Scientific-report Spelvåld

Medlem
Scientific-report Spelvåld

Eftersom Olofssons ganska underhållande uttalanden om spelvåld är uppe för het diskussion just nu så fick jag idén att göra mitt slutprojekt i engelska om det.
För att kunna göra det behöver jag massvis med material och jag tänkte att jag skulle vända mig till folket som är insatta, har koll och bryr sig.
Så om ni har något bra klipp eller någon bra artikel ni gillar så får ni jättegärna länka det, både för och emot godtas självfallet.

Tråden är också mer än gärna öppen för all diskussion om spelvåld och dess påverkan på människor och samhälle!


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Var bor du? Det är nog många som kan ställa upp på intervjuer och sådant också om det skulle vara intressant.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Var bor du? Det är nog många som kan ställa upp på intervjuer och sådant också om det skulle vara intressant.

Bor i Uppsala, har dock inte tid för intervjuer tror jag :/


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Vore ju kul om du kunde hitta någon fotbollshuligan och fråga om han spelar våldsamma spel.

Medlem

Om du tittar på konst, oavsett i vilken form (målningar, skulpturer, böcker, filmer, musik, spel), så är det väldigt sällan samhällsformande utan snarare en samhällsspegel. Vi har feministiska konstverk idag därför att kvinnans roll varit väldigt ofri under lång tid. Ur den ofriheten föddes feminismen som speglar sig i att vi har feministisk konst. Det var inte den feministiska konsten som väckte rörelsen utan tvärtom. På samma sätt tror jag nästan all konst fungerar. GTA kan anses vara omoraliskt och våldsförhärligande. Men samtidigt tar GTA en del av samhället som redan fanns och skildrar den i sin råaste form. Gängkriminalitet fanns innan San Andreas, den skapades inte av San Andreas. Att San Andreas skulle fungera som rekryteringsverktyg för gängkriminella i LA är ungefär som att Zoolander skulle fungera som rekryteringsmaterial för modellagenturer.

Och vissa har till och med mage att påstå att vi lär oss skjuta av spel som CoD. Det är helt befängt, så befängt att jag inte ens tänker kommentera det i någon större utsträckning. Jag har iofs aldrig hållit i en M16 men jag har skjutit tillräckligt många riktiga vapen för att veta skillnaden mellan vapen i spel och vapen i verkligheten (det krävs egentligen bara ett skott med valfri bössa för att skratta åt det här påhittet).

Jag tror inte att vi går helt opåverkade från spelandet. Naturligtvis påverkas vi alla i någon utsträckning av våld i alla dess former. Vi blir avtrubbade, det tror jag definitivt. Våld har av någon anledning fascinerat oss i långa tider. Romarna idoliserade konstigt nog gladiatorerna som slogs för sina liv i arenorna (men gladiatorerna å andra sidan var ofta slavar som fick välja mellan att slåss för sin existens eller att dö). Vi läser böcker om seriemord och även om vi själva påstår att vi aldrig skulle kunna göra något liknande så skryter många seriemördare med att få kärleksbrev i fängelset, ibland hundratals om året från kvinnor som vill gifta sig med mördare. Men att fascineras av våldet och att utöva våldet är inte samma sak. De flesta av oss skulle aldrig kunna ta en annan människas liv. Jag skulle ha svårt att göra det t.o.m i en krigssituation när mitt eget och andras liv kan hänga på det. Och det trots att jag dödat tusentals digitala fiender genom åren med allt från kniv, svärd, basebollträ, diverse 9mm pistoler, militära automatvapen, sprängämnen och mina bara händer.

Att spela spel kan handla om utmaning. Att bli bäst. Att se en story utspela sig. Att fascineras av människors öden. Ibland handlar det bara om att dregla över snygg grafik. Men att säga att spel handlar om våld är ungefär som att påstå att öl handlar om alkoholism. De flesta dricker öl för att det är gott. Vissa dricker öl för att deras kompisar gör det, eller av helt andra orsaker. Men väldigt få av oss dricker öl med målet att bli alkoholister. Tyvärr blir vissa det ändå men det har vanligtvis andra sociala eller psykologiska underliggande orsaker. Vi kan i det läget inte enbart peka finger och skylla på ölbryggerierna för alkoholisterna hade varit trasiga människor även om vi förbjöd alkohol.

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:

Vore ju kul om du kunde hitta någon fotbollshuligan och fråga om han spelar våldsamma spel.

Det vore extremt roligt och se hur en sån person ser på saken. Dock lite svårt att få tag i, men ska försöka!


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Börja med en översikt av forskningen, borde finnas några sammanfattningar av forskningen på området. Googla runt på "literature review" / "research overview" +video game violence t.ex.

Medlem
Skrivet av yoyisy:
Skrivet av Mr Hatisk:

Vore ju kul om du kunde hitta någon fotbollshuligan och fråga om han spelar våldsamma spel.

Det vore extremt roligt och se hur en sån person ser på saken. Dock lite svårt att få tag i, men ska försöka!

Uppdatera här om du lyckas! Skulle vara intressant att få höra vad en sån person tycker.

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av yoyisy:
Skrivet av Mr Hatisk:

Vore ju kul om du kunde hitta någon fotbollshuligan och fråga om han spelar våldsamma spel.

Det vore extremt roligt och se hur en sån person ser på saken. Dock lite svårt att få tag i, men ska försöka!

Uppdatera här om du lyckas! Skulle vara intressant att få höra vad en sån person tycker.

Kommer absolut göra det om jag får tag i nåt bra!


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av Bennii:

Om du tittar på konst, oavsett i vilken form (målningar, skulpturer, böcker, filmer, musik, spel), så är det väldigt sällan samhällsformande utan snarare en samhällsspegel. Vi har feministiska konstverk idag därför att kvinnans roll varit väldigt ofri under lång tid. Ur den ofriheten föddes feminismen som speglar sig i att vi har feministisk konst. Det var inte den feministiska konsten som väckte rörelsen utan tvärtom. På samma sätt tror jag nästan all konst fungerar. GTA kan anses vara omoraliskt och våldsförhärligande. Men samtidigt tar GTA en del av samhället som redan fanns och skildrar den i sin råaste form. Gängkriminalitet fanns innan San Andreas, den skapades inte av San Andreas. Att San Andreas skulle fungera som rekryteringsverktyg för gängkriminella i LA är ungefär som att Zoolander skulle fungera som rekryteringsmaterial för modellagenturer.

Och vissa har till och med mage att påstå att vi lär oss skjuta av spel som CoD. Det är helt befängt, så befängt att jag inte ens tänker kommentera det i någon större utsträckning. Jag har iofs aldrig hållit i en M16 men jag har skjutit tillräckligt många riktiga vapen för att veta skillnaden mellan vapen i spel och vapen i verkligheten (det krävs egentligen bara ett skott med valfri bössa för att skratta åt det här påhittet).

Jag tror inte att vi går helt opåverkade från spelandet. Naturligtvis påverkas vi alla i någon utsträckning av våld i alla dess former. Vi blir avtrubbade, det tror jag definitivt. Våld har av någon anledning fascinerat oss i långa tider. Romarna idoliserade konstigt nog gladiatorerna som slogs för sina liv i arenorna (men gladiatorerna å andra sidan var ofta slavar som fick välja mellan att slåss för sin existens eller att dö). Vi läser böcker om seriemord och även om vi själva påstår att vi aldrig skulle kunna göra något liknande så skryter många seriemördare med att få kärleksbrev i fängelset, ibland hundratals om året från kvinnor som vill gifta sig med mördare. Men att fascineras av våldet och att utöva våldet är inte samma sak. De flesta av oss skulle aldrig kunna ta en annan människas liv. Jag skulle ha svårt att göra det t.o.m i en krigssituation när mitt eget och andras liv kan hänga på det. Och det trots att jag dödat tusentals digitala fiender genom åren med allt från kniv, svärd, basebollträ, diverse 9mm pistoler, militära automatvapen, sprängämnen och mina bara händer.

Att spela spel kan handla om utmaning. Att bli bäst. Att se en story utspela sig. Att fascineras av människors öden. Ibland handlar det bara om att dregla över snygg grafik. Men att säga att spel handlar om våld är ungefär som att påstå att öl handlar om alkoholism. De flesta dricker öl för att det är gott. Vissa dricker öl för att deras kompisar gör det, eller av helt andra orsaker. Men väldigt få av oss dricker öl med målet att bli alkoholister. Tyvärr blir vissa det ändå men det har vanligtvis andra sociala eller psykologiska underliggande orsaker. Vi kan i det läget inte enbart peka finger och skylla på ölbryggerierna för alkoholisterna hade varit trasiga människor även om vi förbjöd alkohol.

Helt underbart och klockrent inlägg, håller med till 100%


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Jag tar jättegärna förslag på intervjufrågor av alla slag som rör ämnet!
Tänkte försöka sätt ihop en liten enkät och ge ut till några föräldrar, några gamers, några lärare och möjligtvis något som liknar en fotbollshuligan


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Du måste ju ha med eller åtminstonde citera 80 tals avsnittet av debatt där de diskuterar faran med hårdrock


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Thomas Arnroth skrev en debattartikel på n24 som svar på Ken Olofssons åsiktsutspel. Kort men läsvärt:
http://nyheter24.se/debatt/765805-spelkritiker-dina-pastaende...

Medlem

http://www.bbc.com/news/technology-26921743

en teori som den här undersökningen tar fram är att frustrerande/dålig gameplay orsakar aggressivt beteende snarare än våldsamt innehåll...

Medlem

Det kan jag hålla med om. Jag blir inte aggressiv, våldsam eller arg av våldsamma spel. Snarare tvärt om faktiskt.

Däremot kan jag bli riktigt uppretad när spelet har irriterande upplägg eller mina mot/medspelare beter sig som särsken.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar