När det blir tortyr att smyga

Medlem

Ang tidigare MGS och liknande spel,

Jag ser balansen mellan humor och allvar i MGS som dess största tillgång. Humorn hjälper både till att understryka allvaret samtidigt som det ger oss andrum. Hur tror ni att människor fungerar i verkligheten?

Det beror säkert på vilken livserfarenhet man har, men om man har varit med om traumatiska händelser så kan humorn bli ett skydd, ett sätt att överleva. Hur tror ni annars att folk hanterar trauman, de som får sopa upp kvarlevor efter människor som tagit livet av sig eller dött i olyckor? Polis, brandmän och akutsjukvårdare? Människor som genomlevt krig och katastrofer? Tror ni att de är gravallvarliga dygnet runt? Nej, de skulle säkerligen gå under då. Humorn är ett av flera sätt att överleva vid sådana trauman, ett ljus i mörkret.

Medlem

Ruggig mycket svammel i mina ögon, så mycket att jag skriver mitt första inlägg på flera år.

Jag ogillar dessa alltmer frekventa "krönikor" där det känns som att man glider ifrån spelvärlden och blottar någon form av personlig strävan att expandera eller fullfölja sina egna journalistiska ambitioner.

Jag har själv spelat Zeroes och övriga MGS spel och de är väldigt speciella. Jag upplevde inte alls Zeroes på samma sätt som skribenten om jag skall vara ärlig.

Jag är inget enormt fan, men spelen är bra och mycket speciella och har ett visst djup som man inte ser ofta.
I MGS 2 så framkommer det bland annat på liknande sätt att huvudpersonen har misshandlat sin flickvän.

Jag själv uppskattar spel som är annorlunda, lite mörkare och djupare.
Spelet har en M-raiting vilket är korrekt.

Gamers har väl en snittålder på 30 år eller någonting sådant, vi vill inte bara spela pastellfärgade spel som Mario och Zelda.
Banden i fråga i detta spel drar ju in dig i spelet på ett helt annat plan, vilket skribenten även medger.

Det är säkerligen Kojimas mening och han lyckas väl med detta.

Jag tycker det är trist att FZ har tagit en sådan här inriktning där man mer och mer skall ha skribenter som dissekerar allting och skall tala om spel på någon form av samhällspolitisk nivå.

Den här krönikan hör i mina ögon hemma mer i typ Aftonbladet spel eller något annat liknande forum.

Jag antar att skribenten likväl moraliserar över mästerverket The Last of Us och våldtäktsförsöket på en 14-åring som förekommer där?

Medlem

Härom veckan var det nazister som inte skulle få vara med i spel, för att dte var för nära verkligheten. Nu får det inte vara tortyr eller våldtäkt. Vad är det som ska bort nästa vecka, svordomar och grovt språk? Kanske sexskildringar eller otrohet á la Catherine?

Nej, jag vill att ett spel med märkningen M för Mature ska vara M for Mature. Jag vill inte att spelindustrin ska rygga tillbaka och välja att inte beskriva hemska situationer. Om vi vill att spel någonsin skall bli tagna på lika stort allvar som filmindustrin så måste också spelen få utmana oss. Den genomsnittliga gamern är idag 35 år - varför skall vi nekas spel som utmanar något annat än våra reflexer?

Vad skulle Spec Ops: The Line ha varit om man hade tonat ned våldet så att det kunde säljas till Call of Duty-publiken?

Vad skulle The Last of Us ha varit om Naughty Dog tänkte "vi kan ju inte utsätta en 13-årig tjej för det här, så vi måste göra spelet mer barnvänligt"?

Vad skulle Heavy Rain ha varit om man inte fått se Ethan nästan gå under och brytas ned både fysiskt och psykiskt?

Det verkar som att du är för känslig för den här typen av spel. Det betyder inte att alla andra är det, så låt oss spela dem. Du börjar låta mindre och mindre som en person som gillar spel, och mer och mer som Jack Thompson.

Jag vill inte se någon censur någonstans i samhället, inte av något, vare sig film, musik eller spel. Om det någon gång leder till att spel som RapeLay, Super Columbine Massacre RPG eller V-Tech Rampage släpps så går det alldeles utmärkt att välja att inte spela dem.

Inaktiv
Skrivet av LVX156:

Härom veckan var det nazister som inte skulle få vara med i spel, för att dte var för nära verkligheten. Nu får det inte vara tortyr eller våldtäkt. Vad är det som ska bort nästa vecka, svordomar och grovt språk? Kanske sexskildringar eller otrohet á la Catherine?

Nej, jag vill att ett spel med märkningen M för Mature ska vara M for Mature. Jag vill inte att spelindustrin ska rygga tillbaka och välja att inte beskriva hemska situationer. Om vi vill att spel någonsin skall bli tagna på lika stort allvar som filmindustrin så måste också spelen få utmana oss. Den genomsnittliga gamern är idag 35 år - varför skall vi nekas spel som utmanar något annat än våra reflexer?

Vad skulle Spec Ops: The Line ha varit om man hade tonat ned våldet så att det kunde säljas till Call of Duty-publiken?

Vad skulle The Last of Us ha varit om Naughty Dog tänkte "vi kan ju inte utsätta en 13-årig tjej för det här, så vi måste göra spelet mer barnvänligt"?

Vad skulle Heavy Rain ha varit om man inte fått se Ethan nästan gå under och brytas ned både fysiskt och psykiskt?

Det verkar som att du är för känslig för den här typen av spel. Det betyder inte att alla andra är det, så låt oss spela dem. Du börjar låta mindre och mindre som en person som gillar spel, och mer och mer som Jack Thompson.

Jag vill inte se någon censur någonstans i samhället, inte av något, vare sig film, musik eller spel. Om det någon gång leder till att spel som RapeLay, Super Columbine Massacre RPG eller V-Tech Rampage släpps så går det alldeles utmärkt att välja att inte spela dem.

Riktigt bra skrivet .

Quake-konnässsör

Bra skriven artikel, intressanta aspekter som man själv inte har tänkt på. Diskussionerna som tillkommer där efter är som en extra kaka efter ett 3 rätters utekväll.

Nämndes att tortyren i GTA var mindre besvärlig. Jag håller på ett sätt med, i den spelsekvensen var det inte mycket lämnat åt fantasin. Det man såg och hörde i GTA var de, medans i MGS GZ så var det mycket som blev lämnat åt fantasin. Man förväntade alltid det värsta när man hörde dialogerna, brusade upp sig nästan för den råa och blottande "tortyr" de gjorde på ett par minderåriga. I och för sig så är Paz 25, men medans Chico är enbart 13 i MGS GZ.

Dessa är mina funderingar.

Inaktiv

Så Arnroth blir avtänd när han lyssnar på tortyr och våldtäkt medan han knivar vakter eller pepprar dom full med bly?

Okej, men att skriva en hel artikel om att det är osmakligt är lite löjligt. Varför inte skriva om vår vridna syn på moral krig spel istället?

Att nästa MGS skulle ta sig an mer seriösa ämnen samt vara mörkare har upprepats konstant. Jag applåderar Kojima och andra som vågar föra spelmediet framåt.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Jag greppar inte riktigt vad som gör spelet "lekfullt", friheten att göra saker lite som man vill?
Min upplevelse av spelet är att det finns fler valmöjligheter än tidigare spel i serien, det är mörkare och humorn är nedtonad. Angående kassetterna anser jag det var bekvämt att kunna lyssna på storyn när man själv kände för det eller inte alls, istället för att tvingas t.ex genom mellansekvenser (sen är det knappast något nytt att låsa upp delar till storyn i spel vare sig det är ljud, text eller film).
Att spelupplägg å story kan skära sig för somliga är ju ofrånkomligt och egentligen mer av en smaksak, kändes bara inte som att det behövdes en tresidorskrönika när det lika gärna kunde klämts in i recensionen.

Sen lite ot men störde sig folk på att man sköt ihjäl infekterade å människor i last of us?
Var det "volymen" eller att man överhuvud taget gjorde det? Menar det är ju ändå ett spel och det är svårt att få in det interaktiva mellan (eller i) berättandet, i detta fallet vad skulle skjutandet ha ersatts med?

Edit:.. när jag läste rubriken trodde jag artikeln var menad som kritik mot smygandet.

Inaktiv

VÄLKOMEN TILL VERKLIGHETEN:up:

Medlem
Skrivet av cm0s:

...Och nej, jag har aldrig upplevt MGS som underhållningsvåld. Det förvånar mig dock inte att du tror det, då du inte ens lyckas skriva spelseriens riktiga förkortning MGS utan skriver MTG. Vi diskuterar Metal Gear Solid, inte Magic: The Gathering.

Ifall du inte förstår definitionen av underhållningsvåld" så vet jag inte riktigt vad vi ska prata om. Inte för att det spelar någon roll, jag råkade ju stava fel, och genom att du uppmärksammade det så tog du tydligen död på hela mitt argument. /golfclap

Medlem
Skrivet av LVX156:

Vad skulle The Last of Us ha varit om Naughty Dog tänkte "vi kan ju inte utsätta en 13-årig tjej för det här, så vi måste göra spelet mer barnvänligt"?

Ja, och varför inte överdriva åt andra hållet också? Varför inte ha filmsekvenser där Joel våldtar Ellie var tionde minut? Bara för att det är så jäkla viktigt att det måste finnas i ett spel?
Spelvärlden är ju så vuxen.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av cm0s:

...Och nej, jag har aldrig upplevt MGS som underhållningsvåld. Det förvånar mig dock inte att du tror det, då du inte ens lyckas skriva spelseriens riktiga förkortning MGS utan skriver MTG. Vi diskuterar Metal Gear Solid, inte Magic: The Gathering.

Ifall du inte förstår definitionen av underhållningsvåld" så vet jag inte riktigt vad vi ska prata om. Inte för att det spelar någon roll, jag råkade ju stava fel, och genom att du uppmärksammade det så tog du tydligen död på hela mitt argument. /golfclap

Bra att du kom till insikt! En del av charmen med MGS är ju att man undvika konflikt genom att smyga sig fram.

123
Skriv svar