The Elder Scrolls Online

Medlem

"Det obligatoriska ensamspelandet".. Gäller inte det alla MMO i dagsläget? Kidsen vill inte ha svåra spel som kräver grupp till höger och vänster. Förutom några småsaker som att bagutrymmet blir fullt på några minuter och priset på hästarna man kan rida i spelet är helt sinnessjukt högt så tycker jag att ESO är ett av dom bästa MMO sen WoW.

Medlem

Det är min typ av MMO, med mycket fokus på upptäckande och karaktärsutvecklande mm.
Efter ett par betahelger så har jag också upplevt buggar, men inte i den omfattning som Mattias skriver om.
Kanske beror det på det större trycket som en lansering innebär?
Jag avvaktar någon månads patchar, sedan hoppas man på en mer väloljad upplevelse.
Tack för dagens beskrivning av att dö "bli kvitt sitt syreberoende...". det blev ett gott skratt på den när 25 öringen trillade ned.

Medlem

Jag har spelat otaligt många MMOs sen UO tiden och ESO har något som är A och O för ett MMO för mig, man blir beroende...

Det är lagom med nytänk, combat är lite seg och det kan även bero en del på lagg för servern ligger i USA, man gör något som man gjort förut men likt förbannat så har jag suget att jag vill spela mer, mer. Det är inte det mest finslipade spelet på marknaden (än). Ett MMO byggs under lång tid och vi har redan lärt oss att Zenimax lyssnar mycket på sina fans.

Under de senaste åren har flera MMOs varit kul, fått bra betyg och haft bra spelkänsla, Men ändå har jag haft otroligt svårt att fastna för ett MMO sen DAoC faktiskt. Inte ens WoW fick mig att fastna mer än i Vanilla.

Med tanken att man vid lvl 50 har resten av Tamriel att utforska och dessutom mycket svårare mobs som utmaning till varje quest och område gör att man ser många timmar framför sig.

Och Craglorn är på ingång? När ska man ha tid att bli gearad för PvP undrar jag :D.

EDIT: Angående releaseproblem så har jag inte haft några större bekymmer bortsett från några questbuggar men som ofta löser sig med hjälp av att logga ut. Att servern har åkt ner har dom träffat när jag inte kunnat spela i vilket fall. Det största bekymret är lagget som förhoppningsvis beror på att servern är i NA, annars så har dom en hel del finslipning att göra där.

Skribent
Skrivet av Mynao:

Helt otroligt hur man kan påstå att ESO launch är ett av de sämre.
Då har man inte provat på speciellt många mmo släpp.

Skrivet av Mattias Frost:

#Rift hade en praktiskt taget felfri lansering.

#Guild Wars 2 hade smärre överbelastningsproblem första dagen, sen flöt det fint.

#Star Wars: The Old Republic hade några tråkiga buggar precis i början, men inte alls på samma nivå som ESO.

#The Secret World: samma som SWTOR.

Sen har jag för mig att #Defiance och #Tera hade rätt trevliga lanseringar, fast där var jag inte med själv så kan inte bekräfta.

Jag förväntar mig inte att en mmo-lansering ska vara perfekt, det är spel i ständig utveckling och rusningen till servrarna är massiv i början. Men det måste finnas en gräns och jag tycker inte att vi ska acceptera dåliga förhållanden bara för att WoW hade en usel lansering för nio år sen.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Hur lång tid mellan utspelar sig ESO i förhållande till Skyrim?

Medlem

Håller med om kritiken delvis, speciellt att spelet kunde vart "mer" och "bättre". Att spelet har stor potential är de flesta överens om, men det går ju inte att ge ett spel beröm för sånt eventuellt kan erbjudas i framtiden.

Men tycker fortfarande det är tillräckligt bra för att förtjäna åtminstone 4/5.
MMO genren idag är så oerhört uttjatad och spel efter spel kopierar varandra och har man spelat ett så har man spelat alla.

