Olofsson utvecklar resonemang: "Spel är ett skäl till våld"

Medlem

suck...en journalist som ska göra stort uttalande om ett ämne han har noll intresse av.
Själv på CV här så har man varit i det militära, kört MMA i dryga 2 år, dessutom spelat diverese "våldsspel" sedan många år tillbaks.

Naturligtvis innebär detta att mina helger går ut på att hänga vid donken/max varje helg, snor bilar, naturligtvis har jag alltid kniv o pistol på mig!

Eller??

Medlem

Men kan man inte se TV-spelens våldspåverkan som ett bra sätt att stärka vårat lands försvarsberedskap på individnivå nu när armén är avecklad? När ryssen kommer menar jag. En roundkick i nyllet och så lär dom fatta att det är dags att åka tillbaka till Sibirien. Don't mess with us liksom.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av TheRob:
Skrivet av DarkZide8:

Alltså, jag tycker det är hemskt att han pratar om "onda människor" som om de här huliganerna inte var människor som alla vi andra (en av dem har förresten anmält sig själv till polisen för dådet... så "ond" var man då).

Det är förresten en myt att huliganer inte gillar sport och det är nog med störst sannolikhet att den kulturen som finns kring fotboll har inspirerat dem till att "slåss för sitt lag".

Skyll på tv-spel, skyll på "onda människor" och se inte er själva i spegeln alls - ja så ska ni nog bli av med huliganer för evigt.

Ledsen att inte hålla med dig, huliganer är inte supportrar. Dom är där för att slåss, och de skiter i laget. Deras sk. verklighet är att boka "slåss" möten med andra huliganer, för att det stimulerar dom.

Det är inte supportrar, utan huliganer som inte ens ska få närma sig en fotbollsarena. Jag vet inte hur mycket böter respektive klubbar har fått böta, för dessa inkompetenta idioter. De har ingenting på en match att göra, man kan lika gärna slänga in alla huliganer i en bur, så får dom slåss hur mycket dom vill. Men inte under en match som skall handla om nöje och man ska inte behöva kännas sig obekväm för att kolla på sporten man älskar.

De är fotbollfans och att påstå annat är att bara göra det bekvämt för sig själv, sen hur de väljer att supporta sin klubb är där det skiljer sig.

Han lämnade in sig själv, JA. Gud vad bra, men Polisen vet inte ens ifall det var han som gjorde det. Men han verkar jättesnäll faktiskt, han har bara sparkat ihjäl en 4-barns pappa. Han är en riktigt fin människa, sånt här folk ska inte ens få vara på gatan. Har man tendens till att orsaka våld och slå människor, så skall man inte ens få vara på gatan.

Sen kan du säga att det är fotbollsfans w/e, det är folk som inte ska vara på fri fot. Dom är brottsliga, och jag skulle inte kalla dom fans. Då det ända dom orsakar är hat emot sig själva, samt ger böter åt den klubb "dom" älskar. De orsakar satt familjer inte vågar gå på matcherna, för att dom är oroade över vad som kan hända.

Du kan allvarligt inte påstå att detta är fans, eftersom intresset ligger i att puckla på folk och inte heja på sitt lag. Vet du hur dom uttrycker sig under matcherna då?
-Har du sett en match live på plats?

Självklart finns flest idioter i storstads klubbarna, som t.ex. DIF, AIK, Malmö, Göteborg och Hammarby etc. Men idioter hittar du i alla hörn & kanter. Men supportrar är det inte!

Medlem

Man behöver egentligen inte gå in speciellt teoretiskt i ämnet utan kolla på det praktiska:

- Har e-sporten problem med våld?
Nej, möjligtvis har något tangentbord, en mus eller en skärm dött men jag har då aldrig sett, eller hört, om en person som blivit misshandlad i samband med e-sport. I fotboll kan till och med en lokal "byamatch" (som det kallas i Skåne) bli våldsam - sportvåld är knappast isolerat till allsvenskan.

- Är det ett lika stort polisuppbåd på Dreamhack som på en fotbollsmatch? Eller en vanlig festival för den delen?
Knappast. Det går väl en handfull poliser och patrullerar i skift både för att göra reklam för sig och för att beivra stölder. Tänk på att Dreamhack har betydligt fler besökare än de flesta matcher och till och med festivaler samtidigt som lokalerna är överfyllda av stöldbegärligt och lättillgängligt gods.

