Årets sexist 2013 går tiil....

Skribent
Årets sexist 2013 går tiil....

Tänker egentligen inte skriva så mycket. Var in som hastigast i Elder scrolls Online men då stänger de ned servrarna för maintance. Var ju typiskt när jag just kom in. Känner mig lite trött idag, vet inte om det är vädret eller bara den där slutet-på-veckan-tröttheten som slår in när helgen närmar sig? Sen är jag så sugen på att köpa Dark Souls II, får se om jag tar tag i det i helgen. Fick nämligen 666 kr (japp exakt den summan) på försäkringen för min brutna hand. Dessa kanske blir donerat lämpligast till ett Dark Souls.

Tomas Gunnarsson som driver bloggen Genusfotografen har i alla fall delat ut Årets sexist pris till American Apperal. Det kan jag väl tycka är välförtjänt då deras bilder verkligen är smaklösa. Den senaste som figurerat i media med den frambörjada tjejen där man såg trosorna och rätt in i tjejens skrev (som reklam för en kjol), det kändes bara gubbsjukt och tråkigt. Tänker inte ens länka med bild. Men det är inte första gången de är ute i blåsväder, känns ibland som de bara gör saker för att provocera numera. Kan ju ligga något i det man säger inom reklambranschen. All publicitet är bra publicitet....

Här är i alla fall artikeln om Tomas Gunnarsson

[http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/reklambilderna-som-utsag...]

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Årets sexist 2013 går tiil....

Kan inte annat än att facepalma åt detta...

Medlem

Tämligen välförtjänt pris, smaklös reklam! Tack för god läsning.


signatur

-It takes a lot to laugh but a train to cry-

Medlem

Borde inte dom få pris för sexigaste reklamen?

Vad är sexistiskt?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:

Borde inte dom få pris för sexigaste reklamen?

Vad är sexistiskt?

http://ohmars.files.wordpress.com/2008/11/dov2.jpg

Tänk om, tänk rätt.


signatur
Inaktiv

För dom som inte förstår, så handlar priset om deras katalog, och i denna kan man se män fullt påklädda, medans tjejerna är minst halvnakna. Se ovan.

Detta oavsett om det är underkläder, byxor eller skjortor som säljs.

Man kan ju iaf fundera på varför det är så att tjejernas kläder säljs naket (ser ju knappast skjortan exempelvis), och männens påklädda, det är väl inte för mycket begärt?

Medlem
Skrivet av Aresz:

För dom som inte förstår, så handlar priset om deras katalog, och i denna kan man se män fullt påklädda, medans tjejerna är minst halvnakna. Se ovan.

Detta oavsett om det är underkläder, byxor eller skjortor som säljs.

Man kan ju iaf fundera på varför det är så att tjejernas kläder säljs naket (ser ju knappast skjortan exempelvis), och männens påklädda, det är väl inte för mycket begärt?

Männen är också avklädda. Inte lika vanligt som med kvinnor men majoriteten av kläderna som säljs är kvinnokläder.

Nyheten är lite vinklad då majoriteten av alla företag som säljer kläder till kvinnor och män är sexistiska då utbudet är till största delen riktad mot kvinnor.

Som du ser bilden på killen i rosa kalsonger visar han mer naket än en kvinnlig modell som gör reklam för trosor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Aresz:

För dom som inte förstår, så handlar priset om deras katalog, och i denna kan man se män fullt påklädda, medans tjejerna är minst halvnakna. Se ovan.

Detta oavsett om det är underkläder, byxor eller skjortor som säljs.

Man kan ju iaf fundera på varför det är så att tjejernas kläder säljs naket (ser ju knappast skjortan exempelvis), och männens påklädda, det är väl inte för mycket begärt?

Männen är också avklädda. Inte lika vanligt som med kvinnor men majoriteten av kläderna som säljs är kvinnokläder.

Nyheten är lite vinklad då majoriteten av alla företag som säljer kläder till kvinnor och män är sexistiska då utbudet är till största delen riktad mot kvinnor.