Där tycker jag ESO skiljer sig, det känns på många sätt nytt och fräscht och det är något som förtjänar beröm!

Vill bara påpeka ännu en gång hur fruktansvärt bra ljud det är i spelet!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av B0urne:

Vilket MMO har EGENTLIGEN inte haft buggar? Mins när jag började spela WOW, du kunde gå max 20 steg innan du föll genom marken..

Många ställer idag nya MMO mot vad WOW är idag, utan att egentligen tänka efter, jag själv gör det.
MMO är stora spel, klart som fan alla buggar inte hittas på engång.

WAR och SWTOR var buggiga men blev desto mer spelbara efter bara några månad.

Vi hade helt olika upplevelser från starten av WoW då, tror jag aldrig föll igenom världen eller liknande buggar, dock så fanns det självklart mycket buggar det går inte att förneka.

Samtidigt bör man ta sig en funderare, det är många år sedan WoW kom. Om spel ska släppa ett nytt mmo som skall lyckas bör de kolla vad som fungerar i andra mmo-spel och vad som spelare tycker mindre om. För en hel del typer av quests som spelare ogillade redan i tex EQ och WoW finns med i ESO.
Varför inte ta chansen som fanns, skippa det som inte spelarna tycker om.

Och visst nästintill alla mmo har haft problem med releasen, men är det ett giltigt skäl till att alla andra kan släppa sina spel i samma skick?
-------------------

Ett obligatoriskt ensamspelande i ett mmo tycker jag är helt oacceptabelt, även om det bara är en liten del.
Man kan tillåta solospelande i en flerspelare miljö, men inte begränsa flerspelarläget till en solospelarupplevelse (så vida det inte handlar om t.ex ett klass uppdrag likt de i WoW för präst- och huntervapnen från moltencore)
Det ska finnas ett riktigt bra skäl för att komma undan med att begränsa flerspelarspel till soloupplevelser.

Utöver det så tycker jag att ESO ändå har en bra chans att lyckas. Allt hänger på hur bra de är på att snabbt fixa till majoriteten av buggarna (definitivt de som hindrar main storyn) och det fortsatta implementeringen av endgame innehåll och balansering.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Saucy:

Säg mig ett spel där deras lansering inte har floppat.
.

#Rift hade en praktiskt taget felfri lansering.

#Guild Wars 2 hade smärre överbelastningsproblem första dagen, sen flöt det fint.

#Star Wars: The Old Republic hade några tråkiga buggar precis i början, men inte alls på samma nivå som ESO.

#The Secret World: samma som SWTOR.

Sen har jag för mig att #Defiance och #Tera hade rätt trevliga lanseringar, fast där var jag inte med själv så kan inte bekräfta.

Jag förväntar mig inte att en mmo-lansering ska vara perfekt, det är spel i ständig utveckling och rusningen till servrarna är massiv i början. Men det måste finnas en gräns och jag tycker inte att vi ska acceptera dåliga förhållanden bara för att WoW hade en usel lansering för nio år sen.

Tycker mig minnas att det kära Age of Conan hade en problematisk start på livet med..

Medlem
Skrivet av EGS8877:

Hur lång tid mellan utspelar sig ESO i förhållande till Skyrim?

Tror ESO utspelar sig 1000år innan Skyrim om jag inte läst fel.

Medlem

Det är roligt hur vissa recensenter på FZ total hänger sig på buggar medan andra rå ignorerar dom och ger spel full pot.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Efter ett flertal betatest (senare versioner) är det här ungefär vad jag fick ut av spelet också. Vissa saker är lovande men andra inte, speciellt det där med utvecklarna och deras val till viss del!

Det bästa var världen samt karaktärsutveckling, även om man var tvungen att skaffa en hel del levels för att verkligen se detta. Jag förstod inte riktigt heller hur spelet skulle vara färdigt med så pass många buggar med quests och events dock. Det ÄR dåligt på den fronten, vilket är synd. Även om man ser på det som att alla mmo-lanseringar har problem (det har de).

Skribent
Skrivet av skogsvilden:

Tycker mig minnas att det kära Age of Conan hade en problematisk start på livet med..

Ah, gamle Conan. Han glömde jag helt bort! Jag minns att klasserna var ruskigt obalanserade precis i början och allt var designat kring de där hypade melee-striderna. Som caster blev man lämnad ute i kylan.. Minns dock inte om det var särskilt buggigt?

Skrivet av Idono:

Det är roligt hur vissa recensenter på FZ total hänger sig på buggar medan andra rå ignorerar dom och ger spel full pot.

För mig hänger det mycket på hur stor skada eventuella buggar gör på helhetsintrycket. Jag är inte den typen av spelare som blir rasande på varje bugg (men jag förstår ändå de som blir det). Men i ESO blev det lite för många bäckar små..


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

onlien-tamriel, felstavat på första sidan.

Medlem
Skrivet av Idono:

Det är roligt hur vissa recensenter på FZ total hänger sig på buggar medan andra rå ignorerar dom och ger spel full pot.

Ungefär lika roande som att se en del säga "skit spel" för att det "är som alla andra spel" och inte kommer med något nytt... för att sedan gå tillbaka till WoW där dom gör samma sak som dom gjort i ett decennium.

ESO kommer i alla fall med lite nytt, eller halvnytt beroende på hur man ser det. Som dynamiska events, annorlunda crafting med enchanting, möjlighet att avancera sin häst med mera. För att inte tala om djupet i lore och alla tusentals rader med text som går att läsa om händelser tidigare i världen.

Spelet är inte perfekt, o nej - men det suger inte getpung heller. Trist att det är en del som antingen älskar ett spel eller hatar det för att sedan sitta och vara så bajsnödig så att dom tar varje tillfälle i akt att påminna andra om hur dåligt dom tycker att spelet är.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ska bli jätte kul att testa när det är helt gratis.

Medlem

Dungeons systemet borde dom göra om.
När man kickar någon så är dom kvar i instansen, så man kan inte ta in en ny spelare. Samt att den man kickade kan fortfarande loota kistor och stjäla loot.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Idono:

Det är roligt hur vissa recensenter på FZ total hänger sig på buggar medan andra rå ignorerar dom och ger spel full pot.

Ungefär lika roande som att se en del säga "skit spel" för att det "är som alla andra spel" och inte kommer med något nytt... för att sedan gå tillbaka till WoW där dom gör samma sak som dom gjort i ett decennium.

ESO kommer i alla fall med lite nytt, eller halvnytt beroende på hur man ser det. Som dynamiska events, annorlunda crafting med enchanting, möjlighet att avancera sin häst med mera. För att inte tala om djupet i lore och alla tusentals rader med text som går att läsa om händelser tidigare i världen.

Spelet är inte perfekt, o nej - men det suger inte getpung heller. Trist att det är en del som antingen älskar ett spel eller hatar det för att sedan sitta och vara så bajsnödig så att dom tar varje tillfälle i akt att påminna andra om hur dåligt dom tycker att spelet är.

Säger inget om att det är dåligt. Har kört det sen dag ett prerelease. Älskar spelet för det är nytänkande i det.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Saucy:

Måste bara kommentera på "En av de värsta mmo-lanseringarna".

Säg mig ett spel där deras lansering inte har floppat.

WoW plågades av flera månaders (om inte år) nedstängningar av servrarna pga. lagg och andra tekniska saker (dom har fortfarande problem med inloggningarna än!). Dessutom kolla bara på Diablo 3, BF3/BF4 m.m.

Jämför man ESO med de spelen så har det varit iaf bättre än dom. Visst servrarna har åkt ner när man har velat spela, men man får faktiskt tänka att spelet har nyss släppts. Sånt är bara bunden att hända. Vi fick kompensation för att dom hade tagit ner servrarna, eller du missade det memot?

Dessutom har dom gått ut med att dom har EU megaservern i USA, som senare om nån månad eller så ska flytta den till EU.

Ens åsikt är var för sig, själv har jag skitkul när jag spelar det och det var ett bra tag sen ett sådant här bra MMO har släppts. Det är det enda som räknas för mig.

Kul att du kommenterar och påpekar lanseringen. Och försöker kontra det med spel som inte ens är MMORPG spel. Duktigt

Medlem
Skrivet av Rentah:
Skrivet av Saucy:

Måste bara kommentera på "En av de värsta mmo-lanseringarna".

Säg mig ett spel där deras lansering inte har floppat.

WoW plågades av flera månaders (om inte år) nedstängningar av servrarna pga. lagg och andra tekniska saker (dom har fortfarande problem med inloggningarna än!). Dessutom kolla bara på Diablo 3, BF3/BF4 m.m.

Jämför man ESO med de spelen så har det varit iaf bättre än dom. Visst servrarna har åkt ner när man har velat spela, men man får faktiskt tänka att spelet har nyss släppts. Sånt är bara bunden att hända. Vi fick kompensation för att dom hade tagit ner servrarna, eller du missade det memot?

Dessutom har dom gått ut med att dom har EU megaservern i USA, som senare om nån månad eller så ska flytta den till EU.

Ens åsikt är var för sig, själv har jag skitkul när jag spelar det och det var ett bra tag sen ett sådant här bra MMO har släppts. Det är det enda som räknas för mig.

Kul att du kommenterar och påpekar lanseringen. Och försöker kontra det med spel som inte ens är MMORPG spel. Duktigt

Dock har han en ett jävligt bra poäng. Ett MMO som håller måttet långt mer än vad ett icke MMO spel gör är bara skamligt för icke MMO spelen. Denna jämförelsen är intressant pga. att vissa företag "hosteahost" brukar dra "komplicerad" kommentaren... Ah varför inte gå rakt på sak.

Spel som kommer från EA plågas av helt sjukt störda problem som helt ärligt inte borde hända för icke MMO spel.

Bra exempel är Battlefield, med sina buggar som verkligen överträffar MMO skalan. Sim City som verkligen inte kunde hållas igång den första månaden och också hade buggar som var skamset. Medal of Honor: Warfighter, vill gråta hur buggigt det va. SWTOR, på tok för få servrar samt sämsta prestandan i världshistorien.

Så det får en att tänka. Om ett MMO lyckas bättre på alla fronter. Vad är då problemet?


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Idono:

Det är roligt hur vissa recensenter på FZ total hänger sig på buggar medan andra rå ignorerar dom och ger spel full pot.

För mig hänger det mycket på hur stor skada eventuella buggar gör på helhetsintrycket. Jag är inte den typen av spelare som blir rasande på varje bugg (men jag förstår ändå de som blir det). Men i ESO blev det lite för många bäckar små..[/quote]

Kan hålla med om det, men det finns icke MMO spel som har betydligt högre betyg men har buggar i större skalan än dom flesta MMO spelen har på release. Mängden buggar jag har stött på i spelet i jämförelse med tiden jag har spenderat är betydligt mycket mindre än andra spel. Och jag har väldigt lätt att hitta buggar och återskapa dom.

Vet inte vilka buggar du har hittat men många av buggarna som finns att hitta är till större delen bara quest buggar. Spelmekaniken i sig är rätt buggfri. Det är så lätt som att hoppa över questen som är buggade och komma tillbaks vid ett senare skede.

Men se min kommentar mer som en komplimang. Det är bra o se någon som faktiskt hänger upp sig på buggar och inte ignorerar dom rakt ut. Kan dock inte säga detsamma om vissa FZ skribenter.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Saucy:

Säg mig ett spel där deras lansering inte har floppat.
.

#Rift hade en praktiskt taget felfri lansering.

#Guild Wars 2 hade smärre överbelastningsproblem första dagen, sen flöt det fint.

#Star Wars: The Old Republic hade några tråkiga buggar precis i början, men inte alls på samma nivå som ESO.

#The Secret World: samma som SWTOR.

Sen har jag för mig att #Defiance och #Tera hade rätt trevliga lanseringar, fast där var jag inte med själv så kan inte bekräfta.

Jag förväntar mig inte att en mmo-lansering ska vara perfekt, det är spel i ständig utveckling och rusningen till servrarna är massiv i början. Men det måste finnas en gräns och jag tycker inte att vi ska acceptera dåliga förhållanden bara för att WoW hade en usel lansering för nio år sen.

Det är ganska lustigt hur man förhåller sig till buggar i ett MMO. När WoW lanserades var jag rätt förbannad, eftersom alla jag lirade med i SWG stack dit; men efter bara några dagar var jag helt fast. Hade sjuka problem med att överhuvudtaget komma in på servern de första dagarna, och det var lögn i helvete att försöka sig på craftingen, då så många copper-nodes var omöjliga att använda. Men det sket man i, för det var fräscht och nytt; och förbannat kul.

Testade Wildstar i några betor(heter det så?) och retade mig på varenda litet fel, trots att jag egentligen hade rätt kul. Varenda quest byter nr i din minimap, och den vanliga kartan är alltid utzoomad och det retade mig till vansinne. Finns ju egentligen ingenting att gnälla på, eftersom båda irritationsmomenten är designval, och lätta att lösa med antingen patch eller addon. Men det räckte för att jag skulle tappa sugen vad gäller Wildstar.

Rift är, precis som du säger, det enda MMO't som har varit mer eller mindre buggfritt från start, och jag har haft sjukt många trevliga timmar där. Men något fattas, och för första gången funderar jag på att avinstallera det från burken; trots att jag alltid återvänt dit.

Anledningen är TESO. Det här är det första spelet på infernaliskt många år som får mig att bli helt uppslukad. Man behöver nog ha den inställningen som du pratade om i recensionen och låta spelet ta den tid det behöver för att du ska komma in i storyn, men är man van vid TES så är det ganska lätt. De vanliga stressmomenten som brukar infinna sig i MMO'n existerar inte här,men de sker på bekostnad av den sociala upplevelsen. Detta stör inte mig det minsta eftersom jag gillar att lira solo även i ett MMO, men jag förstår invändningen.

Visst finns det alldeles för många buggar, men de flesta går faktiskt att lösa genom att relogga. Om man jämför med betan så har jag inte råkat ut för någon som hindrat mig från att genomföra mainquest eller guildquest/zonquest, och det känns ändå viktigast just nu. Public Dungeons behöver de helt klart instansera i än mindre grupper, dels för att de inte är utmanande just nu, och dels för att varje boss är omgiven av 10-15 frustrerade spelare som väntar på en respawn(som kanske inte kommer).

"ESO kan skämmas över en av de värre mmo-lanseringarna jag har upplevt där i princip allt som kan gå fel har gjort just det: dålig kommunikation från utvecklarna, ständiga nedstängningar av servern under europeisk kvällstid (EU-servern står fortfarande kvar i USA, bara en sådan sak!)"

Känner att jag bara måste kommentera lite av ovanstående:

Kommunikationen är under all kritik. Kan inte för mitt liv förstå hur en utvecklare av ett MMO så totalt har missat den största frustrationen i ett spelarcommunity: när vi får uppfattningen om att de skiter i oss. Det finns en bugg som gör att vissa spelare blir av med allt de har på banken när de köper större utrymme och försöker komma åt det med en alt. Zenimax svarar inte på deras förfrågningar! Bara ett av många exempel.

Att servern skulle gå ner på kvällar är ju givetvis inte bra, men under early access så låg den nordamerikanska servern nere i 14 timmar i följd, och EU kom undan med 6-7. Så jag vet inte om placeringen av server är så intressant; såvida du inte tänker på lagget. Dessutom har de ändrat underhållstiderna för oss efter hård kritik, så numera ligger de kl6 tis/fre, vilket känns helt ok.

För att återknyta så är min slutsats att trots spelets uppenbara brister så är jag helt såld. Jag skiter mer eller mindre i buggarna eftersom jag är farligt nära att bli en fanboy, så länge de inte förstör vad jag håller på med. Bra recension, för närvarande ligger mitt betyg på 4/5, med förhoppning om att de når fullpott om en månad eller två.

P.S. Ber om ursäkt för den massiva väggen av text. D.S.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

JAG ÄR ASFÖRBANNAD!! dom säger 30 gratis dagar ändå låser dom 109 kr från mitt konto i nu 5 dagar! GE het mina pengar era as


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

JAG ÄR ASFÖRBANNAD!! dom säger 30 gratis dagar ändå låser dom 109 kr från mitt konto i nu 5 dagar! GE het mina pengar era as

Har liknande problem, det är det enda jag stör mig på med spelet. Annars älskar jag det men riktig girighet bakom det där...

phi
Medlem

Mina personliga + och - gällande ESO:

+ Musiken
+ Röstskådespelarna
+ Bra grafik för att vara ett MMO
+ Craftingen
+ Karaktärsutvecklandet

- Tråkig och så gott som livlös värld som inte motiverar mig att utforska den
- Ingen känsla överhuvudtaget i striderna
- Buggarna
- Tråkiga questlines
- Tråkig PvP
- Överbefolkade dungeons av spelare som väntar på respawn (hur i helvete kan man vara så korkad som utvecklare?)

Spelet hade potential att kunna bli något riktigt bra men det känns bara som att jag ena stunden spelar ett mediokert singleplayer rpg för att en stund senare spela ett mediokert mmorpg. Det blir aldrig någon bra balans mellan dem och slutresultatet blir inte mer än ett halvdant spel som jag hade oerhört svårt att komma in och jag kan verkligen inte förstå vad som gör spelet så himla bra enligt vissa.

Jag måste säga att 3/5 var ett ganska generöst betyg ändå.

Medlem

Värst vad en del klagar på buggar och andra tekniska problem med spelet, är jag den enda som spelet har flytit på helt perfekt för? Har stött på EN grafisk bugg, då uppdragsgivaren i Mage Guild i Aldmeri Dominions första stad stod nere i golvet...en gång


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Fl3xus:
Skrivet av kalle.lindestrom:

JAG ÄR ASFÖRBANNAD!! dom säger 30 gratis dagar ändå låser dom 109 kr från mitt konto i nu 5 dagar! GE het mina pengar era as

Har liknande problem, det är det enda jag stör mig på med spelet. Annars älskar jag det men riktig girighet bakom det där...

Det är en täckningskontroll som dom gör för att se om du verkligen har tillräckligt med pengar på kontot och pengarna släpps normalt inom en eller kanske två (bank)dagar. Oftast så är det banken och inte de som frågar om täckningskontrollen som låser summan, så du kanske bör vara arg på banken snarare än spelutvecklarna.

Notera att pengarna inte har dragits från kontot, utan bara reserverats. Dom skall inte dras från kontot förrän när dina speldagar är slut. Om dom inte är släppta under helgen så ring din bank och fråga vad dom håller på pengarna för.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Inget plus i recensionen för modstöd? Det är enligt mig en bra grej för ett spel att ha! Och vad jag vet så har servrarna varit nere 1 kväll sedan launch, eller har jag fel? Jag har spelat varje dag sedan pre launch


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

Bra recension, skulle vara kul att få en uppföljning om cirka 2 månader när smekmånaden är över.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av EGS8877:

Hur lång tid mellan utspelar sig ESO i förhållande till Skyrim?

Tror ESO utspelar sig 1000år innan Skyrim om jag inte läst fel.

Tackar

Medlem
Skrivet av B0urne:

Vilket MMO har EGENTLIGEN inte haft buggar? Mins när jag började spela WOW, du kunde gå max 20 steg innan du föll genom marken..

Haha, jasså? Spelade 3 betor och från release och har aldrig fallit genom marken...

123
Skriv svar