Tullad av Svenska Kyrkan

Medlem
Tullad av Svenska Kyrkan

Går igenom min deklaration som anlänt via min brevlåda för någon dag sedan. Allting ser ut att vara i sin ordning. Får till och med tillbaka en slant i år. Förra året fick jag ju betala staten 1 krona som jag var skyldig. På sista sidan läser jag dock något annat som fångar min uppmärksamhet; jag betalade 4 825 SEK i avgift till Svenska Kyrkan, något som får mig att stånga pannan blodig mot väggen. Brevet, där jag förkunnar mitt utträde ur ovannämnda samfund har legat i min byrålåda i åtminstone två år och det är enbart genom ren prokrastinering som jag underlåtit att posta det.

Jag är inte det minsta religiös och har aldrig varit. Jag är meningsmotståndare till och med. Men vid tiden för min födsel så blev man medlem automatiskt i Svenska Kyrkan (synnerligen idiotiskt påhitt). Därför betalar jag (och du, om du är medlem) varje år en avgift (1% av min inkomst i mitt fall) som går direkt till samfundet. Vill man inte vara med eller slippa betala så kan du gå ur genom att skicka ett brev till din församling. Det är just det brevet som tigit still så länge nu. Men inte längre, för idag tänker jag äntligen gå ner och posta det. Idag upphör min bidragsdel till det ekumeniska till fördel för nöjen där pengarna behövs mer. Om du inte håller med så föreslår jag att du låter det här gå spårlöst förbi men om du tycker och känner som jag så uppmanar jag dig att gå in på länken nedan och göra samma val.

www.uturkyrkan.se

#blogg


signatur

Burn in the light.

Medlem
Tullad av Svenska Kyrkan

Hade samma upplevelse för två deklarationer sedan. Feels good, man!

Skägg.
10 Chambers

Vi ses i helvetet!


signatur
Medlem

Och samtidigt gapar bänkarna tomma i de flesta kyrkorna under gudstjänsten. Så vad betalar folk för om de ändå inte vill nyttja tjänsterna som erbjuds?

Kyrkan får även runt en halv miljard av staten varje år för vård av sitt kulturarv och sina fastigheter. Trots det så hör man ständigt att kassan är för liten i Svenska kyrkan.

Skribent

Nu fick ni Jesus att gråta!

Men jo, visst är det ren lathet som gör att jag fortfarande är medlem. Jobbigt att klicka runt på en hemsida och sen behöva snigelposta som om det vore typ 90-tal. Synd att man inte kan säga upp medlemskapet via sms!


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Nu fick ni Jesus att gråta!

Men jo, visst är det ren lathet som gör att jag fortfarande är medlem. Jobbigt att klicka runt på en hemsida och sen behöva snigelposta som om det vore typ 90-tal. Synd att man inte kan säga upp medlemskapet via sms!

Den dagen du kan gå ur kyrkan via en enkel SMS-tjänst så blir telefonnätet överbelastat.

Inaktiv
Skrivet av Mattias Frost:

Nu fick ni Jesus att gråta!

Men jo, visst är det ren lathet som gör att jag fortfarande är medlem. Jobbigt att klicka runt på en hemsida och sen behöva snigelposta som om det vore typ 90-tal. Synd att man inte kan säga upp medlemskapet via sms!

samma sak här. Tänkte gå ut redan när jag var 18 (10 år sedan) men gjorde det först förra året på grund av slöhet och den lilla omständighet det är att gå ur. Ganska många kronor jag hade sparat om man hade gått ut för 9 år sedan :/

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Mattias Frost:

Nu fick ni Jesus att gråta!

Men jo, visst är det ren lathet som gör att jag fortfarande är medlem. Jobbigt att klicka runt på en hemsida och sen behöva snigelposta som om det vore typ 90-tal. Synd att man inte kan säga upp medlemskapet via sms!

Den dagen du kan gå ur kyrkan via en enkel SMS-tjänst så blir telefonnätet överbelastat.

Känns ju faktiskt som att man medvetet slöar med tekniken i det här avseendet för att de vet att då skulle människor lämna i drivor.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi ses i helvetet!

Jag deltar inte i kyrkan och så, men jag kan ju en del om det. För jag har ju som sekulariserad lärt mig vad det är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att äldre människor sitter och stöder kyrkan där en präst predikar kunskapsfientlighet för andra, och man lär sig hur kyrkan sparkar på minoriteter och hur kyrkan beter sig för att praktisera intolerans. Jag tror inte att det är särskilt bra.

Jag säger bara att kyrkan kan vara och förmodligen är en källa till väldigt mycket inspiration för de människor – vidskepliga människor framför allt – som inte kan skilja på fiktion och verklighet.

Vem vill åka till himlen och få de evangeliska förmynderibojorna runt sina vrister tillsammans med de andra cirka 10-20 själar som befinner sig där? Tror vi har det roligare i helvetet.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi ses i helvetet!

Jag deltar inte i kyrkan och så, men jag kan ju en del om det. För jag har ju som sekulariserad lärt mig vad det är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att äldre människor sitter och stöder kyrkan där en präst predikar kunskapsfientlighet för andra, och man lär sig hur kyrkan sparkar på minoriteter och hur kyrkan beter sig för att praktisera intolerans. Jag tror inte att det är särskilt bra.

