Rykte: Witcher 3 är otroligt krävande

Robot
Medlem
Rykte: Witcher 3 är otroligt krävande

Man lär väl inte se fullt optimerade spel till PS4 och XB1 förens om 2-3 år skulle jag tro.

Jag planerar iaf på att bygga superdator till hösten för att klara av witcher 3. Hade lite otur med 2an, trodde jag skulle kunna klara det på max men blev medium/high inställningar.
Såg dock jävligt nice ut då också.

Om nu rykterna skulle stämma, fyfan vilken besvikelse. Man hade ju hoppats på att de nya konsolerna skulle hänga med i utvecklingen, men verkar ju vara en bromsbox åter igen.

Bromsbox kanske är fel ord, vi klarade oss ganska bra med last-gen konsolerna och lyckades få spel som GTAV. Men kvalitén får gärna öka.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Man lär väl inte se fullt optimerade spel till PS4 och XB1 förens om 2-3 år skulle jag tro.

Jag planerar iaf på att bygga superdator till hösten för att klara av witcher 3. Hade lite otur med 2an, trodde jag skulle kunna klara det på max men blev medium/high inställningar.
Såg dock jävligt nice ut då också.

Om nu rykterna skulle stämma, fyfan vilken besvikelse. Man hade ju hoppats på att de nya konsolerna skulle hänga med i utvecklingen, men verkar ju vara en bromsbox åter igen.

Du med vetten om att det är en pc underskalet i dom där va x86-64 arkitektur och Grafik kretsar från AMD som är likvärdiga ett hd7870 eller 7850 tror jag det var så det är en low / midend pc med fancy klisterlappar och lite annorlunda minnes hanterings möjligheter.

Medlem
Skrivet av Exim:
Skrivet av Rakoon:

Man lär väl inte se fullt optimerade spel till PS4 och XB1 förens om 2-3 år skulle jag tro.

Jag planerar iaf på att bygga superdator till hösten för att klara av witcher 3. Hade lite otur med 2an, trodde jag skulle kunna klara det på max men blev medium/high inställningar.
Såg dock jävligt nice ut då också.

Om nu rykterna skulle stämma, fyfan vilken besvikelse. Man hade ju hoppats på att de nya konsolerna skulle hänga med i utvecklingen, men verkar ju vara en bromsbox åter igen.

Du med vetten om att det är en pc underskalet i dom där va x86-64 arkitektur och Grafik kretsar från AMD som är likvärdiga ett hd7870 eller 7850 tror jag det var så det är en low / midend pc med fancy klisterlappar och lite annorlunda minnes hanterings möjligheter.

Precis, datorer från ett par år tillbaka som ska få sätta standarden för de kommande åtta åren. Suck.

Medlem

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Gen
Medlem

Bara de inte är sena med SLI/CFX profiler som med 2an så ska det inte vara några problem.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

För att deras mål grupp i första hand inte är den grå massan.

Ase
Medlem

Äntligen ett spel som drar nytta av pc standarden= utveckling
& skalbarheten
(dessutom visar det på hur klen hårdvara det är på de nya konsollerna ,sitter ju lågbudget processorer & inbyggd grafik på skiten)
Hoppas bara att spelet blir bra.
Väldigt glädjande nyhet
När det blir dags hoppas jag sitta på ett GM210, så borde det bli bra

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

Varför slösar Ferrari tid på göra snabba bilar när det är så få som har råd? Du låter som en Volvo kille

Ase
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

Därför att dom vill utveckla spelet, inte hålla samma standard som witcher 2
Synd att konsollerna inte har bättre hårdvara för utvecklingens skull
Det är det som är tjusningen (och nackdelen) med pc att man kan ställa in / skala upplösning effekter osv efter hårdvara .
Kanske den gamla goda tiden kommer tillbaka där spelen driver på utvecklingen av hårdvaran, ( doom/quake /Crysis1)

Det kommer se snyggt ut i vilken upplösning som helst.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det kommer se snyggt ut i vilken upplösning som helst.

Det är inte upplösningen som är problemet....

k3m
Medlem

Haha! Wow, vad häftigt det blir att uppgradera burken till dess.

Medlem

Brukar aldrig köra MSAA, går ju typ aldrig att få 60fps med det på min rig. FXAA duger gott och väl för mina ögon!

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

För att försöka svara på din fråga skulle jag vilja citera John Lasseter som var med och grundade Pixar; "The art challenges the technology, and the technology inspires the art."

Programmerare och tekniska genier är kreativa de med. Att be de sluta försöka hitta nya alternativ till hur vi kan tillverka spel är som att be en grafiker sluta hitta på nya idéer när det redan finns färdiga karaktärer, hus och träd vi kan använda oss av.

Det skulle bli en mycket tråkig bransch att vara i.

Gen
Medlem
Skrivet av Chiefen:

Brukar aldrig köra MSAA, går ju typ aldrig att få 60fps med det på min rig. FXAA duger gott och väl för mina ögon!

Beror ju verkligen på spelet. Vissa spels FXAA är rent av gräslig men i andra så funkar det fint.

Sen är det lite överdrivet att köra 8xAA tycker jag personligen, 4x räcker bra, väldigt liten skillnad men stor FPS boost.

Undrar om de kommer ha en Über mode som sist? Och om så, var det den inställningen källan körde i? 2ans Übermode var det inte många datorer som klarade av (på den tiden).

Medlem

tänkte köpa mig en monster burk för 20k när arkham knight kommer så det bör nog gå rätt bra då tycker man. hoppas på att rejäla gtx 800 serien har släppts då

Medlem

MSAA är en väldigt, väldigt krävande metod för kantutjämning.

Nöjer man sig med 2-4x MSAA eller (långt bättre) kör FXAA eller TXAA istället (som motsvarar runt 8x MSAA i bildkvalitet) så kan man köpa säkert 10-15 fps bara på det.

Tror det kommer flyta bra på mitt system, även fast jag "bara" har två stycken 760 GTX 4GB i SLI. Överklockade och med tredjepartskylare, förvisso, men ändå.

Och angående CD Projekt: Tack för att ni skoningslöst driver på grafikutvecklingen! Help make "next gen" into last gen

Medlem
Skrivet av Morlizer:
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

Varför slösar Ferrari tid på göra snabba bilar när det är så få som har råd? Du låter som en Volvo kille

Går ju dock att få en snabb bil billigt också.

Medlem
Skrivet av DAoG:

Går ju dock att få en snabb bil billigt också.

Ja, en bra speldator får man ju för en vettig peng om man bara gör lite matte på komponenterna.

...eller har vi lämnat metaforerna nu?

Medlem

Om de släpper crossfire-profiler, så är det lugnt för min del.

Medlem
Skrivet av Morlizer:
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

Varför slösar Ferrari tid på göra snabba bilar när det är så få som har råd? Du låter som en Volvo kille

Din liknelse haltar, tyvärr. Volvo säljer sina bilar för 300 tusen kr, Ferrari säljer sina för säg 3 miljoner kronor.

Såvida inte CD project planerar att sälja sitt spel för 4000 kr/spelet så är det dumt att vända sig enbart till folk med high-end PCs, dom måste sälja många ex för få lönsamhet i företaget. Jag är därför ganska säker på att ryktet är osann. Det lär gå att köra spelet på äldre PCs också, det är helt enkelt logiskt.

P.S. Om detta rykte stämmer så måste jag uppgradera min burk, vilket faktiskt blir som att köpa spelet för 4000 kr. Bara det att det mesta av pengarna inte tillfaller CD Project.


signatur

yolo

Medlem

Vilken enorm tur att man inte behöver 8x MSAA ändå!

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Såvida inte CD project planerar att sälja sitt spel för 4000 kr/spelet så är det dumt att vända sig enbart till folk med high-end PCs, dom måste sälja många ex för få lönsamhet i företaget. Jag är därför ganska säker på att ryktet är osann. Det lär gå att köra spelet på äldre PCs också, det är helt enkelt logiskt.

Fast nu finns det ju s.k. grafikinställningar som låter en justera grafiken så alla kan bli nöjda.

De som vill ha flyt får flyt, de som vill ha grafik får grafik.

De som har sega burkar förlorar ingenting på att de som har snabba burkar kan få det fint också. Alla kan vi spela spelet.

Man ska alltid göra grafiken för "ferrari-ägarna", men göra inställningarna skalbara hela vägen ner till en gammeldator eller en konsoll. Då blir alla nödja!

Utom de som av något skäl vill exkludera någon annan (jantelagen om man har dålig dator, elitism om man har bra).

Medlem

Får väl skaffa ett 3'e 780Ti då.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Funkar för mig, så länge jag håller mig över 25 FPS så klarar jag utmärkt.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Varför slösar dom tid på att göra snygg grafik som ungefär 5% kan köra på och ha över 15 fps när de skulle kunna lägga in annat material till 95% av spelarna?

För att DOM KAN! Kanske om 4 år så kommer fortfarande folk köpa detta och tycka att wow, det ser ju grymt ut!

EDIT: Och för den delen, i Februari nästa år kanske det kortet inte är så värst dyrt och många fler har det.

Ase
Medlem

Roligt att det finns kommentarer om att spelen inte är färdigoptimerade för konsollerna ännu, går ej att optimera en så klen hårdvara särskilt mycket mer ,förra generationerna var det snarare krångligt för att det var en besvärlig arkitektur. nu är det lättare pga att det är ordinarie pc, så finns inte mycket att hämta där.
Sedan så handlar artikeln om att det blir krävande för att köra på max inställning, går att skala på pc.
konsollerna får olika upplösning med lägsta inställning, så spelet kommer att flyta på bra med en ganska klen dato,.med lägre inställning på kantutjämning osv.

ELF
Medlem
Skrivet av Wintermist:

Funkar för mig, så länge jag håller mig över 25 FPS så klarar jag utmärkt.

Ush nej.
Jag tvingar mig själv att spela lite äldre och grafiskt simplare spel just nu i väntan på LGA 2011-3 så jag kan maxa grafiken i TW 2, 3 och diverse andar nyare spel. Vill ju dessutom ha något som klarar Star Citizen sen.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Döbringer:

Det lär gå att köra spelet på äldre PCs också, det är helt enkelt logiskt.

Fast nu finns det ju s.k. grafikinställningar som låter en justera grafiken så alla kan bli nöjda.

Hemläxa: läs hela inlägget innan replik.


signatur

yolo

123
Skriv svar