"Månadsavgiften var ett ömsesidigt beslut"

Medlem

Jag var en av dem som var tokhypead på det från första början, sen kom betan och kändes lite som en besvikelse.

Men hade lovat en polare att köpa det för att spela tillsammans så jag började köra i söndags, har knappt kunnat slita mig från det nu, craftingen och utforskandet är otroligt kul och får samma känsla av världen som när man började spela wow för flera år sen.

Så jag tycker att alla borde ge det en chans innan de kritiserar, spelet är garanterat värt 125kr månaden.

Medlem

Nu stämmer ju inte hans kommentar om hur det funkar med spelare som sticker. Eftersom första månaden har lagts på inköpspriset så betalar man ändå för en prenumeration, om än kort.

Dock, så hoppas jag att de kan leverera ett bra spel till de som investerar. Jag tyckte själv det var helt okej men samtidigt så spelar jag andra spel och tycker helt enkelt inte det är värt en månadsavgift om jag enbart ska ströspela det.

Jag tycker absolut inte att månadsavgift är djävulens påfund eller så, men det är störande då man har både månadsavgift och shop. Jag har spelat en hel del wow och jag kan inte påstå att den utvecklingen är bra där, så det är väl samma reserveringar när det gäller ESO eftersom de kör liknande modell.

Medlem

Månadsavgiften är det minsta problemet med ESO enligt mig. :\ Kanske inte något för mig helt enkelt.

Medlem

Väldigt bra spel, härliga miljöer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Salami:

Finns flera spelare som blev "normala" max lvln 50 redan under dom första 24a timmarna.

Dagens MMO är så märkliga, handlar om levels och inte om bygga en värld med andra spelare som MMO byggdt på.

Men att det bara handlar om levels är väl inte (bara) spelets fel? Om spelarna tar sig tid och inte bara rusar för att nå max på kortast tid, så skulle det inte se såhär ut. Men nu är det fullt med folk som drar allt vad dom har, läser varken quester, lore eller annat utan bara fullt ös.... och sedan klagar på att spelet är för kort...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Saxit:

När utvecklare gör F2P-spel gnäller folk om pay to win.

När utvecklare gör spel med månadskostnad gnäller folk för att det inte är F2P.

Hur det än blir så är det ganska uppenbart att utvecklare inte får tillräckligt betalt för att ha att göra med världens gnälligaste målgrupp.

Hur vore det med Pay Once, Play Forever? Funka rätt bra förr och för tex för Minecraft och DayZ =).

Fast då har man ju det här problemet med servrar, då det av någon dryg anledning självklart måste vara ett mmo. Personligen hade jag inte haft något emot ett rpg spel gjort för typ 1-200pers istället, där man själv kan sätta upp eller hyra en egen servrer.

Då skulle man ju även kunna göra ett spel med större djup, bättre story, bra gameplay, vettig stridsmekanik, osv. Fast jag kanske missat poängen här med onlinespel, kvantetet före kvalité...

Aja, jag tippar på ca 4-6månader sen kommer det bli f2p. Skulle inte förvåna mig om Bethesda själva har räknat med det också, enkelt sätt att få lite snabba cash från sina fans.

Medlem

Jag tycker ESO är fantastiskt. Det har kanske inte Skyrim/Oblivion feelingen. Men jag har spelat serien sedan Morrowind och jag tycker helt klart om spelet. Även om det inte är EXAKT som tidigare spel är uppbyggda. Men annorlunda måste det bli om det ska bli ett MMO.
Hursomhelst, betalmodellen känns också långt mycket mer geniun än F2P då jag tror att det kommer släppas mer och bättre content-patchar än till många andra spel. F2P känns som ett platt och trist koncept som hör hemma i mobilspel.

Medlem

Merparten av dom som klagar har nog inte ens spelat.

ESO är nog det bästa jag spelat sedan DAOC, och det var jäkligt många år sedan.

Medlem

Tråkiga skills, tråkig combat, urtrist grafik, tyvärr totalt värdelöst i mitt tycke.
Väntar på release av Wildstar istället!


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av conthox:

Om det är ett icke-MMORPG som kostar 450 kr som man spelar och sedan lägger på hyllan för att det inte är omspelbart så är det Ok.

Men om det är ett MMORPG som kostar 450 inkl 30 dagar som man kan spela ut och sedan lägga på hyllan så är det "OMG MÅNADSKOSTNAD SKIT SPEL NEJ TACK GIRIGA SATAR!!!11oneone".

Huh?

Skrivet av Zero303:

köpte det och spelade. dynga. nej tack det borde vara gratis.
även om john cleese är med och gör röster i spelet.

Skrivet av Kleptoman:

Skit spel gjort av giriga människor. F2P om 2 månader

Om spelet nu är skit, varför ens spela det? Eller spelar ni det trots att det är skit bara om det är gratis? Eller hur tänker ni?

Ett mmo ska inte gå att klara av och avslutas inom en månad, då är det helt misslyckat och det finns ingen anledning till en månadsbetalning utöver startsumman.
Delvis känns det rätt, delvis känns det fel.
Det finns alltid de som hårdnöter i timmar för att bli först att göra något, men de tillhör de mer extrema fall och bör egentligen inte jämföras med de som fortfarande spelar mycket men på ett mer hälsosamt sätt.

Men det låter inte riktigt som om Bethesda syftar på dessa extrema fall när det gör ett sådant uttalande och det bådar inte gott.

Medlem
Skrivet av Saxit:

När utvecklare gör F2P-spel gnäller folk om pay to win.

När utvecklare gör spel med månadskostnad gnäller folk för att det inte är F2P.

Hur det än blir så är det ganska uppenbart att utvecklare inte får tillräckligt betalt för att ha att göra med världens gnälligaste målgrupp.

Spelet får gärna ha en engångskostnad med månadsavgiften kommer aldrig fungera.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Saxit:

När utvecklare gör F2P-spel gnäller folk om pay to win.

När utvecklare gör spel med månadskostnad gnäller folk för att det inte är F2P.

Hur det än blir så är det ganska uppenbart att utvecklare inte får tillräckligt betalt för att ha att göra med världens gnälligaste målgrupp.

Hur vore det med Pay Once, Play Forever? Funka rätt bra förr och för tex för Minecraft och DayZ =).

Fast då har man ju det här problemet med servrar, då det av någon dryg anledning självklart måste vara ett mmo. Personligen hade jag inte haft något emot ett rpg spel gjort för typ 1-200pers istället, där man själv kan sätta upp eller hyra en egen servrer.

Då skulle man ju även kunna göra ett spel med större djup, bättre story, bra gameplay, vettig stridsmekanik, osv. Fast jag kanske missat poängen här med onlinespel, kvantetet före kvalité...

Aja, jag tippar på ca 4-6månader sen kommer det bli f2p. Skulle inte förvåna mig om Bethesda själva har räknat med det också, enkelt sätt att få lite snabba cash från sina fans.

Där finns ju ett elder scrolls-spel för 1 spelare redan. Finns ett par stycken faktiskt. Både DayZ och Minecraft är helt olika typer av spel än vad ett renodlat MMO är; det förväntas bl a att ha mer än 200 spelare på samma "realm" och mer säkerhet mot fusk eller korrupt data, etc.

Nu tycker jag inte heller spelet är särskilt bra och går det inte bra försäljningsmässigt så ja då blir det säkert F2P.

ELF
Medlem

Istället för att kalla alternativet "Nej, det borde vara gratis att spela" så kunde ni ha gjort det lite mer generellt och kallat det "Nej, det finns andra sätt att betala för sig på som är bättre".


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Saxit:

När utvecklare gör F2P-spel gnäller folk om pay to win.

När utvecklare gör spel med månadskostnad gnäller folk för att det inte är F2P.

Hur det än blir så är det ganska uppenbart att utvecklare inte får tillräckligt betalt för att ha att göra med världens gnälligaste målgrupp.

Free to play i detta sammanhanget betyder att det kräver en enda avgift, inte att det är helt gratis. F2P och F2P kan vara två olika saker.

Medlem

Jag tycker det är mycke gnäll över lite pengar.
Låt spelet få lite tid att utvecklas så ska det nog bli bra.
Kolla på swtor tex visst är skillnaden stor mellan nuvarande ock realesespelet.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Theo B:
Skrivet av Saxit:

När utvecklare gör F2P-spel gnäller folk om pay to win.

När utvecklare gör spel med månadskostnad gnäller folk för att det inte är F2P.

Hur det än blir så är det ganska uppenbart att utvecklare inte får tillräckligt betalt för att ha att göra med världens gnälligaste målgrupp.

Free to play i detta sammanhanget betyder att det kräver en enda avgift, inte att det är helt gratis. F2P och F2P kan vara två olika saker.

Du får gärna komma med en källa till det påståendet. Vilka andra spel säger sig vara F2P och kräver minst en betalning för att du ska få spela?

Medlem

problemet jag har med ESO är inte månadskostnaden alls, tvärtom. Problemet är att anledningen de gav för att de valde den modellen var för att man skulle slippa content låst bakom en pay wall (ala imperial edition, speciella mounts etc).

Medlem
Skrivet av PcGamer:

De sade samma sak om Old Republic, se vad som skedde med det. Ångrar bittert att jag betalade fullpris för en produkt som redan efter knappt några månader var värd ca 20 kr (för att förtydliga, jag hade lika gärna kunnat vänta och köpa spelet då).

Heheh köpte collectors edition en dyr affär men jag höll ut tills det blev free to play då jag slutade spela SWTOR då mina andra gamers polare slutat spela SWTOR!

Säger bara den som ger mig Star Wars Galaxie 2 får mina pengar direkt!

Medlem

Jag föredrar månadsavgift i MMO:s. Har bara dåliga erfarenheter av F2P. Folk får en månadsavgift på 150 kr att låta som en gigantisk summa pengar. Visst för många människor är 150 kr mycket pengar, det har jag all respekt för. Men om det är det har man förmodligen större problem än att inte kunna spela det nästa stora MMO spelet.

För övrigt tilltalas jag inte av det jag har sett i detta spel. Ser ganska mediokert ut i mina ögon.

Medlem

Hmmm, ja, vi får väl se var vi står om ett år

Medlem
Skrivet av Branoc:
Skrivet av PcGamer:

De sade samma sak om Old Republic, se vad som skedde med det. Ångrar bittert att jag betalade fullpris för en produkt som redan efter knappt några månader var värd ca 20 kr (för att förtydliga, jag hade lika gärna kunnat vänta och köpa spelet då).

Heheh köpte collectors edition en dyr affär men jag höll ut tills det blev free to play då jag slutade spela SWTOR då mina andra gamers polare slutat spela SWTOR!

Säger bara den som ger mig Star Wars Galaxie 2 får mina pengar direkt!

Http://www.therepopulation.com
Gratis:-)

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Hade spelet hållit en *mycket* bättre kvalitet hade en månadsbetalning, i mina ögon, varit helt okej. Med den kvaliteten de visat upp förtjänar de absolut inte de pengarna.

Vad är det som inte håller god kvalité ?

*Du har grymma röstskådespelare, F
* Fightingen känns responsiv och PvP-zonen är smäll-fläskig!( tar 30 minuter att ta sig från början till slut och du springer rakt över.
* Världen är helt jävla underbar.
* Större frihet och questingen är bra mycket mer stimulerande än att besöka en questhub i varje stad,.
* Spelet ger dig chansen till att skräddarsy din karaktär en mage med heavy-armor och bow? Ja stoppet är nästan enbart din kreativitet.
* Ett djupt craftignsystem, där de bästa vapnen kommer att göras och du måste dra dig ut i världen för att finna dom där "hemliga" crafting-spotsen.

Jag anser att spelet håller god kvalité sen om du tycker annat respekterar jag men var tvungen att göra en liten inslinkare då jag såg att denna kommentar hade så många -, spelade du betan någonting pass level 10 ?

God morgon!

Medlem

Det känns som om folk i vanlig ordning har tagit BETAn för ett demo, vilket har gjort att dom baserat hela uppfattningen på en buggig, halvfärdig variant där varken quester, animationer eller annat varit helt klara än.

Trist att se dom säga "spelet suger" när dom egentligen har "spelat" en utvecklingsversion där mycket av de som dom klagar på redan är fixat. Ta t ex animationerna, ser mycket bättre ut nu än i BETAn. Chattsystemet är förbättrat, (även om det skulle kunna bli ännu bättre) questerna är fixade osv osv.

När fattar folk att en BETA inte är den färdiga versionen? Det kan vara allt från "nästan klar" till att den precis har lämnat ALFA och därmed har massor med kvar. Det är dessutom så att utvecklarna väljer att inte patcha inför sista BETA-testet så att en del saker "inte är fixade" - precis som det är nu med ESO.

Och till dom som tycker ESOs grafik är ful - se till att fixa ögonen. Spelet ser grymt ut och med tanke på att det är ett MMORPG så är det i hästväg. Om ni sedan inte tycker om den grafiska stilen, så är det inte ESO utan hela Elder Scrolls-universumet då det följer samma stil som de tidigare spelen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Gillar spelet o stödjer helt klart månadskostnad och dessutom hjälper det till att hålla borta en del troll. Inte alla men en del

MEG
Medlem

Alltid kul med nya mmo, men som vanligt så har jag svårt att se hur de ska kunna lyckas, verkar inte vara något nytt under solen.
Tilläggas ska att jag har inte spelat Betan men följt med andra som gjort det och intrycket är inte upplyftande. Att t ex ha en sådan förlegat "sätt" som att om du ska hämta något eller besegra en specifik fiende så får du snällt stå och vänta på din tur, om du har otur står du sist i kön, nu kan detta ha ändrats, vilket jag hoppas att de har gjort.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av eine_petule:
Skrivet av PeTTs0n:

Hade spelet hållit en *mycket* bättre kvalitet hade en månadsbetalning, i mina ögon, varit helt okej. Med den kvaliteten de visat upp förtjänar de absolut inte de pengarna.

Vad är det som inte håller god kvalité ?

*Du har grymma röstskådespelare, F
* Fightingen känns responsiv och PvP-zonen är smäll-fläskig!( tar 30 minuter att ta sig från början till slut och du springer rakt över.
* Världen är helt jävla underbar.
* Större frihet och questingen är bra mycket mer stimulerande än att besöka en questhub i varje stad,.
* Spelet ger dig chansen till att skräddarsy din karaktär en mage med heavy-armor och bow? Ja stoppet är nästan enbart din kreativitet.
* Ett djupt craftignsystem, där de bästa vapnen kommer att göras och du måste dra dig ut i världen för att finna dom där "hemliga" crafting-spotsen.

Jag anser att spelet håller god kvalité sen om du tycker annat respekterar jag men var tvungen att göra en liten inslinkare då jag såg att denna kommentar hade så många -, spelade du betan någonting pass level 10 ?

God morgon!

Den erfarenheten jag själv haft av spelet är ett dussintal timmar, huruvida man kan definiera det som "att räcka" är en annan sak - jag känner själv stora "no no"-varningar väldigt snart efter jag satt mig ner med spelet.
Man kan börja med att säga att det förlorar (i alla fall påverkas på något sätt) av att ha namnet "Elder Scrolls" - många drar någon form av parallell till tidigare spel i serien, vilket inte är något konstigt i sig.

Samma features och gigantiska plus är snarlika vissa andra moderna MMO-projekt (SW:tOR - I'm looking at you.), och man kan ju se hur det gick för detta/dessa.

För mig kan det sammanfattas med ett ord, egentligen: inlevelse. (Kan också definieras som spelkänsla.) Jag skrev följande i en annan tråd om ESO, och det står för mig som har lagt ner hundratals timmar på varje ES-spel sedan Morrowind:

Detta är ett stock-MMO precis som alla andra, inlevelsen minskar så rent groteskt mycket av att se hundratals (ens bara ett fåtal krävs egentligen) andra springa runt och göra exakt samma sak som en själv, av exakt samma anledning, (hur många jävla [item X] kan en questgiver egentligen behöva?) för att sedan, tillsammans, göra samma sak dag ut och dag in. Med stela animationer som ser ut som de parodierar 3D-animeringens hela väsen, samtidigt som NPCer lyckas röra sig med en grace få förunnat. Kontrasten är skrattretande.

