The Elder Scrolls Online

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av Komured:
Skrivet av Javas:

Jäklar vad spelet konstant ska få en massa oförtjänt hat från folk överallt! Det har släppts bra mycket sämre spel som fått mer praise.

Eso är ett bra spel, folk som säger att det suger har tydligen inte förstått att ett spel inte automatiskt suger för att det inte faller i deras smak. Jag gillar inte Starcraft 2 men håller ändå med att det är ett riktigt bra spel!

Eller så är det helt enkelt så att spelet inte är bra och att det är väldigt många som tycker så?

Eller nej????
Jag tror de flesta hatarna är så pass insnöade på Oblivion och Skyrim så de blir negativa mot ESO för det inte är single player uppföljaren de har längtat efter

Hat är ett väldigt starkt ord att använda när man pratar om tvspel. Det är inte en känsla man bör förknippa med spel överhuvudtaget.

Vad jag är mest besviken på är att de inte löst gruppspelet på ett bättre sätt. För att jag ville ha en typ av "Skyrim Coop" ?? Ja, förvisso... men oavsett så har ett MMO som är dåligt anpassat för gruppspel misslyckats med det absolut viktigaste för ett online-spel.

Eller?

Medlem
Skrivet av Javas:
Skrivet av Komured:
Skrivet av Javas:

Jäklar vad spelet konstant ska få en massa oförtjänt hat från folk överallt! Det har släppts bra mycket sämre spel som fått mer praise.

Eso är ett bra spel, folk som säger att det suger har tydligen inte förstått att ett spel inte automatiskt suger för att det inte faller i deras smak. Jag gillar inte Starcraft 2 men håller ändå med att det är ett riktigt bra spel!

Eller så är det helt enkelt så att spelet inte är bra och att det är väldigt många som tycker så?

Eller nej????
Jag tror de flesta hatarna är så pass insnöade på Oblivion och Skyrim så de blir negativa mot ESO för det inte är single player uppföljaren de har längtat efter

Eller så är spelet helt enkelt dåligt i mångas ögon. Säger det igen för du verkar försöka hitta undanflykter för att andra inte gillar det du gillar.

Om du läser det jag skrev tidigare så påpekar jag tom att spelet även som ett fristående mmo inte är särskilt bra i mina ögon. Och inte heller som ett TES spel.

Medlem
Skrivet av SpiroTris:
Skrivet av Javas:
Skrivet av Komured:
Skrivet av Javas:

Jäklar vad spelet konstant ska få en massa oförtjänt hat från folk överallt! Det har släppts bra mycket sämre spel som fått mer praise.

Eso är ett bra spel, folk som säger att det suger har tydligen inte förstått att ett spel inte automatiskt suger för att det inte faller i deras smak. Jag gillar inte Starcraft 2 men håller ändå med att det är ett riktigt bra spel!

Eller så är det helt enkelt så att spelet inte är bra och att det är väldigt många som tycker så?

Eller nej????
Jag tror de flesta hatarna är så pass insnöade på Oblivion och Skyrim så de blir negativa mot ESO för det inte är single player uppföljaren de har längtat efter

Hat är ett väldigt starkt ord att använda när man pratar om tvspel. Det är inte en känsla man bör förknippa med spel överhuvudtaget.

Vad jag är mest besviken på är att de inte löst gruppspelet på ett bättre sätt. För att jag ville ha en typ av "Skyrim Coop" ?? Ja, förvisso... men oavsett så har ett MMO som är dåligt anpassat för gruppspel misslyckats med det absolut viktigaste för ett online-spel.

Eller?

Kan du utveckla ditt argument angående att spelet har misslyckats med gruppspel?

Sen måste jag bemöta de som anser att andra spelare förstör inlevelsen, svårighetsgraden etc. Vad förväntar ni er vid launch i ett mmo? Om några månader så kommer inte dessa problem att existera, enligt mig är denna kritik onödig.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Ni glömde att sätta poäng

Näh, du som glömde läsa.

Medlem

Efter att ha spelat betan ett tag kan jag bara hålla med, TESO är inte ett "bra" spel, jag ville verkligen att det skulle vara det men så är inte fallet. Många detaljer är väldigt bra, rösterna, vissa karaktärer, detaljer i grafiken osv. Tyvärr faller det på helheten, ingen fysik alls varken scriptad eller realtid, soft targeting som är mer no targeting, närstrid som saknar all "hit confirmation" och "questandet" ska vi inte ens nämna...

