Tvångsmässigt spelbeteende

Redaktör
Ponny
Tvångsmässigt spelbeteende

Jag kallar det spel-ocd. Låt mig förklara: Jag kan inte – får inte – spela uppföljaren om jag inte upplevt originalet tätt inpå; en serie måste spelas i ett svep. Det spelar ingen roll om det är en resa jag gjort en eller två gånger tidigare, för ska jag ta del av fortsättningen måste jag återvända till rötterna.

Fast egentligen lider jag inte särskilt stora kval. Min spel-ocd är rätt mysigt när allt kommer omkring. Och jag är inte den som är den: Jag kan göra undantag om serien är väldigt löst sammansatt eller om jobbet kräver omedelbar handling.

Men okej, ibland stjäl mitt spel-ocd tid. Några av titlarna som får hjärtat mitt att bulta just nu är #The Witcher 3: Wild Hunt, #Dragon Age: Inquisition och #Assassin's Creed: Unity. Gott så, den här trion har potential att på allsköns sätt blåsa mig av stolen.

Det är nu det blir komplicerat: För att min sjuka lilla hjärna ska tillfreddställas och jag "kvalificera" mig till att spela dem måste jag spela eller (i de flesta fall) återuppleva: #The Witcher, #The Witcher 2: Assassins of Kings,#Dragon Age: Origins, #Dragon Age II, #Assassin's Creed, #Assassin's Creed II, #Assassin's Creed: Brotherhood, #Assassin's Creed: Revelations, #Assassin's Creed III och #Assassin's Creed IV: Black Flag. Plussa på med sidospår i form av filmer, serier, böcker och spinoff-spel.

Jag är nog mycket galen samt lite dum i huvudet.

[ia=934182; large]
Assassin's Creed: Unity tillkännages. Bamseponnylogik: Måste spela om hela serien.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Tvångsmässigt spelbeteende

Hehe, känner igen mig lite. Brukar dock klara mig med sammandrag av handlingarna. Har man tur så finns det nån som spelat in nått schyst sammanfattningsmaterial på youtube

Medlem

Det är alltid roligast att spela en uppföljare när man har en relation till serien sen tidigare. Om det är ett spel med fokus på storyn så är det nästintill ett krav.

Medlem

Jag håller ju på att nöta igenom Metal Gear Solid-serien bara för att komma ikapp inför 5:an

Medlem

Där känner jag igen mig faktiskt. Kan t o m känna av det här beteendet med favoritserier som haft långa uppbrott. Då ser jag gärna om sista 15-20 minuterna av föregående för att med rätt "sinnesstämning" ta mig an det nya avsnittet.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag har det när det gäller filmer. Kommer det ut en ny del i en filmserie, så måste jag bara ha ett filmmaraton med tidigare delar innan. Kan bli lite långa maraton ibland, till exempel The Hobbit, LOTR eller Harry Potter, eller Avengers då alla solofilmer typ hör ihop också

Detta här även hänt med TV-serier då tid inte funnits att fortsätta kolla på dom, då har det blivit att man börjat om igen.
När jag tänker efter så är det nog likadant när det att gälla bokserier. Vet inte hur många gånger jag börjat att läsa om Robert Jordans Sagan om Drakens återkomst när man haft ofrivilliga uppehåll i läsandet.

Men det är ju bara underhållande och trevligt, så mig gör det ingenting


signatur
Redaktör
Ponny

Jag är inte ensam!!!

Skrivet av Bennii:

Det är alltid roligast att spela en uppföljare när man har en relation till serien sen tidigare. Om det är ett spel med fokus på storyn så är det nästintill ett krav.

Verkligen! Men mitt problem är att jag måste ha spelat föregångaren senast nåt år innan. Annars blir jag tvungen att spela om.

Skrivet av Luftman:

Jag håller ju på att nöta igenom Metal Gear Solid-serien bara för att komma ikapp inför 5:an

Köpte nyss Legacy Collection. Need I say more?

Skrivet av jonis:

Där känner jag igen mig faktiskt. Kan t o m känna av det här beteendet med favoritserier som haft långa uppbrott. Då ser jag gärna om sista 15-20 minuterna av föregående för att med rätt "sinnesstämning" ta mig an det nya avsnittet.

Betydligt mindre tidskrävande än att se om hela himla säsongen. Den där idén tar jag med mig!

Skrivet av Tune:

Hehe, känner igen mig lite. Brukar dock klara mig med sammandrag av handlingarna. Har man tur så finns det nån som spelat in nått schyst sammanfattningsmaterial på youtube

Gjorde faktiskt så med The Wolf Among Us, när andra delen släpptes. Fast okej, jag såg heeela första avsnittet. Fast å andra sidan är det inte tjugo timmar långt.

Skrivet av Torakan:

Jag har det när det gäller filmer. Kommer det ut en ny del i en filmserie, så måste jag bara ha ett filmmaraton med tidigare delar innan. Kan bli lite långa maraton ibland, till exempel The Hobbit, LOTR eller Harry Potter, eller Avengers då alla solofilmer typ hör ihop också

Detta här även hänt med TV-serier då tid inte funnits att fortsätta kolla på dom, då har det blivit att man börjat om igen.
När jag tänker efter så är det nog likadant när det att gälla bokserier. Vet inte hur många gånger jag börjat att läsa om Robert Jordans Sagan om Drakens återkomst när man haft ofrivilliga uppehåll i läsandet.

Men det är ju bara underhållande och trevligt, så mig gör det ingenting

Ofta ett kärt besvär, jag håller med! Håller just nu på med Avengers och alla filmer kring hjältarna.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

En månad sen men...

Mitt tvångsbeteende i spel är att konstant ladda om, att ha fullt med ammunition. Som i Mass Effect trycker jag på R efter varannan NPC. :s

Tänkte på det igår när jag spelade. Laddade ned en mod som ger mig oändligt med ammo. Skönt!

1
Skriv svar