Oculus förvånas över kritikerstormen

Robot
Oculus förvånas över kritikerstormen

Oculus VR föväntade sig att vissa kärnfans skulle ifrågasätta dem för Facebook-affären. Men de hade aldrig kunnat föreställa sig den massiva kritikerstorm som blossade upp.


Medlem
Oculus förvånas över kritikerstormen

Tur att det är andra som håller på...

Medlem

Känns inte lönsamt att börja dissa produkten i sig förrän man vet hur den kommer bli. Jag tror att detta inte kommer påverka Rift på något negativt sätt, men jag har förståelse för alla som backade projektet på Kickstarter.

Men när man ser folk skiva att de inte kommer skaffa Rift bara pga detta känns bara fånigt. Speciellt när kommentarerna är skrivna på Facebook.

Medlem

Deras förvåning förvånar mig. Ett företag som är (var?) älskad av många köptes upp av ett företag som är hatat av många. Är det verkligen svårt att förstå reaktionerna av det?

Allra störst är väl oron över att OR inte kommer bli vad det var tänkt från start, eller att det får massor med integrerad funktionalitet från FB som inte går att stänga av.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag kommer inte skaffa Rift pga Facebooks köp.

Medlem

Jag kommer inte skaffa Facebook pga Facebooks köp.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Jag kommer inte skaffa Facebook pga Facebooks köp.

Medlem

Eller rift.. eller tro på jultomten. ..

Tror jag nog alla gör...... Fattar inte riktigt varför alla gråter...

Amagawd !! Nu kan ja inte köpa ett oculus rift som kommer ha:

(Förmodligen Oled skärm i 4k), Low latency motion tracking och en hel del annat teknikgodis.
Varför? För Facebook som vi alla vet är EVIL har "köpt det" och jag som INTE har ett facebook konto måste ju nu givetvis skaffa ett ?

Sen att det kommer oerhört mycket spel också som förmodligen kommer vara helt tokiga i VR går ju verkligen inte att spela nu när det kanske kommer upp att du får ett mess i hörnet när du spelar, HELT omöjligt, Steam, ringer en klocka?

Vet att det garanterat kommer att komma andra vr modeller än oculus rift, men att sitta å gråta att man slängt pengar på ett devkit av ett märke som nu köpts upp av Facebook för att kunna på det viset sprida VR snabbare till marknaden som inte är gamers förstår jag inte.

Att tro att VR bara kommer att stanna inom gaming tror jag är fel, Tror att VR kommer sprida sig som löpeld och användas inom det mesta, och det är vi "gamers" som tar dom första stegen.

Medlem

"Jag sålde min själ och nu är folk arga och jag vägrar inse varför...?"


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Det enda jag är lite rädd för är framtida tvång att man måste ha Facebook eller måste ta del av alla deras tricks och sätt att få in en i deras system.

Det är som att man kan logga in på alla sidor med Facebook numera... sedan publiceras allt man gör till höger och vänster och det slutar med att man ligger med en stor renkorv i halsen och bara dör.... eller något sådant.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Swedish_Gr3mlin:

Tror jag nog alla gör...... Fattar inte riktigt varför alla gråter...

Amagawd !! Nu kan ja inte köpa en sak som kommer ha:

(Förmodligen Oled skärm i 4k), Low latency motion tracking och en hel del annat teknikgodis
för Facebook som vi alla vet är EVIL har köpt det och jag som INTE har ett facebook konto måste ju nu givetvis skaffa ett ?

Sen att det kommer att komma oerhört mycket spel också som förmodligen kommer vara helt insane i VR går ju verkligen inte att spela nu när det kanske kommer upp att du får ett medelande i vänstra hörnet när du spelar, HELT omöjligt !! Du spelar kanske inte genom steam?

Jag hade dev kit 1 - Beställt Dev kit 2 - kommer garanterat köpa riktiga produkten.
Men det är jag det, o iofs så hatar jag inte facebook heller.

Bara att titta på Instagram. Blev uppköpt av Facebook för två år sedan. Krävs det ett Facebook-konto? Nej.

Jag gillar inte Facebook som hemsida (även fast jag har ett konto), men som företag så ser jag ingen större skillnad på FB och alla andra stora företag.

Medlem

På 90-talet var det Microsoft och nu är det Facebook.
Men att bojkotta en produkt på detta sätt är inte mer än fjantigt och ogenomtänkt.

Medlem

Man måste ju säga att det är lite av ett "dick move" att medvetet göra något man är medveten om kommer uppröra kärn-communityt. Är ju faktiskt dem som gjorde hela projektet möjligt från början genom att slänga en rejäl hög pengar på det.

Anyhow, jag lever fortfarande på hoppet att det inte kommer påverka vad som utlovades till oss gamers. Jag vill ha EVE valkyrie, INTE farmville eller bästa platsen på Superbowl....

Medlem

Det lär väll komma andra alternativ än rift. Jag skippar OR och hoppas på sonys lösning.

Medlem
Skrivet av Stuntman:

Jag kommer inte skaffa Rift pga Facebooks köp.

Ok, då vet vi

Medlem

Nu lägger jag mina slantar på Sonys lösning och hoppas på windows stöd


signatur

Meep!

Medlem

Fånigt med allt gnäll som uppstått pga köpet men det kommer ju inte direkt som någon nyhet att vi nördar är överlägset gnälligast på internet. När allt kommer till kritan är det enbart slutprodukten som spelar roll. Jag har själv provat OR och har svårt att se att Facebook kommer förstöra den fantastiska produkt de redan har.

Medlem
Skrivet av Fille_SWE:

Det lär väll komma andra alternativ än rift. Jag skippar OR och hoppas på sonys lösning.

Vad skulle Sonys VR göra för nytta för PC-folket när den är låst till PS4? Ett PC-stöd är bara att glömma eftersom att Sony varit tydliga med att de satsar 100% på PS4 och inte har planer på att släppa Project Morpheus till andra plattformar.

I dagsläget så finns det inte en tillräckligt stark konkurrent för att peta OR från tronen. OR är både prisvärd och har ett rejält försprång när det kommer till kompatibilitet. Så vi lär nog inte se en produkt som kan konkurrera kraftigt på minst 2-3 år.

Jag tror att många som är upprörda idag har smält det hela när det är dags för en release senare i år. Folk kommer att inse att det fortfarande är en grym produkt som inte bloatas med en massa skit från Facebook.

Medlem

VR behöver egentligen all hjälp den kan få för att slå igenom.

Och alla verkar glömma att kravet för köpet var att Facebook skulle låta Oculus utvecklas oberoende som innan köpet, men att Facebook också kan skjuta till mer pengar för att OCKSÅ se utveckling i andra kategorier. Med lite tur innebär köpet endast en net increase i VR-applikationer, adoption, och teknologins finslipning.

Alla VR-lösningar hitills har stendött på grund av att de inte haft nog med momentum bakom sig och inte blivit brett adopterade. Så det kan lika gärna vara en bra sak att vi har en VR-lösning som istället får en jätte bakom sig.

För övrigt kan det gärna vara IG Farben som köpt Oculus - så länge produkten funkar bra och jag slipper gå med i Farbenbook för att använda den så blir det day 1 buy.

Och förresten, baserat på många comments i den här tråden är det uppenbart att ganska få faktiskt läste artikeln där de lugnt och sansat förklarar sig. Gör det, så kommer de sura uppstötningarna att lugna ner sig lite.

MEG
Medlem

Om man ligger med Satan så ska man inte gnälla om man bränner sig.
Har i alla fall svårt att tro att Facebook köper ett företag för 13miljarder utan att göra någonting av produkten, sedan hur det kommer att sluta kan man bara titta i kristallkulan för att få veta...eller vänta


signatur

Death is only the beginning

Jag hoppas de skrattar hela vägen till banken och tar långsemester, för nu tror jag det kommer ta lång tid innan det blir färdigt, på "riktigt".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

många "roliga" kommenterar här...
Jag jobbar i branchen(produktutv. inom hemelektronik), och jag kan säga, oavsett vad man tycker om programmet facebook, eller för den delen bolaget Facebook, TROR jag att detta är ett MKT bra initiativ att i förlängningen få en långt mkt bättre VR-produkt än innan Mark tog upp plånboken. Ju mer pengar7resurser som sätts i en utveckling; ger det givetvis bättre produkt, bättre produkt ger mer försäljning, vilket skapar möjlighet till större utrymme att förhandla med komponenttillverkare för både inpriser men oxå för kundspecifika krav för ex. skärmar och annan teknik som behöver en push för att få det där "lilla extra" som krävs för att få VR-produkter som en allemansprodukt och för att få produkten billigare ut till konsument.

Medlem

Kommer nog att köpa, men minsta lilla facebook feature eller facebook-exklusiva material och jag står över

Inaktiv
Skrivet av Phobo:

Nu lägger jag mina slantar på Sonys lösning och hoppas på windows stöd

Riften kommer vara mycket bättre än 90° synfält och 1080p. 90° synfält är väl den stora besvikelsen på Sonys headset.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Det enda jag är lite rädd för är framtida tvång att man måste ha Facebook eller måste ta del av alla deras tricks och sätt att få in en i deras system.

Det är som att man kan logga in på alla sidor med Facebook numera... sedan publiceras allt man gör till höger och vänster och det slutar med att man ligger med en stor renkorv i halsen och bara dör.... eller något sådant.

Renkorv i halsen?

That escalated quickly...


signatur
Medlem
Skrivet av MEG:

Om man ligger med Satan så ska man inte gnälla om man bränner sig.
Har i alla fall svårt att tro att Facebook köper ett företag för 13miljarder utan att göra någonting av produkten, sedan hur det kommer att sluta kan man bara titta i kristallkulan för att få veta...eller vänta

Det finns inte en chans att de köpte upp Oculus för att OR redan var en bra produkt? FB ser en ljus framtid för VR där många stora aktörer redan har sin egna produkt på väg. Att köpa Oculus VR för 2 miljarder dollar var ett billigare alternativ än att utveckla en egen lösning från scratch, speciellt eftersom att man fick bra kompetens med på köpet.

Det här är en investering som kommer ge vinst på lång sikt, och det är en viktig investering för VR i överlag. Nu har VR ett företag bakom sig som är villig att satsa miljardbelopp, vilket får spelbranschen att se det som en säkrare teknik att satsa på.

Det var nog även bra att det inte var ett stort spelbolag som köpte upp dem då det hade kunnat få rejäla konsekvenser där man utnyttjar ägandet till sin egna fördel och gör tekniken exklusiv för sina spel eller tjänster (Origin, Steam).

Men som sagt. Än finns det ingen anledning att börja lipa. Utan Oculus Rift lär med största sannolikhet vara helt opåverkad av köpet inom de kommande åren, och skulle en allvarlig förändring ske om låt oss säga 5 år så kommer det garanterat att finnas en tredjepart att falla tillbaka på och i stället använda deras drivrutiner och program, som förmodligen lär vara open source.

Medlem

Är man naiv och dum så förstår man ingenting, jag kommer aldrig att köpa vare sig Fuckulus eller något annat VRtrams, folk har tillräckligt med påhittade dumheter att det räcker en livstid.

Medlem

"Det här är en investering som kommer ge vinst på lång sikt, och det är en viktig investering för VR i överlag. Nu har VR ett företag bakom sig som är villig att satsa miljardbelopp, vilket får spelbranschen att se det som en säkrare teknik att satsa på."

Inte om folk bojkottar FB på studs och inte ger dem utrymma att fortsätta slösa astronomiska summor på skit, tänk om Zuckerburg hade givit bort pengarna till 3e världen istället, kommer aldrig hända för de som har möjligheten vill bara ha mer.

Giriga och egoistiska jävlar jag vet!

123
Skriv svar