Som du ser bilden på killen i rosa kalsonger visar han mer naket än en kvinnlig modell som gör reklam för trosor.

Nu gällde det fallet American Apparell, och du behöver nog bara snegla lite på bildexemplen för att se en viss skillnad.


signatur
Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Aresz:

För dom som inte förstår, så handlar priset om deras katalog, och i denna kan man se män fullt påklädda, medans tjejerna är minst halvnakna. Se ovan.

Detta oavsett om det är underkläder, byxor eller skjortor som säljs.

Man kan ju iaf fundera på varför det är så att tjejernas kläder säljs naket (ser ju knappast skjortan exempelvis), och männens påklädda, det är väl inte för mycket begärt?

Männen är också avklädda. Inte lika vanligt som med kvinnor men majoriteten av kläderna som säljs är kvinnokläder.

Nyheten är lite vinklad då majoriteten av alla företag som säljer kläder till kvinnor och män är sexistiska då utbudet är till största delen riktad mot kvinnor.

Som du ser bilden på killen i rosa kalsonger visar han mer naket än en kvinnlig modell som gör reklam för trosor.

Generellt i katalogen är tjejerna avklädda för att visa sina kläder, killarna är det inte, är det rätt uppfattat av mig?

På vilket sätt förenklar det, tycker du att killen som gör reklam för underkläder är avklädd, mot exempelvis då en tjej som är avklädd när en skjorta eller ett par byxor ska marknadsföras?

Lite matnyttigt som bara är ett par dar gammalt, reklam för kjol:
http://store.americanapparel.net/mini_cat33213 (titta innan bildspelet spinner vidare).

Kan ju få en att tänka till iaf?

Medlem

De har verkligen förstört sin image genom sin vidriga reklam, att vissa här inte förstår hur sexistisk deras marknadsföring är, det är bara sorgligt.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Borde inte dom få pris för sexigaste reklamen?

Vad är sexistiskt?

http://ohmars.files.wordpress.com/2008/11/dov2.jpg

Det som american apparel gör, är att de marknadsför samma plagg på skilda sätt. En skjorta tex: På killen är det en skjorta på en kille. På tjejen är det samma skjorta, MEN DÅ HAR HON INTE BYXOR PÅ SIG. That's crazy. Stylisten måste ha dåligt minne. Men ja. Det är det som gör att de är sexistiska.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Aresz:

För dom som inte förstår, så handlar priset om deras katalog, och i denna kan man se män fullt påklädda, medans tjejerna är minst halvnakna. Se ovan.

Detta oavsett om det är underkläder, byxor eller skjortor som säljs.

Man kan ju iaf fundera på varför det är så att tjejernas kläder säljs naket (ser ju knappast skjortan exempelvis), och männens påklädda, det är väl inte för mycket begärt?

Männen är också avklädda. Inte lika vanligt som med kvinnor men majoriteten av kläderna som säljs är kvinnokläder.

Nyheten är lite vinklad då majoriteten av alla företag som säljer kläder till kvinnor och män är sexistiska då utbudet är till största delen riktad mot kvinnor.

Som du ser bilden på killen i rosa kalsonger visar han mer naket än en kvinnlig modell som gör reklam för trosor.

Generellt i katalogen är tjejerna avklädda för att visa sina kläder, killarna är det inte, är det rätt uppfattat av mig?

På vilket sätt förenklar det, tycker du att killen som gör reklam för underkläder är avklädd, mot exempelvis då en tjej som är avklädd när en skjorta eller ett par byxor ska marknadsföras?

Lite matnyttigt som bara är ett par dar gammalt, reklam för kjol:
http://store.americanapparel.net/mini_cat33213 (titta innan bildspelet spinner vidare).

Kan ju få en att tänka till iaf?

Det är rätt uppfattat av kvinnorna oftare är avklädda. Men orsaken att kvinnorna är mer avklädda är av exakt samma orsak som kvinnor har mer kläder när det gäller underkläder och står inte topless som männen.

Problemet här är exemplet på skjortan att mannen är påklädd och kvinnan avklädd. Det ENDA man tänker då på är att båda borde ha samma kläder på sig annars är det sexism.

Vilket det i grund och botten inte är för det är inget förtryck mot ett kön. American Apparel har snuskigare och "sexigare" reklam än andra och det gäller både kvinnor och män. Bilden jag la upp på mannen i rosa kalsonger är rätt "snuskig" och faller mig verkligen inte i smaken precis som deras reklam för kvinnor. Men jag tillhör inte deras målgrupp precis som kvinnor och män inte tillhör samma målgrupp med varandra.
Reklam riktad mot kvinnor är inte samma som reklam riktad mot män.

Men i det här fallet har man valt att vinkla det hela och förvänta sig att kvinnor och män tillhör samma målgrupp och att reklamen automatisk är sexistisk för att American Apparel valt att vara lite snuskigare än andra kedjor.

I grund och botten är det lika idiotiskt som att säga att H&M är sexistisk för att kvinnor inte är topless som männen eller att Olay reklamen i tv är sexistisk för det alltid är kvinnor i reklamen.

Bildspelet är ett perfekt exempel, varför är det alltid kvinnor som bär kjolar och inte männen? Enligt dig och många andra är det sexism i högsta grad. Enligt mig är det idioti på högsta nivå!

Skrivet av Simon Karlsson:
Skrivet av marcus8958:

Borde inte dom få pris för sexigaste reklamen?

Vad är sexistiskt?

http://ohmars.files.wordpress.com/2008/11/dov2.jpg

Det som american apparel gör, är att de marknadsför samma plagg på skilda sätt. En skjorta tex: På killen är det en skjorta på en kille. På tjejen är det samma skjorta, MEN DÅ HAR HON INTE BYXOR PÅ SIG. That's crazy. Stylisten måste ha dåligt minne. Men ja. Det är det som gör att de är sexistiska.

Som jag förklarade tidigare är inte allt svart på vitt. Kvinnor bär inte samma kläder eller ser inte på reklam på samma sätt som en man.

Reklamen är riktad mot en specific målgrupp och inte samma. Av samma orsak ser du inte många män bära kjolar i tidningar och det är ju sexism eller?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

marcus8958 Välkommen till landet kränkt där allt är sexistiskt och kränkande. Skämmes för att ha en egen åsikt!

Läste den här krönikan på aftonbladet idag vilket bara är en i mängden av alla kränkta människors tänk:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/Kristin_Lund...

Det är så skrattretande att så usla krönikor befinner sig i sverige största dagstidning men i det här landet så är det sånt tänk du ska ha för att komma någonstans. Är jävligt populärt att skylla allt elände i världen på män och hur orättvist behandlade kvinnor blir dagligen. Fy fan för all offermentalitet, undra på att kvinnor till slut tror att de är offer.

Medlem

Fast man måste ju kunna ha olika åsikter utan att man för den sakens skull säger att den andra har fel? Klart man har rätt att tycka det är sexistiskt och klart man har rätt att inte tycka det är sexistiskt. Dock förstår jag inte behovet av att klanka ner på andra som inte delar ens egen åsikt och säga att någon är kränkt bara för man inte är av samma åsikt. Känns lite som förminskande av andras personer rätt till en åsikt och känslor.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Skägg.
10 Chambers

Förstår man inte skillnaden mellan kvinnor och mäns bara överkroppar så är det nog svårt att diskutera vidare...


signatur
Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Aresz:

För dom som inte förstår, så handlar priset om deras katalog, och i denna kan man se män fullt påklädda, medans tjejerna är minst halvnakna. Se ovan.

Detta oavsett om det är underkläder, byxor eller skjortor som säljs.

Man kan ju iaf fundera på varför det är så att tjejernas kläder säljs naket (ser ju knappast skjortan exempelvis), och männens påklädda, det är väl inte för mycket begärt?

Männen är också avklädda. Inte lika vanligt som med kvinnor men majoriteten av kläderna som säljs är kvinnokläder.

