Vill du se e-sportaren HeatoN i Mästarnas Mästare?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Roudolf:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Roudolf:
Skrivet av Hannorden:
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Daven:
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av Daven:
Skrivet av Jilted:
Skrivet av Daven:
Skrivet av Jilted:
Skrivet av Daven:

Eller folk som är med i melodifestivalen...också en typ av tävling Skillnad på att spela datorspel som att hålla på med en "riktig" idrott. Dum ide´.

Definiera "riktig" idrott.

Konståkning, bowling, golf, tennsoldatsgjutning.

Slänga sig med definitioner utan att kunna fördjupa dem, standard...

Som sagt, e-sport är e-sport. Sport är sport Olika saker, enligt mig. Sen kan ju självklart du ha dina personliga definitioner, helt ok för mig. Bara så jag känner för saken.

Då är vitt blått enligt dig med?

Nej? Jag tycker inte att E-sport är en idrott helt enkelt. Har spelat sen barnsben och även hållt på med idrott på elitnivå, älskar båda Men för mig personligen har jag väldigt svårt att jämföra sakerna, att se dom som likvärdiga. Även om dom som tävlar i e-sport är sjukt duktiga och disciplinerade.

Nu vart det att du sa att esport är esport och sport är sport, esport är sport, dock ej idrott det jag menar.
Flesta gör misstaget och säga det ej är sport vilket är fel.

sport är det idrott är det aldrig och kommer aldrig kunna bli, men sport är det

själv spelat handboll på hög nivå, spelat emot du ruiets i gamla dagar och han fick pisk

Skulle säga att E-sport är ett samlingsnamn för tävlingsinriktade spel. Och ja, E-sport är en sport

Taget ur Wikipedia: "E-sport (elektronisk sport) är sport som utförs på datorer eller spelkonsoler, där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra"

Alla ordböcker där jag slår upp sport klassar det som en fysisk aktivitet. Börjar man kalla e-sport för sport så kallar man samtidigt saker som poker, schack, hänga gubbe o.s.v. för sport. Tror inte e-sport alls går att kalla "sport", bara ett väldigt missvisande ord någon började använda för det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Idrott

Seriöst, hur svårt ska det vara?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/Sportidrot...

Du kan inte citera wikipedia och förvänta dig att någon ska ta dig på allvar.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Svenska akademiens ordbok klassar sport som något som kräver kroppsansträngning. Din bild och din länk har fel.

Ord förändras med tiden och om du tänker efter är det en mycket bra uppdelning dom gjort. Varför ens ha både idrott och sport som ord om det iprincip är samma sak?

Idrott är när du har fysisk aktivitet och sport är när man tävlar om något. Större delen av tiden har sport med idrott att göra men det är TVÅ helt olika saker därav kan man använda ordet e-sport utan problem. Igen, varför skulle det annars heta e-sport? För att sport är något då man måste jobba fysiskt? Nej. Det har bara blivit att man trott sport måste vara fysiska aktivieter som fotboll, hockey och olympiska spel för det inte har funnits mycket annat innan.

"Sport is generally recognised as activities which are based in physical athleticism or physical dexterity"

"However, a number of competitive, but non-physical, activities claim recognition as mind sports"

http://en.wikipedia.org/wiki/Sport

Tycker också att folk borde komma ifrån att "länkar från wikipedia är skit". Blivit mycket bättre på senaste tiden och ger bra information. Skulle kunna hitta samma information på andra sidor men varför ska jag göra det när wikipedia har nästan allting man behöver? Suck...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

det många missar här är att esportare burkar ha rätt bra kroppar dom med för att klara med långa spel sectioner...
den där feta coa glasögon nörden är liksom inte lika vanlig längre

Absolut, man kan koncentrera sig längre om man är i bra form, viktigt för alla som spelar seriöst


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Nej, det är ingen sport vi talar om utan spel. Då kan man lika gärna ha med pokerspelare, någon schack-mästare, en monopolvärldsmästare samt en fia med knuff virtuos.

Hur mycket än alla 10-25 åriga e-sports nördar än vill det, är det INGEN sport

Medlem
Skrivet av phi:

Hur man än vrider och vänder på det så har sporter som golf, trav, skytte, dart, biljard, f1 m.fl blivit erkända som sporter över hela världen och ingen av dessa sporter kräver någon högre grad av kroppslig ansträngning än vad e-sport gör.

Vänta nu, säger du att F1 inte är fysiskt ansträngande?! Det är bland tuffaste man kan hålla på med rent fysiskt...

Motorsport i allmänhet kräver en rätt ordentlig fysik hos föraren. Ni som inte tror mig kan ju testa att köra lite gokart och se hur enkelt det är

Moderator | Testpilot
Skrivet av Chomag:

Nej, det är ingen sport vi talar om utan spel. Då kan man lika gärna ha med pokerspelare, någon schack-mästare, en monopolvärldsmästare samt en fia med knuff virtuos.

Hur mycket än alla 10-25 åriga e-sports nördar än vill det, är det INGEN sport

Vad är då sport för någonting? Vad är idrott?

Idrott = Fysisk aktivitet
Sport = Tävla

eSPORT, frågeSPORT

"Ibland används begreppet "sport" inom nordiska språk synonymt med idrott, men orden är egentligen inte helt utbytbara. Termen sport omfattar även vissa aktiviteter som inte är fysiska och enligt en ännu vidare definition även spel som frågesport och schack[1]. Begreppet idrott kan också innefatta vissa aktiviteter som inte kan kallas sport, då de saknar tävlingsmoment, till exempel motionsidrotter som joggning, stavgång, aerobics och aikido."


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av forzo:
Skrivet av phi:

Hur man än vrider och vänder på det så har sporter som golf, trav, skytte, dart, biljard, f1 m.fl blivit erkända som sporter över hela världen och ingen av dessa sporter kräver någon högre grad av kroppslig ansträngning än vad e-sport gör.

Vänta nu, säger du att F1 inte är fysiskt ansträngande?! Det är bland tuffaste man kan hålla på med rent fysiskt...

Motorsport i allmänhet kräver en rätt ordentlig fysik hos föraren. Ni som inte tror mig kan ju testa att köra lite gokart och se hur enkelt det är

Men hans poäng står fortfarande. Folk måste lära sig fatta skillnaden mellan orden i grund och inte hur de används just idag. Sport betyder kort och gott att man tävlar, det är en sport, esport, frågesport.

Idrott är när man utgör en fysisk aktivitet, Friidrott, Fotboll, Hockey (t ex). Sedan går givetvis det där att blanda.

Mina tre exempel ovan är samtidigt en sport eftersom man tävlar. Esport heter esport för att man tävlar, Frågesport heter Frågesport för att man tävlar, och det är inte en idrott för att man inte gör något fysiskt.

Inte ens när "beviset" finns där så verkar vissa av er förstå. Sport och idrott har blivit associerade med fysisk aktivitet för det tidigare inte funnits annan sport än just fysisk aktivitet samt att det funnits på planeten bra mycket längre och mer välkänt än att tävla i ett "spel" t ex.

Ända sedan jag var liten har iallafall jag alltid sagt att jag "idrottar" när jag spelat Fotboll och hockey snarare än att jag "sportar".

Exempel på idrotter :
- Fotboll
- Hockey
- Amerikansk fotboll
- Basket
- Boxning
- Kortdistanslöpning
- Hoppgrenar
- Längdåkning
- Utförsåkning

Exempel på sporter (men inte idrotter)
- Motorsport (Här är tankarna spridda)
- Poker
- Snooker
- Curling
- Frågesport
- Esport


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men hans poäng står fortfarande. Folk måste lära sig fatta skillnaden mellan orden i grund och inte hur de används just idag. Sport betyder kort och gott att man tävlar, det är en sport, esport, frågesport.

Idrott är när man utgör en fysisk aktivitet, Friidrott, Fotboll, Hockey (t ex). Sedan går givetvis det där att blanda.

Mina tre exempel ovan är samtidigt en sport eftersom man tävlar. Esport heter esport för att man tävlar, Frågesport heter Frågesport för att man tävlar.

Inte ens när "beviset" finns där så verkar vissa av er förstå. Sport och idrott har blivit associerade med fysisk aktivitet för det tidigare inte funnits annan sport än sådan samt att det funnits på planeten bra mycket längre och mer välkänt än att tävla i ett "spel" t ex.

Absolut, men poängen i sig var jag inte kritisk mot heller. Det var det faktum att vissa här (inkl. wikipedia) tror att motorsport är att jämföra med tex schack när det kommer till fysisk ansträngning, när det i själva verket ofta är mer krävande än många uppfattat "tuffa" sporter som fotboll eller ishockey.

Moderator | Testpilot
Skrivet av forzo:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men hans poäng står fortfarande. Folk måste lära sig fatta skillnaden mellan orden i grund och inte hur de används just idag. Sport betyder kort och gott att man tävlar, det är en sport, esport, frågesport.

Idrott är när man utgör en fysisk aktivitet, Friidrott, Fotboll, Hockey (t ex). Sedan går givetvis det där att blanda.

Mina tre exempel ovan är samtidigt en sport eftersom man tävlar. Esport heter esport för att man tävlar, Frågesport heter Frågesport för att man tävlar.

Inte ens när "beviset" finns där så verkar vissa av er förstå. Sport och idrott har blivit associerade med fysisk aktivitet för det tidigare inte funnits annan sport än sådan samt att det funnits på planeten bra mycket längre och mer välkänt än att tävla i ett "spel" t ex.

Absolut, men poängen i sig var jag inte kritisk mot heller. Det var det faktum att vissa här (inkl. wikipedia) tror att motorsport är att jämföra med tex schack när det kommer till fysisk ansträngning, när det i själva verket ofta är mer krävande än många uppfattat "tuffa" sporter som fotboll eller ishockey.

Jag förstår. Kika en lista jag postade i mitt tidigare inlägg.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

ZF
Medlem

den som inbillar sig att frisbeegolf och stavgång är mer fysiskt krävande än folkrace har förmodligen aldrig ens kört bil på grusväg..

Skrivet av kalle.lindestrom:

det många missar här är att esportare burkar ha rätt bra kroppar dom med för att klara med långa spel sectioner...
den där feta coa glasögon nörden är liksom inte lika vanlig längre

Citat:

det många missar här är att esportares burkar har rätt bra chassi dom med för att klara med långa spel sectioner...

fixade missarna.

mycket möjligt att det är så, men det låter rätt långt ifrån hur det såg ut på det som visades från DH iaf. de flesta av dem liknade mest den där typiske tonårige rehabplacerade på valfri halvstatlig inrättning. sån kroppshållning kommer inte efter några längre joggingturer liksom.

Medlem
Skrivet av ZF:

den som inbillar sig att frisbeegolf och stavgång är mer fysiskt krävande än folkrace har förmodligen aldrig ens kört bil på grusväg..

Skrivet av kalle.lindestrom:

det många missar här är att esportare burkar ha rätt bra kroppar dom med för att klara med långa spel sectioner...
den där feta coa glasögon nörden är liksom inte lika vanlig längre

Citat:

det många missar här är att esportares burkar har rätt bra chassi dom med för att klara med långa spel sectioner...

fixade missarna.

mycket möjligt att det är så, men det låter rätt långt ifrån hur det såg ut på det som visades från DH iaf. de flesta av dem liknade mest den där typiske tonårige rehabplacerade på valfri halvstatlig inrättning. sån kroppshållning kommer inte efter några längre joggingturer liksom.

nja inte för att utföra stavgång för vara bra på det utan ta skada speciellt i hälarna(väldigt påfrästande)
Så är det mer på ett sett fysikt, dock så alla bilsporter har fysiskt krav på kroppen.

Men vissa får det att verka som dom sitter med ett dåligt bälte, nu för tiden har dom bra bälten som håller dig fast i din stol jävligt bra, dock förr vart det extremt svårt.

pga dåliga bälten

ZF
Medlem
Skrivet av FuzioN:

nja inte för att utföra stavgång för vara bra på det utan ta skada speciellt i hälarna(väldigt påfrästande)
Så är det mer på ett sett fysikt, dock så alla bilsporter har fysiskt krav på kroppen.

Men vissa får det att verka som dom sitter med ett dåligt bälte, nu för tiden har dom bra bälten som håller dig fast i din stol jävligt bra, dock förr vart det extremt svårt.

pga dåliga bälten

nu tänkte jag mer på krävande som i "ansträngande" än i skaderisker. det är förvånansvärt mycket muskler som krävs för att sitta still när det rör på sig.

men gällande skador i rally är det dock fortfarande främst ryggen som tar stryk, även med en bra stol är det svårt att undvika det helt redan utan att snurra runt med bilen.

man kan säkert få hälskador också om man bromsar för hårt..

Medlem

"Hur man än vrider och vänder på det så har sporter som golf, trav, skytte, dart, biljard, f1 m.fl blivit erkända som sporter över hela världen och ingen av dessa sporter kräver någon högre grad av kroppslig ansträngning än vad e-sport gör. Lika fullt så finns t.ex skytte, som utan tvekan har den lägsta graden av kroppslig ansträngning av dem alla, listad som sport enligt saob."

Vänta lite nu. Jämfördes golfens kroppsliga ansträngning med den hos e-sports? Tror att det är lättare för barbapappa (människa som suttit framför en dator i hela sitt och e-sportat) att sätta ett rail i quake än att slå 400 meter med en drive.

123
Skriv svar