Spel som lärande

Skribent
Spel som lärande

Sitter och ser på Malou där @Kerstin Alex medverkar och pratar bland annat om spel som lärande och det positiva med datorspel. Det är väl lite av en counter punch till all kritik om just datorspel och tvspel som dykt upp på senare tid. I soffan sitter även en lärare som använder datorspel i undervisning. Tydligen ska de ha en hel vecka med tema om datorspel och intraktiv media vilket kan bli intressant att följa.

Jag och en kursare skrev faktiskt vår c-uppsats om just detta ämne, spel och lärande dvs. Detta i sig gör att denna diskussion nu blir lite extra intressant i mina öron. Nu i efter hand så förstår jag väl att det kanske var lite före sin tid när vi skrev, men att tiden har hunnit ikapp nu verkar det som. Vi skrev gott om Paradox strategispel och hur de är utmärkta för att användas som undervisnings material. Då blir det desto roligare att se att Paradox nu ger ut special versioner av sina spel för just undervisning. Främst då Europa Universalis, Victoria och Heart of Iron. Peter Englund har också talat om hur dessa spel på ett bra vis förklarar historiska vågor och hur en historisk händelse påverkar en och så vidare. Saxat från hans recension:

[..men som ytterligare exempel på det omsorgsfulla grundarbetet, kan nämnas att spelaren förr eller senare genomgår det som historiker kallat för "Den militära revolutionen", dock inte som händelse, trumpetad i form av en textruta, utan väl i praktiken: när befästningskonsten har nått en viss nivå, tenderar arméerna att växa radikalt i storlek för att till slut bli permanenta; precis som Michael Roberts och Geoffrey Parker har beskrivit det..]

Det är lite det här som dessa spel gör så bra. Historiska händelser kommer av dina val som nation, inte genom en bestämd textruta utan genom vad som händer utifrån ett val du gjort tidigare. Det är sådant som kan användas i undervisning. Nu handlar det givetvis om att kunna använda det rätt. Du kan inte bara låta eleverna spela fritt och tro det ska lära sig (eller jo det gör de också), men det måste ha lärarstöd och saker som sker i spelet ska diskuteras eller knytas till övrig undervisning. Jag tror fram för allt t.ex. Heart of Iron skulle gå att använda som tema på Andra Världskriget. Men genom att man kör What if-scenarion. Eleverna får spela och se vad som skulle kunna ha hänt om Tyskland inte förlorade, eller kanske om Sverige inte var neutrala. Historia handlar ju mycket om att förstå samband medan att rapa upp årtal är mindre viktiga. Historia handlar om att förstå nutid genom att analysera dåtid och jag tror dessa spel är perfekta för detta mål. Sen genom att dekonstruera historien och sedan bygga upp den så kan man få en förståelse för händelser och förlopp.

Här är en länk till Paradox om deras undervisningsversioner:

[http://www.paradoxplaza.com/press/2012/11/spelf%C3%B6retag-sl...]

Och en länk till Peter Englunds recension av EU:

[http://www.peterenglund.com/textarkiv/universalis.htm]

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Spel som lärande

MInns inte vad det var. Men någon lärare i Norge använde Walking Dead från Telltale till undervisning. Elever fick spela i genom spelet och sedan berätta varför det valde att göra som det gjorde (vem i gruppen som ska få äta, vilka som dör/"uppofras" osv).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Ja just det, tror jag också hört detta. Skulle gå att använda psykologi eller när man behandlar värdegrund i filosofi. Det finns så mycket man kan göra med spel om man har fantasin och tänker utanför ramarna.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar