The Elder Scrolls Online

Robot
The Elder Scrolls Online

Otalet dagar och nätter har svept förbi. Till sist är vi så pass rotade i Tamriel att vi är redo att sätta betyg. Är detta nästa stora mmo – eller är det ens nära?

#the-elder-scrolls-online, #the-elder-scrolls-iv-oblivion, #zenimax-online-studios


Medlem
The Elder Scrolls Online

Tack för recensionen, välskriven och informativ Var kanske snäppet bättre än vad jag förväntat mig, så jag skulle nog kunna ge det en chans ifall det fanns ett demo. Misstänker att finjusteringar och buggfixar skulle kunna göra det hela till en behagligare upplevelse, och då blir det lite omotiverat att börja spela innan sådana är implementerade.
Framtiden får utvisa.

Medlem

Tyckte också att det var väldigt dåligt av dem att ha maintenance på europeisk kvällstid. + var väl att man fick några gratisdagar pga det.

Men tyckte ändå att launchen var smidig. Hade inge kö in whatsoever, och blev varken dc'ad eller kraschad inne i spelet. ^^


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

MEG
Medlem

Ska bli intressant att jämföra recensionerna på nätet och se vart det landar någonstans.


signatur

Death is only the beginning

Damn, svårt val Funderar på att skaffa det men då måste man ha en dator. så dator först så får man se!

Medlem

Launch var väl helt okej med tanke på att de faktiskt gick att logga in till skillnad från många andra MMO's.

Minus är att vissa vitala quests är/var buggade så det gick inte ta sig vidare i main storylinen.

Medlem

Tycker att recensionen sätter irrelevanta punkter på den negativa delen. I mitt tycke är spelet minst en 4/5 och är ett säkert köp.

Medlem

Jag har spelat (inte bara testat, utan spelat upp till maxlevel och provat end game) de flesta MMORPG:s som har släppts sedan Dark Age of Camelot och jag måste säga att Elder Scrolls Online utan tvekan hör till ett av de b-ä-t-t-r-e. Kanske t.om. att det tar sig in på top fem. Visst är spelet en bit ifrån perfekt, och att så här många buggar har följt med sedan betatesterna är obegripligt och oförlåtligt, men många av de buggar man stöter på löses lätt genom att logga ut och in igen. Alla gör inte det, men många. Jag har även spelat i princip alla kvällar sedan det släpptes och har inte haft några problem med EU-megaservern alls. Jag har aldrig misslyckats med att logga in, jag har aldrig haft köer till servern (minns TIMMARNA man köade i SWTOR exempelvis hela första veckan) eller liknande. Det var väl i måndags som de hade nere servern ett par timmar för en stor patch bara. Men vilken MMO-release har inte haft maintenances vid release? De lär ändra tid på dygnet när de väljer att patcha spelet i framtiden också. Något de även bör fixa är så att bossarna i spelets instancer droppar bättre loot som alla får rolla på, just nu springer alla bara omkring och ninjar instancernas skattkistor eftersom det ofta är där den bra looten finns.

Men, istället för att hetsa upp mig över ett buggarna som ändå kommer att fixas i sinom tid så slukas jag istället upp av miljöerna, djupet i questerna, upptäckarglädjen, de storskaliga PvP-slagen, karaktärsutvecklandet, bakgrundsmusiken, valet att bara ha en enda stor EU-server, Elder Scrolls-känslan (än en gång får vi leka loss med Wabbajack, yay), ett fräscht craftingsystem och en hög instancer som ändå är roliga i slutändan - samt längtar efter att få äventyra med mina vänner i spelets första Adventure Zone: Craglorn. Jag kommer utan tvekan att fortsätta betala månadskostnad för Elder Scrolls Online bra längre framöver.

Mitt betyg: 4/5 (buggarna och några konstiga designval såsom lootsystemet i instancerna håller det borta från femman).

Medlem

Rättvis recension!

Har spelat sedan early access och gillar spelet enormt.
När man tänker efter så spelar man det ju faktiskt som ett solo spel, man ser lite människor springa runt och har ett chattfönster uppe, men MMO-känslan är i 99% av tiden frånvarande.

Detta till trots ett riktigt underhållande spel i mina ögon, men som MMO faller det än så länge rätt så platt.

Man får mer eller mindre vara förberedd på att spel inte är helt perfekta från start, med det sagt är det inget som lockar mig att spela, än mindre att betala en månadsavgift. Hoppas de som spelar får ut något av det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skribent
Skrivet av mickemat:

Tycker att recensionen sätter irrelevanta punkter på den negativa delen. I mitt tycke är spelet minst en 4/5 och är ett säkert köp.

Ja så är det alltid, alla tycker vi olika – och i mmo-spel finns det väldigt mycket att ta hänsyn till.

Angående buggarna och lanseringen så har vissa haft tur och inte påverkats så mycket. Själv har jag fått "schemalagt underhåll" uppslängt i ansiktet flera gånger när jag planerat att spela hela kvällen. Vissa spelpass har varit en enda lång bugg-fest där nästan allt jag tagit mig för har varit trasigt. Det har varit alldeles för mycket sånt för att jag ska kunna se mellan fingrarna.

Det sagt så faller förhoppningsvis de tekniska detaljerna på plats inom ett par månader. Tillsammans med allmän finjustering kan ESO då mycket väl bli värt en 4/5 i mina ögon.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Från recensionen:

Citat:

När det är som allra värst går alldeles för många uppdrag sönder och berövar mig upplösningen på de historier jag får berättade för mig, samt de belöningar som uppgifterna medför. ESO kan skämmas över en av de värre mmo-lanseringarna jag har upplevt där i princip allt som kan gå fel har gjort just det: dålig kommunikation från utvecklarna, ständiga nedstängningar av servern under europeisk kvällstid (EU-servern står fortfarande kvar i USA, bara en sådan sak!) och sanslöst många buggar.

Så gick det med Zenimax löften om att det skulle det mest "stabila och välpolerade MMO launchen i historien". I laugh at thee, Zenimax

Tycker dock synd om spelarna, som tvingas dras med problemen. Alla MMOs har launch problem, vissa MMOs har mer problem än andra. Tror (från vad jag sett/hört) att TESO är bland dom MMOs som haft mest problem hittills, på relativt kort tid.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Måste bara kommentera på "En av de värsta mmo-lanseringarna".

Säg mig ett spel där deras lansering inte har floppat.

WoW plågades av flera månaders (om inte år) nedstängningar av servrarna pga. lagg och andra tekniska saker (dom har fortfarande problem med inloggningarna än!). Dessutom kolla bara på Diablo 3, BF3/BF4 m.m.

Jämför man ESO med de spelen så har det varit iaf bättre än dom. Visst servrarna har åkt ner när man har velat spela, men man får faktiskt tänka att spelet har nyss släppts. Sånt är bara bunden att hända. Vi fick kompensation för att dom hade tagit ner servrarna, eller du missade det memot?

Dessutom har dom gått ut med att dom har EU megaservern i USA, som senare om nån månad eller så ska flytta den till EU.

Ens åsikt är var för sig, själv har jag skitkul när jag spelar det och det var ett bra tag sen ett sådant här bra MMO har släppts. Det är det enda som räknas för mig.


signatur

"Imagination is more important than knowledge."
"Ideas are bulletproof."

Medlem

Visst är det tråkigt med buggar dock vet jag att oftast kommer de fixas så fort det ges möjlighet (optimist!).

Personligen hade jag gärna sett att mmorpg får betyg efter 30 dagars gratis tiden, för att betyget bättre kan reflektera spelet som helhet. Jag tror att jag aldrig varit med om en "bra" lansering i ett färskt mmorpg och jag har spelat en del.

Men jag antar recensioner är ett subjektivt fenomen där vi alla kommer känna olika. För mig är ESO en trevlig spelupplevelse, mestadels eftersom skillpoints och levelling systemet är så pass mycket roligare än t ex de tidigare traditionella mmorpg, jag kan vara vem jag vill än istället bara köra en "cookiecutter build" för att Maxa min DPS/HPS eller avoidance.

Dock om jag ska ge ett tips till de som inte än har testat ESO men kanske blivit lite små sugna, är nog mina bästa tips att de glömmer all som har med mmorpg och göra, hittar en trevlig guild och inte stressare sig igenom spelet.

Medlem

Vilket MMO har EGENTLIGEN inte haft buggar? Mins när jag började spela WOW, du kunde gå max 20 steg innan du föll genom marken..

Många ställer idag nya MMO mot vad WOW är idag, utan att egentligen tänka efter, jag själv gör det.
MMO är stora spel, klart som fan alla buggar inte hittas på engång.

WAR och SWTOR var buggiga men blev desto mer spelbara efter bara några månad.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av mickemat:

Tycker att recensionen sätter irrelevanta punkter på den negativa delen. I mitt tycke är spelet minst en 4/5 och är ett säkert köp.

Ja så är det alltid, alla tycker vi olika – och i mmo-spel finns det väldigt mycket att ta hänsyn till.

Angående buggarna och lanseringen så har vissa haft tur och inte påverkats så mycket. Själv har jag fått "schemalagt underhåll" uppslängt i ansiktet flera gånger när jag planerat att spela hela kvällen. Vissa spelpass har varit en enda lång bugg-fest där nästan allt jag tagit mig för har varit trasigt. Det har varit alldeles för mycket sånt för att jag ska kunna se mellan fingrarna.

Det sagt så faller förhoppningsvis de tekniska detaljerna på plats inom ett par månader. Tillsammans med allmän finjustering kan ESO då mycket väl bli värt en 4/5 i mina ögon.

Jag tycker att det är bra att du ger - "poäng" för allvarliga buggar och fel, det känns som att allt för lite människor tar för lätt på spelproblem och buggar.

Visst det kommer alltid att finnas oförutsedda buggar i spel, men när man ändå har haft betor och är ett STORT företag, så bör inte det förekomma så många eller frekvent.

Medlem
Skrivet av Saucy:

Måste bara kommentera på "En av de värsta mmo-lanseringarna".

Säg mig ett spel där deras lansering inte har floppat.

WoW plågades av flera månaders (om inte år) nedstängningar av servrarna pga. lagg och andra tekniska saker (dom har fortfarande problem med inloggningarna än!). Dessutom kolla bara på Diablo 3, BF3/BF4 m.m.

Jämför man ESO med de spelen så har det varit iaf bättre än dom. Visst servrarna har åkt ner när man har velat spela, men man får faktiskt tänka att spelet har nyss släppts. Sånt är bara bunden att hända. Vi fick kompensation för att dom hade tagit ner servrarna, eller du missade det memot?

Dessutom har dom gått ut med att dom har EU megaservern i USA, som senare om nån månad eller så ska flytta den till EU.

Ens åsikt är var för sig, själv har jag skitkul när jag spelar det och det var ett bra tag sen ett sådant här bra MMO har släppts. Det är det enda som räknas för mig.

Beror på vilken server du spelade på i WoW. Jag hade inga problem vid release även om många andra hade det.

Jag tror ESO har EU server för det flyter på ganska bra vilket det aldrig gör mot US.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skribent
Skrivet av Saucy:

Säg mig ett spel där deras lansering inte har floppat.
.

#Rift hade en praktiskt taget felfri lansering.

#Guild Wars 2 hade smärre överbelastningsproblem första dagen, sen flöt det fint.

#Star Wars: The Old Republic hade några tråkiga buggar precis i början, men inte alls på samma nivå som ESO.

#The Secret World: samma som SWTOR.

Sen har jag för mig att #Defiance och #Tera hade rätt trevliga lanseringar, fast där var jag inte med själv så kan inte bekräfta.

Jag förväntar mig inte att en mmo-lansering ska vara perfekt, det är spel i ständig utveckling och rusningen till servrarna är massiv i början. Men det måste finnas en gräns och jag tycker inte att vi ska acceptera dåliga förhållanden bara för att WoW hade en usel lansering för nio år sen.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Hade extremt låga förväntningar så man blir ju positivt överraskad. Dock inte tillräckligt för att motivera ett köp.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Och jag tror att en någorlunda tillbakalutad spelstil är själva förutsättningen för att tycka om ESO. När jag låter bli att klicka bort all dialog och verkligen lär mig varför de där banditerna behöver mista livet hittar jag den patenterade Elder Scrolls-atmosfären.

Detta stycke är helt klockrent och passar in på så många spel. Så många som klickar sig förbi allt och sedan klagar på saker som att spelet är för kort, saknar stämning, saknar ditt och datt. Om folk bara ger det lite tid istället för att rusha så njuter man mer. Precis som IRL rent generellt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Saucy:

Säg mig ett spel där deras lansering inte har floppat.
.

#Rift hade en praktiskt taget felfri lansering.

#Guild Wars 2 hade smärre överbelastningsproblem första dagen, sen flöt det fint.

#Star Wars: The Old Republic hade några tråkiga buggar precis i början, men inte alls på samma nivå som ESO.

#The Secret World: samma som SWTOR.

Sen har jag för mig att #Defiance och #Tera hade rätt trevliga lanseringar, fast där var jag inte med själv så kan inte bekräfta.

Jag förväntar mig inte att en mmo-lansering ska vara perfekt, det är spel i ständig utveckling och rusningen till servrarna är massiv i början. Men det måste finnas en gräns och jag tycker inte att vi ska acceptera dåliga förhållanden bara för att WoW hade en usel lansering för nio år sen.

SWTOR har än idag ability delay vilket är inte borde finnas i ett spel i beta och verkligen inte i ett spel som är släppt och gud förbjude ett spel som varit ute i några år!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Spelet stressades fram för släpp de skulle hållt detta 6 mån minst till o bug testat det. Jag har lv 20+ och buggarna e ibland vart annat quest hur kunde de missa alla dem i betan.

Känns som de inte bugg testat allt. Och de som kallas europeiska servrar ligger i USA så chatt laggar du skriver nått så tar det 10 sec ibland innan det kommer. Trading är riktigt dålig. Du kan bara handla med guild medlemmar och tycker det är svårt o sälja och folk gräla mest med varann i gillena.

Jag har sagt jag ska nå maxlevel för o se allt men mellanåt vill man bara logga av för alla dessa buggar.

En sak till som är riktigt störigt är 99% av alla quest är kedjor av quests och ofta 4-5 delar. Och du får ingeting för varje del du klara utan du måste klara hela kedjan för o få din xp. Och har du otur bugga det questet då har du kastat bort 30 min på ingeting. De kunde blandat kedje quest och vanliga. Så när jag slog 20 så hade man gjort så sjukt många quest så man var helt slut ville se annat så loggade och tog break en dag. Det e ett tungt grindade.

Annars har det sin charm med roliga strider tycker jag och så. Lite orolig för att det inte kommer hålla end game dock som det inte tydligen finns "vanliga" raider då.

Medlem

Förstår inte hur folk kan gilla detta, men alla gillar ju olika. Tyckte spelvärlden var död så in i helvete, till och med mer levande värld i Morrowind.

Tråkiga strider, visst är det en av de bättre när det gäller strid i mmo, men inte tänker jag låta de komma undan bara för att det är ett mmo, känns som gubben är trött när han slåss.

Ne, fastnade inte alls för detta spel, lika tråkigt som alla andra mmo's

Väldigt sega och innehållsfattiga uppdrag, kände mig inte alls sugen att ens lyssna på vad de sa om uppdragen till slut, klickade mig bara fram.

Men men, lite av vad jag känner för spelet.

Medlem

Jag håller med Mattias recension till 100%. Skulle förmodligen t.o.m. sätta samma betyg. MEN det är något med presentationen och känslan som lockar mig tillbaka hela tiden. Jag har jättekul.

Det går att jämföra med t.ex. Fallout 3 eller Elder Scrolls single-player-lir. Spel som är plågade av problem, men mellan raderna gömmer sig något speciellt som man inte hitter någon annan stans.

Jag tänker hoppas att man lägger hårt krut på tekniska och designmässiga förbättringar, då finns faktiskt potentialen till en 5/5 utan tvekan.

Spännande.

Medlem

Undrar hur många månader detta lever...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Sjukligt kul spel. Levlandet tar tid. Det är kul att utforska världen och striderna är helt ok.

Men som beskrivet så har vissa buggar låst ner tex Main Questen en dag och man har känt sig vilsen. Men mycket av detta fixas förmodligen i den första stora patchen. Ser fram emot vad de kan göra med ESO. 3.5/5

Medlem

Härligt o se ännu ett spel som behöver den magiska golden första patch för att bli bra! Har vi aldrig hört förr. De finns ju spel som har fått och då klarat sig.

Medlem

Skulle säga att det är en bra mycket bättre launch på detta spelet än många andra MMOs jag testat.

Medlem

Helt otroligt hur man kan påstå att ESO launch är ett av de sämre.
Då har man inte provat på speciellt många mmo släpp.

Medlem

Tack för en välskriven recension Mattias.
Jag kommer nog att vänta någon månad innan jag kliver på. Hoppas att de flesta buggar, framför allt trasiga uppdrag är rättat tills dess. Sedan är det ju påsk och med nästan en vecka på landet vill man ju inte missa 6-7 speldagar såhär ibörjan...

123
Skriv svar