HD-reboot av klassiska Outcast kickstartas
Koolt, jag gick och tänkte på det här spelet häromdagen, men kunde inte komma ihåg mer än att man gick runt i en öppen värld och stirrade på dinosaurier, så ser man den här bilden på facebook och känner direkt igen namnet.
Men nja, HD remakes blir sällan bra, så mig får de då inga pengar av.
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Outcast är ett sådant där konstigt spel som jag älskade och verkligen vill se mera av, men vars utvecklare jag inte har något egentligen förtroende för. De gjorde ju bevisligen ett fantastiskt spel, men det senaste spelet som flera verkar ha arbetat på är det vansinnigt sågade Fighters Within.
Å andra sidan stämmer ju det in på InXile också, och de verkar ju göra bra ifrån sig med Wasteland 2.
Bah. Det blir väl att stödja. Outcast, liksom. Klart man måste.
Jag köpte spelet nä det kom, spelade typ en halvtimme. Det var buggigt och krävde mycket hårdvara för sin tid. Testar gärna i en ny och skarp version.
Detta ska jag stödja. Hoppas den episka musiken kvarstår.
Kan inte tänka mig annat. Sitter och lyssnar på den nu (älskar att det finns på Spotify ). Verkligen fantastisk. Bland de bästa spelsoundtrack jag någonsin hört.
Detta ska jag stödja. Hoppas den episka musiken kvarstår.
Kan inte tänka mig annat. Sitter och lyssnar på den nu (älskar att det finns på Spotify ). Verkligen fantastisk. Bland de bästa spelsoundtrack jag någonsin hört.
Härligt! Det som gjorde Outcast extra känt då det begav sig var att det använde sig av voxlar istället för polygoner. Var väl bara Delta Force innan som gjort det.
Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz
Jag väntar fortfarande på uppföljaren. De kunde gärna få snickra ihop en sådan istället för att göra om ett redan färdigt spel.
Men oss som inte spelat originalet? Jag äger originalet både fysiskt och via GoG, men fanskaped har så låg skärmupplösning och draw distance att jag blir bokstavligen illamående.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Gillade originalet och har nu backat detta, men hmm börjar ångra det lite nu..
* Deras andra spel är verkligen rent skräp, 3/10 spel, vilket inte bådar gott direkt.
* De vill alltså ha 4 mille(!) för att fixa lite texturer, högre upplösning, samt lite bugfixar, dvs lite som en gratis "fan patch" som många spel har.
Gillade originalet och har nu backat detta, men hmm börjar ångra det lite nu..
* Deras andra spel är verkligen rent skräp, 3/10 spel, vilket inte bådar gott direkt.
* De vill alltså ha 4 mille(!) för att fixa lite texturer, högre upplösning, samt lite bugfixar, dvs lite som en gratis "fan patch" som många spel har.
Hela spelet kommer behövas byggas om från grunden. Samma spelmotor kommer inte användas.
600 000 USD för en remake också. Lite väl att ta i, de hade kunnat göra en lika bra uppföljare istället för de pengarna. Trist :/
Rippat från min GR blogg:
Till Outcast krävs det att karaktärerna görs om från grunden, med dagens 3D-skelett och HD-texturer som alla ska animeras. Även all miljö måste ritas om, nya texturer utvecklas, partiklar och fysik programmeras om och mycket mer. Den typen av arbeta kräver flera personer och mycket tid då dagens spel har så många smådetaljer som måste fixas. En öppen värld ställer stora krav på programmerarna för att undvika buggar och prestandaproblem.
Efter skatter och avgifter har de kanske $500.000. Det är 11 personer i Fresh3Ds "core team" just nu. Planerad leverans om 18 månader. Det betyder att de har en budget på under $30.000 per månad. Så knappt 20.000 kronor i månaden per person i lön före skatt. Lägg till kostnaden för att få licensen, kostnad för lokal, datorer, mjukvara och kringutrustning... Allt som allt tror jag att de går back om de bara får in $600.000, men de räknar naturligtvis med att få in pengar senare via vanlig försäljning när spelet väl är klart.
Hela spelet kommer behövas byggas om från grunden. Samma spelmotor kommer inte användas.
Fast det står inte så, angående vad de ska göra för pengarna. Det står så här:
All objects, textures, environments and characters entirely remade from scratch in hi-definition.
Targets 1080p @ 60fps, and supports beyond HD"
Dock tas det upp längre ned, att de ska använda sin teknologi de använt för bl.a PS2 spel, "FreshEngine".. Låter inte speciellt lovande då dessa spel fått helt otroligt dåliga betyg.
Nej jag tycker inte detta låter speciellt lovande faktiskt.. hade varit skillnad om det varit människor som varit involverade i något efter Outcast som faktiskt varit bra och inte spel som fått 3/10 i snitt..