Var är de mer, riktiga och betydande, individuella utmaningarna? Anledningarna till att utforska? (Nej, achievements och små gimmicks räknas inte - de är patetiska försök av spelutvecklare till att lösa problemet med att det faktiskt inte finns någon egentlig anledning.) Möjligheten att påverka spelvärlden (oavsett omfattning), oberoende av alla andra spelare? Var är den totala avsaknaden av klass och startfaktion? (M.a.o. möjligheten att välja sin egen väg i större utsträckning.)
Nej just det, det är ett standard-MMO...


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Trodde det var ett April skämt... =/

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av eine_petule:
Skrivet av PeTTs0n:

Hade spelet hållit en *mycket* bättre kvalitet hade en månadsbetalning, i mina ögon, varit helt okej. Med den kvaliteten de visat upp förtjänar de absolut inte de pengarna.

Vad är det som inte håller god kvalité ?

*Du har grymma röstskådespelare, F
* Fightingen känns responsiv och PvP-zonen är smäll-fläskig!( tar 30 minuter att ta sig från början till slut och du springer rakt över.
* Världen är helt jävla underbar.
* Större frihet och questingen är bra mycket mer stimulerande än att besöka en questhub i varje stad,.
* Spelet ger dig chansen till att skräddarsy din karaktär en mage med heavy-armor och bow? Ja stoppet är nästan enbart din kreativitet.
* Ett djupt craftignsystem, där de bästa vapnen kommer att göras och du måste dra dig ut i världen för att finna dom där "hemliga" crafting-spotsen.

Jag anser att spelet håller god kvalité sen om du tycker annat respekterar jag men var tvungen att göra en liten inslinkare då jag såg att denna kommentar hade så många -, spelade du betan någonting pass level 10 ?

God morgon!

Den erfarenheten jag själv haft av spelet är ett dussintal timmar, huruvida man kan definiera det som "att räcka" är en annan sak - jag känner själv stora "no no"-varningar väldigt snart efter jag satt mig ner med spelet.
Man kan börja med att säga att det förlorar (i alla fall påverkas på något sätt) av att ha namnet "Elder Scrolls" - många drar någon form av parallell till tidigare spel i serien, vilket inte är något konstigt i sig.

Samma features och gigantiska plus är snarlika vissa andra moderna MMO-projekt (SW:tOR - I'm looking at you.), och man kan ju se hur det gick för detta/dessa.

För mig kan det sammanfattas med ett ord, egentligen: inlevelse. (Kan också definieras som spelkänsla.) Jag skrev följande i en annan tråd om ESO, och det står för mig som har lagt ner hundratals timmar på varje ES-spel sedan Morrowind:

Detta är ett stock-MMO precis som alla andra, inlevelsen minskar så rent groteskt mycket av att se hundratals (ens bara ett fåtal krävs egentligen) andra springa runt och göra exakt samma sak som en själv, av exakt samma anledning, (hur många jävla [item X] kan en questgiver egentligen behöva?) för att sedan, tillsammans, göra samma sak dag ut och dag in. Med stela animationer som ser ut som de parodierar 3D-animeringens hela väsen, samtidigt som NPCer lyckas röra sig med en grace få förunnat. Kontrasten är skrattretande.

Var är de mer, riktiga och betydande, individuella utmaningarna? Anledningarna till att utforska? (Nej, achievements och små gimmicks räknas inte - de är patetiska försök av spelutvecklare till att lösa problemet med att det faktiskt inte finns någon egentlig anledning.) Möjligheten att påverka spelvärlden (oavsett omfattning), oberoende av alla andra spelare? Var är den totala avsaknaden av klass och startfaktion? (M.a.o. möjligheten att välja sin egen väg i större utsträckning.)
Nej just det, det är ett standard-MMO...

Smaken är som baken, helt klart :). Lär inte ses i Tamriel då!

Medlem

är massiv fan av alla elder scrolls-spelen och har testat detta. men jag anser inte att det är värt månadsavgift.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

är massiv fan av alla elder scrolls-spelen och har testat detta. men jag anser inte att det är värt månadsavgift.

Man ska inte spelat det som ett tvättäkta Elder Scrolls spe för då blir man besviken, de är två helt olika spel i min mening.

123
Skriv svar