Nyheten är lite vinklad då majoriteten av alla företag som säljer kläder till kvinnor och män är sexistiska då utbudet är till största delen riktad mot kvinnor.

Som du ser bilden på killen i rosa kalsonger visar han mer naket än en kvinnlig modell som gör reklam för trosor.

Generellt i katalogen är tjejerna avklädda för att visa sina kläder, killarna är det inte, är det rätt uppfattat av mig?

På vilket sätt förenklar det, tycker du att killen som gör reklam för underkläder är avklädd, mot exempelvis då en tjej som är avklädd när en skjorta eller ett par byxor ska marknadsföras?

Lite matnyttigt som bara är ett par dar gammalt, reklam för kjol:
http://store.americanapparel.net/mini_cat33213 (titta innan bildspelet spinner vidare).

Kan ju få en att tänka till iaf?

Det är rätt uppfattat av kvinnorna oftare är avklädda. Men orsaken att kvinnorna är mer avklädda är av exakt samma orsak som kvinnor har mer kläder när det gäller underkläder och står inte topless som männen.

Problemet här är exemplet på skjortan att mannen är påklädd och kvinnan avklädd. Det ENDA man tänker då på är att båda borde ha samma kläder på sig annars är det sexism.

Vilket det i grund och botten inte är för det är inget förtryck mot ett kön. American Apparel har snuskigare och "sexigare" reklam än andra och det gäller både kvinnor och män. Bilden jag la upp på mannen i rosa kalsonger är rätt "snuskig" och faller mig verkligen inte i smaken precis som deras reklam för kvinnor. Men jag tillhör inte deras målgrupp precis som kvinnor och män inte tillhör samma målgrupp med varandra.
Reklam riktad mot kvinnor är inte samma som reklam riktad mot män.

Men i det här fallet har man valt att vinkla det hela och förvänta sig att kvinnor och män tillhör samma målgrupp och att reklamen automatisk är sexistisk för att American Apparel valt att vara lite snuskigare än andra kedjor.

I grund och botten är det lika idiotiskt som att säga att H&M är sexistisk för att kvinnor inte är topless som männen eller att Olay reklamen i tv är sexistisk för det alltid är kvinnor i reklamen.

Bildspelet är ett perfekt exempel, varför är det alltid kvinnor som bär kjolar och inte männen? Enligt dig och många andra är det sexism i högsta grad. Enligt mig är det idioti på högsta nivå!

Skrivet av Simon Karlsson:
Skrivet av marcus8958:

Borde inte dom få pris för sexigaste reklamen?

Vad är sexistiskt?

http://ohmars.files.wordpress.com/2008/11/dov2.jpg

Det som american apparel gör, är att de marknadsför samma plagg på skilda sätt. En skjorta tex: På killen är det en skjorta på en kille. På tjejen är det samma skjorta, MEN DÅ HAR HON INTE BYXOR PÅ SIG. That's crazy. Stylisten måste ha dåligt minne. Men ja. Det är det som gör att de är sexistiska.

Som jag förklarade tidigare är inte allt svart på vitt. Kvinnor bär inte samma kläder eller ser inte på reklam på samma sätt som en man.

Reklamen är riktad mot en specific målgrupp och inte samma. Av samma orsak ser du inte många män bära kjolar i tidningar och det är ju sexism eller?

Här skiljer sig våra åsikter verkligen rejält. Sexism har ju inget med själva kjolen att göra, utan hur det framställs, det är du väl ändå med på? Tjejer = avklätt, pojkar = påklätt. Din jämförelse med H&M förstår jag verkligen inte. Sexistisk att ha påklädda modeller då alltså? Nja..och sen att kalla andras åsikter för idiotiska är ju sådär...

Men..om företaget medvetet och tydligt ville göra en sexistisk reklam (vi utgår från att den vi diskuterar inte är det), hur skulle dom gå till väga då? Hur gör man enklast en sexistisk reklam?

1
Skriv svar