SVT-reporter om dödsmisshandeln: "Inspirerade av tv-spel"

Medlem

För det är ju så att gamers springer runt på fotbolls matcher och slår skiten ur folk.... Är man störd så är man störd. Spelar ingen roll vad dom gjort i livet. Skilja på rätt och fel. Ja det är ju spelens fel för att folk inte kan det.

Inaktiv

Människor med taskig uppväxt i storstäder söker sig oftare till supportergäng och den kulturen för att de blir en gemenskap och har ett mål i livet (hålla på ett fotbollslag). Klart det blir revir-tänk och oss mot dem mot oss mentalitet. Våld känns väl inte orimligt isåfall?

Och ursäkta men.. Gubbjävel!

Medlem

"Många skriver att det som hänt inte har med supporterkultur att göra. Det är lika sant som att religionskrig inte har med religion att göra. Dvs. inte sant alls. Detta är vad flockkonstruktioner leder till. De används som ursäkt för våld."

Citatet ovanför kommer från twitter och sammanfattar situationen rätt bra. "Gamers" kan knappast beskyllas för att ha någon vidare flockkultur även om en variant av den frodas på internet i kommentarsfält och på forum. Hatet må där flöda rätt friskt men hur ofta ser man horder med gamers dra genom en stad och vandalisera allt i sin väg och slåss med konkurenter?

Medlem

Men jävla luffargubbe, skylla på gaming...

Jävla fotbollsidioter, ta ert ansvar eller LÄGG NER SKITEN!!

Det här fordrar nästan en debatt och offentlig utskällning.

Att. ARNROTH!!


signatur

yolo

Medlem

*Skriver ett surt epost till SVT...svtsport@svt.se

"Hej!

Angående dagens Gomorron Sverige och en tydligt förvirrad gammal man som heter Ken.

Jag tycker Ken ska prata om något han förstår.
Med tanke på hand aktningsvärda ålder så blir det sport mellan 1930-1970.

Det fans supportervåld långt innan TV-spel.

Ni får ingen TV-avgift från mig!

Mycket Ovänliga Hälsningar
Andreas"

Edit* Epostadressen, om fler vill skriva av sig lite.

tnn
Medlem

För det finns ju en jävla massa spel där ens karaktär är 9 fotbollssupportrar som går ut på att hoppa småbarnsföräldrar i ansiktet om och om igen trots att de legat utslagna på gatan sedan de första slagen...

Man hittar såklart inte förklaringen till den här typen av vidriga brott i varken dataspel, actionfilm eller hiphopmusik. Känns som en så billig och dessutom extremt okänslig bortförklaring när något sådant här har hänt.

Medlem

Jag ringde just och pratade med producenten för Gomorron. Jag framförde mina synpunkter om hur de kan ha en anställd som skyller mord på tv-spel utan minsta koppling. Jag blev väldigt illa berörd över hur man likställer grova brott med tv-spelande.

Medlem

Gamers gör upp på framför datorn/TV-Spelet INNE i spelet, inte fan är vi ute och slåss på gatorna... det är ju stenåldern!

MEG
Medlem

Here we go again.
Ja folk har ju ingen egen vilja eller ansvar, blir bara trött av denna idioti.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Man blir bara jävligt arg när man läser sånt här.
Folk med noll koll borde inte få jobba inom media.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Mailbomba svtsport@svt.se
Det är uppenbarligen inte så många på sportredaktionen som hänger på fz så det hjälper föga att gnälla här tyvärr.

Medlem
Skrivet av haiko:

Man får se upp för e-sportarna i framtiden, det verkar vara livsfarliga.

Huliganslagsmålet mellan NiP och Fnatic var det blodigaste jag har sett

Medlem

har alltid undrat varför dataspel ska få all skuld medans fotboll och religion är immuna mot gnäll
satt och undrade varför inga artiklar skrevs i aftonbladet om att
det var fotbollens fel och så vidare
men nä istället skyller dem på dataspelen
det är rent ut sagt efterblivet

detta borde anmälas till granskningsnämnden
jag kan inte ta tidningar på allvar längre, förutom fz såklart
hoppas dessa moralkärringar får lungcancer och dör långsamt

Medlem

Ken inspireras av Hitler....