Jag säger bara att kyrkan kan vara och förmodligen är en källa till väldigt mycket inspiration för de människor – vidskepliga människor framför allt – som inte kan skilja på fiktion och verklighet.

Vem vill åka till himlen och få de evangeliska förmynderibojorna runt sina vrister tillsammans med de andra cirka 10-20 själar som befinner sig där? Tror vi har det roligare i helvetet.

Vad gör man i himlen egentligen? Där nere kan vi iaf ordna grillfest men i himlen blir man utslängd om man tar ett äpple från fel träd. Gud älskar oss alla. Han gav oss fri vilja. Men om vi inte gör som han säger så dömer han oss till evig tortyr.

Medlem

Ursäkta, har ni tid att lyssna på vår frälsare, Satan?

Medlem

Kostar väl en del att underhålla de kyrkor och gravar som finns i församlingarna. Så jag betalar gärna.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Kostar väl en del att underhålla de kyrkor och gravar som finns i församlingarna. Så jag betalar gärna.

Eftersom Svenska kyrkan har tillgångar på nästan 40 miljarder så får de anses klara sig. Och när det gäller underhållet av kyrkor så nämnde jag tidigare att kyrkan får runt en halv miljard om året av staten för det ändamålet. Och ändå är deras kassakistor för små. Det tyder på en otroligt dålig organisation om du frågar mig.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Vad gör man i himlen egentligen? Där nere kan vi iaf ordna grillfest men i himlen blir man utslängd om man tar ett äpple från fel träd. Gud älskar oss alla. Han gav oss fri vilja. Men om vi inte gör som han säger så dömer han oss till evig tortyr.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av PurreSnurre:

Kostar väl en del att underhålla de kyrkor och gravar som finns i församlingarna. Så jag betalar gärna.

Eftersom Svenska kyrkan har tillgångar på nästan 40 miljarder så får de anses klara sig. Och när det gäller underhållet av kyrkor så nämnde jag tidigare att kyrkan får runt en halv miljard om året av staten för det ändamålet. Och ändå är deras kassakistor för små. Det tyder på en otroligt dålig organisation om du frågar mig.

Om så regeringen idag kunde ända använda 1% av mina medel till något vettigt så skulle jag nog byta.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Bennii:

Vad gör man i himlen egentligen? Där nere kan vi iaf ordna grillfest men i himlen blir man utslängd om man tar ett äpple från fel träd. Gud älskar oss alla. Han gav oss fri vilja. Men om vi inte gör som han säger så dömer han oss till evig tortyr.

https://www.youtube.com/embed/IPD1YGghtDk

Jag vet att det är fel att prata illa om dom döda men Hitchens var en ganska sorglig individ. Jag förstår inte hur man kan vilja spendera all sin tid här på jorden åt att smutskasta religionen. Vad det gäller Svenska Kyrkan så tycker jag att det bör vara ett fritt val om man vill vara med eller inte. Själv är jag fortfarande medlem och jag tvingas inte betala några avgifter. Jag brukade få lite reklam då och då. That's it.

Medlem
Skrivet av MMO4Life:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Bennii:

Vad gör man i himlen egentligen? Där nere kan vi iaf ordna grillfest men i himlen blir man utslängd om man tar ett äpple från fel träd. Gud älskar oss alla. Han gav oss fri vilja. Men om vi inte gör som han säger så dömer han oss till evig tortyr.

https://www.youtube.com/embed/IPD1YGghtDk

Jag vet att det är fel att prata illa om dom döda men Hitchens var en ganska sorglig individ. Jag förstår inte hur man kan vilja spendera all sin tid här på jorden åt att smutskasta religionen. Vad det gäller Svenska Kyrkan så tycker jag att det bör vara ett fritt val om man vill vara med eller inte. Själv är jag fortfarande medlem och jag tvingas inte betala några avgifter. Jag brukade få lite reklam då och då. That's it.

Är du medlem i Svenska kyrkan så betalar du för det. 1% av din inkomst närmare bestämt. Det dras på skattsedeln för alla som är medlemmar i kyrkan.

Inaktiv

Och deklarationen will set you free. Minns känslan, så skönt att gå ur!

Medlem
Skrivet av MMO4Life:
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Bennii:

Vad gör man i himlen egentligen? Där nere kan vi iaf ordna grillfest men i himlen blir man utslängd om man tar ett äpple från fel träd. Gud älskar oss alla. Han gav oss fri vilja. Men om vi inte gör som han säger så dömer han oss till evig tortyr.

https://www.youtube.com/embed/IPD1YGghtDk

Jag vet att det är fel att prata illa om dom döda men Hitchens var en ganska sorglig individ. Jag förstår inte hur man kan vilja spendera all sin tid här på jorden åt att smutskasta religionen. Vad det gäller Svenska Kyrkan så tycker jag att det bör vara ett fritt val om man vill vara med eller inte. Själv är jag fortfarande medlem och jag tvingas inte betala några avgifter. Jag brukade få lite reklam då och då. That's it.

Att betala en högre skatt är inte samma sak som att exempelvis betala din hyra på lägenheten. Det var det jag egentligen menade med att jag inte tvingas betala några avgifter.

Inaktiv
Skrivet av PurreSnurre:

Kostar väl en del att underhålla de kyrkor och gravar som finns i församlingarna. Så jag betalar gärna.

Underhåll för gravar och hela den delen betalar du obligatoriskt skatt på och har inte nåt med kyrkoavgiften att göra.

1
Skriv svar