Rekommendera mig ett bra Point&Click/Äventyrsspel.

Rekommendera mig ett bra Point&Click/Äventyrsspel.

Även om det här är genren som ligger mig närmast om hjärtat så har jag missat ett eller annat härligt äventyrsspel. Så därför frågar, nej, ber jag alla er forumiter att rekommendera de point&click och äventyrsspel som ni själva har goda minnen, och helst positiva minnen av.

Det spelar ingen roll om ni nämner något jag redan känner till, släng ut det bara, så länge det har skön stämning eller/och härlig humor så är jag tacksam. Men det är inget krav. Åldern gör heller inget, nytt som gammalt.

Fire away.

Toonstruck vill jag nämna. Likaså Primordia.
Får inte glömma LOOM


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Broken Sword är ju trevligt.

Medlem

Nu är inte point & click min genre, öht. Men ett spel som ofta nämns i de här sammanhangen är ju naturligtvis Grim Fandango.

Inaktiv

Indiana: The fate of Atlantis
Day of the Tentacle
Sam & Max hits the road
Monkey Island 1,2,3
The Dig

Alla dessa kan väl räknas som klassiker. Och oerhört bra !

Medlem

Min favorit i genren har alltid varit Legend of Kyrandia 2: The hand of Fate.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Broken Sword
Leisure suit Larry 6 & 7 (beror på din humor, I personally love em)
Simon the sorcerer

+ bleaks lista är väldigt fin.

Medlem

The Book of Unwritten Tales är ett bra peka klicka spel.
Finns även fortsättningar som jag inte har provat.
Skön humor som ofta är meta


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Bland de äldre är Broken Sword och Gabriel Knight serien bra

Men har även dykt upp ett par på senare tid som är kanon, några indie: Gray Matter, Resonance och A new Beginning

Medlem

Testa Heroine's Quest. Det är dessutom gratis!

Medlem
Skrivet av bleak:

Indiana: The fate of Atlantis
Day of the Tentacle
Sam & Max hits the road
Monkey Island 1,2,3
The Dig

Alla dessa kan väl räknas som klassiker. Och oerhört bra !

Håller med helt, sjukt bra spel hela högen. Skulle dock vilja lägga till
Beneath a Steel Sky och Discworld


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Många bra tips, många grymma spel!

Tyvärr har jag redan de flesta av dem i min samling, förutom Heroine´s Quest som jag nu laddat ned. Tack för tipsen och fortsätt tipsa om fler, kanske har missat något mer.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Antar att du redan har koll på Kings Quest serien? Skön amiga/C64 nostalgi

Whispered world är väl okej, snyggt som bara den estetiskt, men huvudkaraktären låter som en deprimerad Adam Sandler i Little Nicky.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av cityzenx:

Antar att du redan har koll på Kings Quest serien? Skön amiga/C64 nostalgi

Jo då, riktigt sköna lir, allihop, förutom den de gjorde i 3d, vad hette den nu igen, kommer inte ihåg.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Många bra spel inom den här genren

Broken Sword 1 och 2 (del två finns för övrigt med Humble Bundle: PC and Android 9 och versionerna som ingår är Android, PC, Mac och Linux)

The Dig, idag verkar många gilla det, när det kom fick det en del kritik men överlag ett bra spel med pussel som varierar från enkla till svåra

Full Throttle, en klassiker helt enkelt

Maniac Mansion, ett måste för LucasArts fans

Monkey Island serien, de två första är de bästa och del två är fortfarande ett av de bästa spelen jag spelat inom den här genren, ett måste för alla som gillar adventure spel och svåra pussel.

Wallace & Gromit Season 1, enklare spel men med samma härliga humor från serien, ett måste om man gillar serien

Legend of Kyrandia serien var Westwoods försök till att göra adventure och även om det första spelet hade sina brister så var det inget dåligt spel. Hand of Fate (andra delen) gillade jag nog mer och det tredje spelet har jag bara läst om (många verkar anse det var det sämsta i serien).

Sierra´s Quest spel:
Police Quest
King´s Quest (To Heir is Human är nog min favorit av de jag spelat än så länge)
Space Quest, tillhör nog favoriten bland Quest spelen
Leisure Suit Larry, om man gillar sjuk humor

Tex Murphy serien:
Mean Streets, det första spelet i serien där det även fanns med en arkad del. Väldigt mycket åkande fram och tillbaks (man styr en hover för att ta sig från ställe till ställe och det ingår även en karta som visar ett par ställen som kan vara av intresse).

Martian Memorandum, då första spelet mer var av slaget att intervjua folk (där en liten del var av det mer traditionella adventure slaget) så är MM mycket mer likt gamla LucasArts spel.

Under A Killing Moon, spelet som på allvar fick Tex att bli framgångsrik hos många adventure fans och jag förstår varför. Enklare än de två första och bättre överlag. Spelet ses ur första person där karaktärerna är inklippta. Så här gör man interaktiv film, dagens utvecklare har en hel del att lära från senare Tex Murphy spel.

Pandora Directive, spelar det nu och det är än så länge favoriten i serien. Svårare spel och en mer intressant story.

Overseer, inte spelat men många verkar gilla det.

Gratis spel:
Beneath A Steel Sky
Lure of the Temptress

Spel jag inte själv spelat mer än demo av eller enbart läst och sett videos från men som verkar vara väldigt bra spel:

The Longest Journey
BlackWell serien
Syberia 1-2
Runaway serien
Walking Dead, Telltale

Kan även rekommendera första Myst och tredje spelet Exile (Riven är av många ansett som ett av de svåraste spelen som någonsin gjorts när det kommer till pusselspel). Spelar nu Myst IV : Revelations och gillar det, grafiskt är det ett väldigt snyggt spel och den bästa biten måste nog vara att det nu även går att få höra det man läser, ökar inlevelsen enormt.

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av cityzenx:

Antar att du redan har koll på Kings Quest serien? Skön amiga/C64 nostalgi

Jo då, riktigt sköna lir, allihop, förutom den de gjorde i 3d, vad hette den nu igen, kommer inte ihåg.

Du menar King´s Quest 8? Har spelet men bara kört demot som jag gillade (kan dock ha berott på att jag gillar RPG då KQ 8 mer verkar vara ett RPG spel med inslag av pussel)

Medlem

Kingdom O' Magic.
Men dock är det riktigt gammalt och går nog inte att spela med dagens standard, men humorn är helt sjuk! T.e.x. en av alla äventyr, om jag inte missminner mig, var att stjäla draken, döda prinsessen och rädda skatten.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

1
Skriv svar