kostat pengar för konsumenter och gjort dem gratis. Hade hellre sett Google köpa dem.

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Zpartan:

Fatsharks är förbannat coolt när man flyger RC, jag har det på mina helikoptrar, men VR för spel eller Facebook!

Skulle inte tro det, vem fan vill ha VR för Candyrush eller Farmville?

Fuck U Lus Thrift!

Jag tror ingen förstår vad du egentligen menar...?

Jag tror han är arg på något.

Jag tror att han menar detta, http://www.fatshark.com/

Medlem
Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Zpartan:

Fatsharks är förbannat coolt när man flyger RC, jag har det på mina helikoptrar, men VR för spel eller Facebook!

Skulle inte tro det, vem fan vill ha VR för Candyrush eller Farmville?

Fuck U Lus Thrift!

Jag tror ingen förstår vad du egentligen menar...?

Jag tror han är arg på något.

Och kanske för mycket socker i kaffet.

Medlem
Skrivet av Duck:
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Zpartan:

Fatsharks är förbannat coolt när man flyger RC, jag har det på mina helikoptrar, men VR för spel eller Facebook!

Skulle inte tro det, vem fan vill ha VR för Candyrush eller Farmville?

Fuck U Lus Thrift!

Jag tror ingen förstår vad du egentligen menar...?

Jag tror han är arg på något.

Jag tror att han menar detta, http://www.fatshark.com/

Troligtvis. Och han missar att Fatshark (spelföretaget) har inget att göra med Fatshark (FPV).

Medlem

Synd. Facebook förstörde allt! Som tur är verkar det komma fler konkurenter med samma teknik så indie marknaden kan leva vidare utan betal facebook social poäng hit och dit. Riktig fail att facebook köpte dom.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Synd. Facebook förstörde allt! Som tur är verkar det komma fler konkurenter med samma teknik så indie marknaden kan leva vidare utan betal facebook social poäng hit och dit. Riktig fail att facebook köpte dom.

Kan du berättta hur Facebook har förstört allt?
Det enda som vi säkert vet än så länge är att de pumpar in mer pengar och därför gör det enklare för dem att konkurrera med Sony.

1
Skriv svar