Square Enix söker sina smala rötter efter breda bakslag

Robot
Square Enix söker sina smala rötter efter breda bakslag

Efter framgången med Bravely Default och misslyckandet med Hitman: Absolution vet Square Enix vad de måste göra: söka sina rötter och göra spel som tilltalar kärnpubliken snarare än den breda massan.

#bravely-default-flying-fairy, #square-enix, #hitman-absolution


Medlem
Square Enix söker sina smala rötter efter breda bakslag

Om ändå alla spelutvecklare förstod sig på det här.

Medlem

Det där ... låter ju förvånansvärt vettigt. Go SE!

Redaktör
Ponny

Det låter så klarsynt att det är skrämmande. Tänk om dom faktiskt kommer göra så här?


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot

Bra tänk. Fortsätt så!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

wow... *slow clap*


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Nu har jag inte spelat JRPG på länge, men tanken går att applicera på alla spelgenrer.

Samtidigt är det här något som gamers, fansen, lekmännen, har sagt väldigt länge. Att om du försöker attrahera alla så blir ingen intresserad. Bra att ett stort företag har insett det också.

Medlem

Tycker jag fler utvecklare och utgivare borde ta efter - att inte göra spel med affärer som främsta syfte och underhållning sekundärt.
Underhållningsvärde först!

Medlem

Att satsa på en bred publik istället för sina kärnspelare, gör att man förlorar pengar? Vem hade kunnat tänka sig detta!

Medlem

Tänk om dom hade kunnat inse det för sisådär 20 år sedan. Alla JRPG som inte lanserades globalt för att japanska utvecklarna antog att icke-japaner inte var intresserade.

Frågan är ju om det han säger faktiskt implementeras. Jag är tyvärr cynisk när det gäller sådana uttalanden. Men med tanke på hur dåligt det gått för dom senaste åren så kanske de som faktiskt tar besluten även insett det, eller blivit så pass desperata att dom är villiga att försöka sig på något nytt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kuci:

Att satsa på en bred publik istället för sina kärnspelare, gör att man förlorar pengar? Vem hade kunnat tänka sig detta!

Många gånger har man ju dock tjänat mer. Kolla Fps genren.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om de bara hade förstått det innan nya Thief släpptes.

Medlem
Skrivet av Kuci:

Att satsa på en bred publik istället för sina kärnspelare, gör att man förlorar pengar? Vem hade kunnat tänka sig detta!

Uppenbarligen inte lika obvious som en kan tro, tyvärr...

Medlem

Det vore på tiden annars börjar jag undra om de här gamla gubbarna som sitter i ledningen kanske borde lämna över stafett pinnen till en generation av människor som faktiskt gillar spel och förstår vad Square historisk har i bagaget som man kan blicka i för inspiration.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

jag mins såväl när squaresoft var bara själva. och När dom släppte ett nytt final fantasy. MAN blev på något sätt jävligt glad och spännande. men många spel idag ger ofta en omättad känsla och då känns det bra att dom också känner så här :).

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det låter så klarsynt att det är skrämmande. Tänk om dom faktiskt kommer göra så här?

Inte en chans, det är ju Square Enix vi snackar om. De vet att Final Fantasy VII är det mest populära spel de gjort, ändå fortsätter de att ta genren så långt bort från FFVII som möjligt.

Fast...kan det här betyda att det äntligen kommer en HD-remake av FFVII?

Medlem

Tycker själv att det mesta under square enix flagg som jag har spelat har varit skräp. Ska bli kul att se om detta förändras iom detta uttalande. ^^

Medlem

Inget fan av Square Enix själv, men detta är ett riktigt sunt sätt att tänka och fullföljer de detta så är det bara bra för deras fans. Bra för branschen överlag också visserligen.

Inaktiv

Kanske dom borde sluta släppa spelen enbart till en sketen liten handhållen leksak och återgå till "riktiga" konsoler. Visst, det passar småbarn att ha en liten 3DS, men det är ju knappast optimalt.

Final fantasy-genren dog för länge sedan...kanske den kan återkomma till sin glans och företaget får sin respekt tillbaka? Att spotta ut nya cinematic-spel är INTE okej....inte heller alla X2-varianter. Jag vet inte vilket av dessa skitspel jag råkade spela (första som kom till 360), men först vid slutet av spelet fick jag full kontroll på vart jag skulle gå någonstans...helt jävla otroligt.

Inaktiv

Så jag har väntat att höra detta från Square.

Medlem

FFVII-2 någon?

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Nej tack, alla uppföljare och prequels den har fått räcker.

Vore nice med något liknande dock!

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av BeeJac:

Nej tack, alla uppföljare och prequels den har fått räcker.

Vore nice med något liknande dock!

Åja, uppföljarfilmen var väl ändå inte SÅÅÅÅ dålig?! Eller?!

Medlem

jag älskade Bravely Default , nu längtar man till del 2

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det låter så klarsynt att det är skrämmande. Tänk om dom faktiskt kommer göra så här?

Verkligen! Det här var ovanligt.


signatur

Have a good time!

Medlem

@BeeJac
Du gjorde min kväll!
Jag uppmanar er som spelat FFVII att bara sätt sig tillbaka, blunda och lyssna på musiken! Jag kan fortfarande se Cosmo canyon framför mig med red XII och bugenhagen flytandes runt som någonslags heliumfylld Yoda.

Underbara minnen...

Medlem
Skrivet av Segas:

Kanske dom borde sluta släppa spelen enbart till en sketen liten handhållen leksak och återgå till "riktiga" konsoler. Visst, det passar småbarn att ha en liten 3DS, men det är ju knappast optimalt..

Bland de mer vuxna spelen, samt de bästa JRPG'na som släppt de senaste TVÅ åren är till 3DS.

Allt jag har att säga är att "vi barn" som insett storheten i 3DS missar inte dessa riktigt grymt bra spelen till 3DS bara för att man tror att man är stor om man ignorerar konsolen. Men vist du får fortsätta tro vad du vill men allt du bör veta är vilka bra spel du går miste om.

Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Segas:

Kanske dom borde sluta släppa spelen enbart till en sketen liten handhållen leksak och återgå till "riktiga" konsoler. Visst, det passar småbarn att ha en liten 3DS, men det är ju knappast optimalt..

Bland de mer vuxna spelen, samt de bästa JRPG'na som släppt de senaste TVÅ åren är till 3DS.

Allt jag har att säga är att "vi barn" som insett storheten i 3DS missar inte dessa riktigt grymt bra spelen till 3DS bara för att man tror att man är stor om man ignorerar konsolen. Men vist du får fortsätta tro vad du vill men allt du bör veta är vilka bra spel du går miste om.

Det är inte bekvämt att spela spel i pocketformat, that's it.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Segas:

Kanske dom borde sluta släppa spelen enbart till en sketen liten handhållen leksak och återgå till "riktiga" konsoler. Visst, det passar småbarn att ha en liten 3DS, men det är ju knappast optimalt..

Bland de mer vuxna spelen, samt de bästa JRPG'na som släppt de senaste TVÅ åren är till 3DS.

Allt jag har att säga är att "vi barn" som insett storheten i 3DS missar inte dessa riktigt grymt bra spelen till 3DS bara för att man tror att man är stor om man ignorerar konsolen. Men vist du får fortsätta tro vad du vill men allt du bör veta är vilka bra spel du går miste om.

Det är inte bekvämt att spela spel i pocketformat, that's it.

Det är inte speciellt bekvämt att ta med sig PS3an och TVn heller om man ska någonstans.

12
Skriv svar