World Of Warcraft - Undersökning

Medlem
World Of Warcraft - Undersökning

Hej alla WoWare!

Jag gör mitt gymnasiearbete som handlar om skillnaderna mellan de olika spelsätten inom WoW. Jag skulle uppskatta om alla ni som spelar kan svara på ett par frågor.

1.Vilket spelsätt spelar du/föredrar du?
PVP
PVE
RP

2.Varför spelar du/föredrar du det spelsättet?

Medlem

Konstigt ämne som du har valt men låter spännande ändå!

Rangordningen måste nog bli PVE först åtminstone, tätt följt av PvP. RPar inte.

Har aldrig varit en särskilt stark PvP spelare då jag alltid har hatat momentet av spänning i det hela. Svettningar, darrningar och hjärtklappning är obehagligt och därför så föredrar jag PVE där man precis vet vad som händer och alltid kommer att hända. Förutsebarheten är större och det gör att jag är bättre tills mods. Dessutom så är det mäktigare känsla att döda en stor boss drake/whatever än att ha ihjäl en annan spelare. Dessutom så är klasserna allt för obalanserade och/eller har för stora fördelar gentemot varandra så att det inte blir en jämn strid och skapar bara dåliga känslor hos mig. PVE ftw alltså.

Hoppas det räcker och lycka till med arbetet!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag har alltid varit såld på PvP.

En stor anledning till detta var att jag aldrig riktigt kunde lägga så mycket tid på en lång session som raids kräver; PvP är mer casualvänligt och ger en snabbare "fix". Sen finns det för mig inget mer tillfredställande i ett spel än att känna mig i ett med mina kontroller och karaktär mot den största möjliga utmaningen - andra människor.

Lycka till!

Medlem

Jag spelar inte för tillfället men har gjort det i ett par år totalt sett. Huruvida jag har riktat in mig mot PvE eller PvP har gått lite i vågor. I The Burning Crusade mixade jag raids och PvP då jag tyckte att båda var riktigt roliga och arenaläget kändes fräscht. I WotLK gick jag tillbaka till kärnan och fokuserade på raidande, PvP kändes inte längre intressant. Storyn kopplad till PvE i WotLK var fantastisk och raiderna riktigt bra i mitt tycke, så det kom sig naturligt att det mesta av tiden lades ner där.

När möjligheten att levla genom PvP erbjöds senare blev det ett riktigt skönt alternativ till dungeons och questande. En PvP-alt kunde byggas från grunden och att hoppa in och köra några matcher kändes ganska kravlöst och kul (tänk DotA eller LoL).

Anledningen till att jag totalt sett har lagt ner så mycket mer tid och energi på PvE än PvP är att det är någonting som WoW har som jag upplever att jag inte kan få någon annanstans. WoW:s PvP är det egentligen ingenting fel på men det finns redan så många spel som bara riktar in sig på just spelare mot spelare och gör det bättre i min mening. Jag sätter mig hellre och spelar ett MOBA, RTS eller FPS än Wow:s PvP av den enkla anledningen att det är de spelens huvudfokus och de gör det väldigt bra.

Den utforskande delen av WoW är också starkt kopplad till PvE och det är ju den som gör och har gjort spelet unikt - det är en massiv värld redo att utforskas. Att då låsa in sig i PvP-instances känns ganska begränsande och tråkigt.

Kort sagt: jag spelar mer PvE för att det är det bästa WoW erbjuder och det finns få eller inga spel jag upplever kan matcha det. Storyn är dessutom starkare och mer kännbar i PvE-delen. PvP finns det alternativ till som är bättre. RP intresserar mig inte överhuvudtaget.

1
Skriv svar