Civilization: Beyond Earth utannonserat!

Medlem
Civilization: Beyond Earth utannonserat!

Jag har aldrig testat Civilization, hur är spelen egentligen? Jag är sugen på ett spel där man verkligen kan leka hur man vill med världen, t ex sätta 60% av befolkningen i arbetsläger och andra ondskefulla handlingar...går sånt att göra i Civ spelen eller är det typ Age of Empires med djupare spelmekanik och politik?


signatur

Game long and prosper

Medlem

wow, snacka om trailer. goosebumps

Medlem

Om det nu är en andlig uppföljare till Alpha Centuri, varför inte bara döpa det till Alpha Centuri 2? Vilket som så ser det jävligt grymt ut. Hur fasen ska man hinna med allt som släpps i år?

Medlem
  1. text

Skrivet av Bojkott:

Om det nu är en andlig uppföljare till Alpha Centuri, varför inte bara döpa det till Alpha Centuri 2? Vilket som så ser det jävligt grymt ut. Hur fasen ska man hinna med allt som släpps i år?

Har för mig att EA äger rättigheterna till Alpha Centauri. Firaxis gör det inte i alla fall.

Det känns dock osannolikt att detta spel kommer till xbox one och ps4, vilket känns surt.

Medlem
Skrivet av Javas:

Jag har aldrig testat Civilization, hur är spelen egentligen? Jag är sugen på ett spel där man verkligen kan leka hur man vill med världen, t ex sätta 60% av befolkningen i arbetsläger och andra ondskefulla handlingar...går sånt att göra i Civ spelen eller är det typ Age of Empires med djupare spelmekanik och politik?

Civilization är mer som ett brädspel där man får en viss tid att utföra sina drag, du bygger städer och hämtar resurser från de olika hexagonrutorna för att sedan kunna utveckla din vetenskap och eventuellt skapa en armé. Man kan starta krig, handla med varandra, göra pakter både i singelplayer och multiplayer. Så visst kan man vara lite ond och ställa krav på sina polare när man kör multiplayer om man är den med lite större armé Så kanske inte riktigt den typen av onda handlingar som du nämnde. Hoppas detta gav lite inblick

Medlem
Skrivet av TheConsul:
  1. text

Skrivet av Bojkott:

Om det nu är en andlig uppföljare till Alpha Centuri, varför inte bara döpa det till Alpha Centuri 2? Vilket som så ser det jävligt grymt ut. Hur fasen ska man hinna med allt som släpps i år?

Har för mig att EA äger rättigheterna till Alpha Centauri. Firaxis gör det inte i alla fall.

Det känns dock osannolikt att detta spel kommer till xbox one och ps4, vilket känns surt.

Det förklarar ju varför vi inte får en riktig uppföljare. Alltid ska det vara någon annan som äger rättigheterna som förstör.

Medlem

Tyckte inte Alpha Centauri höll samma klass som Civ, men är väl lite nyfiken på detta ändå!

Skrivet av Javas:

Jag har aldrig testat Civilization, hur är spelen egentligen? Jag är sugen på ett spel där man verkligen kan leka hur man vill med världen, t ex sätta 60% av befolkningen i arbetsläger och andra ondskefulla handlingar...går sånt att göra i Civ spelen eller är det typ Age of Empires med djupare spelmekanik och politik?

Nja, skulle inte kalla det för en fri sandbox så precis. Fokus är på att producera städer och enheter strategiskt och lite ytlig politik på det. Typ. Finns helt olika sätt att vinna spelet på men de är alltid väldigt tydliga. Otroligt beroendeframkallande hur som helst.

Medlem

Fan va fett ! Civ är ju ett svårslaget koncept

Skribent
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av TheConsul:
  1. text

Skrivet av Bojkott:

Om det nu är en andlig uppföljare till Alpha Centuri, varför inte bara döpa det till Alpha Centuri 2? Vilket som så ser det jävligt grymt ut. Hur fasen ska man hinna med allt som släpps i år?

Har för mig att EA äger rättigheterna till Alpha Centauri. Firaxis gör det inte i alla fall.

Det känns dock osannolikt att detta spel kommer till xbox one och ps4, vilket känns surt.

Det förklarar ju varför vi inte får en riktig uppföljare. Alltid ska det vara någon annan som äger rättigheterna som förstör.

En annan anledning kan vara att Civilization är ett otroligt mycket större varumärke än Alpha Centauri, och därför säkrar fler sålda exemplar.

Fast det där med rättigheterna stämmer säkert också.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Det sköna med Firaxis är att de inte utannonserar spelen alldeles för tidigt... nu är det "bara" 6 månaders väntetid.

Jag vill förresten ha ett nytt X-COM från Firaxis också.... Gärna något som fixar tråkigheterna med det första och fixar buggarna som jag råkar ut för hela tiden (typ att pengar bara dras helt random så jag får -400$ i budget)

Medlem

Detta ser jag fram emot!

Ser awesome ut.

Medlem
Skrivet av Javas:

Jag har aldrig testat Civilization, hur är spelen egentligen? Jag är sugen på ett spel där man verkligen kan leka hur man vill med världen, t ex sätta 60% av befolkningen i arbetsläger och andra ondskefulla handlingar...går sånt att göra i Civ spelen eller är det typ Age of Empires med djupare spelmekanik och politik?

Det finns ett litet udda spel som påminner om Europa Universalis, där du spelar president, och kan göra helt galna saker. Jag har länge försökt hitta spelets namn igen, men lyckas inte. Kanske nån annan vet?

Men det finns exempel på när folk placerat spioner i Norge, börjat forska atomvapen i Sverige, komprometterat svenska partier genom att släppa bluffrykten och höjt skatterna galet mycket, etc. Det verkade väldigt fritt och du kan antagligen göra det du önskar i spelet. Men vad heter spelet nu igen? Du väljer ett land i Europa att spela och kan föra krig och göra allt möjligt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av TheConsul:
  1. text

Skrivet av Bojkott:

Om det nu är en andlig uppföljare till Alpha Centuri, varför inte bara döpa det till Alpha Centuri 2? Vilket som så ser det jävligt grymt ut. Hur fasen ska man hinna med allt som släpps i år?

Har för mig att EA äger rättigheterna till Alpha Centauri. Firaxis gör det inte i alla fall.

Det känns dock osannolikt att detta spel kommer till xbox one och ps4, vilket känns surt.

Det förklarar ju varför vi inte får en riktig uppföljare. Alltid ska det vara någon annan som äger rättigheterna som förstör.

Oftast är ju det därför. Alltid någon annan som äger rättigheterna..
Istället blir det en massa nya varumärken.
Hade velat ha Titan Quest 2 t ex, nu får vi nöja oss med Grim Dawn.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Äntligen ett Civ som jag skulle kunna uppskatta! Inte för att jag tycker de andra är dåliga spel men detta tilltalar mig så ofantligt mycket mer. Coolt!

Kan inte med det där med bikupe-fältlinjerna, får rysningar över hela kroppen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Wow!

Det passar så bra in nu med tidslinjen också, att det inte kommer komma någon info om Civ6 fören tidigast höst/vinter 2015.

Ser detta som ett Civ 4: Colonization fast för Civ 5.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag har svårt att tro att det kommer bräda Alpha Centauri + expansion i stämningsfull lore, skruvade techs och minnesvärda karaktärer. Det blir nog lite mer "vanilla" har jag en känsla av.

Men jag tror också att Civ-serien förtjänar en lite snällare version av vad som händer efter rymdskeppen flyger iväg. Alpha Centauri är förjäkla dystopiskt och cyniskt

Inaktiv

Alpha Centauri + exp slår väldigt mycket i civ-väg och är fortfarande fullt spelbart.

Hoppas inte att detta blir ett civ där texturerna är utbytta bara.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av TheConsul:
  1. text

Skrivet av Bojkott:

Om det nu är en andlig uppföljare till Alpha Centuri, varför inte bara döpa det till Alpha Centuri 2? Vilket som så ser det jävligt grymt ut. Hur fasen ska man hinna med allt som släpps i år?

Har för mig att EA äger rättigheterna till Alpha Centauri. Firaxis gör det inte i alla fall.

Det känns dock osannolikt att detta spel kommer till xbox one och ps4, vilket känns surt.

Det förklarar ju varför vi inte får en riktig uppföljare. Alltid ska det vara någon annan som äger rättigheterna som förstör.

En annan anledning kan vara att Civilization är ett otroligt mycket större varumärke än Alpha Centauri, och därför säkrar fler sålda exemplar.

Fast det där med rättigheterna stämmer säkert också.

Man hade bara kunnat döpa det till Civilization: Alpha Centauri annars, som just med Civilization 4: Colonization.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

Det finns ett litet udda spel som påminner om Europa Universalis, där du spelar president, och kan göra helt galna saker. Jag har länge försökt hitta spelets namn igen, men lyckas inte. Kanske nån annan vet?

Tänker du kanske på Tropico? Ifall det är den så släpps del 5 i maj.
http://www.fz.se/spel/tropico-5/pc

Medlem

Trevligt! Älskade Alpha Centauri spelet när det begav sig. Bästa i serien näst Civ 4


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Kommer det vara möjligt att bosätta flera olika planeter? Eller kommer den enda rymdresan vara den från jorden i början av spelet? Konflikter i rymden eller bara "planetside"?


signatur

/MJ

Medlem
Skrivet av mats:

Kommer det vara möjligt att bosätta flera olika planeter? Eller kommer den enda rymdresan vara den från jorden i början av spelet? Konflikter i rymden eller bara "planetside"?

Det verkar som om man bara är på en planet i grundspelet (kanske kommer en måne eller liknande i expansionerna), men det kommer finnas satelliter i rymden som ger olika fördelar till dess ägare och nackdelar för fienden.

Ett sätt att vinna i spelet är att skicka tillbaka en raket till jorden för att hämta flyktingar därifrån.

Medlem

Alpha centauri var ett kult spel, som var askul att spela och hade bra atmosfär.
Om denna expansion är på samma spår, så är det ett självklart köp.

Fast det är klart....gillar man Civ som mig...så är alla expansioner klara köp.
Firaxis brukar alltid leverera


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem
Skrivet av Menige_Erik:
Skrivet av Javas:

Jag har aldrig testat Civilization, hur är spelen egentligen? Jag är sugen på ett spel där man verkligen kan leka hur man vill med världen, t ex sätta 60% av befolkningen i arbetsläger och andra ondskefulla handlingar...går sånt att göra i Civ spelen eller är det typ Age of Empires med djupare spelmekanik och politik?

Civilization är mer som ett brädspel där man får en viss tid att utföra sina drag, du bygger städer och hämtar resurser från de olika hexagonrutorna för att sedan kunna utveckla din vetenskap och eventuellt skapa en armé. Man kan starta krig, handla med varandra, göra pakter både i singelplayer och multiplayer. Så visst kan man vara lite ond och ställa krav på sina polare när man kör multiplayer om man är den med lite större armé Så kanske inte riktigt den typen av onda handlingar som du nämnde. Hoppas detta gav lite inblick

Tusen tack, nu fick man en bra inblick i hur Civilization fungerar. Jag antar att man får fortsätta vänta på ett eventuellt Dungeon Keeper ondskefullt strategispel


signatur

Game long and prosper

Medlem

Är det bara jag som tänker att detta hade kunnat funka på ps4 å Xbox one? Hade vart ett gött spel att lira i soffan.

Medlem

Alltså, detta är inte en expansion som vissa verkar tro, det är ett helt eget spel och kommer kosta AAA.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

En utvecklare som vågar satsa på PC, all heder åt Firaxis och 2K.


signatur

Metal is best served heavy.

12
Skriv svar