- Har vi blivit mer våldsamma sedan dataspel blev populära?
Nej, allt talar för att vi blivit betydligt mindre kriminellt våldsamma de senaste 20 åren. Om det beror på spelen eller ej kan man diskutera men statistiken går inte upp. När och där min far växte upp var det mer eller mindre allmänt accepterat att ge någon man inte gillade "lite stryk".

Även krigen i världen har blivit betydligt mindre barbariska de senaste 100 åren efterhand som tekniken ger oss möjlighet att se vad som verkligen händer i dem.

- Människan har alltid varit våldsam.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Nunk:

Ingen som kan göra han som en model till skyrim? Då jävlar... OOOHOOOOO DET BARA BUBBLAR I MIG DÖDAAA AHAÅÄÄÄAÄÄää.......

Kommentarer som den här bidrar ju inte direkt till att ge en normal bild av gamers..


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av TheRob:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av TheRob:
Skrivet av DarkZide8:

Alltså, jag tycker det är hemskt att han pratar om "onda människor" som om de här huliganerna inte var människor som alla vi andra (en av dem har förresten anmält sig själv till polisen för dådet... så "ond" var man då).

Det är förresten en myt att huliganer inte gillar sport och det är nog med störst sannolikhet att den kulturen som finns kring fotboll har inspirerat dem till att "slåss för sitt lag".

Skyll på tv-spel, skyll på "onda människor" och se inte er själva i spegeln alls - ja så ska ni nog bli av med huliganer för evigt.

Ledsen att inte hålla med dig, huliganer är inte supportrar. Dom är där för att slåss, och de skiter i laget. Deras sk. verklighet är att boka "slåss" möten med andra huliganer, för att det stimulerar dom.

Det är inte supportrar, utan huliganer som inte ens ska få närma sig en fotbollsarena. Jag vet inte hur mycket böter respektive klubbar har fått böta, för dessa inkompetenta idioter. De har ingenting på en match att göra, man kan lika gärna slänga in alla huliganer i en bur, så får dom slåss hur mycket dom vill. Men inte under en match som skall handla om nöje och man ska inte behöva kännas sig obekväm för att kolla på sporten man älskar.

De är fotbollfans och att påstå annat är att bara göra det bekvämt för sig själv, sen hur de väljer att supporta sin klubb är där det skiljer sig.

Han lämnade in sig själv, JA. Gud vad bra, men Polisen vet inte ens ifall det var han som gjorde det. Men han verkar jättesnäll faktiskt, han har bara sparkat ihjäl en 4-barns pappa. Han är en riktigt fin människa, sånt här folk ska inte ens få vara på gatan. Har man tendens till att orsaka våld och slå människor, så skall man inte ens få vara på gatan.

Sen kan du säga att det är fotbollsfans w/e, det är folk som inte ska vara på fri fot. Dom är brottsliga, och jag skulle inte kalla dom fans. Då det ända dom orsakar är hat emot sig själva, samt ger böter åt den klubb "dom" älskar. De orsakar satt familjer inte vågar gå på matcherna, för att dom är oroade över vad som kan hända.

Du kan allvarligt inte påstå att detta är fans, eftersom intresset ligger i att puckla på folk och inte heja på sitt lag. Vet du hur dom uttrycker sig under matcherna då?
-Har du sett en match live på plats?

Självklart finns flest idioter i storstads klubbarna, som t.ex. DIF, AIK, Malmö, Göteborg och Hammarby etc. Men idioter hittar du i alla hörn &amp; kanter. Men supportrar är det inte!

Jag har aldrig sagt att han är snäll och att han inte ska bli straffad, utan mer menat att idén om att vissa människor är goda och andra människor är onda är patetisk och alltid används när man försöker skylla bort sig problemen. Vi alla har tendensen att göra något lika korkat som huliganerna om rätt ingredienser finns till - och tydligen gör de det inom fotbollskulturen.

Och jo, de är fotbollfans. De dyker inte upp från något svart hål i tidsrymden utan de går på matcherna, köper tröjorna, halsdukarna, lär sig klacken osv och sen nånstans där går något snett. De kanske börjar umgås med fel folk eller börjar inbilla sig att man ska visa sin lojalitet genom att gå extra milen för sitt lag. Det kan vara många olika anledningar - men det är knappast vilken våldsbenägen idiot som blir huligan, det är en våldsbenägen idiot som också råkar tycka om fotboll

Medlem
Medlem
Skrivet av sereman:
Skrivet av Superfire94:
Skrivet av sereman:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av sereman:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sereman:

Breivik, han spelade call of duty flera dagar i rad för att kunna döda så många ungdomar som möjligt, och det lyckades han med.

Om du någonsin avfyrat ett riktigt vapen eller gjort lumpen skulle du snabbt se att det finns INGET du kan lära dig i CoD som kommer göra dig till en bättre skytt eller mördare.

Lika absurt som om någon skulle bli bättre bonde av att spela farmville.

Är du dum på riktigt eller? Arma 3, som USA´s arme använder, är gjort för att se hur snabba reaktioner nya soldater har innan man släpper de till skjutebanan med riktiga vapen. Man lär nog en hel del när man spelar krigspel. Och det här som hände nu, kan man lära från GTA V, Saints Row, man kan sparka ihjäl folk presis hur som helst. Men som sagt, för oss flesta är det bara spel, och vi vill inte lära något när vi spelar det. Skillnad varför spel är värre än till ex. musik / film, är att i spel du gör själv allt.

Är du dum på riktigt eller? jämförde du nyss Arma&amp;amp;#039;s skjutande och vapenfysik med Cod&amp;amp;#039;s?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/breivik-spelade-sju-timmar-o...

– Vi vet att han har varit enormt uppslukad av att spela och vi vet att många av de begrepp som han använder sig av är hämtade från spelvärlden. Och vi vet också att han har förklarat hur han gick som på autopilot, som i ett spel, när han utförde massakern på Utøya, säger försvararen Geir Lippestad till tidningen.

Case closed.

Till att börja med så finns det en otrolig mängd spel. Det finns tillräckligt många för att alla ska kunna hitta ett spel dom gillar att spela. Därför är det meningslöst att säga att någon spelat ett spel innan dom gjorde ditt eller datt. Det är som att säga att någon läst en bok eller kollat på TV. det är irrelevant.
Men tillbaka till Breivik. Att säga att han har spelat 2 av de populärare spelen i världen är inte särskilt konstigt. det är inte konstigare än att han hade läst någon av de populäraste böckerna eller kollat på någon populär serie eller film innan. Det som gör att just spel är intressant är för att det är populärt att klaga på. på samma sätt som till exempel rollspelare var satanister och rocken var roten till all ondska på sin tid.

Jag vet inte om du har spelat CoD men om du har det och har lite koll på hur vapen fungerar så borde du veta att CoD inte går att se på som en krigssimulator. Då den har väldigt lite verklighetskoppling överhuvudtaget. Jag kommer inte bli bättre på att skjuta av CoD än vad jag blir bra på att spela fotboll av FIFA. För tro det eller ej men att försöka Quick-scopa någon IRL skull nog troligare leda till att du får en blåtira snarare än att du lyckas träffa något alls.

Läser folk nyheter över huvud taget? Vapen kunde han hantera redan innan, men han blev bättre skjuta med att spela Call Of Duty.

"Anders Behring Breivik har beskrivit hur han "tränade" för attackerna han som genomförts i Norge förra sommaren med hjälp av datorspelet Call of Duty: Modern Warfare.

Den 33-årige sa att han övade hans skott med hjälp av en "holografisk siktar enhet" om kriget simulering spel, som han sade används av arméer runt om i världen för utbildning.

"Du utvecklar mål-förvärv", sade han. Han använde en liknande produkt under fotograferings attacker som lämnade 69 döda på ett politiskt ungdomsläger på ön Utøya den 22 juli.

Att beskriva spelet, sade han: "Den består av flera hundra olika uppgifter och en del av dessa uppgifter kan jämföras med en attack, på riktigt Det är därför den används av många arméer i världen Det är väldigt bra för att inhämta erfarenheter relaterade till.. Sikten system. "

Han tillade: "Om du är bekant med en holografisk sikte, det är uppbyggt på ett sådant sätt att man kunde ha gett den till din mormor och hon skulle ha varit en super skytt Den är utformad för att användas av vem som helst I verkligheten kräver det.. mycket lite utbildning för att använda den på ett optimalt sätt. Men naturligtvis det hjälper om du har övat med hjälp av en simulator. "

jag har ett holografisk sikte på ett av mina gevär och man blir inte bättre skytt för att man använt ett liknande sikte i ett spel.
möjligtvis lär man sig att man ska titta genom glaset och använda röda punkten att sikta med.
Men om man inte fattade det instinktivt är man nog hjärndöd.

Om något tror jag man kan bli en sämre skytt av att spela mycket fps.
Tror risken finns att man sätter för stor press på sig själv i skottögonblicket och blir besviken och irriterad när man inte alls är lika duktig i verkligheten.
Alla känslor och tankar som virvlar runt i huvudet kommer sedan göra att nästa skott blir ännu sämre.

Medlem

Mnh, jag är ju också av åsikten att dataspelsvåld kan ge upphov till en viss avtrubbning, och att det borde finnas gränser på vilken typ av spel som borde finnas, då tillverkare knappast klarar av göra det själva. Unga människor är lättpåverkade, så är det bara.
Med det sagt så är Olofsson oerhört pinsam i sina uttalanden. Huliganism eller supportervåld har inget med tv-spel att göra.

Nu är jag knappast någon expert på området, men jag får det intrycket att det rör sig om ett gäng individer som aktivt söker sig till konflikter, finns ingen så provoceras gärna någon fram. Ifall dom inte bara lyckas hetsa varandra till att slå ihjäl varandra så bestäms gärna träff där dom kan "göra upp". Fotbollsandan är säkert det som förenar från början, men där efter är det det gamla klassiska "vi mot dom" och "broderskaps" känslor som gäller där ingen minsann ska snacka skit om "laget", för då blir det stryk. Ett gäng bråkstakar helt enkelt, som förstör sporten för alla.

Att fantisera ihop detta med tv-spels våld är ju på gränsen till efterblivet. Huliganer är samma typ av människor som nynazister eller vänsterns stenkastere, mestadels unga killar utan för många hjärnceller som väljer en "sida" som en ursäkt att slåss mot en andra. Skulle tro att grupptillhörigheten och styrkan ihop med likatänkande kombinerat med en gemensam "fiende" är den stora drivkraften, medans sport och politiskt tänkande bara är en ursäkt för att få slå på någon och känna sig så där lite mäktig, som skolgårdens mobbare antagligen gör.

Tv-spel...pffff!

Medlem

Kan inte nån bara ta och köra hem stackarn till ålderdomshemmet igen? Han är ju uppenbart vilsen och förvirrad...

Medlem

Så gamla människor borde inte ens ha rätten att uttala sig om spel.

Medlem

Jag skyller inte på spelvåld att saker händer i verkliga världen men jag tror det bidrar till en avtrubbning av samhället.

Jag har spelat spel sen Commodore 64 och ställer mig frågande till utvecklingen av just våldet i spel.

Det är lätt att bara skaka av sig och ignorera hur samhället ser ut men accepteras till exempel diskussion kring lättklädda (eller avklädda) tjejer mer eller mindre än den kring grafiskt våld och belöningar för att sparka ihjäl folk?

Tänk efter lite längre innnan du svarar, nästa gång kanske du sitter där själv med en dotter som (påverkas?) av hur medier målar upp en bild hur hon ska vara.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Jag lyssnar inte på insnöade gubbskrällen och så, men jag kan ju en del om dem. För jag har ju som gamer lärt mig vad de är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att gamla människor ges utrymme att häva ur sig dynga utan att ha någon aning om verkligheten. Jag tror inte det är särskilt bra.

Väl alla har rätt att säga vad de tror är rätt.

Medlem

Penn och Teller tar som vanligt upp ämnet på ett pedagogiskt men ändå klockrent sätt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Vad gör han annars då han inte svamlar om någon han ej förstår och för honom är "nytt" och skrämmande?! Skanderar om svavel på något väckelsemöte?! ay ay ay chaim yankel!

Inaktiv

ALLT ANNAT KAN OCKSÅ HÄNVISAS(ÖVRIGT) TILL DET SOM VISAS PÅ TV,DATORN,VIDEO.DU SKA PERSONLIGEN STÅ TILL SVARS FÖR DINA EGNA GÄRNINGAR(SYNDER).ÄVEN OLOFSSON SOM TYCKER OM ATT HYCKLA:down:

Skriv svar