Facebook och sociala medier

Skribent
Facebook och sociala medier

I bakvattnet av att Facebook till allas förvåning tog och köpte upp Oculus Rift så tänker jag kanske inte diskutera just det, men jag har lite tankar om just Facebook och sociala medier överlag. Det är lite blandade känslor för mig faktiskt, samtidigt så känner jag att jag behöver det, men kanske helst skulle vilja att det aldrig existerade?

Jag har varit med från tiden då man satt på ett 33.6 modem och när ICQ var det man kommunicerade med över nätet, sen fanns ju förstås IRC också. Men många av mina vänner idag är vänner jag stött på genom ICQ. Efter det tog väl MSN över och Yahoo har väl alltid legat där på sidan om. Sen har ju AOL varit stort där borta i stora landet i väst. Men när jag tänker tillbaka så var det faktiskt en fantastisk värld som helt plötsligt öppnade sig där hemma i pojkrummet med alla chatprogram.

Om man pratar om just facebook och community:s så började det väl med sajter för just barn och ungdomar. Lunarstorm måste väl varit en av de första, sen så har vi ju det Umeålokaliserade apberget. Jag hade själv en användare på lunarstorm, men ansåg mig väl egentligen lite för gammal. Så jag hängde aldrig där riktigt, men såg idéen med det hela. Att ha en egen gästbook, träffa andra människor, skicka medelanden. Själv så skötte jag allt det via vanlig mail och via ICQ. Hade som inget behov personligen. Jag var även sen att hoppa in på facebook och egentligen så är jag lite kritiskt till det även idag, men sen är det ju så att allt på nätet är nästan på ett eller annat sätt knutet till just "fejjan". Du existerar nästan inte om du inte har facebook. Jag bestämde mig att gå med när jag insåg att jag missade en massa events mina vänner ordnade, fester och dylikt. De la ut det på fejjan och var man inte där så missande man det. Sen så sköts våra träningstider för öppnamattan på BJJ via facebook, det är nämligen inga satta tider. Men när någon har lust att rulla lite så dyker det upp en förfrågan, så det är så vi samlar ihop folk på icke satta tider. Slippa sms:a runt för att få ihop folk är skönt. Detta är väl egentligen de bra sakerna kan jag tycka.

Det dåliga är väl att allt är knutet till facebook, mobiler idag är typ ingenting utan en facebook-app och det är väl ok. Men jag kan känna att man blir lite väl beroende av att kolla facebook hela jävla tiden. Det har som blivit maniskt. Har ni någon gång observerat folk på en busshållplats? Eller i en resturang? Om ni tittar runt er i en resturang så är det minst EN vid varje bord som sitter med näsan ned i mobilen. Folk slutar nästan vara sociala för att vara sociala på nätet. Nu pratar jag inte bara om andra, jag pratar även om mig själv. Att pilla upp mobilen en snabbis för att kolla Facebook, twitter eller instagram det är nästan lockande i alla situationer. Blir ibland störd på mig själv att det är så intergrerat i mitt dagliga liv. Det verkar ju nu mera finnas dagar för allt i kalendern, kanske är det dags att köra en mobilfridag? Tror många skulle behöva det. Själv ska jag nog försöka införa en teknik-fri dag hemma. En dag då man göra något annat med familjen, kanske spelar sällskapsspel eller något annat. Men låter TV, dator, och mobiler ligga tysta. Att ständigt vara uppkopplade skapar stress och jag tror det behövs att man loggar av någon gång, inte minst för barnen.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Facebook och sociala medier

Jag drömmer fortfarande mardrömmar om de där förbaskade ljudeffekterna i ICQ, ni vet det där skrivmaskinsljudet när man skrev och öhåh-ljudet när man fick ett meddelande.

Jag kan förövrigt stoltsera med att inte ha någon Facebook. Jag tänker inte sälja min själ till Djävulen Zuckerberg.

Inaktiv

Aldrig haft facebook, kommer aldrig ha det heller.

Medlem

Har inte heller facebook. Får reda på events via nära vänner.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Känner samma sak.

Facebook är positivt i den mening att man får reda på events, fester m.m. Man kan göra grupper för jobbet, arbetskamrater, föreningar, fotbollslaget, skolklassen. Riktigt händigt. (Y)

Moderator | Testpilot
Skrivet av showerguy:

Känner samma sak.

Facebook är positivt i den mening att man får reda på events, fester m.m. Man kan göra grupper för jobbet, arbetskamrater, föreningar, fotbollslaget, skolklassen. Riktigt händigt. (Y)

Precis. Känns som många bara hatar facebook för att man får massa spelinbjudingar och folk lägger upp dumma bilder. Men allt sådant kan man blockera! Då slipper man se det tills eventuellt någon gör det igen men då får man väl fråga sig själv vilka man är vän med (gällande bilder då)?.

Väldigt glad över facebook. Fått kontakt med släktingar landet och världen över, kompis etc. Hur kan något sådant vara dåligt? Eller hur använder alla haters facebook om de ens prövat?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av showerguy:

Känner samma sak.

Facebook är positivt i den mening att man får reda på events, fester m.m. Man kan göra grupper för jobbet, arbetskamrater, föreningar, fotbollslaget, skolklassen. Riktigt händigt. (Y)

Precis. Känns som många bara hatar facebook för att man får massa spelinbjudingar och folk lägger upp dumma bilder. Men allt sådant kan man blockera! Då slipper man se det tills eventuellt någon gör det igen men då får man väl fråga sig själv vilka man är vän med (gällande bilder då)?.

Väldigt glad över facebook. Fått kontakt med släktingar landet och världen över, kompis etc. Hur kan något sådant vara dåligt? Eller hur använder alla haters facebook om de ens prövat?

Jo precis!

Jag blockerar nästan 100 % av alla applikationer och övrigt skit. Jag får i princip bara upp rena statusar från folk, viktiga nyheter och inlägg från sidor jag gillar.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av showerguy:

Känner samma sak.

Facebook är positivt i den mening att man får reda på events, fester m.m. Man kan göra grupper för jobbet, arbetskamrater, föreningar, fotbollslaget, skolklassen. Riktigt händigt. (Y)

Precis. Känns som många bara hatar facebook för att man får massa spelinbjudingar och folk lägger upp dumma bilder. Men allt sådant kan man blockera! Då slipper man se det tills eventuellt någon gör det igen men då får man väl fråga sig själv vilka man är vän med (gällande bilder då)?.

Väldigt glad över facebook. Fått kontakt med släktingar landet och världen över, kompis etc. Hur kan något sådant vara dåligt? Eller hur använder alla haters facebook om de ens prövat?

Jag vill inte ha någon kontakt med mina släktingar och dom riktiga vännerna som jag bryr mig om har mitt nummer och jag har deras. En annan anledning är att dom flesta som har facebook blir hjärndöda, du kan knappt vara ute på sociala event utan att folk står pillar på sin smartphone. Behöver inte vara facebook då men det vore en lögn om man säger att det inte är facebook som används mest på en smartphone.

kan inte annat än hålla med, därför när jag bytte bort min Nokia stöttåliga version från 2007 i höstas så köpte jag en "simple phone" (som dom sa i recensionen på youtube) från Samsung med knappar, anledningen är att jag inte vill dras in i träsket att alltid sitta och glo i telefonen hela tiden. Det är facebook, instagram, bloggar etc. Var nyligen i Beijing och insåg att kineserna är nästan värre med antalet smartphone/person. Men nu ska jag inte bara spy galla, det finns faktiskt praktiska funktioner med att ha nätet i telefonen, men facebook är inte en av dom

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av showerguy:

Känner samma sak.

Facebook är positivt i den mening att man får reda på events, fester m.m. Man kan göra grupper för jobbet, arbetskamrater, föreningar, fotbollslaget, skolklassen. Riktigt händigt. (Y)

Precis. Känns som många bara hatar facebook för att man får massa spelinbjudingar och folk lägger upp dumma bilder. Men allt sådant kan man blockera! Då slipper man se det tills eventuellt någon gör det igen men då får man väl fråga sig själv vilka man är vän med (gällande bilder då)?.

Väldigt glad över facebook. Fått kontakt med släktingar landet och världen över, kompis etc. Hur kan något sådant vara dåligt? Eller hur använder alla haters facebook om de ens prövat?

Pajas...

Skribent
Skrivet av Bennii:

Jag drömmer fortfarande mardrömmar om de där förbaskade ljudeffekterna i ICQ, ni vet det där skrivmaskinsljudet när man skrev och öhåh-ljudet när man fick ett meddelande.

Haha, ja det där ICQ-ljudet ljöd faktist i huvudet när jag skrev ordet. Löjligt hur inpräntat det faktiskt är. Har inte haft igång det kontot sen 2002 tror jag?


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Davve_93:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av showerguy:

Känner samma sak.

Facebook är positivt i den mening att man får reda på events, fester m.m. Man kan göra grupper för jobbet, arbetskamrater, föreningar, fotbollslaget, skolklassen. Riktigt händigt. (Y)

Precis. Känns som många bara hatar facebook för att man får massa spelinbjudingar och folk lägger upp dumma bilder. Men allt sådant kan man blockera! Då slipper man se det tills eventuellt någon gör det igen men då får man väl fråga sig själv vilka man är vän med (gällande bilder då)?.

Väldigt glad över facebook. Fått kontakt med släktingar landet och världen över, kompis etc. Hur kan något sådant vara dåligt? Eller hur använder alla haters facebook om de ens prövat?

Pajas...

Om någon är en pajas så är det nog du med tanke på vad du tillförde konversationen Men roligt att du ville komma in och kalla mig pajas utan att skriva något vettigt själv, bravo!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar