Max hade olaglig Xbox - får åthutning av Lotteriinspektionen

Medlem
Skrivet av ibib:

Jag jobbar själv som byråkrat och uppskattar därför allehanda regelverk och förstår varför vi måste ha dom, även om de ibland verkar märkliga.

Problemet med de här reglerna (lag?) är att de egentligen finns till för att reglera något helt annat, nämligen automatspel där man spelar om pengar. Det är det som lotteriinspektionen egentligen ska jobba med.

Jag tror att de är cyniska på lotteriinspektionen och har hittat fler inkomstkällor, eller så tycker de att lagen är korkad och fäller ett antal så att politikerna måste se över regelverket (lagen?).

Hej kamrat byråkrat, jag är också byråkrat (trots mitt användarnamn)

Detta påminner om radiotjänst som samlar in tv-licens. Där är ett uppenbart fall där SVT inte kan säga det rakt ut pga PR-katastrof, men där de vill ha det i skatten istället för att behöva betala för förmynderiverksamhet. Ett "tvång" från politikerna att köra det på skatten skulle se mindre dåligt ut för de som faktiskt jobbar på SVT. Dock vore det slutet för deras s.k oberoende, vilket egentligen inte är ett oberoende eftersom staten kontrollerar pengaflödet ändå. I dramatiska tider så kommer deras oberoende vara värt ungefär 0 kr eftersom staten då bara fryser deras konton om de inte rapporterar det som staten vill. Vem vet, de kanske redan drar i snöret nu, och SVT redan har kastat in handduken. Men det är liiite av ett sidospår..

Det du kallar "cyniskt" kallar jag "jurist-tänk". Jurister må vara intelligenta och trevliga när man stöter på dom vid kaffemaskinen eller på möten. Och de kan prata legalesiska och teoretisera om vad konsekvenser av olika lagar är, men de är oerhört korkade när det gäller att applicera något i verkligheten. Bedömningarna som jag sett jurister göra låter rationellt väldigt funktionella, men de blir ypperligt dysfunktionella när man tar ett regelverk som de manifesterat på papper och tvingar in alla i samma hål. Regelverk slår rakt in i väggen så fort de stöter på ett undantag som inte är omhändertaget. T.ex ett argument som inte nått deras rationella tankesätt. Och när det gäller jurister så verkar det vara den enda typen av anställd som vägrar ändra på sin inställning utan en betänketid på sju svåra år. Det är lite som att försöka mosa in stjärnblocket i cirkelhålet... eller brunhålet för den delen.

Jag vet som du inte vad det är för något egentligen, men jag tror inte det rör sig om riktig cynicism om det inte är så att dom är på ett särskilt bittert statligt ämbete. Utan snarare om det som våra arbetsgivare, medborgarna kallar för byråkrati. Problemet som jag ser det är att lotteriinspektionen inte ges tolkningsfrihet av juristerna på rätt ställe pga risk för korruption, eller att regelverket helt enkelt är oflexibelt. Det kanske finns en reell risk för just korruption, men det innebär ju förstås att vi ser dessa typer av artiklar istället. Så det kanske är något vi får stå ut med helt enkelt?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Meningen "Vid Lotteriinspektionens kontroll på Max Hamburgerrestaurang, Uppsala fanns på platsen alternativt anordnades spel på en stycken elektroniska spelautomater av typen förströelsespel, XBOX 360." får det att knyta sig i magen!

Själv tycker jag att det är en fantastisk mening på byråkratiska (men då pratar jag bara om textens utformning, inte dess konsekvens).


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

(Kortar lite i citaten)

Skrivet av monark:
Skrivet av ibib:

Jag tror att de är cyniska på lotteriinspektionen och har hittat fler inkomstkällor, eller så tycker de att lagen är korkad och fäller ett antal så att politikerna måste se över regelverket (lagen?).

Hej kamrat byråkrat, jag är också byråkrat (trots mitt användarnamn)

...

