Totem - konkurrent till Oculus Rift
Fan vad jag egentligen ogillar kickstarter, känns så jävla fattigt att tigga cash där.
Visst konceptet är nice, dom med lite pengar har chans att förverkliga deras idéer men fortfarande, känns fattigt och pinsamt.
OnTopic: Alltid nice med konkurrens, och detta headset ska redan lanseras i år? Sjukt, hoppas man får veta mer snart då!
Det här är dock ingen VR produkt. Det kan man lätt se genom att den har stöd för båda gamla som nya konsoller. Mao är det helt enkelt en hjälm med en display i. Den kommer således fungera som vilken display som helst. Det är en viss skillnad mot vad OR håller på med.
I och med att det ska omvandla signalen till stereoskopisk 3d i kopplingslådan har jag svårt att se vad som skiljer dem åt. Stödet för rörelseavläsning lär vara begränsat på de äldre konsolerna men tekniken finns i headsetet.
Det här är dock ingen VR produkt. Det kan man lätt se genom att den har stöd för båda gamla som nya konsoller. Mao är det helt enkelt en hjälm med en display i. Den kommer således fungera som vilken display som helst. Det är en viss skillnad mot vad OR håller på med.
Varför skulle inte VR funka på gamla konsoler heller? 3D + surroundljud i ett. Låter redan mer VR än OR.
Det ända frågan jag har är upplösningen på skärmen.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Det här är dock ingen VR produkt. Det kan man lätt se genom att den har stöd för båda gamla som nya konsoller. Mao är det helt enkelt en hjälm med en display i. Den kommer således fungera som vilken display som helst. Det är en viss skillnad mot vad OR håller på med.
I och med att det ska omvandla signalen till stereoskopisk 3d i kopplingslådan har jag svårt att se vad som skiljer dem åt. Stödet för rörelseavläsning lär vara begränsat på de äldre konsolerna men tekniken finns i headsetet.
Stereoskopisk 3d är inte samma sak som VR.
Ja folk har rätt svårt för att först vad OR egentligen är för ngt och blandar ihop det med 3D och vanliga HMD.
Det är mer än bara en display som kan visa 3D.
Det här är dock ingen VR produkt. Det kan man lätt se genom att den har stöd för båda gamla som nya konsoller. Mao är det helt enkelt en hjälm med en display i. Den kommer således fungera som vilken display som helst. Det är en viss skillnad mot vad OR håller på med.
Varför skulle inte VR funka på gamla konsoler heller? 3D + surroundljud i ett. Låter redan mer VR än OR.
Det ända frågan jag har är upplösningen på skärmen.
För det första så är de på tok för svaga för att ens orka 3D i vettig upplösning och för det andra så är VR så mycket mer än bara 3D. Inte ens de nya konsollerna kommer orka med en bra VR upplevelse. Kanske nästa generation.
Oculus siktar på 1440p i 90fps. Om man vill ha fet grafik med de kraven så är det endast high end PC som orkar med det.
Det här är dock ingen VR produkt. Det kan man lätt se genom att den har stöd för båda gamla som nya konsoller. Mao är det helt enkelt en hjälm med en display i. Den kommer således fungera som vilken display som helst. Det är en viss skillnad mot vad OR håller på med.
Varför skulle inte VR funka på gamla konsoler heller? 3D + surroundljud i ett. Låter redan mer VR än OR.
Det ända frågan jag har är upplösningen på skärmen.
Emulerat surroundljud. Ganska stor skillnad.
Displayen kommer att vara 1080p enligt deras hemsida. Det som gör att den här faller bort för mig är lägre FOV (90 vs 110) samt att Oculus har ett rejält försprång när det kommer till spelkompatibilitet. Dock är det alltid bra med konkurrens.
Det här är dock ingen VR produkt. Det kan man lätt se genom att den har stöd för båda gamla som nya konsoller. Mao är det helt enkelt en hjälm med en display i. Den kommer således fungera som vilken display som helst. Det är en viss skillnad mot vad OR håller på med.
I och med att det ska omvandla signalen till stereoskopisk 3d i kopplingslådan har jag svårt att se vad som skiljer dem åt. Stödet för rörelseavläsning lär vara begränsat på de äldre konsolerna men tekniken finns i headsetet.
Stereoskopisk 3d är inte samma sak som VR.
Ja folk har rätt svårt för att först vad OR egentligen är för ngt och blandar ihop det med 3D och vanliga HMD.
Det är mer än bara en display som kan visa 3D.
Nej, men det har samtidigt samma sorts teknik i övrigt som Oculus (gyro, accelerometer, magnetometer) så vad baserar du ditt uttalande på?
Det här är dock ingen VR produkt. Det kan man lätt se genom att den har stöd för båda gamla som nya konsoller. Mao är det helt enkelt en hjälm med en display i. Den kommer således fungera som vilken display som helst. Det är en viss skillnad mot vad OR håller på med.
Vad är det OR håller på med som är så annorlunda? Är inte OR också en hjälm med en display i?
Tycker denna verkar vara snäppet tuffare än OR. Kameror och augmented reality är en pusselbit som har saknats för några riktigt coola implementationer. Tänk dig att bygga en fyfisk cocpit till en simulator, inklusive alla kontroller, och "fönster som är en greenscreen. Du ser kontrollerna och dina händer genom kamerorna, greenscreenen ersätts med miljön från spelet!
Det här är dock ingen VR produkt. Det kan man lätt se genom att den har stöd för båda gamla som nya konsoller. Mao är det helt enkelt en hjälm med en display i. Den kommer således fungera som vilken display som helst. Det är en viss skillnad mot vad OR håller på med.
I och med att det ska omvandla signalen till stereoskopisk 3d i kopplingslådan har jag svårt att se vad som skiljer dem åt. Stödet för rörelseavläsning lär vara begränsat på de äldre konsolerna men tekniken finns i headsetet.
Stereoskopisk 3d är inte samma sak som VR.
Ja folk har rätt svårt för att först vad OR egentligen är för ngt och blandar ihop det med 3D och vanliga HMD.
Det är mer än bara en display som kan visa 3D.
Mössan har vr rendering vilket OR gör i mjukvaran.
Det är samma sak som OR. Det är inte samma som Sonys HMZ.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Det här är dock ingen VR produkt. Det kan man lätt se genom att den har stöd för båda gamla som nya konsoller. Mao är det helt enkelt en hjälm med en display i. Den kommer således fungera som vilken display som helst. Det är en viss skillnad mot vad OR håller på med.
Vad är det OR håller på med som är så annorlunda? Är inte OR också en hjälm med en display i?
Tycker denna verkar vara snäppet tuffare än OR. Kameror och augmented reality är en pusselbit som har saknats för några riktigt coola implementationer. Tänk dig att bygga en fyfisk cocpit till en simulator, inklusive alla kontroller, och "fönster som är en greenscreen. Du ser kontrollerna och dina händer genom kamerorna, greenscreenen ersätts med miljön från spelet!
OR ändrar så att bilden blir anpassad för ett öga. Sök på nätet efter OR screenshot så kommer du förstå.
Sonys HMZ har bildskärmar som tv apparater med en för varje öga. Då behövs ingen VR rendering som dom kallar det.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Det här är dock ingen VR produkt. Det kan man lätt se genom att den har stöd för båda gamla som nya konsoller. Mao är det helt enkelt en hjälm med en display i. Den kommer således fungera som vilken display som helst. Det är en viss skillnad mot vad OR håller på med.
Varför skulle inte VR funka på gamla konsoler heller? 3D + surroundljud i ett. Låter redan mer VR än OR.
Det ända frågan jag har är upplösningen på skärmen.
