Arnroths krönika - Varför Oculus-uppköpet svider

Robot
Arnroths krönika - Varför Oculus-uppköpet svider

Av spelare för spelare. Med de orden kickstartades Oculus Rift för två år sedan. Nu ägs de av Facebook. Och en hel spelvärld står förstummad.

#king, #take-two, #ubisoft, #braid, #paradox-interactive, #thomas-was-alone, #vlambeer, #id-software, #doom, #quake, #broken-age-2, #farmville, #candy-crush-saga, #half-life, #ea-easy


Medlem
Arnroths krönika - Varför Oculus-uppköpet svider

"Zuckerberg said he could envision people visiting virtual worlds where they can buy goods and are served advertisements."

Medlem
Skrivet av Sviskon:

"Zuckerberg said he could envision people visiting virtual worlds where they can buy goods and are served advertisements."

I framtiden kanske, vi kunde väl fått börja med VR inom spelkulturen istället...

Medlem

Fan Thomas, superb krönika! Även om jag är långt mindre insatt så satte du fingret precis på vad jag känner om det här. Vet inte vad jag ska tycka om det här uppköpet, men det är omöjligt att inte känna äckel.

Medlem

Det jag är rädd för är att FB kommer kräva licenspengar på OR.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Huvudsaken är ju att det här betyder att vi får en kickass hårdvara inom en nära framtid. Sen kan jag köpa och spela alla spel jag vill ha precis som vanligt.

Det är ju inte så att FB kommer att lansera en Steamliknande tjänst där ALLA Occulus rift spel MÅSTE finnas exclusivt.

Om dom skulle göra det så kommer dom att döda hela projektet och andra aktörer som t.ex. Valve kommer att ta över.

Medlem

Thomas Arnorth, upp med hakan. Det här kommer gå jättebra.

Medlem

Ja för Facebook skulle säkert köpa Oculus för 2 miljarder dollar bara för att använda det till Farmville och Candy Crush Saga som de själva inte ens äger.

Folk överreagerar, som vanligt. Ibland undrar man vilka som är mest drama queens, spelcommunityn eller Hollywood-fruar? Och inte hjälpte det av att tönten Notch, som inte ens hade börjat jobba på ett stöd, snabbt skulle ut på Twitter (socialt medium à la övervakning) och säga att han avbrutit planerna.

Det här uppköpet kommer med största sannolikhet inte att påverka Rift på ett negativt sätt. Det öppnar bara upp för fler användningsområden, på samma sätt som att det finns datorer för flera användningsområden.

Medlem

Garry Newman nailar det kan man säga. Och han får faktisk Notch att låta lite patetisk

Jag gillar inte heller FB dealen i sig: Stor jätte kliver in och tar över något bra och sabbar det, lite som oljebolagen går in och köper nån uppfinning som konkurrerar med dem och sedan begraver den i öknen.

Men, om facebook dealen kan få VR att helt plötsligt spridas till en mängd andra områden, än bara till vår lilla värld, så är det bra. I alla lägen är det bra.

I övrigt, gillar man inte FB, så kan man satsa på Sonys eller Valves grejor. Även de kommer ha nytta av att FB breddar VR.


signatur

K9
:.:

Medlem

Mycket bra krönika, Thomas. Du slår huvudet på spiken och sammanfattar situationen bra.

Och låt oss även komma ihåg att det finns fler aktörer på marknaden. När, om, VR slår igenom på bred front kommer Oculus ha konkurrens. Ni behöver inte köpa FaceOcc RiftBook (eller vad produktnamnet nu blir) om ni inte vill.

Skribent

Jag är fortsatt försiktigt optimistisk. Och garanterat dag ett-köp om framtiden ser ut så här!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Alltså, 2 miljarder dollar. Hur svårt ska det vara att fatta? Hade ni själva sagt nej till det?

Sen alla som grinar över kickstarter, dealen där var ju att man fick ett developer kit v1 mot att man hostade upp stålar, och mig veterligen blev det levererat....?
Naivt av folk att tro att dom på nått sätt ska "äga" ett företags framtid för att dom hostade upp lite stålar på kickstarter...

