Hearthstone – 65 000 kr i prispott under Dreamhack

Robot
Hearthstone – 65 000 kr i prispott under Dreamhack
Medlem
Hearthstone – 65 000 kr i prispott under Dreamhack

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

Inaktiv

Bra prispengar ändå, man kanske skulle börja nöta

Medlem

Ser inte riktigt E-sport potentialen i detta spel där åtminstone 80-90% av spelet handlar om vem som har mest tur, resten handlar om vem som har lyckats skramla ihop bäst kort eller lyckats bygga bäst deck eller den som har flest kort kvar mot slutet av matchen..

Näe tacka vet jag svenskutvecklade Scrolls, där har du fan så mycket mer e-sport potential, där är det iaf taktiken som avgör..


signatur

"Da Funk Back To Da Punk"

Medlem

Vilken fjantig prissumma...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

För att det som skiljer bra spelare från dåliga spelare är att bra spelare vet hur man ska göra för att utnyttja situationen så bra som möjligt. Vilket innebär att få ut som mycket utav det man har som möjligt och att räkna ut vad som kan / antagligen kommer hända nästa runda.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Ni som vill ha lite fördjupning i varför spel åt det mer casuala hållet brukar ha större del baserat på tur än andra, kan med fördel titta på detta klippet, där självaste Richard Garfield (mannen bakom Magic the Gathering) håller föredrag där han går igenom ämnet "Luck vs Skill" i spel...

Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Vilken fjantig prissumma...

Alltid ska det klagas...vad förväntade du dig? Typ 50 miljoner som i fotbollen?

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Newklear:

Vilken fjantig prissumma...

Alltid ska det klagas...vad förväntade du dig? Typ 50 miljoner som i fotbollen?

Vinnaren betalar eventuell vinstskatt


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv
Skrivet av Apministern:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Newklear:

Vilken fjantig prissumma...

Alltid ska det klagas...vad förväntade du dig? Typ 50 miljoner som i fotbollen?

Vinnaren betalar eventuell vinstskatt

Det är skatt på allt i detta land

Medlem
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

för att det är mycket skill i hur du bygger din deck DUH
Varför kan vi inte rösta ner pajaser som denna........

Medlem
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Newklear:

Vilken fjantig prissumma...

Alltid ska det klagas...vad förväntade du dig? Typ 50 miljoner som i fotbollen?

Tja, när andra spel har vanliga turneringar med prispotter på flera hundratusen (och turneringar hostade av utvecklaren med prispotter i miljonklassen) så känns 10000 väldigt fjantigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

för att det är mycket skill i hur du bygger din deck DUH
Varför kan vi inte rösta ner pajaser som denna........

Går inte bortse ifrån att enda som skiljer Deck/Lekarna ifrån är 1-2 kort annars om är dom exakt likadana tyvär.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Vilken fjantig prissumma...

Det kanske inte är någon enorm summa, men det vore inte direkt fel att få 26 tusen.

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av Newklear:

Vilken fjantig prissumma...

Det kanske inte är någon enorm summa, men det vore inte direkt fel att få 26 tusen.

Inte med tanke på tiden man måste lägga för att komma dit... Ingen upphetsande timlön direkt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:
Skrivet av returpack:
Skrivet av Dunder:

Vilken fjantig prissumma...

Det kanske inte är någon enorm summa, men det vore inte direkt fel att få 26 tusen.

Inte med tanke på tiden man måste lägga för att komma dit... Ingen upphetsande timlön direkt.

Du får tänka på att dom som spelar och har tagit sig dit, njuter troligtvis av spelet. Inte alla som tjänar pengar på sina egna intressen, utöver sitt jobb då.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

För att det som skiljer bra spelare från dåliga spelare är att bra spelare vet hur man ska göra för att utnyttja situationen så bra som möjligt. Vilket innebär att få ut som mycket utav det man har som möjligt och att räkna ut vad som kan / antagligen kommer hända nästa runda.

Handlar fortfarande om vem som har mest tur eller otur. Man kan ju flaxxa sönder och få en bra start = board control, eller så har man otur och drar dom kort man inte behöver.

Missförstå mig inte, jag gillar spelet. Men det finns andra spel där ute som är MYCKET bättre lämpat för E-sport än HS.

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

för att det är mycket skill i hur du bygger din deck DUH
Varför kan vi inte rösta ner pajaser som denna........

Vem bygger sin egen lek nu längre? Alla plockar ju från Hearthpwn i alla fall. Du kan ju ha världens bästa lek och ändå förlora för att du hade otur med din start eller med dina draws. Downvote hahaha.

Medlem
Skrivet av LoMack:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

För att det som skiljer bra spelare från dåliga spelare är att bra spelare vet hur man ska göra för att utnyttja situationen så bra som möjligt. Vilket innebär att få ut som mycket utav det man har som möjligt och att räkna ut vad som kan / antagligen kommer hända nästa runda.

Handlar fortfarande om vem som har mest tur eller otur. Man kan ju flaxxa sönder och få en bra start = board control, eller så har man otur och drar dom kort man inte behöver.

Missförstå mig inte, jag gillar spelet. Men det finns andra spel där ute som är MYCKET bättre lämpat för E-sport än HS.

Tävlingsvärde behöver inte alltid betyda den absolut största balansen eller minst mängd externa variabler som påverkar något. Då hade vi exempelvis haft IQ-tester blandat med en rad fysiska tester och prövningar som man sen jämför resultaten från och den som har högst resultat vinner, helt enkelt - dessa hade kunnat ersätta alla tävlingar.

Det som är lite häftigt att se är hur duktiga spelare anpassar sig till olika situationer, även i ett mer "begränsat" spel som just Hearthstone. (Vilket inte alltid är fullt möjligt, givetvis - precis som i allting annat, det finns ronder i andra spel, sporter och tävlingar av alla slag som kan gå åt som gott som vilket håll som helst, och på vilket sätt är det fel? Förtjänar exempelvis inte Steven Bradbury sitt skridskoguld från OS i Salt Lake City 2002, där han låg ganska rejält efter och kunde åka förbi när de andra kraschade? Givetvis är hans guld lika mycket ett guld som alla andra som lyckats, tävlingar är satta i specifika situationer och miljöer, som inte alltid genererar ett specifikt och absolut resultat efter enbart individuell förmåga.)

Personligen kan jag tycka det är förbaskat kul att se Hearthstone-matcher, beroende på vem som castar. Får de till bra kommentatorer kan det bli sevärt!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av LoMack:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

För att det som skiljer bra spelare från dåliga spelare är att bra spelare vet hur man ska göra för att utnyttja situationen så bra som möjligt. Vilket innebär att få ut som mycket utav det man har som möjligt och att räkna ut vad som kan / antagligen kommer hända nästa runda.

Handlar fortfarande om vem som har mest tur eller otur. Man kan ju flaxxa sönder och få en bra start = board control, eller så har man otur och drar dom kort man inte behöver.

Missförstå mig inte, jag gillar spelet. Men det finns andra spel där ute som är MYCKET bättre lämpat för E-sport än HS.

Tävlingsvärde behöver inte alltid betyda den absolut största balansen eller minst mängd externa variabler som påverkar något. Då hade vi exempelvis haft IQ-tester blandat med en rad fysiska tester och prövningar som man sen jämför resultaten från och den som har högst resultat vinner, helt enkelt - dessa hade kunnat ersätta alla tävlingar.

Det som är lite häftigt att se är hur duktiga spelare anpassar sig till olika situationer, även i ett mer "begränsat" spel som just Hearthstone. (Vilket inte alltid är fullt möjligt, givetvis - precis som i allting annat, det finns ronder i andra spel, sporter och tävlingar av alla slag som kan gå åt som gott som vilket håll som helst, och på vilket sätt är det fel? Förtjänar exempelvis inte Steven Bradbury sitt skridskoguld från OS i Salt Lake City 2002, där han låg ganska rejält efter och kunde åka förbi när de andra kraschade? Givetvis är hans guld lika mycket ett guld som alla andra som lyckats, tävlingar är satta i specifika situationer och miljöer, som inte alltid genererar ett specifikt och absolut resultat efter enbart individuell förmåga.)

Personligen kan jag tycka det är förbaskat kul att se Hearthstone-matcher, beroende på vem som castar. Får de till bra kommentatorer kan det bli sevärt!

Det finns sådana tävlingar idag, dock så är det oftast inom militären som har det.

Ang. Din OS referens så fick han guldet pga. dom andra i loppet crashade och inte för att han var bättre än dom andra och det är precis det jag menar här. Lite hederlig tur.

Spel som DOTA (Kolla Kina, Sydkorea), Starcraft (Sydkorea), CS (Hela världen) är perfekta spel för E-sport där det handlar om antingen lagets skicklighet eller den enskilda spelares. Men i HS där du hela tiden chansar vad din motståndare "kanske" har för kort på handen, eller vad han kan "tänkas" ha i sin lek.

Hur många här har inte hoppats på just ett speciellt kort ska komma så att ni kan vända spelet, eller mött någon som topdeckat just de kortet som dom behövde för stunden.

Jag tycker också att det ska bli kul att kolla på det, så länge det är rätt folk som castar det. Men tycker INTE att det är en bra E-sport. In before blizzard fan boys.

Medlem
Skrivet av LoMack:

Det finns sådana tävlingar idag, dock så är det oftast inom militären som har det.

Ang. Din OS referens så fick han guldet pga. dom andra i loppet crashade och inte för att han var bättre än dom andra och det är precis det jag menar här. Lite hederlig tur.

Spel som DOTA (Kolla Kina, Sydkorea), Starcraft (Sydkorea), CS (Hela världen) är perfekta spel för E-sport där det handlar om antingen lagets skicklighet eller den enskilda spelares. Men i HS där du hela tiden chansar vad din motståndare "kanske" har för kort på handen, eller vad han kan "tänkas" ha i sin lek.

Hur många här har inte hoppats på just ett speciellt kort ska komma så att ni kan vända spelet, eller mött någon som topdeckat just de kortet som dom behövde för stunden.

Jag tycker också att det ska bli kul att kolla på det, så länge det är rätt folk som castar det. Men tycker INTE att det är en bra E-sport. In before blizzard fan boys.

Givetvis - men i lite andra syften. (Mer tester än tävlingar i sig, du får inte befordringar enbart baserat på din fysiska och mentala styrka, direkt - det gäller hur du använder dessa i praktiken också.)

Det är lite av vad man vill ha ut av en sport också, vill man ha taktik skapad av en extern individ i form av tränare, kombinerat med spelares filmningar, och en skopa individuell skicklighet? Fotboll. (Lägg till att detta är ett lagspel, där individen endast är en del i själva sporten.) Slagsmål utöver den faktiska sporten? Hockey. Teknisk kvalitet utöver personlig skicklighet? Motorsporter. Och så vidare, och så vidare - det finns alltid moment som är utanför individens egna kompetensområde och i vissa fall kontroll. Vem skall bäst säga exakt var "balansen" mellan tur (saker utanför idrottarens, eller vad du nu vill kalla denne, kontroll) och skicklighet ska gå? (Det är givetvis inte så svart och vitt, men lek med tanken!)

Smaken är som baken, men jag ser definitivt poängen i att Hearthstone inte är det ultimata e-sportspelet direkt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

Frågar du ärligt hur man kan tävla i ett kortspel?

Medlem
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

Det är ju som poker, det är blandat mer tur och skicklighet... och ändå spelar massor med människor det...

Medlem
Skrivet av godsaveme:

Ser inte riktigt E-sport potentialen i detta spel där åtminstone 80-90% av spelet handlar om vem som har mest tur, resten handlar om vem som har lyckats skramla ihop bäst kort eller lyckats bygga bäst deck eller den som har flest kort kvar mot slutet av matchen..

Näe tacka vet jag svenskutvecklade Scrolls, där har du fan så mycket mer e-sport potential, där är det iaf taktiken som avgör..

Du tror inte att de som spelar på e-sport nivå har alla kort redan?

Självklart handlar det en del om tur med att få rätt kort i rätt läge, men det handlar definitivt mest om att vara skicklig.

Medlem
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

Skrivet av godsaveme:

Ser inte riktigt E-sport potentialen i detta spel där åtminstone 80-90% av spelet handlar om vem som har mest tur, resten handlar om vem som har lyckats skramla ihop bäst kort eller lyckats bygga bäst deck eller den som har flest kort kvar mot slutet av matchen..

Näe tacka vet jag svenskutvecklade Scrolls, där har du fan så mycket mer e-sport potential, där är det iaf taktiken som avgör..

Uppenbarligen har ingen av er hört talas om tävling i kortspel som MTG eller något annat. Att säga att spelet är 95% tur är som att säga att StarCraft är 95% tur för det beror på vart motståndaren tittar på kartan när du gör något.

Allt handlar om information om sin egen lek, motståndarens lek, och hur man bäst hanterar den informationen för optimala resultat - som vilket strategispel som helst. Sen att Hearthstone kanske inte är helt balanserat är väl en annan sak, och visst har det en del RNG-moment, men det har alla spel och alla kommer spela efter samma villkor.

Medlem
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

Härlig statistik, kan man få se underlaget för den?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

Skrivet av godsaveme:

Ser inte riktigt E-sport potentialen i detta spel där åtminstone 80-90% av spelet handlar om vem som har mest tur, resten handlar om vem som har lyckats skramla ihop bäst kort eller lyckats bygga bäst deck eller den som har flest kort kvar mot slutet av matchen..

Näe tacka vet jag svenskutvecklade Scrolls, där har du fan så mycket mer e-sport potential, där är det iaf taktiken som avgör..

Uppenbarligen har ingen av er hört talas om tävling i kortspel som MTG eller något annat. Att säga att spelet är 95% tur är som att säga att StarCraft är 95% tur för det beror på vart motståndaren tittar på kartan när du gör något.

Allt handlar om information om sin egen lek, motståndarens lek, och hur man bäst hanterar den informationen för optimala resultat - som vilket strategispel som helst. Sen att Hearthstone kanske inte är helt balanserat är väl en annan sak, och visst har det en del RNG-moment, men det har alla spel och alla kommer spela efter samma villkor.

För ca: 15 år sen så satt jag väldigt många sammanlagda timmar på Tvspelsbörsen i Stockholm och spelade MTG och vann ett par turneringar till och med (Prispott då var inget att snacka om, boosterpacks eller ca: 500 SEK låg i pott) så på de viset vet jag en del om kortspel. MTG eller Poker går inte att jämnföra här då det finns visa matematiska chansningar i poker och MTG är ett totalt annorlunda spel.

Att du ens säger så om Starcraft 2 kan ju vara det mest skillbaserade spel som finns där ute och dom som faktiskt tävlar i det säger själva att det inte finns tur eller rng. Förlorar dom så gör dom det för att deras motståndare antingen spelade bättre än dom eller att dom gjode ett misstag eller felbedömning.

Det är spelet (Hearthstone) i sig som inte lämpar sig som E-sport, inte kortspel i övrigt.

Medlem
Skrivet av LoMack:
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

Skrivet av godsaveme:

Ser inte riktigt E-sport potentialen i detta spel där åtminstone 80-90% av spelet handlar om vem som har mest tur, resten handlar om vem som har lyckats skramla ihop bäst kort eller lyckats bygga bäst deck eller den som har flest kort kvar mot slutet av matchen..

Näe tacka vet jag svenskutvecklade Scrolls, där har du fan så mycket mer e-sport potential, där är det iaf taktiken som avgör..

Uppenbarligen har ingen av er hört talas om tävling i kortspel som MTG eller något annat. Att säga att spelet är 95% tur är som att säga att StarCraft är 95% tur för det beror på vart motståndaren tittar på kartan när du gör något.

Allt handlar om information om sin egen lek, motståndarens lek, och hur man bäst hanterar den informationen för optimala resultat - som vilket strategispel som helst. Sen att Hearthstone kanske inte är helt balanserat är väl en annan sak, och visst har det en del RNG-moment, men det har alla spel och alla kommer spela efter samma villkor.

För ca: 15 år sen så satt jag väldigt många sammanlagda timmar på Tvspelsbörsen i Stockholm och spelade MTG och vann ett par turneringar till och med (Prispott då var inget att snacka om, boosterpacks eller ca: 500 SEK låg i pott) så på de viset vet jag en del om kortspel. MTG eller Poker går inte att jämnföra här då det finns visa matematiska chansningar i poker och MTG är ett totalt annorlunda spel.

Att du ens säger så om Starcraft 2 kan ju vara det mest skillbaserade spel som finns där ute och dom som faktiskt tävlar i det säger själva att det inte finns tur eller rng. Förlorar dom så gör dom det för att deras motståndare antingen spelade bättre än dom eller att dom gjode ett misstag eller felbedömning.

Det är spelet (Hearthstone) i sig som inte lämpar sig som E-sport, inte kortspel i övrigt.

StarCraft var en överdrift och jag påstår inte att StarCraft är turbaserat, menade att det finns RNG-moment i samtliga spel. Har tävlat i StarCraft så jag vet hur skillbaserat det är. Precis på samma sätt som Hearthstone har RNG-moment. Att Hearthstone inte skulle passa som E-sport håller jag absolut inte med om.

Medlem

Jag ser hellre ordentliga kortspel streamas, än ett casual spel som heartstone.
Detta är lite som esports farmville.
Okej, inte riktigt lika illa. Men åt det hållet.

Medlem
Skrivet av ClockWise:
Skrivet av LoMack:

Hur kan man tävla i ett spel som handlar om 95% tur?

Skrivet av godsaveme:

Ser inte riktigt E-sport potentialen i detta spel där åtminstone 80-90% av spelet handlar om vem som har mest tur, resten handlar om vem som har lyckats skramla ihop bäst kort eller lyckats bygga bäst deck eller den som har flest kort kvar mot slutet av matchen..

Näe tacka vet jag svenskutvecklade Scrolls, där har du fan så mycket mer e-sport potential, där är det iaf taktiken som avgör..

Uppenbarligen har ingen av er hört talas om tävling i kortspel som MTG eller något annat. Att säga att spelet är 95% tur är som att säga att StarCraft är 95% tur för det beror på vart motståndaren tittar på kartan när du gör något.

Allt handlar om information om sin egen lek, motståndarens lek, och hur man bäst hanterar den informationen för optimala resultat - som vilket strategispel som helst. Sen att Hearthstone kanske inte är helt balanserat är väl en annan sak, och visst har det en del RNG-moment, men det har alla spel och alla kommer spela efter samma villkor.

Jag vet mycket väl om vad magic the gathering är och jag vet att det anordnas turneringar i det också. Problemet jag försöker framhäva med detta spel är att momenten för att det inte ska snowballa tack vare RNG är alldeles för små, oavsett om man är skillad och kan bygga en otroligt bra kortlek så är det inte säkert att just ditt nästa kort är det kortet du behöver för att kunna avsluta fienden i nästa turn, men istället kanske han får ett kort som gör att han kan döda dig på sin turn..

Det jag vill komma till är att det är alldeles för små saker i Hearthstone som faktiskt gör det e-sport vänligt. Jag sa aldrig att kortspel i sin tur hade e-sport potential, om du läser om det jag skrivit så säger jag att Scrolls har en mycket högre e-sport potential där du ska slå ner motståndarens torn och skydda dina egna torn, du kan även offra kort för nya kort eller offra kort för "mana" vilket i sin tur öppnar upp för flera sätt att spela på och inte enbart förlita sig på tur känns mer som en blandning av schack och kortspel medans Hearthstone är mer tur än strategisk planering och även om en del strategisk planering förekommer i Hearthstone så tar det inte bort det faktum att RNG spelar en för stor roll..


signatur

"Da Funk Back To Da Punk"

1
Skriv svar