Jag vet som du inte vad det är för något egentligen, men jag tror inte det rör sig om riktig cynicism om det inte är så att dom är på ett särskilt bittert statligt ämbete. Utan snarare om det som våra arbetsgivare, medborgarna kallar för byråkrati. Problemet som jag ser det är att lotteriinspektionen inte ges tolkningsfrihet av juristerna på rätt ställe pga risk för korruption, eller att regelverket helt enkelt är oflexibelt. Det kanske finns en reell risk för just korruption, men det innebär ju förstås att vi ser dessa typer av artiklar istället. Så det kanske är något vi får stå ut med helt enkelt?

Hej! Trevligt med fler byråkrater som också är gamers.

Jag håller helt och hållet med. Tolkningsfriheten i den här frågan är solklart mycket begränsad, jag gissar att det finns ett internt direktiv från ledningen om hur det här ska tolkas.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av Fahst747:

Helt korrekt.
Klart Max tjänar på det, sätta upp tv-spel så kommer lite folk och spelar och köper burgare. Därifrån är inte steget långt till att tjäna pengar direkt på konsolen.
Läser att flera Max har Xbox och då verkar det nästan som Max och Ms har något samarbete vilket mer skulle visa att det är för vinstsyfte. Men spekulationer.

Max är dessutom inget företag som kan kopplas ihop med fair play, schyssta villkor mm mm mm.
Bla så hotar dom sina anställda mfl med repressalier om dom inte röstar på visst sätt i kommande val (läs M och blått).
Så detta överraskar inte direkt.

Helvete så dum! Det var allt annat än hot. De skrev bara ut i sitt månadsbrev att om "Röda" vinner så kommer det få konsekvenser för snabbmatskedjan. De kan ju inte se vad man röstar på öht så det spelar ju ingen som helst roll!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Vart enda krona skall klämmas ut i det förfallande Sverige. Tur att man kan finska så man kan flytta när det gått för långt.

Medlem
Skrivet av Masterbest:

Ren och skär BS. Om de inte drar in pengar på spelet så tycker man att det inte borde vara tillståndspliktigt. Men nejdå, lägg all byråkratisk kraft på stackars MAX, de farliga lagbrytarna, istället för att fokusera lite på sådan som faktiskt skadar samhället!

ja stackars MAX dom som är så trevliga: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18225922.ab

Medlem
Skrivet av kultimat:

Hur förhåller sig spelutgivare till att det finns spel på restauranger? Det borde snarare vara av dem som Max ska ha tillstånd från. Jag har själv inte varit på en Max med Xbox 360 på, så jag har inte sett vad för spel det handlar om. Någon som har koll?

Jag är säker på att Microsoft och Spelutvecklarna gråter tårar av blod när barnaskarorna går hem från Max tjatande "Mamma mamma jag vill ha en Xbox/Detta Spelet hemma!"....

Skulle inte förvåna mig om det är Max har fått konsolerna & spelen gratis faktiskt

Medlem
Skrivet av Qnott:
Skrivet av Duck:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Duck:

Hur är det om det skulle finnas en schackbräda med pjäser? Måste man ha tillstånd då också?

Självklart, man kan inte göra skillnad på analoga spelautomater, vilket jag hoppas du förstår.

Ok.

Då skulle även Plockepinn vara i den kategorin, analoga spel. Märkligt kan jag tycka men är det lag på det så få man snällt ställa sig i ledet.

Det måste alltså betyda att pommes frites är olagliga. För sist jag testade var det väldigt likt en omgång plockepinn

Pommes Frites skulle helt klart räknas till kategorin förströelse spel. På samma sätt som SweCopy och Radiotjänst, trots att den uppenbarligen inte är skapad till det, vill göra en smartphone till en hårddisk för privatkopiering samt tv-mottagare bara för att man kan lagra bilder och appar, samt nå nätet.
Pommes kanske inte var tänkt att användas som plockepinn från början, men nu har vi faktiskt en lag här som säger att man ska söka tillstånd för att bedriva förströelse spel, som ska följas. Glöm inte att Pommes Frites även förekommer i HappyMeal...tänk på våra barn!

