Olofsson utvecklar resonemang: "Spel är ett skäl till våld"

Robot
Olofsson utvecklar resonemang: "Spel är ett skäl till våld"

Sportjournalisten Ken Olofsson hävdar att han förstår sig på spel: "Jag tycker det är ganska kusligt att unga människor sitter och spelar tv-spel där man slår ihjäl varandra".


Medlem
Olofsson utvecklar resonemang: "Spel är ett skäl till våld"

men e han på riktigt eller?!

Medlem

Snälla, säg att det här är ett Aprilskämt.

Medlem

Jag lyssnar inte på insnöade gubbskrällen och så, men jag kan ju en del om dem. För jag har ju som gamer lärt mig vad de är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att gamla människor ges utrymme att häva ur sig dynga utan att ha någon aning om verkligheten. Jag tror inte det är särskilt bra.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Han har en poäng i att det finns människor som inte kan skilja på fiktion och verklighet men herregud. Ska vi dra upp det gamla exemplet med det farliga "videovåldet" också?

Medlem
Citat:

– Jag tittar inte på tv-spel och så, men jag kan ju en del om det. För jag har ju som journalist lärt mig vad det är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att unga människor sitter och spelar tv-spel där man slår ihjäl varandra och man lär sig hur man sparkar i huvudet och hur man beter sig för att praktisera våld. Jag tror inte att det är särskilt bra.

Jag tittar inte på fotboll och så, men jag kan ju en del om det. För jag har ju som soffpotatis lärt mig vad det är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att vuxna människor går på matcher och slår ihjäl varandra och lär sig hur man sparkar i huvudet och hur man beter sig för att praktisera våld. Jag tror inte att det är särskilt bra


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Sista frågan är klockren.

Och vad menar Ken med att man lär sig hur man sparkar i huvudet? Hur man slåss lär sig småkillar på lekplatsen när de är 6 år gamla och inte genom att spela TV-spel.

Medlem

Ingen som kan göra han som en model till skyrim? Då jävlar... OOOHOOOOO DET BARA BUBBLAR I MIG DÖDAAA AHAÅÄÄÄAÄÄää.......

Medlem

Alltså, jag tycker det är hemskt att han pratar om "onda människor" som om de här huliganerna inte var människor som alla vi andra (en av dem har förresten anmält sig själv till polisen för dådet... så "ond" var man då).

Det är förresten en myt att huliganer inte gillar sport och det är nog med störst sannolikhet att den kulturen som finns kring fotboll har inspirerat dem till att "slåss för sitt lag".

Skyll på tv-spel, skyll på "onda människor" och se inte er själva i spegeln alls - ja så ska ni nog bli av med huliganer för evigt.

Medlem
Medlem

För det första så ser folk minst lika mycket på film, där man också sparkas. Varför skulle man "lära sig hur man sparkar" mer av spel än på film?

"Jag säger bara att detta kan vara och förmodligen är en källa till väldigt mycket inspiration för de människor – onda människor framför allt – som inte kan skilja på fiktion och verklighet."

Och hur stor andel av spelarna rör det sig om?

Antagligen är det folk som skulle ha sparkat folk i huvudet även om dom inte hade spelat spel. Kanske till och med mer om dom inte hade spelat, då spelen kan fungera som en utloppsventil.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Citat:

Jag tycker det är ganska kusligt att unga människor sitter och spelar tv-spel där man slår ihjäl varandra och man lär sig hur man sparkar i huvudet och hur man beter sig för att praktisera våld.

Pffft. Som liten grabb i lågstadiet spelade jag inte mycket tv-spel, men redan då visste jag hur man slogs. Man håller in left trigger tills man ser en öppning sen kör man en X+Y+B+RT sen spammar man X tills motståndaren ställer sig upp, då repeterar man föregående steg. Det här är allmänbildning inte något som kommer från tv-spel.

Medlem

Som vanligt! Idioter uttalar sig om sådant de inte har någon som helst egentlig kunskap om. Det beror naturligtvis INTE på att man har en skev verklighetsuppfattning om man går på idrott och skall slåss. Är det mycket våld inom E-Sporten? De flesta spel där går ju ut på att "utplåna" motståndaren/na. Det är faktiskt mest bråk inom fotbollen på och vid sidan av. MYCKET mindre i andra idrotter. Det är alltså bara fotbollsfansen som spelar dessa spel då-inom det resonemanget. Eller är det Aprilskämt?

Medlem

dom som inte kan skilja på spel och verklighet att man går inte och slår ner folk som man kanske gör i spel är det ju fel i huvet på redan, inte kan man skulle på spelen tycker jag.

Medlem

Detta problem började uppenbara sig redan på 1980 då PAC-Man släpptes då vi alla började slaviskt käka piller i mörka rum för att tillsist kunna utföra en exorcism genom att äta upp allt ixrummet inklusive spökena. Nej men allvarligt om någon har lärt mig att sparka in skallar så är det Van Damme ;p. Dock så har det blivit så att man bara har blivit tjockar av allt godis som konsumeras under dessa filmer :/

Medlem

"Jag säger bara att detta kan vara och förmodligen är en källa till väldigt mycket inspiration för de människor – onda människor framför allt – som inte kan skilja på fiktion och verklighet."

Jo men det är helt rätt vad han säger. Men vem ska man skylla på, spelet eller människan? Sanningen är att våldet är mer grafisk än någonsin på dagens spel. För de flesta det är bara "underhållning" men sen har vi de svaga individer i samhället som det påverkar på helt annat sätt och ibland de tar den ute på gatorna. Till ex. Breivik, han spelade call of duty flera dagar i rad för att kunna döda så många ungdomar som möjligt, och det lyckades han med.

Medlem

Detta problem började uppenbara sig redan på 1980 då PAC-Man släpptes då vi alla började slaviskt käka piller i mörka rum för att tillsist kunna utföra en exorcism genom att äta upp allt i rummet inklusive spökena. Nej men allvarligt om någon har lärt mig att sparka in skallar så är det Van Damme rullar ;p. Dock så har det blivit så att man bara har blivit tjockare av allt godis som konsumeras under dessa filmer :/. men

Medlem

old people ,,vet inget som vanligt ..ne folk har inte dödat varandra i tusen tals år ne fan bah spelens fel omg

Medlem

Våld har funnits i alla tider. Är det inte musikens fel så är det spelens fel.

Varför kan bara inte folk fatta att det finns idioter som saknar all form av förstånd och sådana här saker?

Medlem
Skrivet av sereman:

Breivik, han spelade call of duty flera dagar i rad för att kunna döda så många ungdomar som möjligt, och det lyckades han med.

Om du någonsin avfyrat ett riktigt vapen eller gjort lumpen skulle du snabbt se att det finns INGET du kan lära dig i CoD som kommer göra dig till en bättre skytt eller mördare.

Lika absurt som om någon skulle bli bättre bonde av att spela farmville.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av korp:

men e han på riktigt eller?!

Är man dum på riktigt eller?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

jag tänker inte ens läsa mer än titeln, skulle vilja misshandla han med en stor jättedildo som jag har fått från saints row

Medlem

"man lär sig hur man sparkar i huvudet"
Snälla förklara hur man lär sig detta, finns det något spel som lär ut detta.

inte kan skilja på fiktion och verklighet:
Vad säger du om filmer/böcker/musik/sagor, de borde likaså inspirera människor som inte kan skilja på fiktion och verklighet.

Medlem
Skrivet av conthox:

Varför skulle man "lära sig hur man sparkar" mer av spel än på film?

Är det någonstans man lär sig hur man sparkar så är det på en fotbollsplan.. *Badum-tish*

Medlem

Jag finner det underligt att folk tror att våldsamma spel/filmer inte skulle påverka en alls. Självfallet påverkas man av att se på våld, eftersom att man då vänjer sig vid det. Då blir det lättare att använda våld i verkligheten när det inte längre känns som ett lika främmande koncept.
Jag påstår inte att människor i grunden är snälla och fredliga varelser, men ju mer våld man ser/upplever kring sig, desto mer våldsam kan man själv bli.
Varför tror ni våld kändes mer naturligt för 1000 år sedan?

Medlem
Skrivet av Halvurk:

Jag finner det underligt att folk tror att våldsamma spel/filmer inte skulle påverka en alls. Självfallet påverkas man av att se på våld, eftersom att man då vänjer sig vid det. Då blir det lättare att använda våld i verkligheten när det inte längre känns som ett lika främmande koncept.
Jag påstår inte att människor i grunden är snälla och fredliga varelser, men ju mer våld man ser/upplever kring sig, desto mer våldsam kan man själv bli.
Varför tror ni våld kändes mer naturligt för 1000 år sedan?

Har du något som helst bevis för dit påstående? (menar inte detta som ett arg svar, men källor är alltid bra)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

"Expert"

Medlem

Inte så att England har haft detta problem väldigt länge och förens nu så har Sverige kommit på samma nivå som England i problem?

Menar fotbolls huliganer har ju funnits ett bra jävla tag nu och det fan inte nytt att folk dör i såna bråka ( må vara det för Sverige ) men allmänt så det inget nytt.

Det fan idioti att skylla på spel om man inte har någon koll vad spel innebär och vad händer, vi må skjuta folk i spel men man lär sig inte hur. jag tycker att man lär sig bra mycket mer i filmer den i spel.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Hehe denna såg jag innan. Kanonbra


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av aT1C:

Inte så att England har haft detta problem väldigt länge och förens nu så har Sverige kommit på samma nivå som England i problem?

Menar fotbolls huliganer har ju funnits ett bra jävla tag nu och det fan inte nytt att folk dör i såna bråka ( må vara det för Sverige ) men allmänt så det inget nytt.

Det fan idioti att skylla på spel om man inte har någon koll vad spel innebär och vad händer, vi må skjuta folk i spel men man lär sig inte hur. jag tycker att man lär sig bra mycket mer i filmer den i spel.

England reducerade det rejält genom att kräva att kända huliganer måste infinna sig på en polisstation rätt långt bort inför varje match och att enbart hemma lagets publik närvarar.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skriv svar