Medlem
Skrivet av mangemani:

så, vadå, detta är en rip off utav Pain? fast med en get den här gången?

Allt är inte ripoffs bara för de har samma ideer eller handling. Det skulle finnas väldigt få spel som inte var det då


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

haha! Vill ha!


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Er "Andra Åsikt" ger mig starka PC-Gamer vibbar att jag blir vild i nostalgi-kistan. Mer sånt!

Medlem
Skrivet av Banjo:

skrev ord

Åh, Bu-hu.

1. Medelåldern på gamers var 25 för några år sedan och borde vara över 30 idag. Tonåringar är inte i majoritet.

2. Saklig debatt? Det har inte framkommit något vetenskapligt underbyggda argument i denna debatt, bara tyckanden från en person som vanligtvis rapporterar om ett sportanpassat substitut för krigföring.

Så här är det: Psykopater kommer alltid att vara psykopater och de kan likväl triggas/inspireras av vilken miljöfaktor som helst. Är det fel i huvudet på en person så kommer personen troligtvis hamna fel i livet om personen hamnar i fel miljö, det enda som kan kontrollera en sådan person är tung medicinering, inte förbud mot datorspel, filmer eller - någonting - annat.

Ken kanske borde ta att läsa på lite om psykologi och våldsverkare innan han (och nästa person) öppnar munnen i media, utan någon faktisk kunskap om det de talar om så är det bara personliga åsikter och legitimiteten av deras yttranden är - noll.

Media borde för övrigt endast intervjua personer med faktiska kunskaper på området.

SoL
Medlem

Håller också med Banjo helt och hållet. Tycker det e fel och hänga ut Ken på på en sida där majoriteten spottar på honom.

Bowling for columbine skjutningen, om jag minns rätt så skulle tex Doom vara bidragande..

Medlem

Tyckte också att det kändes lite lågt att ge sig på den där Ken så här.

Även om jag med anser att han kanske är fel ute så behöver man inte förlöjliga honom.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av SoL:

Håller också med Banjo helt och hållet. Tycker det e fel och hänga ut Ken på på en sida där majoriteten spottar på honom.

Bowling for columbine skjutningen, om jag minns rätt så skulle tex Doom vara bidragande..

Där har du fel, i Bowling for Columbine-skjutningen var det psykopater som köpte vapen som var bidragande - inte att de hade spelat Doom. Att peka på spel, film, tv, eller något annat, där miljarder människor spenderar timmar varje dag, och säga att "detta påverkade i detta hemska event" när några få utför ett hemskt dåd är idioti. Hur hade det låtit ifall jag körde över ett gäng dagisbarn med min bil och sa att jag inspirerats av glidtacklingar i fotboll?

Killen som sköt John Lennon sa att han inspirerades av boken Catcher in the Rye, och är inte den första mördaren som hävdar att boken inspirerat deras handlingar. Vad är då allt detta bokhatet? Det är uppenbart att böcker är boven i många dåd. Om man utvärderar en psykopats rutiner är det inte för svårt att hitta kopplingar till vad normala människor gör varje dag eftersom vi alla är del av samma samhälle och teknologisk tidsålder.

Det finns studier som visar att vissa områden i hjärnan inte har den aktivitet de borde ha hos, exempelvis, seriemördare. Huruvida dessa studier är 100 % korrekta eller faktiskt sanna låter jag vara osagt. Men i ett sådant scenario skulle jag inte skylla på något "inspirerande" annat än personen själv i fråga.

Missförstå mig inte, jag säger inte att du påstår att det skulle vara så att folk inspireras av spel osv, diskuterar snarare kring ditt uttalande kring Bowling for Columbine (som jag också vet är någonting du inte själv hittat på eller eventuellt samtycker med). Sen kan jag också hålla med att det tillför ingenting väsentligt debatten i sig att Ken Olofsson hängs ut, men å andra sidan kastade han sig in i en debatt han inte har någon koppling till eller vet någonting om. Igen, håller med om att det var onödigt att hänga ut honom - även om jag skrattade en hel del när jag läste ^^

Medlem

Tycker som fler ovan att det är rätt osmakligt att hänga ut en person på det här sättet. Olika åsikter får man ha, men detta är att gå över gränsen.

Att många uttalar sig om sånt de inte ens vet något om, är väl rätt vanligt inom journalismen?