Tänk att jag förstår bara inte vad det är för stofier som sitter i Förvaltningsrätten och inte ser det orimliga i deras idiotiska beslut

Medlem
Skrivet av ItisI:

Helt orimlig beskattning detta, tveklöst.

Kom igen nu. Vad grundar du detta på? Förstår du hur saker funkar och varför? Har du läst Boots inlägg ovan? Du kastar upp händerna i luften och proklamera "helt orimligt" baserat på magkänsla. Det är svårt att inte tappa respekten när folk gör så.

Tänker inte andra människor "det måste finnas något skäl till varför det är på det här viset. Om jag inte orkar ta reda på bakgrunden till detta så gör jag bäst i att förhålla mig lite försiktig i mina uttalanden för annars kan jag lätt avslöjas som inte bara aningslös men även ignorant om jag har fel"? Det verkar inte så.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Masterbest:

Ren och skär BS. Om de inte drar in pengar på spelet så tycker man att det inte borde vara tillståndspliktigt. Men nejdå, lägg all byråkratisk kraft på stackars MAX, de farliga lagbrytarna, istället för att fokusera lite på sådan som faktiskt skadar samhället!

Stackars max som hotar folk med sparken om dom inte röstar på moderaterna, nej fy fan, låt dom pynta.

Knappast ett korrekt påstående, däremot informerade de sin personal om hur politiska beslut kan komma att påverka deras verksamhet. Sen är det naturligtvis upp till var och en att bestämma hur man röstar. Och tycker du inte det är ok att göra så, var drar du gränsen? Om du till exempel driver ett företag som hyr ut spelautomater och ett parti förslår att man tänker kraftigt begränsa eller förbjuda den verksamheten är det ok att informera dina anställda då?

On topic: Staten borde inte ha med denna typ av icke vinstdrivande spel att göra överhuvudtaget och jag blir uppriktigt sagt förbannad att det går runt tomtar från lotteriinspektionen på vi skattebetalares bekostnad och håller på med sådana här dumheter.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Ender:

Det stora problemet som jag ser det är att Lotteriinspektionen tillåts ta sådana här beslut. Det som uppenbarligen behövs här är en Lotteriinspektionsövervakningsmyndighet, som kan övervaka Lotteriinspektionens inspektioner och godkänna huruvida de bör träda i laga kraft eller inte.

Vi behöver också en Lotteriinspektionsövervakningsmyndighetskontrollant, som kollar att Lotteriinspektionsövervakningsmyndigheten sköter sitt jobb.

Och helst en Lotteriinspektionsövervakningsmyndighetskontrollantövervakare från EU, som ser till att Lotteriinspektionsövervakningsmyndighetskontrollanten följer EUs regler.

Skrivet av ibib:

Jag jobbar själv som byråkrat och uppskattar därför allehanda regelverk och förstår varför vi måste ha dom, även om de ibland verkar märkliga.

Vi behöver verkligen ingen byråkrati överhuvudtaget. Sverige skulle bli bra mycket bättre om alla politiker sparkades och 95% av hela statsapparaten monterades ner.

99,99999% av alla lagar och regler existerar bara för att

1) staten ska kunna stjäla så mycket pengar som möjligt
2) staten vill kontrollera allt vi tar oss för
3) staten vill straffa den som inte gör som staten vill

Starta ett nyliberalt parti och så hur stort stöd du får.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av ItisI:

Helt orimlig beskattning detta, tveklöst.

Kom igen nu. Vad grundar du detta på? Förstår du hur saker funkar och varför? Har du läst Boots inlägg ovan? Du kastar upp händerna i luften och proklamera "helt orimligt" baserat på magkänsla. Det är svårt att inte tappa respekten när folk gör så.

Tänker inte andra människor "det måste finnas något skäl till varför det är på det här viset. Om jag inte orkar ta reda på bakgrunden till detta så gör jag bäst i att förhålla mig lite försiktig i mina uttalanden för annars kan jag lätt avslöjas som inte bara aningslös men även ignorant om jag har fel"? Det verkar inte så.

Dom tycker säkert att dom kan motivera sitt beslut på något slags sätt, men det betyder inte att jag är det minsta intresserad av vad det är, eller att jag skulle behöva känna mig tvingad att ta reda på vad det bara för att det finns ett sådan. Jag anser själv att det utan tvivel inte finns någon anledning för dom att kräva en dyr ansökan bara för att få ha en x-box stående framme, där folk får spela kostnadsfritt.
Det är OK att dom har en lagstiftning som säger att man tex inte får bedriva offentligt hasardspel för barn eller dyl, och sätta in liknande åtgärder där sådant upptäckts. Här verkar ju dessutom själva problemet inte vara att få ha en x-box framme, utan att dom inte betalat in pengarna för en ansökan innan dom ställde ut den, vilket gör dom till förbannade luder i mina ögon, precis som SweCopy och Radiotjänst.

PS. Spelar ingen roll om Max använt fula metoder mot personalen eller inte (dom kommer ju ändå inte få veta ifall de anställda röstat höger eller vänster, så vem bryr sig egentligen?), det här handlar ju om något helt annat.

Medlem
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Incal:
Skrivet av Masterbest:

Om de inte drar in pengar på spelet så tycker man att det inte borde vara tillståndspliktigt.

Dom drar ju in pengar på spelet, även om det i detta fall är indirekt istället för direkt som om företaget har en enarmad bandit stående.

Fast de betalar ju faktiskt skatt som alla andra företag, eller ska de skatta stolar, gardiner, wi-fi mm eftersom detta också indirekt tjänas pengar på? Helt orimlig beskattning detta, tveklöst.

Jag håller med dig. Det jag ville påpeka var dock det felaktiga påståendet att dom inte tjänar pengar på att ha en xbox där. Dom tjänar givetvis även på stolarna.
Jag gillar inte heller tillståndskravet, men det har inget att göra med huruvida dom tjänar pengar på xboxen eller inte.

Medlem
Skrivet av Dance:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Masterbest:

Ren och skär BS. Om de inte drar in pengar på spelet så tycker man att det inte borde vara tillståndspliktigt. Men nejdå, lägg all byråkratisk kraft på stackars MAX, de farliga lagbrytarna, istället för att fokusera lite på sådan som faktiskt skadar samhället!

Stackars max som hotar folk med sparken om dom inte röstar på moderaterna, nej fy fan, låt dom pynta.

Knappast ett korrekt påstående, däremot informerade de sin personal om hur politiska beslut kan komma att påverka deras verksamhet. Sen är det naturligtvis upp till var och en att bestämma hur man röstar. Och tycker du inte det är ok att göra så, var drar du gränsen? Om du till exempel driver ett företag som hyr ut spelautomater och ett parti förslår att man tänker kraftigt begränsa eller förbjuda den verksamheten är det ok att informera dina anställda då?

On topic: Staten borde inte ha med denna typ av icke vinstdrivande spel att göra överhuvudtaget och jag blir uppriktigt sagt förbannad att det går runt tomtar från lotteriinspektionen på vi skattebetalares bekostnad och håller på med sådana här dumheter.

Pengarna går till att bygga upp vårat land, och max har en omsättning på 1600 miljoner, har restauranger i olika länder, Norge, Danmark och Mellanöstern.

Ifall du nu tycker att våran skatt är onödig, eller bara gör dåligt, så är väl det den sittande regeringens fel.
Max är en stor kedja, och dom tjänar mycket pengar, Svenska staten vill ha en del av kakan.
Helt naturligt.

Finns ju även en pågående kris i europa och Sveriges försvar behöver rustas upp.
Det betyder även att vi behöver pengar, och 3000 för dom få butiker som har det är ingenting.

Medlem
Skrivet av abominable:

Har övriga Max-restauranger tillstånd? Dom flesta Max jag varit på har även dom Xbox, t.ex. i Nyköping och på Värmdö.

Även Max på Storheden utanför Luleå har en Xbox 360, med ett par demo-spel på sig.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Jag antar att det fanns en tid då vår statsapparat faktiskt arbetade FÖR oss, som det var tänkt från början. Men det var jävligt länge sedan, nu är politiker en ny sorts överklass som inte har någon som helst kontakt med verkligheten, tjänar pengar vid sidan av som "konsulter", reser, bor och super för våra pengar och stiftar lagar för att det ska se ut som om de gör något, så att de ska bli omvalda och kunna fortsätta på samma sätt.

Jag börjar tro att vi borde införa politikerplikt - alla måste vara politiker i ett år av sitt liv, utom möjligen de som vill vara det...

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Dance:
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Masterbest:

Ren och skär BS. Om de inte drar in pengar på spelet så tycker man att det inte borde vara tillståndspliktigt. Men nejdå, lägg all byråkratisk kraft på stackars MAX, de farliga lagbrytarna, istället för att fokusera lite på sådan som faktiskt skadar samhället!

Stackars max som hotar folk med sparken om dom inte röstar på moderaterna, nej fy fan, låt dom pynta.

Knappast ett korrekt påstående, däremot informerade de sin personal om hur politiska beslut kan komma att påverka deras verksamhet. Sen är det naturligtvis upp till var och en att bestämma hur man röstar. Och tycker du inte det är ok att göra så, var drar du gränsen? Om du till exempel driver ett företag som hyr ut spelautomater och ett parti förslår att man tänker kraftigt begränsa eller förbjuda den verksamheten är det ok att informera dina anställda då?

On topic: Staten borde inte ha med denna typ av icke vinstdrivande spel att göra överhuvudtaget och jag blir uppriktigt sagt förbannad att det går runt tomtar från lotteriinspektionen på vi skattebetalares bekostnad och håller på med sådana här dumheter.

Pengarna går till att bygga upp vårat land, och max har en omsättning på 1600 miljoner, har restauranger i olika länder, Norge, Danmark och Mellanöstern.

Ifall du nu tycker att våran skatt är onödig, eller bara gör dåligt, så är väl det den sittande regeringens fel.
Max är en stor kedja, och dom tjänar mycket pengar, Svenska staten vill ha en del av kakan.
Helt naturligt.

Finns ju även en pågående kris i europa och Sveriges försvar behöver rustas upp.
Det betyder även att vi behöver pengar, och 3000 för dom få butiker som har det är ingenting.

Trevligt att du lägger ord i min mun, exakt var skrev jag att skatt är onödigt? Jag skrev att vi inte borde ha folk som går runt och slösar bort skattekronorna istället för att de går till vettiga saker som t.ex skola och omsorg. Om Max tjänar pengar så ska de betala skatt på vinsten, inget snack om det.

Däremot är jag ytterst tveksam till att det kan vara lönsamt att ha personal på lotteriinspektionen som lallar runt och leker "förströelsespelspolis" och driver in småslantar från företag och föreningar som har spel utan vinstsyfte i offentliga lokaler.

Man skulle önska att det vore på alla politikers dagordning att ta bort onödiga regler, byråkrati och verk som kostar pengar som vi skulle kunna lägga där de verkligen behövs. Tyvärr verkar det vara som Mats Nylund skriver ovan att politikereliten, oavsett partifärg, sen länge glömt vem de är där för att representera och att staten bara ska styra och ställa över det absolut nödvändigaste.

Inaktiv

BRA VAL MAX:up:

123
Skriv svar