Emulerat surroundljud. Ganska stor skillnad.
Displayen kommer att vara 1080p enligt deras hemsida. Det som gör att den här faller bort för mig är lägre FOV (90 vs 110) samt att Oculus har ett rejält försprång när det kommer till spelkompatibilitet. Dock är det alltid bra med konkurrens.
Ahh såg inte länken till deras hemsida.
Håller med om att FOV är lite låg. Dock så har jag stora förväntningar på expansionsporten. Man hade också kunnat hoppas på lite bättre skärm. 720p per öga på så nära håll. Emulerad surround är bättre än ingen surround. Kan direkt se priset springa iväg med äkta surround.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Mjukvarubaserad surroundljud fungerar hur bra som helst. Men det kräver också en riktigt bra mjukvara.
Vi har bara 2 öron, finns inget behöv att ha 4 högtalare per hörlurs sida.
Lyssna på denna med hörlurar och stängda ögon.
https://www.youtube.com/watch?v=zusU0fVB2Ys
VR behöver inte ha bra grafik, VR handlar om att bli en del av världen man "besöker". Att när man tittar sig omkring ska allting finnas i ens synfält, det ska vara som om man själv befann sig där.
VR är inte nytt och förr fanns det även möjlighet att testa på VR på diverse nöjesfält. Så VR är inte begränsat av grafik utan av spelen, ett spel som Minecraft kommer inte kräva lika mycket av hårdvaran som ett spel som Far Cry och Sony har ju sagt att de fokuserar mycket på indie, antagligen för att dessa spel inte är lika krävande som till exempel Star Citizen och Elite ; Dangerous kommer vara.
Om dom vill låta seriösa så kan dom ju iaf se till att deras fakta är rätt, smells like scam.
"Performance is important and every millisecond counts. We do pre-lens distortion and sensor fusion in hardware. What does that mean? We offload work from your computer so you won't have to buy a new one to play your games in VR."
Visst, så sensor fusion och warp shader är det som drar mest dator kraft? Knappast.
"Supported engines: Havok"
Hur stödjer man en fysik motor med ett VR headset?
OR ändrar så att bilden blir anpassad för ett öga. Sök på nätet efter OR screenshot så kommer du förstå.
Sonys HMZ har bildskärmar som tv apparater med en för varje öga. Då behövs ingen VR rendering som dom kallar det.
Men är det något annat än stereoskopisk 3d med lite överlapp och lite periferi, samt en distortions-shader som kompenserar för headsetets geometri?
Om Totem ska ha 90 grader FOV så antar jag att den har geometri som liknar OR och kompenserar bilden med den egna hårdvaran. Det står inte om det är horisontell eller diagonal FOV, men standrad brukar vara att mäta horisontell FOV. Vilket placerar Totem i samma ballpark som OR, eftersom OR har 90 grader horisontellt (=110 diagonalt).
Om dom vill låta seriösa så kan dom ju iaf se till att deras fakta är rätt, smells like scam.
"Performance is important and every millisecond counts. We do pre-lens distortion and sensor fusion in hardware. What does that mean? We offload work from your computer so you won't have to buy a new one to play your games in VR."
Visst, så sensor fusion och warp shader är det som drar mest dator kraft? Knappast.
"Supported engines: Havok"
Hur stödjer man en fysik motor med ett VR headset?
Noterade också att de slängt in Havok där, det låter märkligt. Får väl se om det blir något av det hela.
/ LordDaimos
Om dom vill låta seriösa så kan dom ju iaf se till att deras fakta är rätt, smells like scam.
"Performance is important and every millisecond counts. We do pre-lens distortion and sensor fusion in hardware. What does that mean? We offload work from your computer so you won't have to buy a new one to play your games in VR."
Visst, så sensor fusion och warp shader är det som drar mest dator kraft? Knappast.
"Supported engines: Havok"
Hur stödjer man en fysik motor med ett VR headset?
