Arnroths krönika - Varför Oculus-uppköpet svider

Medlem

Jag ser det såhär: Facebook har tryckt in två miljarder i VR, och har givetvis pengarna att lägga ännu mer på det om det skulle behövas. Om tekniken är så bra som både de och Oculus-folket själva verkar tro, kan de ta det till en helt ny nivå som inte var möjlig om det hela bara hade stannat inom spelvärlden.

Sedan det kanske blir casualsörja av det, men det kommer marknaden att åtgärda på egen hand. Då kommer en annan aktör: Valve, Microsoft, Google, kanske Apple eller Samsung. Sony håller ju redan på. Om tekniken håller så kommer vi att få gaming-VR. Ingen behöver vara rädd för att vi lämnas utanför.

Jag förstår reaktionerna från de som stödde Oculus som sådan, men jag tror att det här är ett stort steg framåt för VR överlag.

k3m
Medlem
Skrivet av Ankh:

Jag brukar inte gilla dina krönikor, men denna tyckte jag var bra.

Instämmer!

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av JRico:

Huvudsaken är ju att det här betyder att vi får en kickass hårdvara inom en nära framtid. Sen kan jag köpa och spela alla spel jag vill ha precis som vanligt.

Det är ju inte så att FB kommer att lansera en Steamliknande tjänst där ALLA Occulus rift spel MÅSTE finnas exclusivt.

Om dom skulle göra det så kommer dom att döda hela projektet och andra aktörer som t.ex. Valve kommer att ta över.

De kommer att integrera FB i OR och det kommer inte floppa för merparten människor köper skit.

OR har dött för mig och jag är glad att jag inte backade OR.

Varför skulle du bry dig om de lanserar en tjänst där du kan köpa biljetter till virtuella världar, eller vad de nu kan komma på? Alla vill ha en VR-pryl att spela på, och det är vad de kommer att få. Inget krav på Facebook eller liknande, detta är utlovat från båda sidor.
All denna skit de får kastade på sig kommer bara från folk som hatar Facebook, och dessa individer tror att de vet saker som genierna på Oculus VR totalt skulle missa. Bara för att fler kommer fram till samma sak så innebär det inte att det stämmer. Det är så konspirationsteorier sprids.

Snälla folk. Man behöver inte tänka länge för att inse när man överreagerar.

k3m
Medlem
Skrivet av mrburner:
Skrivet av k3m:
Skrivet av JRico:

Huvudsaken är ju att det här betyder att vi får en kickass hårdvara inom en nära framtid. Sen kan jag köpa och spela alla spel jag vill ha precis som vanligt.

Det är ju inte så att FB kommer att lansera en Steamliknande tjänst där ALLA Occulus rift spel MÅSTE finnas exclusivt.

Om dom skulle göra det så kommer dom att döda hela projektet och andra aktörer som t.ex. Valve kommer att ta över.

De kommer att integrera FB i OR och det kommer inte floppa för merparten människor köper skit.

OR har dött för mig och jag är glad att jag inte backade OR.

Varför skulle du bry dig om de lanserar en tjänst där du kan köpa biljetter till virtuella världar, eller vad de nu kan komma på? Alla vill ha en VR-pryl att spela på, och det är vad de kommer att få. Inget krav på Facebook eller liknande, detta är utlovat från båda sidor.
All denna skit de får kastade på sig kommer bara från folk som hatar Facebook, och dessa individer tror att de vet saker som genierna på Oculus VR totalt skulle missa. Bara för att fler kommer fram till samma sak så innebär det inte att det stämmer. Det är så konspirationsteorier sprids.

Snälla folk. Man behöver inte tänka länge för att inse när man överreagerar.

Alla lovar runt och håller tunt. Så det ska du inte tro på. Sedan vad menar du med båda sidor? FB äger OR, det finns bara en sida. Sist så handlar det inte om smarthet, utan om andra saker. Såsom smak, tycke, känslor o.s.v.

Medlem

När man Kickstartar något så finns det vissa "oskrivna regler" och förstår man inte dessa så är inte Kickstarter rätt ställe. Merparten av de som Kickstartar är de som tröttnat på hur den stora industrin agerat den senaste tiden, de har tröttnat på utgivare som EA som enbart bryr sig om pengar och skiter fullständigt i sina köpare. Och Facebook är ett sådant företag, det har de visat gång på gång.

FB representerar allt det som många som Kickstartar något skyr som pesten. För de som Kickstartar är inte samma personer som köper spel från de stora utgivarna, dessa har inga som helst problem att vänta på att ett spel ska släppas när det är klart, det enda de bryr sig om är att spelet verkligen är klart och att det är ett spel som utvecklarna och spelarna är nöjda med.