Naturligtvis håller jag inte med honom, men man behöver inte dumförklara han för det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Såhär: Det är fett ovetenskapligt och dumt att länka ett individuellt agerande till datorspel. Som Ken Olofsson. Som Breivik-incidenten. Allt sånt är populistisk smörja och bygger på korrelationer. Alla kanske även käkar bredbar leverpastej - ey bredbar pastej skapar mördare!

Däremot är det också dumt att ducka för länken mellan våldsamma datorspel och aggression i generellt. Det är svårt att förespråka spels positiva effekter men inte dess negativa. Då gör man tankevurpan att man erkänner spels inverkan - men bara i positiva fall. Det vore konstigt. Så antingen kan man inta hållningen inte alls påverkar, eller att det påverkar åt båda hållen. Finns fullt med forskning som tyder på att spel påverkar (bland annat ett par feta metastudier, http://www.news.iastate.edu/news/2010/mar/vvgeffects och http://psp.sagepub.com/content/early/2014/01/22/0146167213520....

Det är alltså dumt att inte ta våldsamma spels inverkan på allvar. Och det behöver diskuteras, eftersom det är rätt så tabubelagt att snacka om i spelvärlden. Våldsamma spel påverkar vårt psyke. Det tycks göra oss aggressivare. Det är ett problem. Den som säger annorlunda har aldrig spelat en dota-match.

edit: vettigt att nämna om psykologiämnet är att det kan vara skrämmande ovetenskapligt och ideologiskt, vilket en av metastudierna ovan fått kritik för. Men det gäller åt båda hållen.

Medlem

Alltså det jag blir arg på Ken Olofsson är för att vi gamers (nåja några av oss iaf) försöker bygga broar för acceptans för spel som kulturform och det inte bara är för "ungdomar" och bara massa våld och liknande. Det är ju inte för att det är våld i spelen som vi väljer dom alla gånger.

När man kämpar i nästan två decennium för att få dessa broar byggda så kommer sådana som honom helt respektlöst och slår sönder broarna praktiskt taget och eftersom han gör det i ett sånt stort media som TV så lyssnar folk på det han säger och blir sanning. Vi vet ju bättre här men vad säger sveriges befolkning i övrigt?

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=l4nPxKSVP2g

Säger allt.... Skitproduktion som folk inte borde betala för!


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem
Skrivet av kallamamran:

https://www.youtube.com/watch?v=l4nPxKSVP2g

Säger allt.... Skitproduktion som folk inte borde betala för!

https://www.youtube.com/watch?v=JOEyKUMljOw

Ser rätt roligt ut om man spelar det för det spel som det är.

Medlem

Jag har en iPad och skulle gärna att ni gör detta spelet till en app och jag skulle bli jätte glad och jag vet att spelet är så coolt att man nog aldrig skulle tröttna på det.
Men jag vill gärna att ni gör spelet till en app på app store det skulle nog bli skoj att spela det då.

Medlem

"Recensent-Simulator"? 8)

Jag köpte spelet efter att ha läst recensionen!


signatur

autograph

Medlem

Ken Olofsson-simulator?


signatur

autograph

Medlem

Haha, kul. Lär bli ett köp.

Awesome med en andra åsikt.

Banjo e´du på riktigt eller e´du ett jävla troll.
Eller kan det vara som så att du har Asperger? Isåfall är du ursäktad.

Det du skrev Banjo: Ni bidrar till att piska upp stämningen och vinklar saker rätt hårt mot Ken Olofsson, och alla tonåringar hänger på. En våg av likartade kommentarer som ni förstås räknat med om hur korkad Ken Olofsson är blir följden av er andra nyhet om det hela (inte någon saklig debatt), och som om inte det vore nog tar ni er rätten att förlöjliga honom på ett tämligen osmakligt sätt. Ni piskar upp hat och motsättningar, när det vore mycket bättre om de läger (som ni själva är med och bidrar till att bygga upp) kunde prata med varandra, närma sig varandra, förstå varandra.

Det finns inget läger i den bemärkelsen du tror på. Speljournalister och gamers, vi vet allaredan att det är lönlöst att predika för döva öron.
Vem är dummast den som gapar och skriker, eller den som försöker tillrättavisa den personen med gap och skrik. Mmm, just sayin´.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av Razz3:
Skrivet av kallamamran:

https://www.youtube.com/watch?v=l4nPxKSVP2g

Säger allt.... Skitproduktion som folk inte borde betala för!

https://www.youtube.com/watch?v=JOEyKUMljOw

Ser rätt roligt ut om man spelar det för det spel som det är.

Nej :\


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem

- Jag ångrar mig mindre att jag köpte Goat Simulator än BF4!


signatur

autograph

12
Skriv svar