Medlem

Att göra elder scrolls till MMO och inte designa det som en sandbox är ett katastrofalt misslyckande redan från planeringsstadiet. Når skall EQ/WoW-klonernas tid äntligen ta slut?

Medlem
Skrivet av Paprikamos:

Kan du utveckla ditt argument angående att spelet har misslyckats med gruppspel?

Tycker Mattias har uttryckt sig väl i recensionen du precis läst.

Medlem

Är ungefär vad man har misstänkt, ett spel som slits mellan två spelupplevelser blir en medioker blandning.

Medlem

Är jag den enda här som gillar Spelet?

*Designen/grafiken

*röstskådisarna

*skillsystemet

*craftingen

*questen/storynquesten

*lore

*pvp

VIlket fall som helst så kan ja knappt bärga mig att sluta för dagen och hämta ut min imperial edition. Har haft kul under både beta och early access

Medlem
Skrivet av Speljohan:

Att göra elder scrolls till MMO och inte designa det som en sandbox är ett katastrofalt misslyckande redan från planeringsstadiet. Når skall EQ/WoW-klonernas tid äntligen ta slut?

Bästa sumeringen av ESO och MMOs i stort.

Medlem

FZ communityt har haft sin bestämda åsikt om det här spelet sen dag ett och inget kommer ändra på det.

För mig personligen så kommer jag spela ESO under lång tid framöver. Anledningen är att jag alltid hatat att questa i MMO spel sen vanilla WoW. Men i ESO är faktiskt questen bra. Historierna är intressanta, kanske är det för jag gillar loren, men de känns aldrig tråkiga tvärtom rinner tiden iväg.

Sen älskar jag variationen i ESO, man dyrka kistor, fiska, levla sin häst, läsa böcker och brev, lota alla tunnor och hyllor i städer, massiv PvP som är minst lika bra som GW2 world vs world. Sen efter level 50 så har man 60% kvar att utforska och det tillkommer massa dungeons och instanser.

Jag håller med om att spelet kunde vara mer socialt när man ska göra sin main quest line. Detta är något Zenimax bör förbättra.

Jag är verkligen glad att jag hittat mitt MMO efter många många års testande. Och att spelar healer är väldigt kul då man är mitt i striderna och väldigt delaktig.

Jag lämnar nu FZ och flyttar in i Tamriel för som sagt jag har hittat mitt spel äntligen och jag behöver inget mer.
Tack för denna tid FZ

Medlem
Skrivet av kappan:

Är jag den enda här som gillar Spelet?

*Designen/grafiken

*röstskådisarna

*skillsystemet

*craftingen

*questen/storynquesten

*lore

*pvp

VIlket fall som helst så kan ja knappt bärga mig att sluta för dagen och hämta ut min imperial edition. Har haft kul under både beta och early access

Du är inte ensam det är många av oss som gillar ESO starkt

Medlem
Skrivet av SpiroTris:
Skrivet av Paprikamos:

Kan du utveckla ditt argument angående att spelet har misslyckats med gruppspel?

Tycker Mattias har uttryckt sig väl i recensionen du precis läst.

Det är de som är något bra med recensioner, och här tycker vi nog olika då. Det som Mattias beskrev som en negativ upplevelse, anser jag istället är något positivt. Jag vill att de valen jag gör ska påverka, och om jag väljer ett annat dialogalternativ än min kära gruppmedlem så är det naturligt att våra vägar kommer att skiljas.

Jag misstolkade det hela, och trodde du dömde ut den formen av grupperade instanser som finns.

Vill tillägga att till början tyckte jag spelet var dåligt, jag klarade knappt en kvart av spelet. Men jag gav det en chans till, och jag kan lätt erkänna att det absolut inte är det bästa MMO'et som någonsin har skapats, men det förtjänar verkligen inte det hat som folk spyr över det. Ju mer jag spelar desto mer växer det, fokusen ligger inte på metagame och jag tror målgruppen som spelet är anpassat är för den lite mognare spelaren. Det är inte vilken loot, eller vilka talents som definierar vem du är i världen. Men jag kan hålla med om en del kritik, spelet känns inte tillräckligt responsivt, världen är inte tillräckligt öppen etc.

Men det är, enligt mig, det bästa MMO't på marknaden, och för mig som inte är särskilt taggad på Wildstar, eller Everquest Next, så lär jag spendera närmsta framtid i ESO.

Medlem
Skrivet av Speljohan:

Att göra elder scrolls till MMO och inte designa det som en sandbox är ett katastrofalt misslyckande redan från planeringsstadiet. Når skall EQ/WoW-klonernas tid äntligen ta slut?

+1


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Men jag är glad idag ändå, för det finns flera hopp för sandboxgenren...

Limit Theory #15 kom ut igår:
https://www.youtube.com/watch?v=k4PVSIShRgM


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Jag har sagt det förr, jag säger det igen. Om du försöker attrahera alla så riskerar du att ingen blir intresserad. Det verkar vara fallet med ESO. Iaf baserat på vad vad du skriver, Mattias.

Medlem

Var det någon som faktiskt trodde att detta skulle bli bra?

Elder Scrolls hör inte hemma i MMO-världen.

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Var det någon som faktiskt trodde att detta skulle bli bra?

Elder Scrolls hör inte hemma i MMO-världen.

Jag är ganska säker på att många sa samma sak om Warcraft.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

när det blir f2p...varför antar alla att allt ska bli f2p....

För spelet inte är värt månadsbetalning.

Medlem

Undra när de första FUSKARNA åker dit

Medlem

Trevlig läsning!

Är inne på min tredje dag i spelet nu och trivs väldigt bra faktiskt. Dels så var det en av de smidigaste MMO-starterna på ett tag (snyggaste MMO-spelet hittills?), även om det har varit en del servernedstängningar för oss i Europa. Visst missar Zenimax många Elder Scrolls-fans med detta, men det har nog inte varit deras mål att få med dom heller. Det är nog lättare om man kommer in i spelet med ett öppet sinne från de tidigare spelen. Själv lirade jag tokigt mycket Morrowind, men har knappt rört Oblivion och Skyrim, så jag uppskattar all lore som finns i spelet, samtidigt som att jag gillar att det är en frisk fläkt att spela med andra i det universumet.
Combat är det stora bekymret för mig, det måste bli mer responsivt och gärna lite snabbare, just nu är det fortfarande lite segt även om det har blivit bättre efter betan. Återstår att se hur endgame blir och hur länge det håller, men det är en bit bort i horisonten.

Börjar man spela med "det måste vara som Skyrim", ja då kommer du att bli besviken. Börjar man spela med "det måste vara helt öppet med PvP överallt", ja då kommer du bli besviken. Börjar man spela utan större förväntningar, med den fakta Zenimax har presenterat innan spelet släpps, tja, då kanske du gillar det.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Skelögd:

Var det någon som faktiskt trodde att detta skulle bli bra?

Elder Scrolls hör inte hemma i MMO-världen.

Jag är ganska säker på att många sa samma sak om Warcraft.

Faktiskt inte. Vad jag kan minnas så var folk överlag väldigt positivt inställda till och såg fram emot att få besöka sin favorit warcraft värld i mmo form. Hur det hela slutade vet vi ju alla.

Medlem

Jag tycker spelet faller på vissa punkter, MEN det är ändå relativt underhållande när man väl kommit en bit och får börja experimentera med sin karaktär.

Jag tycker de gör helt fel i början på flera punkter dock. För det första, priset. Det ser nästan desperat ut att inkludera första månaden i inköpspriset (lägga på kostnad då, det är ju inte gratis givetvis), och i början tycker jag man inte får se något alls av vad en karaktär kan göra. Det är en gigantisk skillnad på en karaktär vid level 5 och 15 i spelglädje.

Att det sedan inte är som Skyrim eller så tycker jag ändå är försvarbart, det finns trots allt en hel del exploration i spelet redan nu. Dock så skulle Skyrim-coop ha varit kul, men det får vi isf nog vänta på att Bethesda ska göra

Till sist, orelaterat; fruktansvärt svårt att skriva inlägg med den där NIN-bannern nederst...

Medlem

Personligen så hade jag höga förhoppningar, men tvekade länge trots betahelgerna att köpa spelet. Givetvis gav jag efter inför releasehelgen och slog till på en imperial edition.

Dock har jag efter en vecka redan tröttnat, en buggig upplevelse där det mesta är repetativt in absurdum och även om man då och då snubblar över en fantastisk historia, så tycker jag det lämnar en fadd smak i munnen.

Kanske har jag helt enkelt blivit för gammal för MMO's.. Troligen blir det ännu ett av de post-wow spel jag lägger på hög, då inget av dem har gett mig den aha-upplevelse som WoW gav mig de första åren

Medlem
Skrivet av Gameboy:

FZ communityt har haft sin bestämda åsikt om det här spelet sen dag ett och inget kommer ändra på det.

För mig personligen så kommer jag spela ESO under lång tid framöver. Anledningen är att jag alltid hatat att questa i MMO spel sen vanilla WoW. Men i ESO är faktiskt questen bra. Historierna är intressanta, kanske är det för jag gillar loren, men de känns aldrig tråkiga tvärtom rinner tiden iväg.

Sen älskar jag variationen i ESO, man dyrka kistor, fiska, levla sin häst, läsa böcker och brev, lota alla tunnor och hyllor i städer, massiv PvP som är minst lika bra som GW2 world vs world. Sen efter level 50 så har man 60% kvar att utforska och det tillkommer massa dungeons och instanser.

Jag håller med om att spelet kunde vara mer socialt när man ska göra sin main quest line. Detta är något Zenimax bör förbättra.

Jag är verkligen glad att jag hittat mitt MMO efter många många års testande. Och att spelar healer är väldigt kul då man är mitt i striderna och väldigt delaktig.

Jag lämnar nu FZ och flyttar in i Tamriel för som sagt jag har hittat mitt spel äntligen och jag behöver inget mer.
Tack för denna tid FZ

Jag kan inte annat än gratulera då. Kunde önska att det vart mer för mig än vad jag sett under beta stresstesterna. Kanske ifall jag haft mer tid, men det är som sagt kul att det finns folk som känner att dom "hittat hem", jag kommer nog få leta ett tag till dock.
Ha så kul

Medlem

Bra och informativ artikel Mattias, ser fram emot nästa del med spänning. Blev som sagt inte imponerad själv av det jag såg under betan (testade bara lite grann trots allt) då jag tyckte att det såg stelt och fult ut i kombination med buggar eller oklarheter, som varför jag kunde vara i party med min gf och stå bredvid henne att att se henne.

Vad gäller grafiken så antar jag att det blir lättare att syna den hårdare, då den försöker att vara realistisk, till skillnad från t ex WoW eller WildStar. Kan tycka att ett MMOsläpp detta årtal skulle sett ut mer som Dragon Age: Inquisition, som jag utseendemässigt blev oerhört imponerad av här: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140306/upptackt-varlden-i...

Visst, grafiken är inte allt, och ifall den skulle få stående ovationer i den kommande recensionen så kanske jag skulle kunna tänkta mig att prova på den. Får hålla andan till nästa lovande MMO annars :/

Medlem

Bethesda har misslyckats med detta punkt slut. Det tilltalar en viss skara som inte är bekanta med Elder Scrolls och hittar några wow moment i storyn/världen. För oss andra som följt Elder Scrolls är det bara whaaaat? Men framför allt... varför? Hur kan man misslyckas så gravt med stelhet, bristande känsla och urtråkig värld. WoW i sitt alpha stadie hade mer känsla än detta spel 10 år senare. Skrämmande!

Medlem

Ja, jag undrar jag....
Om man tittar på prisbilden.

Initialt ska man alltså hosta upp i runda slängar 350:-
Om vi för enkelhetens skull säger att det kostar 100:- per månad så kostar det 1200:- för ett års speltid.

Alltså:
År 1: 1550:-
År 2: 1200:-
År 3: 1200:-

Sen kanske jag inte spelar mer, kanske tröttnat?

För ca. 4000:- kan jag köpa ganska många spel............
Om varje spel kostar 200:- i engångskostnad kan jag köpa 20 sådana, eller 40 för 100:-.

Medlem
Skrivet av wbartek:

WoW i sitt alpha stadie hade mer känsla än detta spel 10 år senare.

De första månaderna i WoW (vanilla) var helt sjukt underbara, kittlande, spännande. Det enda jag aldrig gillat med WoW är dock tab-targeting. Jag gillar mer TES och Conanstuket, med realtidsstrider.

Medlem

Trodde inte spelet skulle vara någon höjdare när jag började men ju längre jag kom ju mer gillade jag det! Nu kan jag knappt stänga av det...

123
Skriv svar