Vad hände med Wing Commander och dylikt?

Skribent
Vad hände med Wing Commander och dylikt?

Det finns vissa spelgenres som helt har dött ut. Spelgenres som jag själv växte upp med och i mångt och mycket var PC:ns bread and butter. Nu pratar jag om peka och klicka-spelen men fram för allt rymdspelen så som Wing Commander. Sen har simulatorspel som Falcon 3.0 också försvunnit. Spel man var tvungen att investera stor tid i att läsa manualer och lära sig flygmanövrar.

Faktum var ju att manualen till till Falcon 3.0 var något som liknade bibeln. Men då försökte spelet också simulera hur det var att flyga en F-16 med alla spakar och knappar som hör till ett stridsflygplan. Microsoft hade ju också sin Flight simulator-serie som var lika avancerad men då handlade det om vanliga trafikflyg.

Egentligen undrar jag lite vad som hände? Ett tag är var det som att de mer avancerade spelen kom till PC, och då pratar jag inte om grafik utan om spelmekanik. Men åt andra sidan så var det ju en tid då man var tvungen att kunna lite om datorer och MSDOS för att ens kunna navigera en dator. De som höll på med datorer var kanske mer vana att hålla på att mickla, att spelen då hade samma approach var kanske inte så konstigt. Nu säger jag inte att konsolspelare var "dummare". Utan bara att det är skillnad från Windows idag och att måsta kunna kommandon i Dos-promten, alla höll inte på med datorer på den tiden helt enkelt.

Men jag saknar den den där genren som rymdspelen och även simulatorspelen. Bara det att man köpte joysticks till sin PC är ju något som anses unikt idag. Min Wingman Extreme fick gå många flygmatcher innan den lämnade in och dog. Idag finns inte ens en tanke på att köpa en joystick. Jag minns att X-Wing Alliance hade ett joystick-krav till och med och det är väldigt unikt idag. Nu kan man få bra känsla med analoga styrspakar också men det är inte samma sak. Hoppas nu att Chris Roberts kan blåsa liv i spaceshooter-genren igen med sitt mastodont projekt Star Citizen.

Peka och klicka- genren har väl fått lite uppsving igen i och med paddor och mobiler, de passar ju utmärkt på touchskärmar. Men jag säknar ändå Roberta Williams gamla spel som King's Quest och Police Quest. Den tiden när Sierra var likhetstecken med dessa äventyrsspel. Sen taktiska militärshooters från den tiden var ju något helt annat också. De har väl inte så mycket försvunnit som ändrat form mot CoD och Rainbow Six-spelen. Rainbow Six i början handlade ju lika mycket om planering som att utföra uppdraget. Sen gjorde ju Novalogic en massa militärspel. De gjorde ju bland annat Delta Force, som då ansågs lite mer arcadigt än just R6. Men de hade ju massa flygspel och tankspel under sig också. Undrar just vad som hände med dem?

Kanske är jag nostalgisk, men jag saknar dessa typer av spel. Kändes om det var mer variation på allt. Idag så försöker många klämma in alla spel i en och samma tratt. Men det är på ett vis förståligt också. Företagen försöker rikta sina spel mot vad som säljs mest, att försöka med något nytt eller retro kan vara ekonomiskt farligt. Åt andra sidan har vi ju indieutvecklarna, de vågar lite mer vilket är tur.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Vad hände med Wing Commander och dylikt?

Jag känner knappt inga "gamers" som gillar simulatorer, folk spelar av andra anledningar än att skaffa sig ett till "jobb". Fast det är ju lite motsägelsefullt när MMO-genre är populärare än någonsin hehe

Medlem

Jag har en kund på jobbet som är helt galen i Flight Sim. Han och en av hans vänner spelar det. Själv har jag aldrig riktigt fattat grejen. Nu lyfter jag, nu sätter jag kurs mot Paris, nu håller jag koll på höjdmätaren och hastighetsmätaren i 2,5 timme, nu landar jag. Det krävs ett stort intresse för flygkonsten för att uppskatta det.

Medlem

Vanliga civil Flyg Sim har jag inte förstått mig på heller... Däremot spel som DCS: A10, och gamla IL-2, de har man nötat ordentligt för några år sedan!

Skribent

IL-2 är ju riktigt bra!

Civil flyg på papper kanske inte låter så intressant, men jag har själv haft rätt kul med Flight Simlulator. Satt och LAN:ade det någon gång minns jag. Slutade med att vi gav varandra utmaningar, flyga mellan skyskrapor eller följa john. Att liksom sandbox-stil skapa spelandet. Var rätt kul där emellan dödsmatcherna i DOOM.

Men ja vi har ju fått Goat Simulator nu, så jag kanske inte ska klaga på att det inte finns några sim-spel


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

IL-2 är ju riktigt bra!

Civil flyg på papper kanske inte låter så intressant, men jag har själv haft rätt kul med Flight Simlulator. Satt och LAN:ade det någon gång minns jag. Slutade med att vi gav varandra utmaningar, flyga mellan skyskrapor eller följa john. Att liksom sandbox-stil skapa spelandet. Var rätt kul där emellan dödsmatcherna i DOOM.

Men ja vi har ju fått Goat Simulator nu, så jag kanske inte ska klaga på att det inte finns några sim-spel

Jo, den manualen lär ju vara toktjock - med tanke på att den innehåller all näring en get behöver...
Älskar Wing Commander och hoppas stort på Star Citizen.
"The price for freedom is eternal vigilance"

1
Skriv svar