VR (alltså den VR som nu är under utveckling) och FB är varandras raka motsats, jag spelar inte spel för att komma närmare verkligheten, jag spelar spel för att komma bort från den och som en gamer har jag ingen som helst tilltro till FB.

Många jämför detta med Instagram och påpekar att FB låtit dem vara. När Thief gjordes av samma utvecklare som låg bakom Deus Ex : HR sade folk samma sak, jag däremot påpekade att Deus Ex från början gick att spela som ett action spel något det inte går att göra med Thief. Thief visade sig bli ett spel som mer tilltalade de som gillade Thief : DS och det spelet är ett spel som många Thief fans inte gillar.

VR har en lång väg att gå innan det ens kommer tilltala de som är intresserade av det, att nu börja satsa på de som inte har något intresse av det alls är att tänka väldigt kortsiktigt. Som det nämns i artikeln misslyckades VR på 90-talet och det har skett för lite för att det idag skulle lyckas. VR är i ett väldigt tidigt stadie där merparten av de som är intresserade av det är gamers eller folk med stort intresse för teknik.

Jag vill att VR ska bli något som alla använder i framtiden men jag tror inte detta är rätt sätt. Jag är fullt medveten om att OR nu har det kapital som krävs för att på allvar göra VR till något stort men jag tror inte det kommer räcka. Se först till att övertyga de som kan tänka sig att lägga 2000-3000 kr på OR för om inte ens de är villiga att lägga dessa pengar på något de är intreserade av så lär knappast den stora massan vara villiga att ens lägga 1000 kr.

Star Citizen är tänkt att vara ett spel för såväl nybörjare som de som spelat spel som Wing Commander och Elite. SC har lyckats med att tilllta såväl nya som gamla spelare och det utan att sluta fokusera på de absolut viktigaste köparna, fansen. Faktum är att fansen tillsammans med utvecklarna skapar spelet och jag har svårt att se hur detta kommer misslyckas. SC och Elite är vad som kommer sälja VR.

Braben säger i denna video att nästan 10% har köpt OR och det var något han förvånades över.

SC lär inte ha ett mindre antal som köpt en heller och det finns nog många som planerar att köpa en i framtiden (jag hade helt klart planer för det och det hade nästan enbart varit för SC och Elite, nu är jag inte alls lika säker).

Medlem

Jag ser faktiskt inte det store problemet egentligen.

Visst, man kan vara rädd för statusuppdateringar osv i sina VR-brillor, och jag skulle inte vilja ha det heller. Samtidigt så är det bara spekulationer som säger att det kommer vara så.

Låter det verkligen så förskräckligt att kunna utöka användningsområdet på VR? Jag tycker nog att det skulle vara rätt sjysst att kunna ta mig över halva världen och gå på föreläsningar, uppleva saker och besöka platser utan att behöva lämna hemmet.

Man skulle t.ex kunna gå mer praktiska kurser utan att behöva resa långt till avlägsna platser eller skolor. Eller det där med att besöka doktorn.

Ge det en chans, ha lite fantasi. Tänk er ett Skype-samtal i Oculus istället för på en skärm. Eller lite mer förbjudna ämnen? Lets get real, alla har tänkt tanken.

Sålänge Facebook inte försöker göra... Facebook av brillorna, så tror jag detta kan bli... Ganska bra?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Efter att ha låtit det hela smälta in känner jag inte längre något "hot" från uppköpet. Bara förvånad till en början, det blir säkert bra!

Om vi ska börja bojkotta det redan nu och köra det i marken kommer det säkerligen misslyckas - men då inte på grund av Facebook eller Oculus Rift men pga. folket själva har bestämt sig för det. Skärpning.

(Skärpning är delvis även riktat mot mig själv. Förhandsbokningsplanerna börjar stiga åter igen.)

Medlem

Jag har sagt det förut och jag säger det igen...

Det VR behöver mer än något annat är bred adoption. Det här är bara positivt i slutändan.

Det som dödat varenda enskild VR-produkt hitills har varit bristfällig adoption. De har självdött.

Det här är första gången en VR-produkt faktiskt kan nå breda massor, och dessutom så börjar tekniken precis bli grym.

Antingen blir det massivt faceloss för min ärkefiende FB (om de missköter detta) - eller så kommer VR att slå igenom stort. Jag kan inte förlora.

Inaktiv

Hade personligen kännt mig ganska snopen om jag hade varit med och stött detta projekt. De ber ju om pengar för att utveckla sin produkt, inte för att sälja den och tjäna en hacka.

Jaja, hoppas det blir bra ändå. Eller att någon annan tar idén och gör den ännu bättre.

Medlem
Skrivet av eatem:

Hade personligen kännt mig ganska snopen om jag hade varit med och stött detta projekt. De ber ju om pengar för att utveckla sin produkt, inte för att sälja den och tjäna en hacka.

Vänta här nu, vad trodde du skulle hända? Att OR skulle bli nån sorts non-profit organsation som ur godheten i deras hjärtan skulle ge VR till folket?

De bad om pengar för att förverkliga en affärsidé. Hela syftet var att tjäna pengar. Som sagt, om inte Facebook hade köpt dom nu så hade det bara varit en tidsfråga innan nån annan jätte snappat up dom. Det är så världen fungerar, och jag är imponerad av OR-folket som antagligen tjänat galet med pengar på hela karusellen.

Inaktiv
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av eatem:

Hade personligen kännt mig ganska snopen om jag hade varit med och stött detta projekt. De ber ju om pengar för att utveckla sin produkt, inte för att sälja den och tjäna en hacka.

Vänta här nu, vad trodde du skulle hända? Att OR skulle bli nån sorts non-profit organsation som ur godheten i deras hjärtan skulle ge VR till folket?

De bad om pengar för att förverkliga en affärsidé. Hela syftet var att tjäna pengar. Som sagt, om inte Facebook hade köpt dom nu så hade det bara varit en tidsfråga innan nån annan jätte snappat up dom. Det är så världen fungerar, och jag är imponerad av OR-folket som antagligen tjänat galet med pengar på hela karusellen.

Hmm jo förvisso. Men då hade de väl inte behövt vanliga dödliga stackares pengar? Skit samma, jag har aldrig fattat grejen med kickstarter ändå. Är kanske fel ute.

Men jag kan tänka mig att de som gick in med pengar kanske inte hade gjort det om de visste att kalaset skulle landa hos Facebook? Därav lite av "fufflet".

Medlem
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av eatem:

Hade personligen kännt mig ganska snopen om jag hade varit med och stött detta projekt. De ber ju om pengar för att utveckla sin produkt, inte för att sälja den och tjäna en hacka.

Vänta här nu, vad trodde du skulle hända? Att OR skulle bli nån sorts non-profit organsation som ur godheten i deras hjärtan skulle ge VR till folket?

De bad om pengar för att förverkliga en affärsidé. Hela syftet var att tjäna pengar. Som sagt, om inte Facebook hade köpt dom nu så hade det bara varit en tidsfråga innan nån annan jätte snappat up dom. Det är så världen fungerar, och jag är imponerad av OR-folket som antagligen tjänat galet med pengar på hela karusellen.

De bad om pengar för att förverkliga en dröm, en dröm som jag och många med mig haft sedan 90-talet efter att ha sett filmer som The Lawnmover man och Johnny Mnemonic.

De som backade gjorde det för att de delade den här drömmen, de gjorde det för att de tror på att VR kommer bli stort. Jag är övertygad om att VR kommer bli stort på samma sätt som jag var övertygad om att datorer skulle bli det. De har sålt sitt företag för en summa som låter mycket idag men i framtiden (om VR slår igenom) kommer framstå som ett skambud.

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av eatem:

Hade personligen kännt mig ganska snopen om jag hade varit med och stött detta projekt. De ber ju om pengar för att utveckla sin produkt, inte för att sälja den och tjäna en hacka.

Vänta här nu, vad trodde du skulle hända? Att OR skulle bli nån sorts non-profit organsation som ur godheten i deras hjärtan skulle ge VR till folket?

De bad om pengar för att förverkliga en affärsidé. Hela syftet var att tjäna pengar. Som sagt, om inte Facebook hade köpt dom nu så hade det bara varit en tidsfråga innan nån annan jätte snappat up dom. Det är så världen fungerar, och jag är imponerad av OR-folket som antagligen tjänat galet med pengar på hela karusellen.

De bad om pengar för att förverkliga en dröm, en dröm som jag och många med mig haft sedan 90-talet efter att ha sett filmer som The Lawnmover man och Johnny Mnemonic.

De som backade gjorde det för att de delade den här drömmen, de gjorde det för att de tror på att VR kommer bli stort. Jag är övertygad om att VR kommer bli stort på samma sätt som jag var övertygad om att datorer skulle bli det. De har sålt sitt företag för en summa som låter mycket idag men i framtiden (om VR slår igenom) kommer framstå som ett skambud.

Japp hoppas det inte blir en gimmick bara som t.ex. rörelsekontrollen till Wii (som egentligen är helt poänglös).

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av eatem:

Hade personligen kännt mig ganska snopen om jag hade varit med och stött detta projekt. De ber ju om pengar för att utveckla sin produkt, inte för att sälja den och tjäna en hacka.

Vänta här nu, vad trodde du skulle hända? Att OR skulle bli nån sorts non-profit organsation som ur godheten i deras hjärtan skulle ge VR till folket?

De bad om pengar för att förverkliga en affärsidé. Hela syftet var att tjäna pengar. Som sagt, om inte Facebook hade köpt dom nu så hade det bara varit en tidsfråga innan nån annan jätte snappat up dom. Det är så världen fungerar, och jag är imponerad av OR-folket som antagligen tjänat galet med pengar på hela karusellen.

De bad om pengar för att förverkliga en dröm, en dröm som jag och många med mig haft sedan 90-talet efter att ha sett filmer som The Lawnmover man och Johnny Mnemonic.

De som backade gjorde det för att de delade den här drömmen, de gjorde det för att de tror på att VR kommer bli stort. Jag är övertygad om att VR kommer bli stort på samma sätt som jag var övertygad om att datorer skulle bli det. De har sålt sitt företag för en summa som låter mycket idag men i framtiden (om VR slår igenom) kommer framstå som ett skambud.

Å andra sidan så känns det mer som att dom förverkligade den där drömmen om att komma på en bra ide och sen sälja den för riktigt snuskiga pengar. Nej, det är inget konstigt över det, det är ju verkligen sjuka pengar. Det jag som förhoppningsfull spelare är mest orolig för med det här uppköpet är nog att jag inte längre ser OR sträcka sig åt det håll jag velat sett att det varit på väg till hittills.
Även om jag har ett FB konto, och tycker det är coolt att kunna ha sina polare samlade så slutar alla positiva reaktioner med FB just där. Resten av hela konceptet är sånt jäkla skit i mina ögon att jag är hyfsat sugen på att bara hoppa ur allt, så naturligtvis så känns det tråkigt när något spännande och vackert som OR blir förvandlat till dynga.

Medlem

Bra krönika Thomas! Spot on och stekande het.

Min chock har lagt sig. Är försiktigt optimistisk - ska bli intressant att se var det här tar vägen.

Medlem

Bästa krönikan du har skrivit här på fz!


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Tummen upp för denna krönika!

Medlem
Skrivet av firefly:

2 miljarder. En jävla massa kosing att utveckla för.

För det första var det inte 2 miljarder i kontanter. Största delen var i Facebookaktier.

För det andra går väl knappast pengarna direkt till utveckling utan till dem som sålt sin aktieandel.

Medlem
Skrivet av Stuntman:
Skrivet av firefly:

2 miljarder. En jävla massa kosing att utveckla för.

För det första var det inte 2 miljarder i kontanter. Största delen var i Facebookaktier.

För det andra går väl knappast pengarna direkt till utveckling utan till dem som sålt sin aktieandel.

Ja det är investerarna som får den största delen av de pengarna. De tog ju in 100 miljoner i riskkapital tidigare. De som investerade där har massa pengar att hämta ut nu. Som det ska vara.

För övrigt så är det här anledningen till att jag måste skaffa OR.

https://www.youtube.com/watch?v=tit1GaWCHXo

Medlem
Skrivet av Stuntman:
Skrivet av firefly:

2 miljarder. En jävla massa kosing att utveckla för.

För det första var det inte 2 miljarder i kontanter. Största delen var i Facebookaktier.

För det andra går väl knappast pengarna direkt till utveckling utan till dem som sålt sin aktieandel.

Helt riktigt. Inte 2 miljarder i kontanter utan bara 400 miljoner var det väl?
Dock en sabla massa kosing att utveckla för. Något dom inte var i närheten av tidigare.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

Jag kommer inte köpa det ovsett om "fuckulus" drift kostar 10 kr
det är ett enormt svek som "lucky" gjort mot sina "sponsorer"
dessa får heller säkeligen inga pengar tillbaka med bonus som tack för hjälpen, trots att man mkt enkelt skulle kunna kontrollera alla kontonummer.

Jävligt svinigt måste jag säga, och jag hoppas mr Lucky sätter miljarderna i halsen och blir unlucky på kuppen.

Ockulus hade potential men nu har man grusat alltihopa, jag håller med Marcus, Faceboken skrämmer mer än förnöjer.

Så vad blir nästa pryl?, smågrabbar som tar kort på tjejerna när de tvingar av dem kläderna och postar på instagram och facerape.

eller så kan man skrika hoora, sharmuuta, och svina i 3D, grymt bra!

Nej naturligtvis inte, det är åt helvete, och det är oxå dit vi är på väg!

12
Skriv svar