Sen är det klart att det är trist att det var Facebook, dom har ju säkert nån baktanke.
Jag är dock betydligt mer taggad på Sonys VR då jag tror dom har möjlighet att bygga en mycket mer streamlinad implementering in i playstationfamiljen, framförallt via bra kontakter med utvecklare, även om det kanske inte blir samma tekniska prestanda.

k3m
Medlem
Skrivet av JRico:

Huvudsaken är ju att det här betyder att vi får en kickass hårdvara inom en nära framtid. Sen kan jag köpa och spela alla spel jag vill ha precis som vanligt.

Det är ju inte så att FB kommer att lansera en Steamliknande tjänst där ALLA Occulus rift spel MÅSTE finnas exclusivt.

Om dom skulle göra det så kommer dom att döda hela projektet och andra aktörer som t.ex. Valve kommer att ta över.

De kommer att integrera FB i OR och det kommer inte floppa för merparten människor köper skit.

OR har dött för mig och jag är glad att jag inte backade OR.

Medlem
Skrivet av whoo:

Alltså, 2 miljarder dollar. Hur svårt ska det vara att fatta? Hade ni själva sagt nej till det?

Medlem

Stora företag som lägger sig i spelutveckling, som tex EA med Dice, är lite som laxermedel, produkten kommer ut snabbt, men i vilket skick?

Medlem
Skrivet av Redstar:

Stora företag som lägger sig i spelutveckling, som tex EA med Dice, är lite som laxermedel, produkten kommer ut snabbt, men i vilket skick?

Dock tror jag att det bara var positivt att det inte var ett stort spelbolag som köpte upp dem. Då hade vi garanterat fått se exklusivitet i Origin, Steam eller liknande. Och vem vet? Nu kanske det öppnar upp möjligheter att ta Rift till andra plattformar så att man slipper köpa ny utrustning för varje plattform?

Medlem
Medlem

2 miljarder. En jävla massa kosing att utveckla för. Facebook är den nya ägaren? Än sen? Förutom nya ägare så har det inte hänt någonting. Folk reagerar för fort.
Det här innebär att OR kan utvecklas fortfare, och till fler områden. Det är klart att Facebook kommer utnyttja OR till deras fördel så mycket dom kan.
Inget konstigt i det.

Men folk som skriker om statusuppdateringar när du spelar spel, borde gå till doktorn.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

Tekniken bakom OR är vad jag förstår ingen hemlighet. Kan ju hoppas gabe har skickat in sitt patent redan. Jak kan tänka mig att Sony, Microsoft, valve och.. Facebook kommer slåss inom vr, förmodligen google också. Tror det enda som är lite osäkert är OR, inte att framtiden är virtuell verklighet och bl.a. Spel. Men jag kickstartade ju inte heller, kanske därför jag har en mer positiv syn

Medlem

Jag brukar inte gilla dina krönikor, men denna tyckte jag var bra.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Redstar:

Stora företag som lägger sig i spelutveckling, som tex EA med Dice, är lite som laxermedel, produkten kommer ut snabbt, men i vilket skick?

Dock tror jag att det bara var positivt att det inte var ett stort spelbolag som köpte upp dem. Då hade vi garanterat fått se exklusivitet i Origin, Steam eller liknande. Och vem vet? Nu kanske det öppnar upp möjligheter att ta Rift till andra plattformar så att man slipper köpa ny utrustning för varje plattform?

Ja, du har absolut en poäng, det hade ju kunnat vara EA eller Microsoft som köpte Rift. Och, det är ju inte så att Facebook har köpt upp ensamrätten på VR, vi får ta detta som ett stort möjligt kliv i utvecklingen av VR istället.

Inaktiv

Var inte kickstartern även till för att se hur stort intresse en sån här produkt kan generera? FB och OC tror ju uppenbarligen på idèn till 100% efter att ha sett hur stor uppbackning projektet fick, vilket gör att de vågar investera i produkten.

Så era pengar är inte bortkastade även om Notch tror det.

Medlem
Skrivet av bleak:

Var inte kickstartern även till för att se hur stort intresse en sån här produkt kan generera? FB och OC tror ju uppenbarligen på idèn till 100% efter att ha sett hur stor uppbackning projektet fick, vilket gör att de vågar investera i produkten.

Så era pengar är inte bortkastade även om Notch tror det.

Not överreagerar. Visst var det kanske inte den vision många av de (inklusive jag) hade när de stödde O.R kickstarter projekt..men det bör endå gynna dess framtid tror jag.

Sen att Notch drog tillbaka O.R stödet..jaha? Det är inte direkt så att han och hans crew direkt utnyttjat det enorma kapitalet de genererat till att göra sitt Minecraft bättre. Visst kommer det patcher..men inte ofta och från vad jag sett så tillför de inte SÅ mycket. Deras mod community är de som gör storslagna saker av spelet. Så om han avbryter eventuell O.R stöd så försvinner väl något som vi endå hade fått vänta 4-5 år på att se. (utöver det O.R stöd man kan få med en mod redan som tyvärr inte stöder senaste versionen).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

"Kickstartat och investerat!"

Helt felaktigt. Kickstarter är ingen investering. Vill ni investera så får ni köpa aktier.

Medlem

Bra krönika som väl illustrerar både farhågor och förhoppningar.

Ska tillägas att ur en rent företagsmääsig synpunkt så är kan det faktiskt vara mycket tryggt med en stor ägare. Och Facebbok, kan man väl med rätta säga, är en trygg ägare med gott om kapital och stabil marknadsposition. Med en sån ägare så slipper man oroa sig för var pengarna kommer ifrån, om man kan hitta investerare, om nån kommer att stödja projketet på lång sikt osv. Man kan istället koncentrera sig på att göra bästa möjliga produkt

Medlem

Jag har svårt att tro att FB dealen påverkar oculus rift produkten med tanke på hur pass lång in i utvecklingen dom är med den. Däremot är det allting annat som antagligen kommer fucka ur. Tänk typ Activision med CoD. Skalar ned en populär produkt för att sen sälja bitar för högt pris. Dag 1 DLC, mappacks, kort interval mellan spel för upprepade köp etc. Allt sånt där krimskrams skit för att få in pengar till företaget.

Facebook kommer lägga sig i. Kanske inte idag, men utan tvekan i framtiden. Förhoppningsvis så blir skadan inte allt för stor.

Medlem

Att facebook gått in med pengar är det bästa som kunde hända för VR. Det som tidigare var ett hobbyyprojekt är nu inte det längre. Det här kommer bli jäkligt bra. Nu kan de anställa de bästa ingenjörerna och utvecklarna så de kan utveckla fantastiska produkter och tjänster.

Medlem

Klockrent som vanligt.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Zappa:

"Kickstartat och investerat!"

Helt felaktigt. Kickstarter är ingen investering. Vill ni investera så får ni köpa aktier.

Du syftar inte på artikeln hoppas jag? Thomas har klart för sig att det inte är annat än donation och emotionell investering.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av JRico:

Huvudsaken är ju att det här betyder att vi får en kickass hårdvara inom en nära framtid. Sen kan jag köpa och spela alla spel jag vill ha precis som vanligt.

Det är ju inte så att FB kommer att lansera en Steamliknande tjänst där ALLA Occulus rift spel MÅSTE finnas exclusivt.

Om dom skulle göra det så kommer dom att döda hela projektet och andra aktörer som t.ex. Valve kommer att ta över.

De kommer att integrera FB i OR och det kommer inte floppa för merparten människor köper skit.

OR har dött för mig och jag är glad att jag inte backade OR.

Var och en gör ju som den vill givetvis men när jag köper en ny pryl (mobiltelefon etc) så köper jag det bästa och som passar mina behov. Jag bryr mig ärligt talat inte ett dugg om vilket märke det är eller vilka tvivelaktiga företag som ligger bakom.

OM FB kommer att tvinga på oss sin tjänst några år efter att OR blivit en succe så finns det med stor sannolikhet valmöjligheter och i värsta fall konkurrerande märken.

Jag tror personligen inte att FB kommer att lägga sig i förrän OR blivit en succe och då har jag redan fått den hårdvara jag vill ha.

Bara en sån sak att Michael Abrash efter FB köpet lämnade Valve (där han var en av dom drivande bakom deras VR satsning) för att återförenas med John Carmack hos OR borde stilla folks oro. Han är en man som verkar ha tonvis med entusiasm för VR och endast VR.

Visst FB kan förstöra allt om dom klantar sig nåt otroligt med korkade beslut men jag tror att det blir åt andra hållet och att dom låter OR jobba i lugn och ro tills VR har slagit igenom på allvar.

12
Skriv svar