Noterade också att de slängt in Havok där, det låter märkligt. Får väl se om det blir något av det hela.
/ LordDaimos
alltid bra med konkurrens, priskrig att vänta?
Nope, Oculus Rift kommer att vara stabilt billigast nu när OR kan säljas för nära inköpspriset. Men jag gillar konkurrens och hoppas att detta kan vara ett alternativ för vissa. Men jag skulle hellre köpa något som har 110 fov, 90 är kanske tillräckligt för vissa men inte optimalt.
Edit: Om Slartibartfast påstående stämmer är det verkligen i samma lekrum som OR.
Se där, dom har alltså en egen grafikmotor också. Har även använts i en del spel om man kikar wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vision_%28game_engine%29#Games_u...
/ LordDaimos
Men är det något annat än stereoskopisk 3d med lite överlapp och lite periferi, samt en distortions-shader som kompenserar för headsetets geometri?
Det är det nog inte.
"VR-renderingen ska ske lokalt och därmed avlasta datorn"
Känns som att detta bäddar för rätt så hög latency plus rätt så kass 3d effekt.
Du får gärna utveckla dina tankar kring det här.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Om själva 3d renderingen ska ske i headsettet så krävs rätt så rejäl hårdvara för att göra detta snabbt nog. man får inte plats med rejäl hårdvara i ett headset vilket gör att det kommer att ta tid.
Nu vet vi ju inte så mycket detaljer än, speciellt inte runt detta.
Själva rastreringen av 3d-geometrin, att konvertera spelens 3d-scener till 2d-bilder som sedan matas till en monitor, det kan headsetet omöjligen göra. Den datan finns helt enkelt inte tillgänglig för en extern hårdvara. Det går inte heller att göra om en enkel 2d-bild till stereoskopi ett headset.
Jag gissar att konsollerna skickar separata bilder för varje öga till headsetet (borde inte vara några problem om man redan har stöd för 3d-tv), och det som headsetet sen gör själv är att förvränga bilderna för att fungera med headsetets linser. Occulus Rift begär att utvecklarna gör samma sak som en posteffekt i spelmotorn. Det borde inte kräva jättedyr hårdvara iom att det alltid är samma förvränging som ska göras, och det går att göra specialbyggda chip för sånt.
Visst, gamla spel kommer inte få samma FOV som med ett spel gjort för vr-glasögon, men för "riktiga" vr-spel borde det bara vara att stänga av occulus distortionshader och köra.
Fan vad jag egentligen ogillar kickstarter, känns så jävla fattigt att tigga cash där.
Visst konceptet är nice, dom med lite pengar har chans att förverkliga deras idéer men fortfarande, känns fattigt och pinsamt.
Inget fel alls med kickstarter för de som saknar egna pengar. Utan Oculus kickstarter hade det första och enda VR vi sett under utveckling troligtvis varit till PS4 nångång 2016-17... Nu har både de och alla andra aktörer snabbat på ordenligt bara för att någon fick en chans att gå först och visa att det är möjligt, allt tack vare kickstarter.
True Player Gear är iaf enligt Linkedin inget Franskt bolag som artikeln hävdar utan har sitt säte i Montreal i Kanada. Där står även att de har färre än 10 anstälda vilket betyder att de passar in i profilen för att behöva hjälp att komma igång via kickstarter.
Vad som absolut inte passar in är att ett företag med ett fåtal anställda med hjälp av pengar de får under sensommaren skulle kunna komma ut med en färdig produkt innan året är slut. Det finns inga genvägar att gå från koncept till färdig produkt, speciellt inte med VR... vilket Oculus redan bevisat.
Dessa tokstollarna tror att folk är korkade nog att gå på den massiva lögnen att de inte bara skulle kunna åstadkomma vad som tagit Oculus 3 år på 3 månader, utan även hinna lägga till en hel hoper med andra features såsom knappar, kameror och rendering i headsettet.