E-sportare i Mästarnas Mästare?

Skribent
E-sportare i Mästarnas Mästare?

Per Ladin skriver en krönika om detta på IGN Sverige. Tanken är intressant då gränserna mellan e-sport och "riktig" sport har suddats ut (ursäkta uttrycket, hittar bara inget annat). Det är givetvis en definitionsfråga vad just sport är och det är väl där skon klämmer lite.

De som klankar ned på e-sporten säger väl oftast att sport ska vara något mer fysiskt. Men det finns ju andra sporter som är mindre fysiska men mentalt ansträngande. Är shack en sport? Om du byter skrivbordet mot en häst och kör hästhoppning? Nu är det fysiskt ansträngande att sitta på en häst, men min poäng är vart man ska dra gränsen mellan sport och ickesport. Skytte som är en OS-gren rör du dig inte märkbart i, däremot är en mental fokus extremt viktig på en liknande nivå med e-sport. Argumentent att du ska göra något fysiskt håller som inte riktigt idag då vi har skytte, billjard, bowling och liknande som räknas till sport. De är samma mentala fokus i dessa sporter som i en e-sportmatch. Vad e-sport och alla andra sporter har gemensamt är en dedikerad fokus på ett tävlingsmoment av utövarna. I mina ögon tror jag att jag vill se sport som något man kan tävla i, men sen kan man diskutera att kanske idrott är något där man använder kroppen fysiskt. Men åt andra sidan? Skytte räknas väl fortfarande då till idrott, eller?

Nu vet jag kanske inte om Mästarens Mästare är rätt program idag då det mest är äldre generationen som ser det. Idrottarna som är med är också inte tävlingsaktiva utan forna idrottshjältar. Jag tror det skulle bli en konstig fokus på just den stackars e-sportaren då han/hon skulle sticka ut i gänget, generationen som ser programet idag skulle nog inte vara den rätta och jag tror de skulle ha svårt att förstå vad en "tvspelare" gör där. Tror det skulle kunna bli lite som när Bingolotto skulle förnya sig och då tappade alla pensionärer som var deras core. Samtidigt kanske det skulle skapa förståelse, who knows? Men e-sport är på uppgång och tar små kliv hela tiden. Barcraft är ju en populär aktivitet nu för tiden och SVT visar ju med jämna mellanrum e-sport på TV. Så jag tror inom en rätt snar framtid så tror jag vi får se e-sportsstjärnor dyka upp i liknande sammanhang. Personligen så tittar jag inte så mycket på e-sport men jag hoppas att dessa tävlande också ska få ta del av lite fame and glory som alla andra kändisar.

Här är Per Ladins krönika i alla fall: [http://se.ign.com/opinion/7729/en-heaton-i-tv-okar-forstaelse...]

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
E-sportare i Mästarnas Mästare?

Terminologiförvirringen är ett vanligt inslag i diskussionen... E-sport är inte en idrott. Men det är, som man hör, en sport. Idrotter är fysiska sporter.

Sporter är helt enkelt organiserade utslagstävlingar - så som schack-VM. Skillnaden på spel och sport är att den ena är för underhållning, den andra är för tävlande.

Och e-sport har minst sagt framstående tävlingselement. Faktum är att nästan alla e-sporter dessutom är lagsporter (undantaget t.ex. StarCraft/StarCraft 2).

Så att diskriminera e-sport med försvaret att det är stillasittande är att blanda ihop sport och idrott.

phi
Medlem

Det har ju varit samma diskussion inom pokervärlden också om huruvida poker anses vara en sport eller ej. Även där finns det oerhört många som vägrar erkänna poker som en sport men samma personer tycker däremot att aktiviteter som trav, golf, skytte m.fl är sporter trots att det finns lite till så gott som ingen fysisk aktivitet i dessa sporter. Men några argument med substans kan de inte komma med.

Folk har generellt sett oerhört svårt att skilja idrott från sport och tror att sport är synonymt med en fysiskt ansträngande aktivitet, vilket så klart är helt galet.

Okej att en 40-talist har svårt att erkänna e-sport som en riktig sport men är man född på 70-talet och framåt och fortfarande vägrar erkänna det som en sport så bör man krypa tillbaka från under den stenen man kom ifrån eller komma in i matchen (pun intended) och acceptera att e-sport är här för att stanna.

Skribent

Men det är intressant, för många av de som kritiserar e-sport som icke sport med förklaringen att det inte är fysiskt. De kritiserar MMA och säger att det inte heller är en sport, där om något snackar vi väl om fysiskt. Men sen stannar diskussionen där med "du kan inte jämföra en starcraft-stjärna med Zlatan". Som om det ska vara någon form av världslig måttstock för vad sport är och inte är.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar