E-sportsspecial - VM i Call of Duty

Robot
E-sportsspecial - VM i Call of Duty

För en vecka sedan korades världens bästa Call of Duty-lag under en storslagen turnering i Los Angeles - vi var på plats med videokameran under hela evenemanget. Och hur gick det egentligen för svensklaget Reign Mix som enligt egen utsago var alldeles för dåligt förberedda för ett så stort sammanhang?


Medlem
E-sportsspecial - VM i Call of Duty

Antar att Vexx Revenge fick 162 000, inte 1,62 miljoner

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av webe:

Antar att Vexx Revenge fick 162 000, inte 1,62 miljoner

Alla vet ju att åttondeplats är den absolut bästa - ungefär som en andraplats i Idol.


signatur
Medlem

"Fotnot: Vill du se fler e-sportsreportage i antingen video- eller textformat? Kommentera, maila oss eller skicka en snäll lapp med en rocket launcher."

Fixa någon slags sidebar istället för släppa som en "nyhet"?

Inaktiv

Varför inte ha den här turneringen på PC?

Medlem

Jag vill absolut se mera sån här coverage, eSport är kul, och med FZs proffsiga team så kan det bli riktigt bra. livestream bås med intervjuer, repriser osv från DH t.ex. vore skithäftigt

Medlem

Hur många var det som kollade på finalen på plats och via stream?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Rakoon:

"Fotnot: Vill du se fler e-sportsreportage i antingen video- eller textformat? Kommentera, maila oss eller skicka en snäll lapp med en rocket launcher."

Fixa någon slags sidebar istället för släppa som en "nyhet"?

Vi diskuterar hur vi ska presentera e-sport på ett vettigt sätt.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av warferwille:

Hur många var det som kollade på finalen på plats och via stream?

Hittar inga siffror, men det var MLG som skötte streamingen.


signatur
Medlem

Problemet är det är svårt för fz, för andra gör det så bra redan dock kan dom ju länka och pusha på folk att titta mer på esport vilket inte är fel(du är inte tvungen att titta) exempelvis, starladder snart i dota 2.

sen kmr international osv osv.

i värsta fall med mycket gnäll kan man ficka en notis flick att man ej vill se esport nyheter

Kan vara bra för dom som följer det mindre, men endå vill titta på det men sitter inte på hemsidor eller har tid att hålla koll när vad är när och när svenska lag spelar osv.

Medlem
Skrivet av anon_187600:

Varför inte ha den här turneringen på PC?

1.) Alla har samma förutsättningar (samma kontroller och grafiska inställningar)
2.) Mindre problem med stabilitet. CoD och BF har ofta haft större problem med klienten till PC.
3.) För att det inte är lika stort.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Rakaka fanns det en gång i tiden en sida som hette som gjort fruktansvärt mycket för e-sporten. Eller snarare profilerna bakom siten som gjorde detta.

Men jag personligen tycker det har lämnats ett hål att fylla där. En mognare site med folk som är roliga att lyssna på även när det inte bara handlar om spel. Så att streama matcher med svenska kommentantorer från FZ hade vart nice. Kanske även något "uppesittar"-program en gång i veckan där man pratar om vad som skett. Behöver inte vara så avancerat, Skype 2-3 pers som pratar om det samt bjuda in e-sportprofiler som gäster ibland.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av FuzioN:

Problemet är det är svårt för fz, för andra gör det så bra redan dock kan dom ju länka och pusha på folk att titta mer på esport vilket inte är fel(du är inte tvungen att titta) exempelvis, starladder snart i dota 2.

sen kmr international osv osv.

i värsta fall med mycket gnäll kan man ficka en notis flick att man ej vill se esport nyheter

Kan vara bra för dom som följer det mindre, men endå vill titta på det men sitter inte på hemsidor eller har tid att hålla koll när vad är när och när svenska lag spelar osv.

Vår tanke är att inte göra precis det andra gör. Hitta någon annan vinkel, som detta videoreportage.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Rakoon:

"Fotnot: Vill du se fler e-sportsreportage i antingen video- eller textformat? Kommentera, maila oss eller skicka en snäll lapp med en rocket launcher."

Fixa någon slags sidebar istället för släppa som en "nyhet"?

Vi diskuterar hur vi ska presentera e-sport på ett vettigt sätt.

Ja? Presentera det inte som en nyhet på framsidan, utan fixa antingen en sidebar eller något annat. Var enbart ett förslag.

Medlem

Trevligt inslag.

Jag skulle absolut vilja se mer från e-sporten på fz.

Både i filmformat som detta och textformat om lite mindre events.

Tummarna upp


signatur

The more I practice, the luckier I get.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Gillar detta starkt!

Se till att ha ett bra RSS flöde för detta också!


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Visste inte att det gick att spela tävlingsinriktad i COD.. Bara sikta och skjuta ju, ingen teamwork heller :S.

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Slevin:

Varför inte ha den här turneringen på PC?

1.) Alla har samma förutsättningar (samma kontroller och grafiska inställningar)
2.) Mindre problem med stabilitet. CoD och BF har ofta haft större problem med klienten till PC.
3.) För att det inte är lika stort.

Alla kommer ha liknande hårdvara i en turnering på PC också

Stabiliteten är bättre på konsol för att spelet har utvecklats på konsol och sedan blivit portat till PC. Skulle man utveckla det till PC så skulle man ha stöd för mer än 60 fps samt att spelarna får fixa med sitt spel som dom vill själva.

Det är inte lika stort på PC för att Microsoft inte promotar det lika mycket till PC som på konsol, vilket jag inte kan förstå varför. Det är som att ha en OS-gren i löpning för medelmåttiga människor istället för att ta toppen löpareliten. Visst dom är duktiga på konsol men ta topp klaner inom PC på CoD och sätt dom mot topp klanerna på CoD inom Xbox så vet vi vad som skulle hända.

Edit: fixade i text.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av anon_187600:

Varför inte ha den här turneringen på PC?

För att pc gamers spelar bättre spel


signatur

Game long and prosper

Medlem

Turnering med gamepad ni måste skoja.. ok om man sitter i en soffa och småspelar men på elitnivå.. man börjar bli gammal helt enkelt.

Medlem
Skrivet av anon_187600:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av anon_187600:

Varför inte ha den här turneringen på PC?

1.) Alla har samma förutsättningar (samma kontroller och grafiska inställningar)
2.) Mindre problem med stabilitet. CoD och BF har ofta haft större problem med klienten till PC.
3.) För att det inte är lika stort.

Alla kommer ha liknande hårdvara i en turnering på PC också

Stabiliteten är bättre på konsol för att spelet har utvecklats på konsol och sedan blivit portat till PC. Skulle man utveckla det till PC så skulle man ha stöd för mer än 60 fps samt att spelarna får fixa med sitt spel som dom vill själva.

Det är inte lika stort på PC för att Microsoft inte promotar det lika mycket till PC som på konsol, vilket jag inte kan förstå varför. Det är som att ha en OS-gren i löpning för medelmåttiga människor istället för att ta toppen löpareliten. Visst dom är duktiga på konsol men ta topp klaner inom PC på CoD och sätt dom mot topp klanerna på CoD inom Xbox så vet vi vad som skulle hända.

Edit: fixade i text.

Förlåt men ditt sista stycke kan vara en av de mest trångsynta texter jag sett på internet. Det är väl självklart att ett PC lag skulle vinna över ett xbox lag om dom skulle mötas, men där har ju båda lagen absolut inte samma förutsättningar. Du har mycket mer precision med mus och tangentbord, vilket gör att det absolut inte går att jämföra konsoll och PC.

Skrivet av adde111:

Visste inte att det gick att spela tävlingsinriktad i COD.. Bara sikta och skjuta ju, ingen teamwork heller :S.

Kommer tyvärr inte ens kommentera detta.

Inaktiv
Skrivet av IceManN:
Skrivet av Slevin:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Slevin:

Varför inte ha den här turneringen på PC?

1.) Alla har samma förutsättningar (samma kontroller och grafiska inställningar)
2.) Mindre problem med stabilitet. CoD och BF har ofta haft större problem med klienten till PC.
3.) För att det inte är lika stort.

Alla kommer ha liknande hårdvara i en turnering på PC också

Stabiliteten är bättre på konsol för att spelet har utvecklats på konsol och sedan blivit portat till PC. Skulle man utveckla det till PC så skulle man ha stöd för mer än 60 fps samt att spelarna får fixa med sitt spel som dom vill själva.

Det är inte lika stort på PC för att Microsoft inte promotar det lika mycket till PC som på konsol, vilket jag inte kan förstå varför. Det är som att ha en OS-gren i löpning för medelmåttiga människor istället för att ta toppen löpareliten. Visst dom är duktiga på konsol men ta topp klaner inom PC på CoD och sätt dom mot topp klanerna på CoD inom Xbox så vet vi vad som skulle hända.

Edit: fixade i text.

Förlåt men ditt sista stycke kan vara en av de mest trångsynta texter jag sett på internet. Det är väl självklart att ett PC lag skulle vinna över ett xbox lag om dom skulle mötas, men där har ju båda lagen absolut inte samma förutsättningar. Du har mycket mer precision med mus och tangentbord, vilket gör att det absolut inte går att jämföra konsoll och PC.

Skrivet av adde111:

Visste inte att det gick att spela tävlingsinriktad i COD.. Bara sikta och skjuta ju, ingen teamwork heller :S.

Kommer tyvärr inte ens kommentera detta.

Ja, det kanske är trångsynt men ska man kalla det Världsmästerskap i ett E-sports spel när inte ens dom bästa spelar om världsmästerskaps titeln? Som mitt föregående exempel om OS, lägg in en massa amatörer som får tävla i OS fast låt dom tävla separat dvs inte mot Eliterna, Sedan så delas det ut 2 guld medaljer inom samma gren och båda förtjänar samma titel. Vad sägs som det?

Medlem
Skrivet av anon_187600:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av anon_187600:

Varför inte ha den här turneringen på PC?

1.) Alla har samma förutsättningar (samma kontroller och grafiska inställningar)
2.) Mindre problem med stabilitet. CoD och BF har ofta haft större problem med klienten till PC.
3.) För att det inte är lika stort.

Alla kommer ha liknande hårdvara i en turnering på PC också

Stabiliteten är bättre på konsol för att spelet har utvecklats på konsol och sedan blivit portat till PC. Skulle man utveckla det till PC så skulle man ha stöd för mer än 60 fps samt att spelarna får fixa med sitt spel som dom vill själva.

Det är inte lika stort på PC för att Microsoft inte promotar det lika mycket till PC som på konsol, vilket jag inte kan förstå varför. Det är som att ha en OS-gren i löpning för medelmåttiga människor istället för att ta toppen löpareliten. Visst dom är duktiga på konsol men ta topp klaner inom PC på CoD och sätt dom mot topp klanerna på CoD inom Xbox så vet vi vad som skulle hända.

Edit: fixade i text.

Till PC får spelarna välja tangentbord och mus och grafiska inställningar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av anon_187600:

Ja, det kanske är trångsynt men ska man kalla det Världsmästerskap i ett E-sports spel när inte ens dom bästa spelar om världsmästerskaps titeln? Som mitt föregående exempel om OS, lägg in en massa amatörer som får tävla i OS fast låt dom tävla separat dvs inte mot Eliterna, Sedan så delas det ut 2 guld medaljer inom samma gren och båda förtjänar samma titel. Vad sägs som det?

Det gör vi redan. Vi delar up damer och herrar i samma sport.
Skulle vi sätta damerna mot herrarna är jag 100% säker på att en kvinna inte hade fått spela OS nåmer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Slevin:

Ja, det kanske är trångsynt men ska man kalla det Världsmästerskap i ett E-sports spel när inte ens dom bästa spelar om världsmästerskaps titeln? Som mitt föregående exempel om OS, lägg in en massa amatörer som får tävla i OS fast låt dom tävla separat dvs inte mot Eliterna, Sedan så delas det ut 2 guld medaljer inom samma gren och båda förtjänar samma titel. Vad sägs som det?

Det gör vi redan. Vi delar up damer och herrar i samma sport.
Skulle vi sätta damerna mot herrarna är jag 100% säker på att en kvinna inte hade fått spela OS nåmer.

Ja, fast damer och herrar är olika byggda. Inom e-sport spelar inte könet något roll.

Det är inte ovanligt att man tar med sin egna handkontroll till xboxen när man spelar turnering, i fightingspels turneringar som spelas har alla med sig sina egna arkadstickor. Så ditt svar med att PC spelare får ta med sig egen mus och tangetbord håller inte.

Medlem
Skrivet av anon_187600:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av anon_187600:

Ja, det kanske är trångsynt men ska man kalla det Världsmästerskap i ett E-sports spel när inte ens dom bästa spelar om världsmästerskaps titeln? Som mitt föregående exempel om OS, lägg in en massa amatörer som får tävla i OS fast låt dom tävla separat dvs inte mot Eliterna, Sedan så delas det ut 2 guld medaljer inom samma gren och båda förtjänar samma titel. Vad sägs som det?

Det gör vi redan. Vi delar up damer och herrar i samma sport.
Skulle vi sätta damerna mot herrarna är jag 100% säker på att en kvinna inte hade fått spela OS nåmer.

Ja, fast damer och herrar är olika byggda. Inom e-sport spelar inte könet något roll.

Det är inte ovanligt att man tar med sin egna handkontroll till xboxen när man spelar turnering, i fightingspels turneringar som spelas har alla med sig sina egna arkadstickor. Så ditt svar med att PC spelare får ta med sig egen mus och tangetbord håller inte.

Klart det håller för olika tangentbord, mus och grafiska inställningar är olika förutsättningar oavsett hur du vrider och vänder på det. På konsol har alla samma inställningar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Alltså att kalla detta en sport är fan ett slag under bältet på alla som idrottar både amatör och elitnivå, förbannat löjligt, och det skulle strykas med en gång.

Det hela gör inte saken enklare än att ni publicerar en bild på miffon med ringar likt de har i Superbowl, som om dessa "nerds" någonsin har presterat något liknande.

Ööö jo jag vann världsmästerskapet i Call of dutty, "Fuck my ass edition", jävlar vad jag fick slita, 2 timmar konstant battlande, och en fuckin camper höll på att killa mig, dessa snypers var inte lätta heller, var tvungen att reloda och söka cover,

Jag har full respekt att man tar sin spelrigg och sitt spelande på allvar, men att höja denna skiten till skyarna och kalla det SPORT och dessutom en prispott på flera miljoner är vedervärdigt.

Gå ut och gå eller spring för helvete, eller gå med i försvaret och kriga på riktigt!

Inaktiv

Så man har ett övertag över andra om man spelar på sättet som man tycker är bekvämast? Så du tycker att CS:Go är ett obalanserat spel pga att det liras på PC där folk får ändra upplösning?

Du svarar fortfarande inte på varför man tar medelmåtterna och ger dom världsmästartitel även fast dom inte ens är i närheten av dom som har skill på PC.

Inaktiv
Skrivet av Zpartan:

Alltså att kalla detta en sport är fan ett slag under bältet på alla som idrottar både amatör och elitnivå, förbannat löjligt, och det skulle strykas med en gång.

Det hela gör inte saken enklare än att ni publicerar en bild på miffon med ringar likt de har i Superbowl, som om dessa "nerds" någonsin har presterat något liknande.

Ööö jo jag vann världsmästerskapet i Call of dutty, "Fuck my ass edition", jävlar vad jag fick slita, 2 timmar konstant battlande, och en fuckin camper höll på att killa mig, dessa snypers var inte lätta heller, var tvungen att reloda och söka cover,

Jag har full respekt att man tar sin spelrigg och sitt spelande på allvar, men att höja denna skiten till skyarna och kalla det SPORT och dessutom en prispott på flera miljoner är vedervärdigt.

Gå ut och gå eller spring för helvete, eller gå med i försvaret och kriga på riktigt!

Ser du samma sätt på Starcraft som en e-sport? Där koreaner spelar 12 timmar varje dag och det är inte tillräckligt för att nå toppen?

12
Skriv svar