Positiv nedvärdering

Skribent
Positiv nedvärdering

Jag vet egentligen inte vad jag ska kalla det. Men när någon ger dig en komplimang men samtidigt nedvärderar ditt kön eller person på samma gång. Jag tycker jag stöter på det rätt ofta, egentligen så menar folk kanske inte något illa men det blir som fel.

Det mest talande är när jag som förälder och pappa är ute med mitt barn och förklarar för någon annan person att jag är pappaledig. Varav man kan få kommentaren "Gud vad duktig du är som kan vara hemma med din dotter". Vadå duktig? Jag är förälder och det är min skyldighet att vara hemma, men även något jag gör med nöje. Det finns inget som är duktigt med det. Min fru får aldrig höra att hon är duktig för att hon är mammaledig, det bara tas förgivet. Det känns som att normen är att pappor som kan vara hemma ensamma med sina barn är någon form av undantag? Som om vi inte skulle klara av det där med dagliga sysslor runt barn, det mammor klarar. Det blir ju egentligen nedvärdering åt båda håll, att tjejer är menat för barn och hemma arbetet och vi killar inte klarar av det, två rätt tråkiga könsstrukturer. Jag som kille inom vården kan stöta på liknande kommentarer från kollegor "Men gud vad duktig du är som diskar", eh ja? Det är mitt jobb, likväl som det är ditt jobb? Eller en kommentar jag hörde igår "Vi har så duktiga killar på vår avdelning". Hela kommentaren blir nedvärderande, som om vi killar inte skulle klara av arbetet. Nu är det givetvis kul att få komplimanger, men det är nästan som om kraven på mig och mina kvinnliga kollegor inte är lika stora just för att jag är kille? Jag är duktig för att jag diskar medan det är en grej som tjejer ska kunna? Finns annat jag har fått höra också "Killar ser ju inte småsaker i städningen, men det får man acceptera". Nähä? Det gör vi inte alltså?

Jag kan tänka mig att tjejer stöter på liknande saker när de jobbar med mansdominerande yrken. Men även när de spelar spel på nätet. Många gånger så är det ju för att man kanske vill ge en komplimang och ge en morot åt en kille på ett kvinnodominerat yrke, eller tvärt om. Men jag kan tycka att det ibland blir omvänt och ja, nedvärderande. Eller en tjej som spelar CoD. Ger jag mig in i ett spel så vill jag antas som likvärdig, lika mycket som om jag ger mig in i ett jobb dominerat av kvinnor vill jag också anses likvärdig som alla andra. Nu tycker jag kanske inte man ska klanka ned på folk för att de ger en komplimanger, det är säkerligen ingen som menar något ont. Men själva strukturen runt blir lite avig. Sen även här som pratas om redan tidigare, man har delat in i grupper efter kön och baserat strukturerna därefter.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Positiv nedvärdering

Spontant kände jag att jag höll med. Men sedan tänkte jag efter vad jag själv säger i liknande situationer och varför. Jag insåg att nästan alla gånger jag "positivt nedvärderar" någon handlar det om olika former av teknik. Det beror inte på att jag tror att tjejer är korkade och inte kan klara det själva, utan att jag vet med mig att de flesta tjejer inte är särskilt intresserade av teknik och följaktligen därför inte lärt sig att fixa datorn.

Om vi utgår från mitt eget liv så är exempel på det datorer, kabeldragning, ställa in kanaler på tvn etc där jag har hjälpt hundratals gånger. Därför blir man också positivt överraskad när en tjej har fixat datorn själv och då utbrister man kanske "Fan vad duktig du är". Man behöver inte överanalysera det. Ibland är bara en komplimang just det - en komplimang.

Edit: Fixade ett mindre stavfel.


signatur

Burn in the light.

Skägg.
10 Chambers

Sådana reaktioner har jag mest fått från de äldre generationerna. För folk i samma ålder och yngre känns det fullkomligt naturligt att vara pappaledig.


signatur
Medlem

Jag måste säga att du har en konstig attityd till flera av komplimangerna du själv tar som exempel.

"Gud vad duktig du är som kan vara hemma med din dotter" - Enligt statistiken så tar vanligtvis mamman ut en större del av ledigheten än pappan. Om du och din fru har möjlighet att dela lika så är väl det bra, eller?

"Men gud vad duktig du är som diskar" - Du får en positiv kommentar för att du gör en bra insats på din arbetsplats. Vad är nedvärderande med det?

"Vi har så duktiga killar på vår avdelning" - Jag har aldrig jobbat inom vården men har lång erfarenhet som patient. Vården är en kvinnodominerad yrkesgrupp. I just det här fallet väljs en grupp av arbetare (troligtvis en minoritet) ut och får lite positiv beröm. Fel med det? Om samma person hade sagt "Vi har så duktiga tjejer på vår avdelning" hade du troligtvis inte reagerat eftersom det var majoritetsgruppen på arbetsplatsen som berördes av kommentaren.

Jag ska inte säga att allt jag skriver just nu är korrekt. Eftersom dina exempel är lite tagna ur sitt sammanhang så är det svårt att se hela bilden. Tyvärr väljer vi ibland att övertolka kommentarer efter våra egna tankar och då färgas det som sagts av våra egna åsikter. Men som redruM skrev, ibland är en komplimang bara en komplimang, och inte ett inlägg i genusdebatten.

1
Skriv svar