Såja, nivån satt till hans nivå.

Medlem

Hahaha, huliganer som slår på varandra i guess.

Medlem

Finns det på youtube eller liknande?
kommer inte åt videon, befinner mig utomlands också. vet inte om det har med det att göra?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av haiko:

Man får se upp för e-sportarna i framtiden, det verkar vara livsfarliga.

Huliganslagsmålet mellan NiP och Fnatic var det blodigaste jag har sett

Ja, de dog plus att de tog med sig 20 andra. Och sen vaknade Ken Olofsson från sin dröm!

Medlem

Vad snackar han om? Det är jag som ligger bakom våldet. Så fort när någon tittar på mig, blir folk helt jävla galna.

Medlem

Jag är säker på att många huliganer blev inspirerade av Pong som kanske är tidernas våldsammaste spel.

Medlem

Jävla muppgubbe. Lägg ner han å hela hans jävla sport. Kollade på Cod world championships i helgen å det var fan ingen som blev ihjälslagen där...

Medlem

Lugn, han är gammal ur den gamla skolan. Fullt normalt att en sån person tar till det som ligger enklast till hands, det han inte förstår.

Videovåldet, film och tv, är råare och brutalare än någonsin men har helt försvunnit för att dränkas av "datavåltsdebatten". Innan det var det musik och serietidningar and on and on we go.

En förlupen kommentar som han kläcker ur sig för att han är gammal från den gamla skolan och inte förstår bättre. Det är synd men slit inte gubben i stycken på grund av okunskap.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Vilken idiot.Allt jag har att säga.

Medlem

Varför skriver Fragzone ens om det här? Är det ens värt att rapportera om vad en enda person av väldigt många tycker eller tror? Det är ju så uppenbart att det handlar om att skriva om sådant som engagerar, eller snarare upprör. Att själva nyheten är ovanligt objektivt formulerad för att vara FZ är en sak, men varför ens välja att skriva om det? Följden är ju så förutsägbar, och FZ bidrar till att trappa upp motsättningar genom att lyfta fram sådana här saker. Det är så billigt, effektsökande och sensationalistiskt.

Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag ringde just och pratade med producenten för Gomorron. Jag framförde mina synpunkter om hur de kan ha en anställd som skyller mord på tv-spel utan minsta koppling. Jag blev väldigt illa berörd över hur man likställer grova brott med tv-spelande.

Vilka svar fick du av producenten?


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Ajdå trist att spel triggar fortbolls hulliganer att slåss! Fins väll bara en lösning, förbjud fotboll i sverige! Problemet löst...

Medlem

Ja, vi skyller allt våld på spel och musik. Det är så mycket lättare än att faktiskt ta tag i själva problemet.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av cyzed:

Jag ringde just och pratade med producenten för Gomorron. Jag framförde mina synpunkter om hur de kan ha en anställd som skyller mord på tv-spel utan minsta koppling. Jag blev väldigt illa berörd över hur man likställer grova brott med tv-spelande.

Vilka svar fick du av producenten?

Hade jag också velat veta.

Gubben är ju helt klart fast i det förflutna, och uppenbarligen oerhört rädd för nya, obekanta ting.

Medlem

klart nån som på sin höjd spelade Solitaire en gång för 20 år sedan har stenkoll på det.
Och är ordningen är nu när nån blir dödad

1. tv-spel
2.Film
3.Marilyn Manson

?

Medlem
Skrivet av Purre:

klart nån som på sin höjd spelade Solitaire en gång för 20 år sedan har stenkoll på det.
Och är ordningen är nu när nån blir dödad

1. tv-spel
2.Film
3.Marilyn Manson

?

Bingo är ett jävligt våldsamt spel. Man mosar oskyldiga siffror så att de förblöder.

Så nästa gång du ser en pensionär, spring! Chansen är stor att han eller hon är en instabil massmördare.

Medlem

Man nämner spel men inte ett ord om film. "Green street hooligans" borde ju inspirerat mångfaldiga gånger mer än något spel. Förövrigt en riktigt bra film.
Hela diskussionen är löjlig IMO

Skriv svar