Glädjen blir mitt svärd, känslorna min sköld

Redaktör
Ponny
Glädjen blir mitt svärd, känslorna min sköld

Förra året sprang jag Göteborgsvarvet. Fast okej, "sprang" är väl att ta i. Men jag tog mig åtminstone runt de 21 kilometrarna; lunkandes, pustandes, smärtandes. Det satte sina spår. Efteråt var jag apatisk av utmattning, hade blåsor under fötterna och rödglödgade skavsår mellan låren (alla som väger en del kilon för mycket och springer alldeles för långt vet precis vad jag menar).

Där och då, under mitt inferno, hatade jag livet. Att spendera tre timmar på svarta tankar och brinnande smärta är tre timmar för mycket. Särskilt när man i vanliga fall rätt ofta är en glad lax och i synnerhet när Göteborgsvarvet i ens lilla värld är en symbol för någonting väldigt fint.

Så vill jag att det ska bli igen. Därför skiter jag i konkreta tidsmål i år. Istället siktar jag på någonting mer abstrakt: Innan, under och efter loppet vill jag känna glädje. Den ska bli mitt svärd. Känslorna, de positiva, ska vara min sköld. Jag säger inte att det kommer bli lätt, men just därför rustar jag mig med svärd och sköld.

Om någon förresten tycker att jag bloggar med regelbunden oregelbundenhet har någon alldeles rätt.

[ia=933761; large]Det där varvet som jag sprungit sju gånger. Tror jag. Vi säger cirka.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Glädjen blir mitt svärd, känslorna min sköld

Vad du har för tid på halvmaran i Göteborg? Inte för att jag springer själv, utan mer av ren nyfikenhet.

Bamseponny travar, han springer inte!

Och jag är inte så förtjust i att kallas "Någon", hur rätt jag än har.
Jag har ett pseudonym dammit!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skribent

Kommer slänga sill framför dina fötter, precis som de gjorde med Jesus när det begav sig.


signatur

I am the black wizards.

Skrivet av Johan Olander:

Kommer slänga sill framför dina fötter, precis som de gjorde med Jesus när det begav sig.

Makrill blir det väl?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skribent
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av Johan Olander:

Kommer slänga sill framför dina fötter, precis som de gjorde med Jesus när det begav sig.

Makrill blir det väl?

Snart säger du väl att det heter strömming också. Herre min je...


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Jag skulle personligen aldrig kunna motivera mig själv till att springa något lopp över 100 m. Så där har du en sak att glädjas åt; Du springer, trots smärta, trots trötthet och plåga. Det om något är ju beundransvärt!

Nu ska jag sitta (okej då, halvligga) i soffan och göra absolut ingenting. Hej!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Bennii:

Vad du har för tid på halvmaran i Göteborg? Inte för att jag springer själv, utan mer av ren nyfikenhet.

Mitt personbästa är sex år gammalt: 1:50:41. Fast det var från Stockolm. Samma år sprang jag dock Gbg-varvet nio sekunder långsammare: 1:50:50. Det är mina två i särklass snabbaste tider. Annars har jag legat på 2:00-2:30.

... Och det är ändå långt ifrån där jag är idag. Tids nog ska jag tillbaka till dom tiderna och mer därtill. Det är drömmen. Men jo, det kommer ta tid.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Xzander:

Jag skulle personligen aldrig kunna motivera mig själv till att springa något lopp över 100 m. Så där har du en sak att glädjas åt; Du springer, trots smärta, trots trötthet och plåga. Det om något är ju beundransvärt!

Nu ska jag sitta (okej då, halvligga) i soffan och göra absolut ingenting. Hej!

Haha, sant! Det gäller att ha perspektiv


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

Johan och Traveller: SLUTA BRÅKA! Och släng istället choklad vid mina fötter. Jesus är sååå 33 e.kr.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Bennii:

Vad du har för tid på halvmaran i Göteborg? Inte för att jag springer själv, utan mer av ren nyfikenhet.

Mitt personbästa är sex år gammalt: 1:50:41. Fast det var från Stockolm. Samma år sprang jag dock Gbg-varvet nio sekunder långsammare: 1:50:50. Det är mina två i särklass snabbaste tider. Annars har jag legat på 2:00-2:30.

... Och det är ändå långt ifrån där jag är idag. Tids nog ska jag tillbaka till dom tiderna och mer därtill. Det är drömmen. Men jo, det kommer ta tid.

Det skulle jag ändå säga är en bra tid för en fritidsmotionär som säger sig vara i dålig form. Rask promenadtakt är 6km i timmen så även om det tog 2.30 kan inte ha vilat vid varje busshållplats.

Gocomics.com


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag har hållit på och harvat mellan 5 och 10k i snart två år nu så jag är mäkta imponerad.

Mvh

Fellow chub rub bro.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Rocky Dennis:

Jag har hållit på och harvat mellan 5 och 10k i snart två år nu så jag är mäkta imponerad.

Mvh

Fellow chub rub bro.

Aw. Thänx mäjt! <3


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Johan och Traveller: SLUTA BRÅKA! Och släng istället choklad vid mina fötter. Jesus är sååå 33 e.kr.

VI HAR YTTRANDEFRIHET I DET HÄR JÄKLA LANDET!


signatur

I am the black wizards.

Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Johan och Traveller: SLUTA BRÅKA! Och släng istället choklad vid mina fötter. Jesus är sååå 33 e.kr.

VI HAR YTTRANDEFRIHET I DET HÄR JÄKLA LANDET!

OCH VI HAR INGEN CHOKLAD!

(faktiskt så byter jag gärna min yttrandefrihet mot en låda choklad, så får jag någon användning av det. ...mmm..chklaad)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Det är något fel på rubriken, borde det inte stå:

"Katten blir min glädje, tassarna min sköld?"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör
Ponny
Skrivet av walter_iego:

Det är något fel på rubriken, borde det inte stå:

"Katten blir min glädje, tassarna min sköld?"

Nej, nej! Det är jag som agerar mänsklig sköld för mina katter.


signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av walter_iego:

Det är något fel på rubriken, borde det inte stå:

"Katten blir min glädje, tassarna min sköld?"

Nej, nej! Det är jag som agerar mänsklig sköld för mina katter.

Det låter bra "Defender of the Kitties"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar