Första helgen i The Elder Scrolls Online – vad tycker du?

Robot
Första helgen i The Elder Scrolls Online – vad tycker du?

I fredags släpptes vi till sist loss i The Elder Scrolls Online. Early access-spelarna har spenderat ännu mer tid i online-Tamriel. Lever äventyret upp till dina förväntningar?

#the-elder-scrolls-online


Medlem
Första helgen i The Elder Scrolls Online – vad tycker du?

Spelet har grym potential. En hel del buggar men det är förväntat, ska bli intressant att se hur spelet kommer fortgå. Jag gillart!

Medlem

kommer bli bra när de blir f2p. absolut inte värt just nu.

Medlem

Jag gillar spelet det är roligt och känns som spelet har flera alternativ som dom belönar spelaren för.

Tex belönar dom med att upptäcka nya saker, eller bara satsa på crafting.

Det jag dock ogillar är att jag inte kan spela spelet för jag för nuvarande inte har pengar som gör att dom gör valideringskontrollen på mitt kort vilket är surt då jag inte kommer åt mina 30 gratis dagar utan ha pengar på mitt bankkort.

Medlem

Jag gillar spelet starkt och jag har spelat wow sen betan. Är inte mycket för pvp, har testat cyrodiil och tycker det är för grötigt och mycket folk, annars questing och dungeon är jävligt roligt.
Något quest som inte fungerar o så men det är väl att vänta efter en launch. 4 / 5 ger jag spelet

Medlem

För mig gick allt smidigt i helgen, hade dock lite problem med att ta mig in till Cyrodiil igår kväll, verkade som the blev en flask hals i min kampanj.

Annars har jag haft skitkul. lite phacing poblem med vissa quest som de måste få ordning på. men gemfört med launch weekend för t ex. Age of Conan eller The old Rebublic så tyckte jag detta gick jäkligt smidigt.

Roligaste sak jag hörde var när en NPC som sopade klagade:
"AAARGH! This is taking forever!"
Var på jag tänkte,
"Well...you're sweeping the streets.....in the middle of the town......in a jungle"

Älskar random saker npc säger i elder scrolls spel.

Medlem

Spelet är bra men det börjar bli irriterande att de inte fixar buggar som stoppar ens progress i dominion. Var buggar som fanns i betan som var kvar vid lanuch vilket är inte riktigt ok om man har vetat om dem men inte fixat dem till lanuch.

Medlem

Helt allvarligt, jag läste "Tamriel faces annihilation" som "Terrible face animations" i trailerns beskrivning på YouTube. Det verkar som att det enda Bethesda-utvecklade spel jag kört (Fallout 3) trots allt gav mig men för livet.

Medlem

I början var det väldigt mycket frågetecken över saker och ting. Men ju längre in i spelet man kommer, så klarnar saker upp, och spelet blir roligare samt känns bättre.
I början kändes även combaten lite stel. Men när man låst upp mer abilitys så blir det bra mycket mer flyt och även där roligare.

Det kanske inte är så mycket nytänk jämfört med gw2. Men om man kommer ifrån andra och äldre mmos. Så säger jag att det här är något man inte ska missa.

Är bara lvl 29. Men har redan kört 6 olika gruppdungeons,
Och många public dungeons. Så groupcontent är inte uteslutet. Tycker det är en lagom balans mellan Solo och gupp. Man gör spelet lite till var man själv vill.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Riktigt kul, det är annorlunda mot andra MMOs, känns mer some ett Elder Scrolls spel med en online del!

Gillar hur den rätta Elder Scrolls känslan finns där, är kul att bara upptäcka nya ställen, storyn och NPCs är riktigt bra gjorda och klasserna känns spännande!

Dessutom en riktigt stabil launch, inte haft något strul alls, enda minuset är väl några buggiga quests som finns kvar.

Medlem

Kommer bli F2p om några månader. Får se om jag ens orkar prova skitet då


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag har kul varenda sekund i det här spelet, det känns som ett vanligt Elder Scrolls fast det är online.
Friheten är stor och jag spenderade timmar med att testa olika stilar till min sorceror innan jag bestämde mig för att inrikta mig som Battle Mage


signatur

Game long and prosper

Medlem

Detta hade stor hyp men komemr floppa jag gjorde bort mig i köpte det sluta efter early access riktigt bråte. Jag komemr därimot börja med wildstar vilket är 10 ggr bättre i allt gameplay etc och har rejäla raider

Medlem

Som jag skrev i tidigare tråd
http://www.reddit.com/r/Games/comments/22d2uo/how_is_the_elde...

Toppkommentaren tar upp flera fel med spelet som är gamebreaking utöver det som redan är gamebreaking.

Vet inte ens om jag skulle spela detta om det var F2P

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Som jag skrev i tidigare tråd
http://www.reddit.com/r/Games/comments/22d2uo/how_is_the_elde...

Toppkommentaren tar upp flera fel med spelet som är gamebreaking utöver det som redan är gamebreaking.

Vet inte ens om jag skulle spela detta om det var F2P

Nu byggs ett community upp av spelare som verkligen vill spela spelet, hoppas verkligen inte det blir F2P för då kommer det in en mängd löst folk som spelet skulle må bättre utan.

Medlem

Bra spel


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Om någon säger F2P en gång till så kräks jag. Skippa ett besök på Burger King varje månad så har ni råd.

Nog om fattiglappar. Jag tycker spelet är riktigt bra, betydligt bättre än WoW och ett antal andra MMO jag spelat.

Medlem

Smidigaste lanseringen jag varit med om när det kommer till mmo, ingen kö, inga större problem med lagg.Spelet i sig är en skön mix av mmo kontra solo.

Medlem
Skrivet av rickuz:

Om någon säger F2P en gång till så kräks jag. Skippa ett besök på Burger King varje månad så har ni råd.

Nog om fattiglappar. Jag tycker spelet är riktigt bra, betydligt bättre än WoW och ett antal andra MMO jag spelat.

Så du menar att folk som vill äta inte förtjänar att spela varken EOS eller andra spel för att deras ekonomi inte räcker till eller att de kanske är studerande och inte har råd att lägga ut en månadsavgift? Jag hoppas själv att spelet blir F2P. Enligt mig är spelet inte värt att betala för och dom kan enkelt överleva på en Cashshop.


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem

Slutat spela redan. ren skit

Medlem
Skrivet av Mesmerize:

Smidigaste lanseringen jag varit med om när det kommer till mmo, ingen kö, inga större problem med lagg.Spelet i sig är en skön mix av mmo kontra solo.

Du inte spelat så mkt då elr? buggs, delay och lagg finns det gott om. Då det är en mega server så blir de inga köer in.

Medlem

Kan inte spela för jag måste ha en annan kod än den jag fick när jag köpte spelet för att kunna sätta upp en subscription. Nån sån kod har jag inte så det var det spelet

Medlem

Hur känns spelet bortom de saker som de kan fixa? (Alltså bortsett från buggarna, balansering, etc)

Om man antar problemen kommer bli ordnade, är det fortfarande så illa? Eller är det bra?

Medlem

Hej!

Jag är väl mer eller mindre en halv-etablerad mmorpg:are och förälskad i Elder Scrolls serien sedan jag lirade Daggerfall på min kompis 486:a.

När efter blyga 378 h speltimmar på Skyrim fick jag höra om ESO. Totalt superpessimitiska känslor kom översköljandes och jag kände att jag inte ens skulle röra ESO med tång. Men dock i april kände jag att jag var nog skyldiga Bethseda/Zenimax Online detta efter att deras "utvecklar-familj" hade gett mig mycket fina spelminnen genom åren.

Jag hoppade in i ESO utan att rört betan och är totalt noob. Just nu är jag level 15 och kanske inte sett så mycket än. Dock gillar jag ESO för att det inte är ett "grind" mmorpg som t ex WoW... Elderscrolls känslan finns där och det är vad jag ville ha. Provade också lira lite på PvP zonen Cyrodiil vilket var riktigt skoj att man även som en liten grupp (4-6 personer) kan göra bra med skada och hjälpa din allians till vinst. Spelet går också ovanligt mjukt för ett launch mmorpg. Jag hade 60 fps när jag försökte med ca 20 spelare inta ett castle, ganska otroligt jämfört med att i WoW har man knappt 30 fps i 25 manna raid.

Vi får se vad som händer i framtiden, men jag är positivt överraskad, men vänligen notera att jag inte har fått hela bilden ännu.

Medlem

Jag är super nöjd med spelet. Har spelat sen i tisdags och jag är bara lv 17 haha. Jag verkligen njuter av varje tillfälle jag spelar och tar det hur lugnt som helst. Där är ju så mycket man kan upptäcka så om man stressar igenom så missar man massor.

Visst har jag stött på lite buggar med quests och områden men det förväntade jag mig innan jag köpte spelet. Jag har inte spelat ngt annat spel där det inte fanns en massa buggs etc när det släpptes.

Jag spelar för tillfället med 1 polare och efter att ha questar och sprungiit runder en stund så blir det ofta att vi måste tillbaks och crafta, sälja och lägga in på banken. Man tycker ju att det borde inte ta så långt tid, men helt plötsligt så har det gått 30-40 minuter innan man drar vidare ut i Tamriel igen.

Underbart spel och jag ser fram emot många fler timmar

Medlem
Skrivet av erik.blom.9:
Skrivet av Mesmerize:

Smidigaste lanseringen jag varit med om när det kommer till mmo, ingen kö, inga större problem med lagg.Spelet i sig är en skön mix av mmo kontra solo.

Du inte spelat så mkt då elr? buggs, delay och lagg finns det gott om. Då det är en mega server så blir de inga köer in.

Har kört en del. Kört från early-access och jag har endast upplevt lagg i cyrodill vid ett tillfälle än så länge, jämför man med andra onlinespel som oftast är ospelbara första veckan så är det helt klart en petitess.
Buggar har jag stött på, några av dom fixades vid en patch eller två som kom tätt inpå och vid launch, personligen så berör mig inte mindre buggar något nämnvärt då det är omöjligt att helt komma ifrån.
Allt som allt så tycker jag det är en stabil lansering.

Medlem
Skrivet av NTeC:

Kan inte spela för jag måste ha en annan kod än den jag fick när jag köpte spelet för att kunna sätta upp en subscription. Nån sån kod har jag inte så det var det spelet

om du köpte spelet digitalt och med pre release ska du ha fått riktiga cd nyckeln i mail i fredags när spelet officiellt släpptes.

Medlem

Nu har jag "bara" lyckats ta mig till level 34/50 men med 90 speltimmar av nästan rent questande och ingen PvP så skulle jag säga att man får grymt mycket quests i spelet.

Detta är en bra sak då questandet är faktiskt kul till skillnad från flera stora MMO. Uppdragen känns levande och man lägger tid på att ta reda på vad som händer och ska hända. Att alla NPC:s faktiskt talar istället för att bara presentera en text gör mycket och det hela känns inte som en grind utan att du verkligen gör uppdrag åt folk. Diskutabelt om det är i samma nivå som SWTOR men det är definitivt något av det trevligaste jag träffat på.

Dungeons är väl lite halv-taskiga och det tar tid att avvänja sig från tank-dps-healer-tänket. Sedan är bossarna lite opedagogiska och man måste lista ut vad dem gör på egen hand. Det flesta är dungeons är invävda i spelvärlden och inte en särskild "instance" även om sådana även finns. Det är kul att helt plötsligt hitta en grotta att utforska. Dessa grottor funkar att göra ensam men även i mindre grupper.

PvP är däremot underbart. Nu har jag knappt spelat någon PvP under release men jag spelade massor under betan. Har ni spelat GW2 känner ni igen er. Men det är större och massivare. Det finns fler val i taktiker. Du kan ha en liten grupp som stör bakom frontlinjen eller springa med "zergen" av bokstavligen hundratals spelare. Det är massivt. Dock skulle jag gärna se lite mer variation i borgarnas uppbyggnad likt hur dem varieras i GW2. Den stora svagheten med ESO:s PvP är avsaknaden av någon typ av mindre och mer tävlingsinriktat spel. Allt PvP-fokus läggs nämligen på denna enorma zon av borgar och slott, och detta tilltalar nog inte alla.

Stridssystemet funkar fint och är kanske det mest nyskapande i ESO. Det är precis som i Skyrim fast du är begränsad till fem plus fem förmågor och två vapen (fem per vapen). Inget nytt i sig men nytt för MMO-genren. Det funkar bra och många av problemen med att det inte kändes "rätt" har fixats. Många klagar på att det är för lite förmågor - något jag inte håller med om. Det är nog mest ett symptom av att vara invand med att ha över 20 olika förmågor i MMO. Idén känns igen från GW2 fast du är i ESO helt fri att välja förmågor utifrån dem du upplåst.

Att spelet är snyggt har jag tidigare i relaterade trådar och jag håller fortfarande starkt fast vid att spelet är det snyggaste MMO på marknaden. Både i grafik och i mitt tycke även estetiken. Särskilt omgivningarna och ljussättningen. Rustningar ser ut som rustningar som faktiskt skyddar dig vilket är särskilt välkommet på kvinnorna som i andra spel ofta får dras med att visa hud på de minst praktiska platserna. Borgar, grottor och djur präglas också av samma känsla av "realism" (en något paradoxal term att använda för ett fantasy-spel). Det är ett designval och jag gillar det. Sen är spelet även väldigt bra optimerat. Mitt 7970 hänger med även i de högsta inställningarna och levererar till och med fler fps än vad det lyckas i WoW.

Ljudet är väl godkänt. Effekterna har samma känsla av realism. Det låter verkligen som att du slår på en rustning med en hammare istället för ett "swish-pling". Däremot skulle jag gärna se att musiken justeras mer dynamiskt med tempot i spelet istället för att trycka i bakgrunden. Soundtracket är bra men jag hör det för sällan.

Överlag har jag hast enorm kul under veckan som gått och jag ser fram emot att fortsätta spela ESO. Det är kanske inte det mest nyskapande som finns men knappast heller ännu en klon. Jag har spelat betan ett bra tag och var såld redan då. Mest är jag imponerad över lyftet dem lyckades göra i kvalité mellan betan och release. Med undantag för ett par irriterande quests så är spelet väldigt buggfritt. Releasen är även en av de mest smidiga jag sett med endast en handfull omstarter och en nedgång i förberedelse för den officiella releasen.

Spelet avnjutes bäst med vänner.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Lepracy:
Skrivet av NTeC:

Kan inte spela för jag måste ha en annan kod än den jag fick när jag köpte spelet för att kunna sätta upp en subscription. Nån sån kod har jag inte så det var det spelet

om du köpte spelet digitalt och med pre release ska du ha fått riktiga cd nyckeln i mail i fredags när spelet officiellt släpptes.

Köpte från codesnstuff.se och jag har inte fått någon annan nyckel

Medlem
Skrivet av degenvf:

kommer bli bra när de blir f2p. absolut inte värt just nu.

Med tanke på hur många hatare som slutat göra sin grej så kan det nog dröja ett tag tills det blir F2P, förhoppningsvis blir det aldrig det.

OT: Väldigt kul spel, tröttnar inte på att questa som man gör i WoW, sen har de sytt ihop exploration och crafting otroligt bra.

12
Skriv svar